Stark Varg

Vargen som motard. KTM:s grejer verkar passa rakt av så det är enkelt att konvertera. Om man förstår lite italienska så är snubben hysteriskt imponerad :)

Kanske lite väl hysteriskt imponerad ? Det såg inte ut så dramatiskt när han gasade på i förhållande till hur snabbt omgivningen rörde sig
 
Kanske lite väl hysteriskt imponerad ? Det såg inte ut så dramatiskt när han gasade på i förhållande till hur snabbt omgivningen rörde sig
Han är ju italienare, de "pratar" med stora ord och stora gester :)
Jag tycker dock att det ser ut att gå ruskigt fort för att vara en crosshoj på motardhjul. Det är ju inte en 200 hästars literklubba vi snackar om :)
 
Visst var det någon runt 2003 som körde en KX500 i Supermotard SM? Den var vässad till runt 85 hästar men fick dämpas ner ganska ordentligt eftersom den var mer eller mindre okörbar... :)
 
Visst var det någon runt 2003 som körde en KX500 i Supermotard SM? Den var vässad till runt 85 hästar men fick dämpas ner ganska ordentligt eftersom den var mer eller mindre okörbar... :)

Precis, det finns säkert hojar i supermoto-sm som har mer än 80 hk, men knappast med lika lätthanterlig effektkurva.
SXV 550 angav ju 70hk och en trimmad sån slår nog ganska säkert Vargen i toppeffekt.

Jag är trots Ethings inlägg inte övertygad om att vi kommer slippa Vargens dominans i supermoto nästa år.
Räcker det inte med två hojar kanske där står någon med 3 eller 5 hojar, och ett elverk på 20 kW. Och det har helt plötsligt blivit väldigt mycket dyrare att slåss om SM-titeln.

Varje gång IC-hojen måste växla förlorar den några decimeter mot elhojen så redan in i startkurvan har Vargen troligen en försprång på kanske en halvmeter och eftersom det räcker att ha sin armbåge framför motståndarens in i kurvan så betyder det att IC-hojen kommer tvingas lägga sig bakom vargen igenom kurvan.

Det enda som gör mig lite osäker på det utfallet är om Vargen kommer ha tillräckligt med vridmoment på bakhjulet när den fått en utväxling för att hänga med i farten på de längsta rakorna.
 
Precis, det finns säkert hojar i supermoto-sm som har mer än 80 hk, men knappast med lika lätthanterlig effektkurva.
SXV 550 angav ju 70hk och en trimmad sån slår nog ganska säkert Vargen i toppeffekt.

Jag är trots Ethings inlägg inte övertygad om att vi kommer slippa Vargens dominans i supermoto nästa år.
Räcker det inte med två hojar kanske där står någon med 3 eller 5 hojar, och ett elverk på 20 kW. Och det har helt plötsligt blivit väldigt mycket dyrare att slåss om SM-titeln.

Varje gång IC-hojen måste växla förlorar den några decimeter mot elhojen så redan in i startkurvan har Vargen troligen en försprång på kanske en halvmeter och eftersom det räcker att ha sin armbåge framför motståndarens in i kurvan så betyder det att IC-hojen kommer tvingas lägga sig bakom vargen igenom kurvan.

Det enda som gör mig lite osäker på det utfallet är om Vargen kommer ha tillräckligt med vridmoment på bakhjulet när den fått en utväxling för att hänga med i farten på de längsta rakorna.
Motard är ganska nära folkrace sett till utbudet. Jag kan inte förstå att sporten är så liten som den tyvärr är i Sverige. Men i Elit-klassen så är det ca. 5 förare som agerar som "team". D.v.s två hojar med sig (en standard och en regn/backup), en buss full med fälgar och däck, personal etc. Även i Elit kommer många med en hoj och kränger däck själva. I open-klassen rullar det gott om hojar som har 5-10 år på nacken... Själv tävlar jag inte utan sköter tidtagningen, men i år har jag börjat träna motard...

Det som du troligen har rätt i att på tighta banor (Borlänge, Örebro) så kommer accelerationen ge en fördel. Å andra sidan har jag hört att SVEMO har på förslag att Stark skall få köra MX, men inte med full effekt, det kan enkelt lösas på samma sätt här.
 
Motard är ganska nära folkrace sett till utbudet. Jag kan inte förstå att sporten är så liten som den tyvärr är i Sverige. Men i Elit-klassen så är det ca. 5 förare som agerar som "team". D.v.s två hojar med sig (en standard och en regn/backup), en buss full med fälgar och däck, personal etc. Även i Elit kommer många med en hoj och kränger däck själva. I open-klassen rullar det gott om hojar som har 5-10 år på nacken... Själv tävlar jag inte utan sköter tidtagningen, men i år har jag börjat träna motard...

Det som du troligen har rätt i att på tighta banor (Borlänge, Örebro) så kommer accelerationen ge en fördel. Å andra sidan har jag hört att SVEMO har på förslag att Stark skall få köra MX, men inte med full effekt, det kan enkelt lösas på samma sätt här.

Kan man via plombering eller nåt säkerställa att den inte körs på högre effekt?
Det kanske räcker med att göra heaten 30 minuter långa för att lösa problematiken.
 
Precis, det finns säkert hojar i supermoto-sm som har mer än 80 hk, men knappast med lika lätthanterlig effektkurva.
SXV 550 angav ju 70hk och en trimmad sån slår nog ganska säkert Vargen i toppeffekt.

Jag är trots Ethings inlägg inte övertygad om att vi kommer slippa Vargens dominans i supermoto nästa år.
Räcker det inte med två hojar kanske där står någon med 3 eller 5 hojar, och ett elverk på 20 kW. Och det har helt plötsligt blivit väldigt mycket dyrare att slåss om SM-titeln.

Varje gång IC-hojen måste växla förlorar den några decimeter mot elhojen så redan in i startkurvan har Vargen troligen en försprång på kanske en halvmeter och eftersom det räcker att ha sin armbåge framför motståndarens in i kurvan så betyder det att IC-hojen kommer tvingas lägga sig bakom vargen igenom kurvan.

Det enda som gör mig lite osäker på det utfallet är om Vargen kommer ha tillräckligt med vridmoment på bakhjulet när den fått en utväxling för att hänga med i farten på de längsta rakorna.
Så vitt jag vet så finns det 2 förare som nosar på 70hk i SM, beroende på vilken bänk man är i. 80hk är nog inte hållbart en hel säsong.

Quickshiftern är hyffsat bra så jag tror inte det kommer vara några dm tjänade på elhojen. Det hänger ändå på föraren.

Jag tror knappast att vi kommer se nån som brukar hamna på 7-8 plats som helt plötsligt börjar vinna.


Vad jag vet så är det 2 Vargar beställda som planerar för att köra motard. Men ingen i SM klase. Vad jag vet. Så vi får väl se.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Kan man via plombering eller nåt säkerställa att den inte körs på högre effekt?
Det kanske räcker med att göra heaten 30 minuter långa för att lösa problematiken.
Stark har en mjukvara till förbunden som löser problemet.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Så vitt jag vet så finns det 2 förare som nosar på 70hk i SM, beroende på vilken bänk man är i. 80hk är nog inte hållbart en hel säsong.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Jag tror vi pratar om vevaxelhästar, åtminstone SXV550 är 70 hk på veven, och jag tror det gäller även Vargens 80 hk.
 
Jag tror vi pratar om vevaxelhästar, åtminstone SXV550 är 70 hk på veven, och jag tror det gäller även Vargens 80 hk.


SM vinnare 5 år i rad.
Ungefär samma effekt alla år på olika hojar.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Jag har en elmotorcykel med 200hk och en räckvidd på 60 mil som väger 90kg som inte är tillgänglig än, men till skillnad från elfordonstillverkare marknadsför jag inte mina drömmar.

Det är absolut inte omöjligt att bygga en med 80hk, men förmodligen har det visat sig att batteriet inte klarar av så höga strömmar utan att permanent skadas.

Ingen elbilstillverkare krämar väl ut 800hk ur ett 60kWh batteri?
Ford byggde en elbil 1930 som klarade 211 miles… Nicola Tesla byggde den första elbilen 1923 och den kördes med trådlös energi.. inga batterier där behövdes… Nicola Tesla föddes hundra år för tidigt..
 
Å andra sidan har jag hört att SVEMO har på förslag att Stark skall få köra MX, men inte med full effekt, det kan enkelt lösas på samma sätt här.

Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)
 
Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)
?Ja nu kastar du väl om lite ?effekt finns när det finns kräm i batteriet det har nog ingen tvivlat på men det är hur länge det finns som har diskuterats ?
 
Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)

På samma sätt som ICE motorerna är begränsade i alla klasser, kubikmässigt, dom får inte ha turbo, dom måste köra på handelsbensin osv osv osv....

Jag vill fortfarande se en utan begränsningar köra mot 450 i en normal lång tävling på en normal bökig bana, vinner den så vinner den, leder den dom första 4 varven och går i depå med överhettat batteri/fartreglage/motor så vinner den inte.

Får den batteitorsk efter att ha kört 98% av tävlingen i ledning så vinner den inte heller.

Det är samma regler för alla oavsett bränsle
 
Kanske lite väl hysteriskt imponerad ? Det såg inte ut så dramatiskt när han gasade på i förhållande till hur snabbt omgivningen rörde sig
kan väl hålla med lite men han säger att det inte går att gasa fullt pga att han får gasre. Och när de höjer effekten till 80 hk så tycker jag nog att det skjuter på rätt bra, trots att han måste slå av konstant.
 
Ett intressant upplägg kunde vara att man inte får tanka/ladda under en tävling tex plombera tank&laddkontakt så får man köra kval och tex 2 heat och ha tillräckligt stor tank/batteri så det räcker
 
Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)

Har man 80hk kanske något kg extra inte gör så mycket.
Den har fortfarande räckvidden kvar emot sig.
Enligt Niklas länk tidigare så kanske den bara klarar 20-25 minuter.

Vilket skapar dilemmat att man troligen måste ha flera elhojar för att kunna tävla. För man kan knappast räkna med att hinna ladda fullt mellan heaten.

Jag vill nog påstå att det är ett problem i de discipliner där mycket effekt är utslagsgivande, alltså supermoto och isbana. Dvs det är ett ekonomiskt problem om det helt plötsligt krävs att förare tvingas ha 2-3 hojar.

Ifall den bara är dominant men klarar hela tävlingsdagar så är det ju däremot inget större problem.
 
Har man 80hk kanske något kg extra inte gör så mycket.
Den har fortfarande räckvidden kvar emot sig.
Enligt Niklas länk tidigare så kanske den bara klarar 20-25 minuter.

Vilket skapar dilemmat att man troligen måste ha flera elhojar för att kunna tävla. För man kan knappast räkna med att hinna ladda fullt mellan heaten.

Jag vill nog påstå att det är ett problem i de discipliner där mycket effekt är utslagsgivande, alltså supermoto och isbana. Dvs det är ett ekonomiskt problem om det helt plötsligt krävs att förare tvingas ha 2-3 hojar.

Ifall den bara är dominant men klarar hela tävlingsdagar så är det ju däremot inget större problem.
Det enklaste vore väl att ha lättbytta batterier, istället för hela hojar. Så får folk ha med sig 4-5 batteriet till räckligt istället.
Om det blir bättre än bensinhojar så må det väl vara hänt. Men dyrt lär det ju vara med alla batterier.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top