Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den nya tråden

I början lovade företaget en hoj som kunde leverera 80hk 938nm, 6 tim i endurotempo, 1-2 tim laddtid, 110kg..

Nu är hojen provkörd av en massa motorskribenter, visar sig ge 60hk och klarar runt 20min endurotempo på en lånehoj.

Leveransdatum har ständigt skjutits på framtiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det inte enklare att be den mod eller admin som har hand om Filmer&Bilder att peta hit den andra tråden (om den nu flyttats) än att skapa en ny?
Nej, varför det, den har ju flyttats dit av någon/några moderator(er) som inte tyckte att den hörde hemma här,

Den här tråden hör hemma här!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den nya tråden

I början lovade företaget en hoj som kunde leverera 80hk 938nm, 6 tim i endurotempo, 1-2 tim laddtid, 110kg..

Nu är hojen provkörd av en massa motorskribenter, visar sig ge 60hk och klarar runt 20min endurotempo på en lånehoj.

Leveransdatum har ständigt skjutits på framtiden.
Grund utförandet är på 60 hk, för extra 10.000 kr så levereras den med 80 hk..
6 timmars körning i lugn enduro tempo på typ stigar..
Leverans tiden gäller om du lägger in beställning nu.. Dom som la in beställning i vintras får dina om några månader..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grund utförandet är på 60 hk, för extra 10.000 kr så levereras den med 80 hk..
6 timmars körning i lugn enduro tempo på typ stigar..
Leverans tiden gäller om du lägger in beställning nu.. Dom som la in beställning i vintras får dina om några månader..

Varför fanns inte 80hk modellen för provkörning?
En elmoped tömmer batteriet på 6 timmar, så mopedfart då eller?
Leverans? Vi får väl se när dom som la sina beställningar i vintras får sina, men som jag förstod det skulle dom få sina hojar redan i våras, sedan skjöts det fram några gånger...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varför fanns inte 80hk modellen för provkörning?
En elmoped tömmer batteriet på 6 timmar, så mopedfart då eller?
Leverans? Vi får väl se när dom som la sina beställningar i vintras får sina, men som jag förstod det skulle dom få sina hojar redan i våras, sedan skjöts det fram några gånger...
Kan vara att den inte är ännu tillgänglig...
Vi får se va räckvidden i timmar eller minuter de blir när dom kommer..
Jag har hört för flera månader sen att leverans sker i september av dom första.. Får se om de stämmer..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan vara att den inte är ännu tillgänglig...
Vi får se va räckvidden i timmar eller minuter de blir när dom kommer..
Jag har hört för flera månader sen att leverans sker i september av dom första.. Får se om de stämmer..

Jag har en elmotorcykel med 200hk och en räckvidd på 60 mil som väger 90kg som inte är tillgänglig än, men till skillnad från elfordonstillverkare marknadsför jag inte mina drömmar.

Det är absolut inte omöjligt att bygga en med 80hk, men förmodligen har det visat sig att batteriet inte klarar av så höga strömmar utan att permanent skadas.

Ingen elbilstillverkare krämar väl ut 800hk ur ett 60kWh batteri?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Få se om jag förstått det hela nu:

En hel tråd bara för att klaga på att en kommande hoj ännu inte finns? Bara för att den går på el?

De två effektnivåerna är ju bara ett sätt att tjäna pengar, ungefär som "GTi", "AMG", eller "Turbo" på bilspråk... 800 hk är inga problem att kräma ur momentant, har inte så mycket med batteriets storlek att göra som med hur det är konstruerat...

Det kommer nog att visa sig att den är riktigt bra, allt tyder på det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Få se om jag förstått det hela nu:

En hel tråd bara för att klaga på att en kommande hoj ännu inte finns? Bara för att den går på el?

De två effektnivåerna är ju bara ett sätt att tjäna pengar, ungefär som "GTi", "AMG", eller "Turbo" på bilspråk... 800 hk är inga problem att kräma ur momentant, har inte så mycket med batteriets storlek att göra som med hur det är konstruerat...

Det kommer nog att visa sig att den är riktigt bra, allt tyder på det.

Nej, en tråd som talar om att en kommande hoj är överhypead i reklamen, att dom lovar mer än dom kan hålla och att det dom så småningom levererar inte lever upp till det dom lovade.

Det kommer säkert att vara en bra hoj, men allt tyder på att den inte kommer att vara så bra som dom sa.

Dom sa att det var en "450cc killer" kom ihåg det, kom också ihåg att dom inte sa att det skulle vara vid enstaka tillrättalagda lopp som passar elmotorcykeln.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Få se om jag förstått det hela nu:

En hel tråd bara för att klaga på att en kommande hoj ännu inte finns? Bara för att den går på el?

De två effektnivåerna är ju bara ett sätt att tjäna pengar, ungefär som "GTi", "AMG", eller "Turbo" på bilspråk... 800 hk är inga problem att kräma ur momentant, har inte så mycket med batteriets storlek att göra som med hur det är konstruerat...

Det kommer nog att visa sig att den är riktigt bra, allt tyder på det.
Handlar väl mer om att det elfordonsmarknaden växer så mycket och att det poppar upp många startups som går åt skogen. Är inte helt lätt att lita på marknadsföringen när den i flera fall visat sig vara falsk eller att produkten endast finns renderad på en skärm.

Just denna verkar ju i vart fall produceras i någon skala men att den kommer hålla allt som lovats i reklamen är väl redan debunked?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, en tråd som talar om att en kommande hoj är överhypead i reklamen, att dom lovar mer än dom kan hålla och att det dom så småningom levererar inte lever upp till det dom lovade.

Det kommer säkert att vara en bra hoj, men allt tyder på att den inte kommer att vara så bra som dom sa.

Dom sa att det var en "450cc killer" kom ihåg det, kom också ihåg att dom inte sa att det skulle vara vid enstaka tillrättalagda lopp som passar elmotorcykeln.

Ja, den skulle väl klara ett MXGP?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är klart att det inte bryter mot fysikens lagar, men det är väl på samma vis som när flera av er i elbilstråden inte trodde att en elbil skulle klara ens ett varv på Nordschleife... med samma matematik som alltså inte är tillämplig i verkligheten.

Snitteffekt säger väldigt lite när man kan köra full effekt bara några sekunder åt gången, resten är nollbelastning eller regenerering, dvs energin tillbaka in i batteriet. Nettoenergiåtgången blir ojämförligt mycket mindre.

Förstår inte behovet av att försöka såga den så hårt innan ni ens provat.

EDIT: En KTM 450 har 7 liters tank (enligt Google). Varav typ 2,5 liter i bästa fall går åt till att driva hojen framåt, resten går till värme. Ingen regenerering alls. Det känns inte alls som en omöjlighet att en elhoj har ungefär motsvarande räckvidd. Ett extra batteri som laddas i depån och man kan köra oändligt länge om man orkar... tex.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är klart att det inte bryter mot fysikens lagar, men det är väl på samma vis som när flera av er i elbilstråden inte trodde att en elbil skulle klara ens ett varv på Nordschleife... med samma matematik som alltså inte är tillämplig i verkligheten.

Snitteffekt säger väldigt lite när man kan köra full effekt bara några sekunder åt gången, resten är nollbelastning eller regenerering, dvs energin tillbaka in i batteriet. Nettoenergiåtgången blir ojämförligt mycket mindre.

Förstår inte behovet av att försöka såga den så hårt innan ni ens provat.

EDIT: En KTM 450 har 7 liters tank (enligt Google). Varav typ 2,5 liter i bästa fall går åt till att driva hojen framåt, resten går till värme. Ingen regenerering alls. Det känns inte alls som en omöjlighet att en elhoj har ungefär motsvarande räckvidd. Ett extra batteri som laddas i depån och man kan köra oändligt länge om man orkar... tex.

2.5 liter bensin är 23 kWh, hur många kWh sa du att batteriet på Svag Varg var?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har en elmotorcykel med 200hk och en räckvidd på 60 mil som väger 90kg som inte är tillgänglig än, men till skillnad från elfordonstillverkare marknadsför jag inte mina drömmar.

Det är absolut inte omöjligt att bygga en med 80hk, men förmodligen har det visat sig att batteriet inte klarar av så höga strömmar utan att permanent skadas.

Ingen elbilstillverkare krämar väl ut 800hk ur ett 60kWh batteri?
Jag är skeptisk till de mesta som skrivits, men för den sakens skull så sågar jag inte allt utan sitter lungt i båten å ser när den kommer å va den ger i effekt å kör tid. ..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är skeptisk till de mesta som skrivits, men för den sakens skull så sågar jag inte allt utan sitter lungt i båten å ser när den kommer å va den ger i effekt å kör tid. ..

Jag har ju tidigare sagt att Stark Varg är det bästa som finns i segmentet.

Segmentet är Elmotorcyklar av geggmopedtyp, inte geggmopeder.
Den är minst marginellt bättre än Alta, och kanske till och med mycket bättre än Alta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top