S1000rr problem vid kallstart

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Hej.

Har letat runt på nätet men hittar ingen som har riktigt samma problem så jag kollar här.

har en s1000rr som inte vill starta när den är kall, får hålla på i säkert 10 - 15 min tills hojen typ har nått 36 - 40c i temp av att försöka få igång den, men när den väl startar och får upp lite temp ca 60 eller mer så kan jag stänga av den och starta den utan problem.
Har försökt med startgas osv men den vill inte starta innan den har nått högre temp.
Tänker att det är någon signal som inte går fram när den är kall ? Alla tips e välkommna till en halv kass hobby mekaniker ?

Stift bränslefilter/pump säkringar är kollat ?‍♂️
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ingen aning om BMW men kolla ärjade kontakter på sensorn som mäter cylindertemp/kylvätskan samt du har förmodligen någon på luftburken också som mäter tempen på insugsluften
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Nu kommer hobby mekaniken in med kanske den dummaste frågan men vart hittar jag dessa sensorerna, hittar de inte i bruksanvisningen ? sen e man halv kass på sånt här med ?‍♂️
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du borde kunna kolla vad du får för värden på sensorerna via OBD-porten ifall du har lämplig adapter och app. Vilken årsmodell och typ av OBD-kontakt har du? Är det den runda?
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Hitta ganska snabbt googla, ingen i gbg/trestad området som vill tjäna en slant och hjälpa till att felsöka ? Och helst har en obd adapter och fattar mer än jag gör ?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu kommer hobby mekaniken in med kanske den dummaste frågan men vart hittar jag dessa sensorerna, hittar de inte i bruksanvisningen ? sen e man halv kass på sånt här med ?‍♂️
Ingen fara, frågar man inte får man inga svar. Och denna typ av kontroller brukar verkstäderna vilja göra, var prylarna sitter brukar framgå av verkstadshandboken - inte ägarmanualen som följer med hojen.

Som CFr säger är det bra om Du kan läsa av sensorvärdena, då ser man direkt om något värde verkar knas. Får Du felindikering (motor-eller varningslampa) på displayen? Det är rätt vanligt om någon sensor är helt väck (typ kortsluten eller helt öppen). Annars hittar Du vanligtvis temperatursensorn i luftburkens överdel och luftburkens brukar Du komma åt när Du lyft tanken. I verkstadshandboken brukar det finnas anvisningar för vilka värden sensorerna ska ge (motstånd etc).

Tempsensorn i en av mina äldre hojar bröt ihop och började berätta för ECU att det var oändligt varmt i insuget, det innebar att hojen blev svårstartad kall då ECU gav alldeles för mager bränsleblandning. Så visst kan det vara felet, den gången fick jag inte heller någon motorlampa - tydligen var signalen ändå inom någon form av tolerans.

Tyvärr har jag inte skruvat S1000RR men jag skulle försöka få fatt i en verkstadshandbok för Din modell och ta det därifrån. Den är ju rätt vanlig numera så någon i Din närhet har säkert ett tummat exemplar…

Lycka till?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Ingen fara, frågar man inte får man inga svar. Och denna typ av kontroller brukar verkstäderna vilja göra, var prylarna sitter brukar framgå av verkstadshandboken - inte ägarmanualen som följer med hojen.

Som CFr säger är det bra om Du kan läsa av sensorvärdena, då ser man direkt om något värde verkar knas. Får Du felindikering (motor-eller varningslampa) på displayen? Det är rätt vanligt om någon sensor är helt väck (typ kortsluten eller helt öppen). Annars hittar Du vanligtvis temperatursensorn i luftburkens överdel och luftburkens brukar Du komma åt när Du lyft tanken. I verkstadshandboken brukar det finnas anvisningar för vilka värden sensorerna ska ge (motstånd etc).

Tempsensorn i en av mina äldre hojar bröt ihop och började berätta för ECU att det var oändligt varmt i insuget, det innebar att hojen blev svårstartad kall då ECU gav alldeles för mager bränsleblandning. Så visst kan det vara felet, den gången fick jag inte heller någon motorlampa - tydligen var signalen ändå inom någon form av tolerans.

Tyvärr har jag inte skruvat S1000RR men jag skulle försöka få fatt i en verkstadshandbok för Din modell och ta det därifrån. Den är ju rätt vanlig numera så någon i Din närhet har säkert ett tummat exemplar…

Lycka till?

Ingen fara, frågar man inte får man inga svar. Och denna typ av kontroller brukar verkstäderna vilja göra, var prylarna sitter brukar framgå av verkstadshandboken - inte ägarmanualen som följer med hojen.

Som CFr säger är det bra om Du kan läsa av sensorvärdena, då ser man direkt om något värde verkar knas. Får Du felindikering (motor-eller varningslampa) på displayen? Det är rätt vanligt om någon sensor är helt väck (typ kortsluten eller helt öppen). Annars hittar Du vanligtvis temperatursensorn i luftburkens överdel och luftburkens brukar Du komma åt när Du lyft tanken. I verkstadshandboken brukar det finnas anvisningar för vilka värden sensorerna ska ge (motstånd etc).

Tempsensorn i en av mina äldre hojar bröt ihop och började berätta för ECU att det var oändligt varmt i insuget, det innebar att hojen blev svårstartad kall då ECU gav alldeles för mager bränsleblandning. Så visst kan det vara felet, den gången fick jag inte heller någon motorlampa - tydligen var signalen ändå inom någon form av tolerans.

Tyvärr har jag inte skruvat S1000RR men jag skulle försöka få fatt i en verkstadshandbok för Din modell och ta det därifrån. Den är ju rätt vanlig numera så någon i Din närhet har säkert ett tummat exemplar…

Lycka till?

Det som talar emot tempsensorn är att han prövat med startgas. Tänder den inte på startgas tycker jag det mer låter som ingen gnista, eller gnista vid helt fel tidpunkt.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Det som talar emot tempsensorn är att han prövat med startgas. Tänder den inte på startgas tycker jag det mer låter som ingen gnista, eller gnista vid helt fel tidpunkt.
Ja det är ju lite konstigt att den inte hoppa igång äns med gas, om det inte är sensorer så är frågan vart man fortsätter efter man kollat de
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det som talar emot tempsensorn är att han prövat med startgas. Tänder den inte på startgas tycker jag det mer låter som ingen gnista, eller gnista vid helt fel tidpunkt.
Bra input, har du någon idé om fler saker vi borde kolla när vi kopplar in OBD imorgon?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det som talar emot tempsensorn är att han prövat med startgas. Tänder den inte på startgas tycker jag det mer låter som ingen gnista, eller gnista vid helt fel tidpunkt.
Mmm, jag tänker att om tempsensorn visar helt fel värde kan ECU välja limp mode, d v s en väldigt försiktig tänd-och bränslekurva. Jag vet att Keihin ECU hade korresponderande mappar beroende på temp både för tändning och bränsle.

Men Din gissning är lika god som min, det behövs lite mätning…?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Mmm, jag tänker att om tempsensorn visar helt fel värde kan ECU välja limp mode, d v s en väldigt försiktig tänd-och bränslekurva. Jag vet att Keihin ECU hade korresponderande mappar beroende på temp både för tändning och bränsle.

Men Din gissning är lika god som min, det behövs lite mätning…?

Jag trodde limp mode bara gick in i samband med en felkod?

Jag skulle testa att kolla gnistan när hojen är kall.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej.

Har letat runt på nätet men hittar ingen som har riktigt samma problem så jag kollar här.

har en s1000rr som inte vill starta när den är kall, får hålla på i säkert 10 - 15 min tills hojen typ har nått 36 - 40c i temp av att försöka få igång den, men när den väl startar och får upp lite temp ca 60 eller mer så kan jag stänga av den och starta den utan problem.
Har försökt med startgas osv men den vill inte starta innan den har nått högre temp.
Tänker att det är någon signal som inte går fram när den är kall ? Alla tips e välkommna till en halv kass hobby mekaniker ?

Stift bränslefilter/pump säkringar är kollat ?‍♂️
10-15min , du måste ju ha ett bra jävla batteri åndå ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top