Är något off med min timing-chain?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag håller på att montera ihop min motor men tycker att min timing chain verkar lite off. Ser detta normalt ut eller är det något som är galet?

Bifogat

• PXL_20230510_171609440.jpg
    PXL_20230510_171609440.jpg
    4 MB · Visningar: 118
Den bottnar ju inte på dreven ser det ut som, är det rätt grejer?
Nej, det är vad jag tycker också att det ser ut som men jag kan inte förstå varför. Det var inte så när jag monterade isär det så vitt jag vet.

Det ser ut som en Morse-kedja (Hy-Vo) - flera lameller som ligger bredvid varandra och som löper på kugg-liknande hjul. Kan kuggarna komma "längre in" i kedjan? Dvs bottnar kuggen?
Men håller med - det ser skumt ut

Tillägg: Det som ser ut som slitage på dreven stämmer ju inte riktigt med kedjans utseende, ännu skummare - ingen som har en motsvarande motor öppnad på bänken??
1683741410048.png

Så såg det ut på min också när jag justerade ventilspelet i vintras. Man får vicka på den ena kammen med hjälp av ett stämjärn mot kanten på blocket. Då halkar kuggarna rätt. I mitt fall låg ena kamaxel rätt med kuggarna i botten och den andra fick jag vrida en aning så att kuggarna kom rätt. Se bara till så att markeringarna på överfallen möter markeringarna på kamaxlarna.
Sedan ligger kuggarna ännu bättre när man monterat tillbaks kamkedjespännaren.

Fast har du inte lossat spännaren eller överfallen så är det märkligt. Så borde det inte bli då.

Så såg det ut på min också när jag justerade ventilspelet i vintras. Man får vicka på den ena kammen med hjälp av ett stämjärn mot kanten på blocket. Då halkar kuggarna rätt. I mitt fall låg ena kamaxel rätt med kuggarna i botten och den andra fick jag vrida en aning så att kuggarna kom rätt. Se bara till så att markeringarna på överfallen möter markeringarna på kamaxlarna.
Sedan ligger kuggarna ännu bättre när man monterat tillbaks kamkedjespännaren.

Fast har du inte lossat spännaren eller överfallen så är det märkligt. Så borde det inte bli då.
Jo jag har lossat allt, monterade precis topplocket. Förstår inte exakt hur man vickar på dem, var sätter man stämjärnet? För mig ligger båda fel, det är därför jag är så konfunderad.

Ser ut sådär på min Busa å.

Formodligen lugnt dvs

Bifogat

• 20221128_145358.jpg
    20221128_145358.jpg
    1.8 MB · Visningar: 52
Jo jag har lossat allt, monterade precis topplocket. Förstår inte exakt hur man vickar på dem, var sätter man stämjärnet? För mig ligger båda fel, det är därför jag är så konfunderad.
Jag kom på nu att jag använde ett stämjärn och en mejsel. Stämjärnet lägger man mot kanten i blocket och sedan kan man med hjälp av en mejsel vicka lite på kammen. Stämjärnet används alltså för att skydda kanten från skador och mejseln kör man in i något av hålen på kamdrevet. Sedan försöker man ändra läget åt något håll på kammen. Då glider kedjan på kuggarna. Testa så får du se. ? Men ta det lugnt så du inte skadar kanten. Då blir det svårt att få det tätt. Det är svårt nog ändå. Min packning har börjat läcka lite så jag får nog riva skiten igen.

Glömde skriva att man vrider lite lätt efter att överfallen monterats tillbaka. Vilket håll du vrider beror ju på vilket håll markeringen på kammen sitter i förhållande till markeringen på överfallet.

Jag hade gärna sett en bild med kameran lägre ner, nu ser markeringen på högra kammen ut att ligga högt men jag tror ganska säkert att det bara är en synvilla orsakad av kameravinkeln.

Så jag tycker det ser normalt ut...
- Under förutsättning att det inte sitter ytterligare ytterligare markeringar på dreven som tex Hayabusan ovan som även har markeringar uppe på dreven så att man kan räkna antalet länkar på kedjan där imellan.

- Jag skulle ändå vilja slänga ett öga i manualen så att markeringarna verkligen sitter på normalt vis. Ibland kan ju ingenjörer uppfinna hjulet på nytt och införa nåt helt annat system. Särskilt vanligt på franska bilar.

Det är säkert olika för olika hojar men på min är markeringarna på kamdreven endast till för montering av drevet på kamaxeln. För att linjera kammarna med ventilerna så sitter markeringarna på överfallen och på själva kammarna. Alltså kan man inte se hur kammarna sitter i förhållande till överfallen genom att bara kika på kamdreven. På min hoj alltså. ? Jag kanske missförstått något när det verkar som att ni kikar på kamdreven.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back