Är något off med min timing-chain?

Jag hade gärna sett en bild med kameran lägre ner, nu ser markeringen på högra kammen ut att ligga högt men jag tror ganska säkert att det bara är en synvilla orsakad av kameravinkeln.

Så jag tycker det ser normalt ut...
- Under förutsättning att det inte sitter ytterligare ytterligare markeringar på dreven som tex Hayabusan ovan som även har markeringar uppe på dreven så att man kan räkna antalet länkar på kedjan där imellan.

- Jag skulle ändå vilja slänga ett öga i manualen så att markeringarna verkligen sitter på normalt vis. Ibland kan ju ingenjörer uppfinna hjulet på nytt och införa nåt helt annat system. Särskilt vanligt på franska bilar.
Jo de sitter så nära perfekt jag kan komma tror jag, i manualen så sitter inte markeringarna perfekt heller utan som på denna bilden. Det finns två markeringar, men det är för att kamaxlarna är likadana, så det enda som skiljer är vilken utav märkningen som man väljer att använda (väldigt smart lösning måste jag säga rent tillverkningsmässigt).

Bifogat

• Screenshot 2023-05-10 at 22.15.13.png
    Screenshot 2023-05-10 at 22.15.13.png
    415.1 KB · Visningar: 9
En annan fråga, jag gjorde en ventilkoll och är något utanför spec på några ventiler. Är det någon mening att bry sig om det nu eller ska man montera ihop allt och köra några mil och därefter kolla ventilerna? Jag har nämligen slipat mina ventiler precis så de kanske inte är riktigt på plats ännu tänker jag.

En annan fråga, jag gjorde en ventilkoll och är något utanför spec på några ventiler. Är det någon mening att bry sig om det nu eller ska man montera ihop allt och köra några mil och därefter kolla ventilerna? Jag har nämligen slipat mina ventiler precis så de kanske inte är riktigt på plats ännu tänker jag.

För snålt ventilspel så att heta förbränningsgaser kan smita mellan ventil och säte kan resultera i brända ventiler. Och för litet ventilspel är ju just vad du kanske har efter ventilslipning.

För snålt ventilspel så att heta förbränningsgaser kan smita mellan ventil och säte kan resultera i brända ventiler. Och för litet ventilspel är ju just vad du kanske har efter ventilslipning.
Jag mätte och det var 2 som var 0.01-0.02 mm för snåla.

Om TS vill lära sig lite mer så kontrollerar du timingen sen med indikatorklocka och gradskiva, men det har jag nog predikat om förut också.

Jag har drullat med originalmarkeringarna en gång förut så hade jag kollat med gradskiva den gången hade det inte hänt.
Körde runt som sagt med veven 1 kugg fel i förhållande till kammarna. Något svårstartad men annars inga radikala händelser.

Men jag har ju 2mm spacer under cylindern så har högre gräns för misstag. Men det har jag också tuggat om förut.

Hur mäter du med 0.01-0.02mm precision?
Det är ett estimat. Jag använder bladmått i tum och estimerar efter hur mycket motstånd som bladmåttet över det senaste som gick in ger. Bladmått i tum har en skala med 0.0254mm steg.

Om TS vill lära sig lite mer så kontrollerar du timingen sen med indikatorklocka och gradskiva, men det har jag nog predikat om förut också.

Jag har drullat med originalmarkeringarna en gång förut så hade jag kollat med gradskiva den gången hade det inte hänt.
Körde runt som sagt med veven 1 kugg fel i förhållande till kammarna. Något svårstartad men annars inga radikala händelser.

Men jag har ju 2mm spacer under cylindern så har högre gräns för misstag. Men det har jag också tuggat om förut.
Det har du kanske, men jag förstod nog inte processen riktigt för jag förstår inte vad du menar riktigt. Har du någon bra instruktionsvideo som du kan dela med dig utav? Jag vill minnas att en kugg fel gör mycket större skillnad än vad man kan se nu.

Det har du kanske, men jag förstod nog inte processen riktigt för jag förstår inte vad du menar riktigt. Har du någon bra instruktionsvideo som du kan dela med dig utav? Jag vill minnas att en kugg fel gör mycket större skillnad än vad man kan se nu.
Här
Men har inte hunnit titta på videon på länge och minns inte om han använde en 180 graders märkt skiva eller en 90/90 skiva

Blandar man ihop vad folk avläser från respektive fattar man ingenting ?

En älskad Busa i klippet men proceduren/principen är samma för alla motorer

Bild från min koll i höstas

Bifogat

• 20221128_143458.jpg
    20221128_143458.jpg
    1.4 MB · Visningar: 5
  • 20221128_142949.jpg
    20221128_142949.jpg
    1.3 MB · Visningar: 5
Last edited:
Att tillägga är att gubbarna i klippen eller åtminstone i klippet med Tombo Racing så använder de ställbara kamdrev. Det är ju ingenting du behöver tänka på.

Du vill ju bara få fram lobecenter

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul