Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den här var väl ändå lite rolig. Vet att @notrightrider är allergisk mot placeringen av regplåten, och priset kan man säkert ha synpunkter på, men vid en första anblick ser den rätt välbyggd ut.

"Byggtråd finns på forum", enligt annonstext. Är det någon medlem härinne som är byggherre?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/cx500_turbo_caf__racer__78/108546203


...som om någon skulle lyssna på vad jag tyckte.

Nä, carry on bara. Gör som ni vill.


En grej bara:

Misantroper minns.
 
Btw har klurat en del på hur vissa föreningar med nollhyra och en lokal i botten fortfarande kan klassas som äkta förening. Någon som har koll?

I min förening har vi problemet med att lokalen i botten får stå för max 40% av intäkterna och 60% från medlemmarna. Vi kan inte höja hyregästens hyra utan att höja våra avgifter.

Men det kanske är värt att höja avgiften även för medlemmar om det innebär att man kan få mer av hyresgästerna längst ner som väl är näringsidkare?

Sen borde ju de pengarna i sin tur kunna användas på något sätt som gynnar de boende.
Det är väl bara fantasin som sätter gränserna för hur de pengarna kan användas.
 
Den här var väl ändå lite rolig. Vet att @notrightrider är allergisk mot placeringen av regplåten, och priset kan man säkert ha synpunkter på, men vid en första anblick ser den rätt välbyggd ut.

"Byggtråd finns på forum", enligt annonstext. Är det någon medlem härinne som är byggherre?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/cx500_turbo_caf__racer__78/108546203

View attachment 483548
Borde väl vara den här tråden?

...som fick den gode "inte rätt ryttare" :) att kommentera i några inlägg redan 2019.
 
Borde väl vara den här tråden?

...som fick den gode "inte rätt ryttare" :) att kommentera i några inlägg redan 2019.
Ja jäklar. Jag ser att även jag kommenterat i tråden så jag borde ha kommit ihåg den, men jag får skylla på att det var 4-5 år sedan och att jag blivit mycket äldre än vad man skulle kunna tro på de åren.
 
Men det kanske är värt att höja avgiften även för medlemmar om det innebär att man kan få mer av hyresgästerna längst ner som väl är näringsidkare?

Sen borde ju de pengarna i sin tur kunna användas på något sätt som gynnar de boende.
Det är väl bara fantasin som sätter gränserna för hur de pengarna kan användas.
Våra stadgar tillåter inte att man tar ut avgifter "för att använda till något kul", eller för att samla på hög. Styrelsen ska lägga en budget som täcker föreningens kostnader, plus en avsättning till fond för underhåll.
 
Ja, den där försvann ju på mindre än ett dygn, var tyvärr upptagen med annat då. Men det bevisar ju vad jag påpekat de senaste åren: enstånkor, offroad och 125cc går direkt. Mycket eftertraktade och köps upp direkt av samlare. Vi vanliga hojintresserade har inte en chans, man måste hänga på låset. Ha släpet påkopplat, bevaka Blocket oavbrutet och kunna åka när som helst på dygnet, vart som helst.
I andra änden av skalan finns gamla twinnar från tidigt 80-tal, blir ofta liggande på Blocket i veckor utan bud. Det är såna som jag kört de senaste 30 åren...
 
Ja, den där försvann ju på mindre än ett dygn, var tyvärr upptagen med annat då. Men det bevisar ju vad jag påpekat de senaste åren: enstånkor, offroad och 125cc går direkt. Mycket eftertraktade och köps upp direkt av samlare. Vi vanliga hojintresserade har inte en chans, man måste hänga på låset. Ha släpet påkopplat, bevaka Blocket oavbrutet och kunna åka när som helst på dygnet, vart som helst.
I andra änden av skalan finns gamla twinnar från tidigt 80-tal, blir ofta liggande på Blocket i veckor utan bud. Det är såna som jag kört de senaste 30 åren...


Ja...?

Det fetade är ju något av det roliga i det hela - sökandet, nosandet, JAKTEN och det nedlagda bytet.

Ibland peakar evenemanget just där. Sedan kanske det inte är så roligt längre när man fått hem grejerna, lastat av och fått in det i ljuset...

Men skit samma - du har ditt sätt att tolka världen. Jag är rätt lycklig med mitt sätt.

Jag har sålt 5 hojar under våren.
Alla till bra pris och till lyckliga köpare.
2 eller 3 till måste gå innan jag får det svängrum jag behöver.

Jag försöker låta bli att gräma mig över de hojar jag tvingats avstå under tiden, men man måste ha ett mål med det man gör. PunGt.
 
Ja...?

Det fetade är ju något av det roliga i det hela - sökandet, nosandet, JAKTEN och det nedlagda bytet.

Ibland peakar evenemanget just där. Sedan kanske det inte är så roligt längre när man fått hem grejerna, lastat av och fått in det i ljuset...

Men skit samma - du har ditt sätt att tolka världen. Jag är rätt lycklig med mitt sätt.

Jag har sålt 5 hojar under våren.
Alla till bra pris och till lyckliga köpare.
2 eller 3 till måste gå innan jag får det svängrum jag behöver.

Jag försöker låta bli att gräma mig över de hojar jag tvingats avstå under tiden, men man måste ha ett mål med det man gör. PunGt.
"Sålt fem hojar under våren"..? Jag har ägt sammanlagt fem hojar hela livet. Hur kan man ens använda fem (sju/åtta?) hojar? Jag åker fem-tio turer om året, mestadels till grannbyn eller en runda på några mil. Föra sommaren var nog rekord, sammanlagt trettio mil totalt. En riktig touringsäsong m a o.
 
"Sålt fem hojar under våren"..? Jag har ägt sammanlagt fem hojar hela livet. Hur kan man ens använda fem (sju/åtta?) hojar? Jag åker fem-tio turer om året, mestadels till grannbyn eller en runda på några mil. Föra sommaren var nog rekord, sammanlagt trettio mil totalt. En riktig touringsäsong m a o.
Fem låter som en rimlig lägsta-nivå. Önskar att jag hade varit där! :)
 
"Sålt fem hojar under våren"..? Jag har ägt sammanlagt fem hojar hela livet. Hur kan man ens använda fem (sju/åtta?) hojar? Jag åker fem-tio turer om året, mestadels till grannbyn eller en runda på några mil. Föra sommaren var nog rekord, sammanlagt trettio mil totalt. En riktig touringsäsong m a o.
Du verkar ha erfarenhet av annat än just köra motorcykel! :hej
I år ska jag mer än dubbla din årliga körsträcka enkel väg till en hojträff. :tungan
I sadeln på en inte lika eftertraktad motorcykel som jag, av hänsyn till känsliga forummedlemmar, naturligtvis inte nämner... :krama
 
"Sålt fem hojar under våren"..? Jag har ägt sammanlagt fem hojar hela livet. Hur kan man ens använda fem (sju/åtta?) hojar? Jag åker fem-tio turer om året, mestadels till grannbyn eller en runda på några mil. Föra sommaren var nog rekord, sammanlagt trettio mil totalt. En riktig touringsäsong m a o


Jag har förstått att vi har olika ingångar till detta med motorcykelvärlden.

Du är nöjd med 30 mil per år. Det är okay.

Jag vill nå just under 300 miles innan jag stannar och tankar. Det måste också få vara okay, eller hur?

Jag gör mitt och du gör ditt.
Vi kommer fortfarande att höja handen till hälsning när vi möts.

Bra så.
 
Men det kanske är värt att höja avgiften även för medlemmar om det innebär att man kan få mer av hyresgästerna längst ner som väl är näringsidkare?

Sen borde ju de pengarna i sin tur kunna användas på något sätt som gynnar de boende.
Det är väl bara fantasin som sätter gränserna för hur de pengarna kan användas.
Ja det är så vi gjort. Nu har vi massa pengar. Vissa vill bygga vinkällare, andra vill göra iordning innergården. Inget av det behövs.

Vi har tillräckligt med cash för att betala av lånen(5 miljoner). Inte så många som var sugna på det.
 
Ja...?

Det fetade är ju något av det roliga i det hela - sökandet, nosandet, JAKTEN och det nedlagda bytet.

Ibland peakar evenemanget just där. Sedan kanske det inte är så roligt längre när man fått hem grejerna, lastat av och fått in det i ljuset...

Men skit samma - du har ditt sätt att tolka världen. Jag är rätt lycklig med mitt sätt.

Jag har sålt 5 hojar under våren.
Alla till bra pris och till lyckliga köpare.
2 eller 3 till måste gå innan jag får det svängrum jag behöver.

Jag försöker låta bli att gräma mig över de hojar jag tvingats avstå under tiden, men man måste ha ett mål med det man gör. PunGt.
Hur kan man sälja fordon när man enligt uppgifter på nätet ej äger några fordon?
 
Ja det är så vi gjort. Nu har vi massa pengar. Vissa vill bygga vinkällare, andra vill göra iordning innergården. Inget av det behövs.

Vi har tillräckligt med cash för att betala av lånen(5 miljoner). Inte så många som var sugna på det.
Hoppas du inte bor i Stockholms innerstad, då blir jag svårt avundsjuk och kommer inte att kunna sova på nätterna framöver. Eftersom jag bara gjort dåliga bostadsaffärer och alltid betalat för mycket, och sitter med galna lån, och bor i hus som är i det närmaste värdelösa i en rutten Stockholmsförort. Våra avgifter stiger fett vartenda år, delvis p g a stigande uppvärmningskostnader, höjda markhyror, ökande priser för sophämtning, vatten och avlopp från Stockholms kommun. Husen måste renoveras till höga kostnader (byggda på 60-talet = usel kvalitet), vilket ger ännu högre avgifter. Och sen får man höra gnället om folk som bor i hyresrätt! Vi har tre gånger så stor höjning av avgiften som de har.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE
Hoppas du inte bor i Stockholms innerstad, då blir jag svårt avundsjuk och kommer inte att kunna sova på nätterna framöver. Eftersom jag bara gjort dåliga bostadsaffärer och alltid betalat för mycket, och sitter med galna lån, och bor i hus som är i det närmaste värdelösa i en rutten Stockholmsförort. Våra avgifter stiger fett vartenda år, delvis p g a stigande uppvärmningskostnader, höjda markhyror, ökande priser för sophämtning, vatten och avlopp från Stockholms kommun. Husen måste renoveras till höga kostnader (byggda på 60-talet = usel kvalitet), vilket ger ännu högre avgifter. Och sen får man höra gnället om folk som bor i hyresrätt! Vi har tre gånger så stor höjning av avgiften som de har.
Ändå väljer du att fortsätta att leva så - roligt liv :va
 
Om man skulle buda på en Ducati 996 SPS utan nycklar hos kronofogden? Hur mycket? Vilka kostnader kommer?
Tjuvkopplar man med en glasspinne eller åker man på 50k för ny elektronik?
Frågar för en vän (min son)
 
Last edited:
Hoppas du inte bor i Stockholms innerstad, då blir jag svårt avundsjuk och kommer inte att kunna sova på nätterna framöver. Eftersom jag bara gjort dåliga bostadsaffärer och alltid betalat för mycket, och sitter med galna lån, och bor i hus som är i det närmaste värdelösa i en rutten Stockholmsförort. Våra avgifter stiger fett vartenda år, delvis p g a stigande uppvärmningskostnader, höjda markhyror, ökande priser för sophämtning, vatten och avlopp från Stockholms kommun. Husen måste renoveras till höga kostnader (byggda på 60-talet = usel kvalitet), vilket ger ännu högre avgifter. Och sen får man höra gnället om folk som bor i hyresrätt! Vi har tre gånger så stor höjning av avgiften som de har.
Jag kan inte klaga. Har gjort ett gäng miljoner på bostadsmarknaden sedan jag köpte min första lägenhet vid 19 års ålder.

Forfarande inget att jämföra med din talang för hojvärdering men inte långt ifrån
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top