Frågor man vågar ställa

Ska testa wipes :tummenupp

Inge gnäll men kom hem till nytt äventyr idag efter tolvoenhalvtimmes arbetsdag så man var ju i form.

Kula.

20230421-193158.jpg

Naturligtvis längst bord från luckan in till kry.. krålgrunden. Vad får det att hoppa isär? Båda rören sitter bra, ena nedgrävt och det andra upphängt med bra instick/inskjut/överlapp i varann eller vad man säger. Stora avloppet som det leder till sitter som berget. Fick ta i ganska duktigt för att få isär så pass att jag kunde montera ihop det igen. Tror inget annat än att jag behöver ny skarvböjvinkel + sanering men sålänge ni vet..

20230421-185311.jpg

Blir ingen Svanströmsare av mig tvi f-n. Behöver helst inte bli en årlig tradition av denna anledning iaf, därav frågan :)

20230421-192340.jpg

Ska testa wipes :tummenupp

Inge gnäll men kom hem till nytt äventyr idag efter tolvoenhalvtimmes arbetsdag så man var ju i form.

Kula.

20230421-193158.jpg

Naturligtvis längst bord från luckan in till kry.. krålgrunden. Vad får det att hoppa isär? Båda rören sitter bra, ena nedgrävt och det andra upphängt med bra instick/inskjut/överlapp i varann eller vad man säger. Stora avloppet som det leder till sitter som berget. Fick ta i ganska duktigt för att få isär så pass att jag kunde montera ihop det igen. Tror inget annat än att jag behöver ny skarvböjvinkel + sanering men sålänge ni vet..

20230421-185311.jpg

Blir ingen Svanströmsare av mig tvi f-n. Behöver helst inte bli en årlig tradition av denna anledning iaf, därav frågan :)

20230421-192340.jpg
Känns som att det är väääääldigt långt mellan hängena, när vi hänger upp avlopp under plattor som ej går att komma åt är det ett hänge varje 0,5 meter på grå plaströr., som jag fattat på vs killar är dom grå rören så känsliga för varmt vatten att dessa blir sladdriga och kan hoppa isär.

Sedan har du väll genast o böjer rören så dom når varandra det ser så ut o då strävar dom ju att återgå till rakt ursprung.

2 slang klämmor på varje sida skarven o ett hålband på utsidan kröken mellan slangklämmorna?

Fulmeck gillar vi ju på sporthoj/cykel

Dom grå rören är överlägset vanligast anledning till vattenskador idag i nybyggda hus pga att dom hoppar isär inne i väggar.

Orange eller svarta 2 skikts är bättre, fråga inte mej varför, dom är betydligt dyrare dock kanske därför dom är formstabilare,

Kung! Ja det var ju allt annat än sladdrigt såhär en kväll på våren så inte min första tanke :) Tack för input, då kan vi göra bättre.. rörisen som gjorde det här var tjock.

Nu ska jag bara hitta någon billig pump så jag själv slipper simma i det där.

Kung! Ja det var ju allt annat än sladdrigt såhär en kväll på våren så inte min första tanke :) Tack för input, då kan vi göra bättre.. rörisen som gjorde det här var tjock.

Nu ska jag bara hitta någon billig pump så jag själv slipper simma i det där.
.

Hyr en på en uthyrning firma det är billigare än att köpa o slänga.

Jo fast ingen större investering och kommer till användning både i stall & tvättstugan vid skyfall eller så =)

Men det är inte akut, hade sjunkit undan 5cm efter natten så det beror hur det ser ut under ytan. Vi bor på ett berg så det visar sig om detta är ett badkar i sten eller ej.

Vad får det att hoppa isär? Båda rören sitter bra, ena nedgrävt och det andra upphängt med bra instick/inskjut/överlapp i varann eller vad man säger. Stora avloppet som det leder till sitter som berget. Fick ta i ganska duktigt för att få isär så pass att jag kunde montera ihop det igen. Tror inget annat än att jag behöver ny skarvböjvinkel + sanering men sålänge ni vet..
Gissningsvis låg temperatur. Då blir plaströren kortare och dras isär.
Längdutvidgningen = L x T x 0,15 eller Förkortning
L = Rörets längd i meter
Delta T = Temperaturdifferens mellan rör och vatten
0,15 = längdutvidgningskoefficient mm/m°C

Exempel 8 meter rör, +20C till -20C => T=40
8 x 40 x 0,15 = 48 mm så mycket kortare blir röret en kall vinternatt i krypgrunden

För att slippa sånt här, isolera rören+värmetråd eller montera in en expansionslyra.

Sånt här händer när "Båda rören sitter bra"
Det är alltså bättre med lite flexibilitet i båda ändar, då slipper man kanske göra expansionslyra.

Last edited:
Last edited:
Känns som att det är väääääldigt långt mellan hängena, när vi hänger upp avlopp under plattor som ej går att komma åt är det ett hänge varje 0,5 meter på grå plaströr., som jag fattat på vs killar är dom grå rören så känsliga för varmt vatten att dessa blir sladdriga och kan hoppa isär.
....
Orange eller svarta 2 skikts är bättre, fråga inte mej varför, dom är betydligt dyrare dock kanske därför dom är formstabilare,
Kan vara att dom rören är av glasfiberarmerad polyester. Då ändras formeln från
Temperaturdeformation (mm) = Längd (m) * T (grader C) * 0,15 för PVC till
Temperaturdeformation (mm) = Längd (m) * T (grader C) * 0,022
för glasfiberarmerad polyester

Anm.: En koll i Per Gunnar Burström's bok "Byggnadsmaterial" kapitel 8 ger att för PVC (ej mjukgjord) så kan variationen i längdutvidgningskoefficient vara från 0,05 till 0,18 för PVC (ej mjukgjord #) och för Glasfiberarmerad polyester från 0,015 till 0,03
Som jämförelse för rostfria stålrör är längdutvidgningskoefficienten 0,017 i formeln ovan.
Jag vet en större byggnad i Malmö där man efter några år med återkommande läckor gav upp plaströren och bytte alla plaströren i taket i parkeringsgaraget under huset till rostfria stålrör med på plats svetsade skarvar.

# För mjukgjord PVC längdutvidgningskoefficient från 0,07 till 0,25

Last edited:

Sedan har du väll genast o böjer rören så dom når varandra det ser så ut o då strävar dom ju att återgå till rakt ursprung.

2 slang klämmor på varje sida skarven o ett hålband på utsidan kröken mellan slangklämmorna?

Fulmeck gillar vi ju på sporthoj/cykel

Dom grå rören är överlägset vanligast anledning till vattenskador idag i nybyggda hus pga att dom hoppar isär inne i väggar.

Åtminstone här så är de markrör, som inte är godkända för att lägga i hus. De är hårdare och därför bräckligare. Det kan absolut medföra att de rör sig mindre, men de spricker/läcker också lättare.
Riktiga avloppsrör för att montera i hus är 6 skikt.

Ditt problem @Brute Force i det här fallet är att du har långa jävla längder som hänger helt löst i luften. (Vad jag kan se från bilden) Klart som attan att det kryper ur när det arbetar med temperaturskillnader.
Avloppsrör ska klamras fast så de hålls på plats. 50mm rör ska klamras varje halvmeter. (För det är 50mm va?)
På de bilderna ser jag endast en halvslapp ståltråd (?) som inte gör mycket på vad som ändå måste vara någon meter?
Skyll dig ensam.

Det har hänt något med den här rutan vi skriver i.. Alla fält är maskerade så jag kan inte infoga bilder ändra storlek på text infoga eller någonting.

Den enda grejen som är avmaskerad är en dokument knapp med ett förstoring glas i högra hörnet..

Vad har jag pillat på som jag inte skulle ha pillat på?

Det har hänt något med den här rutan vi skriver i.. Alla fält är maskerade så jag kan inte infoga bilder ändra storlek på text infoga eller någonting.

Den enda grejen som är avmaskerad är en dokument knapp med ett förstoring glas i högra hörnet..

Vad har jag pillat på som jag inte skulle ha pillat på?
Vilken webbläsare? Samma om loggar in via annan webbläsare?
Kör du något tillägg som du kan ha pillat på som spökar, NoScript tex?

Vilken webbläsare? Samma om loggar in via annan webbläsare?
Kör du något tillägg som du kan ha pillat på som spökar, NoScript tex?
Den rutan du svarade mej i.. I överkant den rutan finns från vänster

B I 3 prickar som skall öppna flera saker. Länk. Bilden som infogar. Osv.

Nu när jag skriver kan jag inte ändra eller lägga till något, alla funktioner är skuggade/maskerade o går ej att trycka på.

Började i dag när jag skulle infoga bilder i detta byggde jag i dag tråden.

Hur ser det ut I höjd med Tärnsjö/Heby nu, är det snöfritt på grusvägarna? Eller kom det snö i nederbörden som föll härom dagen? Behöver veta inför kommande helgs grusbus.

Ditt problem @Brute Force i det här fallet är att du har långa jävla längder som hänger helt löst i luften. (Vad jag kan se från bilden) Klart som attan att det kryper ur när det arbetar med temperaturskillnader.
Avloppsrör ska klamras fast så de hålls på plats. 50mm rör ska klamras varje halvmeter. (För det är 50mm va?)
På de bilderna ser jag endast en halvslapp ståltråd (?) som inte gör mycket på vad som ändå måste vara någon meter?
Skyll dig ensam.

Absolut om jag hade gjort det själv, det är spikband blindstyre :3freak

Naturligtvis går det att göra bättre men först måste jag veta vad som är strul, ju :)

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...