Sprucken o flagnande transparent plast på motorkåpor.

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hej, ni som har äldre japps-hojar, i alla fall Honda, har säkert kommit i kontakt med detta. Hur åtgärdar ni det? Förstår att det ska skydda, men i kontakt med framförallt salt, på vägen när man kör, eller i garaget om den står med bilen, så börjar det flagna.
Hade jäv..a jobb att få bort plasten, sen såg jag att det hade angripit själva metallen, så det såg fult ut ändå.
Kan man lämna och få det polerat, eller det blir till att köpa nya kåpor alternativt måla dem mattsvarta.
Hur har ni gjort som råkat ut för detta?


68CD1851-82B6-434B-9931-39AA581F4769.jpeg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Klarlack är det du kallar plast.

Aluminiumet under har oxiderat pga ev små skador med tiden. Aluminiumoxid är extremt hårt.

Bara att slipa ner, polera och lacka igen.
Men någon expertis får säga mer exakt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har tagit bort klarlacken med Polyfilla färgborttagning, den luktar som den fungerar. Trodde inte att fungerande produkter fick säljas nu ner men på färgaffären rekommenderade dom den och den tog klarlacken på Hondans motor gaffelben och den svarta färgen på gaffelben, bromspump mm på GSX:en.

Efter färgborttagning har jag slipat de oxiderade partierna på delarna, har börjat med grov smärjelduk och sen finare och finare och slutat med att våtslipa och sen polerat med Autosol. Hellre olackad aluminium än klarlackad, olacka aluminium går att polera, lackad aluminium är bara en tidsfråga innan den börjat oxidera om man får skador i lacken vilket man ju går om man använder hojen.
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hjärtligt tack för svaren! Denna klarlack har de fortsatt köra med genom åren trots att de (jappsen) visste hur det skulle se ut i vårt klimat. Märkligt. Men nu vet jag hur jag ska angripa det. Har gjort på min Honda 900 F2 på 80-talet men glömt, nu blir det storebrorsan CB1300SA. Ni duktiga killar vet kanske hur man får avgassystemet snyggt igen? Det är väl polera som gäller, eller? Har för mig att det gula går att polera bort men det blåa sitter djupare. Beror på värmen klart.3A558543-06DD-4DD6-96DD-924A70BC9D40.jpeg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hjärtligt tack för svaren! Denna klarlack har de fortsatt köra med genom åren trots att de (jappsen) visste hur det skulle se ut i vårt klimat. Märkligt. Men nu vet jag hur jag ska angripa det. Har gjort på min Honda 900 F2 på 80-talet men glömt, nu blir det storebrorsan CB1300SA. Ni duktiga killar vet kanske hur man får avgassystemet snyggt igen? Det är väl polera som gäller, eller? Har för mig att det gula går att polera bort men det blåa sitter djupare. Beror på värmen klart.
Hur gärna vi än vill tro att den svenska marknaden är viktig, så är det en ytterst marginell del av den globala mc-försäljningen. Så att ta fram andra, dyrare, ytbehandlingar och lacker bara för några enstaka hojar som hamnar i Sverige kommer inte att hända.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hjärtligt tack för svaren! Denna klarlack har de fortsatt köra med genom åren trots att de (jappsen) visste hur det skulle se ut i vårt klimat. Märkligt. Men nu vet jag hur jag ska angripa det. Har gjort på min Honda 900 F2 på 80-talet men glömt, nu blir det storebrorsan CB1300SA. Ni duktiga killar vet kanske hur man får avgassystemet snyggt igen? Det är väl polera som gäller, eller? Har för mig att det gula går att polera bort men det blåa sitter djupare. Beror på värmen klart.View attachment 482472


Gult är fult, blått är racing!!!! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur gärna vi än vill tro att den svenska marknaden är viktig, så är det en ytterst marginell del av den globala mc-försäljningen. Så att ta fram andra, dyrare, ytbehandlingar och lacker bara för några enstaka hojar som hamnar i Sverige kommer inte att hända.

Nä men det borde vara billigare att skita i klarlacken? Jag hatar klarlack på aluminimdelar och gevärskolvar för det är bara en tidsfråga innan dom ser ut fördjävliga om man använder grejerna.

Klarlackade aluminimdelar som gått i Sverige ser ju bra ut mot delarna från England, dom ser ju oftast ut helt fördjävliga men med lite lackbortagning, smärjelduk, våtslip och autosol blir dom fina igen fast det tar en massa tid.


Gult är fult, blått är racing!!!! :)

Rostfritt har väl en tendens att bli gulaktigt då det blir varmt, går väl att polera bort men kommer väl då tillbaka igen. Tycker inte att det gör nåt om det i övrigt ser fräscht ut. Blått tycker jag inte gör nåt utan det är ju så det blir då det är varmt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mycket saltkörning i England. Åtskilliga reservdelshojar man sett som rullat där ser förjävliga ut.
Borde vara lika på Skånehojar, men är det så?
Eller har vi kultur i Sverige att inte köra på vintern i annan omfattning?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rostfritt har väl en tendens att bli gulaktigt då det blir varmt, går väl att polera bort men kommer väl då tillbaka igen. Tycker inte att det gör nåt om det i övrigt ser fräscht ut. Blått tycker jag inte gör nåt utan det är ju så det blir då det är varmt.
Riktiga titangrejer blir blå av värmen, det här är porr på hög nivå! :)


honda-works-exhaust.jpeg
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hej, har precis köpt den här i Tyskland och ska hämta den. Vad tycker ni om den, 2012:a.Tror ni det går att putsa upp det här systemet? Iofs matchar det fälgarna. Hade ni putsat upp det?54F83B4C-8845-4EEC-91CA-B808DBB38EF9.jpeg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är väl bara att prova på ett område som inte syns så mycket, så ser du ju om du vill ha det så på hela.
Bara Autosol eller liknande och några långa trasor och skoputsarteknik kan räcka.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej, har precis köpt den här i Tyskland och ska hämta den. Vad tycker ni om den, 2012:a.Tror ni det går att putsa upp det här systemet? Iofs matchar det fälgarna. Hade ni putsat upp det?View attachment 482553
Ser fin ut. Klart du ska pusta avgasystemet. Det är bra terapi att sitta och gnina plus att det lyfter hojen lika mycket som välputsade fälgar på en bil :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om man har borstat rostfritt avgassystem (inte så vanligt kanske) så funkar ventilslippasta och trasa för att få bort ev rostangrepp. Tar även bort blått och gult/brunt såklart

Tidigare hade jag själv avgasbandage på någon sektion som jag senare tog bort och under detta hade det rostat
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Upptäckte att bromsskölden till detta bakhjul är klarlackat så då är det bara till att försöka få bort eländet. Vi får väl se om jag gör bort mig nu om detta lite äldre hjul har bättre klarlack än motordelarna på 81:an.

Tyvärr han jag gå över med en scotchbrite duk innan jag tog kortet så det ser ut lite bättre än utgångsläget. Det brukar krävas ett par gånger med färgborttagaren för att få lacken att lösas upp så vi får väl se hur det går nu.

Utgångsläget som inte är allt för dåligt

20230404_152140.jpg

Färgborttagare är nu påstruket

20230404_152536.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Upptäckte att bromsskölden till detta bakhjul är klarlackat så då är det bara till att försöka få bort eländet. Vi får väl se om jag gör bort mig nu om detta lite äldre hjul har bättre klarlack än motordelarna på 81:an.

Tyvärr han jag gå över med en scotchbrite duk innan jag tog kortet så det ser ut lite bättre än utgångsläget. Det brukar krävas ett par gånger med färgborttagaren för att få lacken att lösas upp så vi får väl se hur det går nu.

Utgångsläget som inte är allt för dåligt

View attachment 482612

Färgborttagare är nu påstruket

View attachment 482613
Tänk på att de flesta färgborttagare är väldigt våldsamma mot alu!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk på att de flesta färgborttagare är väldigt våldsamma mot alu!

Jag har glömt bort färgborttagningsmedlet över natten och rent av nån dag och det har inte hänt några märkbara skador på aluminiumen, men helt klart ska man nog hålla koll. Vet inte om det kan vara olika hur hårt det går åt aluminium beroende på legeringar. Brukar låta den sitta på 2-3 timmar och sen kolla hur det ser ut och sen vänta till lacken börjar "skrynkla sig", vill den inte börja släppa så stryker jag på mer och då brukar det lossna på ett tag.

Har tagit bort klarlack, från gaffelbenen, sidokåporna på motorn, ventilkåpan, gaffelben, mm på Hondan utan skador, har även tagit bort svart färg från bromspumpar, bromsok på både Hondan och GSX:en och även den svarta färgen på gaffelbenen på GSX:en.

Nu lite drygt tre timmar senare så här klarlacken börjat ge sig, man ser här hur den krackelerat under färgborttagningsmedlet.
20230404_192145.jpg

Här har jag använt biltemas mässingborste och lacken släpper lätt
20230404_192237.jpg

Detta är resultatet av första omgången med Polyfilla färgborttagning, det sitter kvar lite lack på vissa ställen. Oftast tycker jag att lacken är tjockare i "veck" och liknande men det tror jag är för att lacken samlas där vid lackeringen och är tjockare. Har lagt på ett nytt lager så på några timmar är kanske sista lacken borta men det kan krävas ytterligare en omgång till.
20230404_192502.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då får ni upplösningen på detta drama ? Så ni får väl ge mig domen.

Färgborttagningsmedlet fick vara på över natten då jag var helt slut och hade mer huvudvärk igår kväll. Borstade bort det sista klarlacken och sköljde och diskade bromsskölden med Yes och vatten och sen sköljde att noga och länge.
20230405_072620.jpg


Detta var resultatet efter att klarlacken är borttagen, kvar att göra var att ge sig på e oxiderade områdena med fint slippapper och schotsbrite duk.
20230405_073221.jpg

Sen blev det polering med autosol och polertrissa på borrmaskin. Det är inte kn*ll puts och det är jag inte ute efter utan mer "race finsih" på bromsskölden så märken, repor och liknande från gjutningen har jag inte brytt mig om. Skulle man lägga tid på att slipa allt jämnt och sen polera med annat än autosol kan man nog få det riktigt blankt.
20230405_081057.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top