Idag är jag förbannad därför att...

Lät som alldeles för mycket skatt så jag tog mig friheten att kontrollräkna.

Givet att du tar ut max utdelning med 3:12-reglerna(187550kr) och uppnår 60% skatt på totalen innebär det att du gör en vinst om drygt 2,4 miljoner som du tar ut helt i lön och utdelning. Det ger dig då 960000kr per år i handen, skattat och klart och 1440000 till masen.

Antingen tjänar du riktigt bra och av någon anledning väljer att plocka ut en galen lön eller så är det fel i din kalkyl.
Nja, det är fler saker som påverkar uträkningen, då jag tog med allt jag betalade in till Skatteverket, vilket även inkluderar t ex fastighetsavgift. Jag räknade även med momsen på det jag fakturerade. Det var som sagt bara en jämförelse över hur mycket av det jag drog in som jag fick ut i pengar att använda som hamnade på mitt privata konto jämfört med hur mycket jag betalade både privat och från företaget till Skatteverket det året. Inte tänkt att vara representativt som en mall för vad man betalar i skatt som egen företagare.

Sen kan ju 3:12-reglerna användas på lite olika sätt. T ex kan det i vissa fall gå att använda huvudregeln istället för förenklingsregeln ;)

Men hade jag haft siffrorna från din uträkning hade jag nog skrivit i lycklighetstråden istället, trots den höga skatten ?

Gick loss på en packtejpsrulle modell större. Hittade ingen start utan helt omöjligt att få ut nått att tejpa ihop paket med. 10 minuter senare huggandes i skiten med en sax. Var tvungen att lägga mig på soffan för jag blev så förbannad. Vem designar tejp så tunn och klistrig så den inte går att få av rullen liksom?
Det påminner när jag, som 16 åring på mitt första jobb, gjorde ett litet snitt längs sidan på rullen med packtejp vid vår arbetsstation. När min kollega skulle emballera nästa paket gick tejpen således av vid varje helvarv och han blev så förbannad att han till slut skrikandes och svärandes slängde rullen i väggen.
Jag vågade aldrig berätta att det var jag som skojat till det lite.

Nja, det är fler saker som påverkar uträkningen, då jag tog med allt jag betalade in till Skatteverket, vilket även inkluderar t ex fastighetsavgift. Jag räknade även med momsen på det jag fakturerade. Det var som sagt bara en jämförelse över hur mycket av det jag drog in som jag fick ut i pengar att använda som hamnade på mitt privata konto jämfört med hur mycket jag betalade både privat och från företaget till Skatteverket det året. Inte tänkt att vara representativt som en mall för vad man betalar i skatt som egen företagare.

Sen kan ju 3:12-reglerna användas på lite olika sätt. T ex kan det i vissa fall gå att använda huvudregeln istället för förenklingsregeln ;)
Ah ok. Momsen borde såklart inte räknas med eftersom det bara är pengar du förmedlar mellan kund och masen. Sjukt system egentligen.

Skatteplanering är min favoritsport och jag tar aldrig ut lön över brytpunkten för statlig skatt. Lägger man sig precis på brytpunkten så får man ut 60% av vinsten i näven. Jag hatar skatt men det känns inte för orimligt i sossesverige. Däremot är 20% extra efter brytpunkten helt förjävligt. Helt plötsligt får man bara ut 35% av vinsten i näven påöverskjutande belopp, alltså är skatten nästan dubblerad. Hade man tagit bort statlig inkomstskatt hade skatteintäkterna ökad rejält. Jag är långt ifrån den enda som planerar på det sättet. Dessutom skapar skatten inga incitament för att producera mer. Värdelöst. Det gör mig förbannad.

Ah ok. Momsen borde såklart inte räknas med eftersom det bara är pengar du förmedlar mellan kund och masen. Sjukt system egentligen.
Ja, det var en extrem förenkling att räkna med den momsen. Hade egentligen velat räkna ut den moms jag betalade för all min privata konsumtion istället, men det hade blivit för tidsödande att gå igenom.

Skatteplanering är min favoritsport och jag tar aldrig ut lön över brytpunkten för statlig skatt. Lägger man sig precis på brytpunkten så får man ut 60% av vinsten i näven. Jag hatar skatt men det känns inte för orimligt i sossesverige. Däremot är 20% extra efter brytpunkten helt förjävligt. Helt plötsligt får man bara ut 35% av vinsten i näven påöverskjutande belopp, alltså är skatten nästan dubblerad. Hade man tagit bort statlig inkomstskatt hade skatteintäkterna ökad rejält. Jag är långt ifrån den enda som planerar på det sättet. Dessutom skapar skatten inga incitament för att producera mer. Värdelöst. Det gör mig förbannad.
Brukar också ligga under brytpunkten. Sen har det skett enstaka undantag med högre lön (som även ger högre möjlig utdelning) då jag velat få ut mer pengar ett visst år pga t ex husköp. Men det svider ju med all extra skatt man då får betala. Men normalt gör jag inte detta utan låter den vinst som ev blir över efter lön och utdelning stå kvar i bolag som buffert och för framtida pension osv.

Last edited by a moderator:
Det påminner när jag, som 16 åring på mitt första jobb, gjorde ett litet snitt längs sidan på rullen med packtejp vid vår arbetsstation. När min kollega skulle emballera nästa paket gick tejpen således av vid varje helvarv och han blev så förbannad att han till slut skrikandes och svärandes slängde rullen i väggen.
Jag vågade aldrig berätta att det var jag som skojat till det lite.
Jag tar med mig den som spratt innan man går på semester. ?

Jag viker också oftast. Nu var det en helt ny oöppnad rulle. Fanns tom en lapp som var tänkt skulle hjälpa till att få ut nått men den var inte där skarven på tejpen var.

Fick iaf ihop mitt paket tillslut och insåg affären stänger om 10 minuter så sprang (tjock tant ska inte springa) med ett dåligt knä de 200ish metrarna o kastade mig in flämtandes och nästintill döende precis innan de stängde. Så är de inte postnordombud så jag fick gå hem igen. Fick iaf tag i en mjölk till frukostkaffet i morgon.
På mitt jobb använder truckförarna 2 sorters packtejp. Vi kallar dem "Vinter-" och "Sommartejp"! De driver en fullkomligt från vettet om man får tag i "fel" rulle under "fel" årstid.

Ska försöka köpa en resa till Skåne med Bus4you. Allt går bra till betalningen med kort till Klarna. Då begär Nordea att utom vanlig bekräftelse i bankdosan med kortet jag skall identifiera i vilka rutor det är en cykel i fotografiet.
Jag klickar för rutorna trycker på OK och får ett felmedelande.
Fy faen, startar om datorn, väljer vy.se köper bussbiljetten, slipper Klarna, allt bara rullar på , bekräftar med kortet i bankdosan min betalning, inga krav på captcha(?) och klart.
Går in på mailen och där finns två biljetter ! Dels den där Klarna var inblandad och som slutade med felmedelande, dels den från Vy.
FY FAEN FÖR KLARNA !

Ska försöka köpa en resa till Skåne med Bus4you. Allt går bra till betalningen med kort till Klarna. Då begär Nordea att utom vanlig bekräftelse i bankdosan med kortet jag skall identifiera i vilka rutor det är en cykel i fotografiet.
Fy faen, startar om datorn, väljer vy.se köper bussbiljetten, slipper Klarna, allt bara rullar på , bekräftar med kortet i bankdosan min betalning, inga krav på captcha(?) och klart.
Går in på mailen och där finns två biljetter ! Dels den där Klarna var inblandad och som slutade med felmedelande, dels den från Vy.
FY FAEN FÖR KLARNA !
KLAR Negative Attitude!!

FY FAEN FÖR KLARNA !
En cykel?

Det låter ju professionellt...
Tänk om någon skulle dra den för tant Hilda i bankluckan - "Skriv på här, legitimation tack, nu ska vi spela memory!"...

En cykel?

Det låter ju professionellt...
Tänk om någon skulle dra den för tant Hilda i bankluckan - "Skriv på här, legitimation tack, nu ska vi spela memory!"...
Ja en cykel. Du har säkert råkat ut för det. Det dyker upp ett foto uppdelat i rutor och så ska man markera vilka rutor som innehåller foton på
cykel
eller
trafikljus
eller
broar
eller
båtar
osv.
Och så har man bevisat att man inte är en robot.......tror dom .
Den slutsats jag drar är att Nordea råkat ut för strul med Klarna.

Ja en cykel. Du har säkert råkat ut för det. Det dyker upp ett foto uppdelat i rutor och så ska man markera vilka rutor som innehåller foton på
cykel
eller
trafikljus
eller
broar
eller
båtar
osv.
Ja det har jag, vid registrering på något forum, just efter sekelskiftet. Men knappast i bankärenden.

cykel
eller
trafikljus
eller
broar
eller
båtar
osv.

Ja, Capcha-bilder har ju (påstås det) förutom som login-säkerhet använts för att träna AI'n, vilket borde betyda att AI'n nu är rent femjävliga på att klicka i rutor med trafikljus.....

Vilket motverkar syftet...

Ja det har jag, vid registrering på något forum, just efter sekelskiftet. Men knappast i bankärenden.
Slutsatsen som jag drar är att Nordea råkat ut för bedrägerier med Klarna inblandat.
Inte heller jag har råkat ut för det någon gång förut.

Ja, Capcha-bilder har ju (påstås det) förutom som login-säkerhet använts för att träna AI'n, vilket borde betyda att AI'n nu är rent femjävliga på att klicka i rutor med trafikljus.....

Vilket motverkar syftet...
Lyckas man på första försöket är det kanske ett tecken på att man är AI och ska slängas ut? Jag behöver ofta tre försök för att komma igenom capcha, har tydligen inte samma uppfattning som dem om vad som ingår i begreppet väg.

Sätter ihop en Puch V3-motor och håller på att bli vansinning på hur stökigt det är att få växlarna att fungera som tänkt.
Blir ju förbannad!!

…folk inte verkar kunna läsa vilken plats de har blivit tilldelad på flygplanet. Tilldelning sker när du scannar boardingkort i gaten. Det sker inte när du ringer till kundtjänst eller väljer i appen.
Sätt dig på tilldelad plats vid embarkering, och efter ”boarding complete” kan du _kansle_ byta plats inom samma kabinklass.

Sätter ihop en Puch V3-motor och håller på att bli vansinning på hur stökigt det är att få växlarna att fungera som tänkt.
Blir ju förbannad!!
Pröva Sachs mopedmotorer från 50 till 80-tal. Ibland fick man ge upp och helt enkelt bara välja om man justera in växel 1-2 eller 2-3.
…folk inte verkar kunna läsa vilken plats de har blivit tilldelad på flygplanet. Tilldelning sker när du scannar boardingkort i gaten. Det sker inte när du ringer till kundtjänst eller väljer i appen.
Sätt dig på tilldelad plats vid embarkering, och efter ”boarding complete” kan du _kansle_ byta plats inom samma kabinklass.
Och när man påpekar att de sitter på ens plats så himlas, suckas och stönas det.

Får jag tror mitt (click-bait) facebook flöde verkar folk sätta i system att köpa billigaste biljetten och sedan sätta sig på dyrare platser och kräva att de måste sitta ihop med sitt barn, eller barnet behöver fönterplats eller vad tusan de nu hittar på. Gäller väl att stå på sig och inte vara rädd att kalla på personalen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D