Luftflöden är inte lätta att mäta med hög noggrannhet och därmed inte heller billigt att mäta. Att du skriver injustering säger mig exakt ingenting om hur du skulle kunna lösa det inom en budget på 50kkr.
Ventilationsmätare är en sån där apparat med en liten fläkt på som du handlar på Biltema eller Jula för några hundringar.
Exakt när blev experimentet reducerat ner till att bara mäta skillnaden mellan olika foder och inte kons totala påverkan på miljön?
Absolut mängd gas(HC, CO, CO2?) som kon producerar mäts väl ändå inte i ppm utan snarare i kg/dygn, gram/h eller nåt sånt. Kanske kg/kg kött, eller kg/ liter mjölk.
Jag har jobbat med att justera ventilation i min karriär, och det finns olika mätare beroende på var man kan mäta.
Låter som en billig vinghjulsanemometer från Biltema som du beskriver.
Det finns proffs utförande så klart, men den mättekniken ger inte så bra noggrannhet, och används mest att mäta utanpå galler till tilluft eller frånluft.
En varmtrådsanemometer som man sticker in i ventilationskanalen är förstavalet här då ett arrangemang med ventilation till båsen ger bra kanaler med lång och stabil mätsträcka för noggrannheten.
Det går att mäta lufttrycket i kanalerna med (undertrycket) och beräkna flödet om man vill.
Men dessa typ av instrument är inte konstigt dyra alls.
Kostar ungefär som en Fluke multimeter, ca 5000kr.
Har man inte instrumenten och kunskapen så hyr man in en tekniker som gör injustering, viket i det här fallet med kanaler justeras med spjäll.
En snabb injustering på i princip en timme, körning t/r tar sannolikt längre tid.
Syftet var inte absolut mängd Metan (eller snarare CO2e i förlängningen) utan att finna foder som gav mindre Metan från korna än med det vanliga foder man gav korna.
Det var i alla fall den beskrivningen som initierade det hela på den tiden.
Det är för många faktorer som man inte kan kontrollera som gör att man inte kan klara mäta någon absolut nivå.
Det är möjligt att forskarna hade det som en preliminär tanke, men det vore naivt.
Man kan ta det värde man får givetvis, men hur lågt det potentiellt kan bli kan de inte säkerställa.
Mätningarna görs i ppm, och jämförs med luftmassan l/s eller m3/h, men sedan kan man givetvis räkna om detta till kg/år om man så vill.
Och bl.a. därför hade det inte räckt med en gaskromatograf (används vid stickprov), utan behövs separata gasdetektorer som mäter kontinuerligt.