Helt enig, är också för friskolor men ser inte det självklara att man får välja och låta kommunen betala. Det är möjligt att det är bra, det är också möjligt att man kunde lika bra ha en kommunal skola och en privat som får ta betalt hur de vill. Det är ingen mänsklig rättighet att välja allt, jag gillar valfrihet men frågan är hur detta skall hanteras. Varför inte upphandling som med allt annat, tex vård? Kommun eller stat kunde upphandla skolor precis som andra tjänster, varför ska det vara upp till medborgaren?Precis så. Vi har individer i landet som inte har kunskap eller möjlighet att välja en skola en bit från hemmet.
I den kommunala skolan hamnar då elever med sämre förutsättningar från början och kostnaden för att få dem genom skolan ökar. I och med att föräldrarna inte haft förutsättningar eller kunskaper att välja skola kan man också anta att eleverna får mindre stöd med utbildningen i hemmet och det ökar svårigheterna ytterligare för skolan.
Att privata skolor ibland struntar i att ha en skolgård är tillåtet, men det är få kommunala skolor som hoppar över den delen. Det var en friskola i Örebro som planerade att ha skolgård högst upp i ett parkeringshus och det är väl bättre än inget. Jag är inte pedagog, men tror att det är bra för barn att kunna gå ut på raster.
Ett antal friskolor använder "färdighetsprov" för att välja elever vilket då gör att de kommunala skolorna blir ytterligare utsatta. Det har även konstaterats att friskolor valt bort elever med Diabetes typ 1 eller ADHD.
Jag är för friskolor, men ska de drivas med skattepengar ska de givetvis kunna avkrävas att ha jämbördiga förutsättningar med de kommunala. När det är dags för betyg ska nivån kontrolleras så att de inte ger glädjebetyg. Att de gjort det har sänkt resultatet på högskolor eftersom det kommit in elever med bra betyg och låga kunskaper.
Svårt ämne med många infallsvinklar, helt klart är att de bästa skolorna är privata och att Sverige är extremt på även denna punkt, att vi också har ett elevunderlag som inte går att jämföra med andra länder, och så vidare. Det sista jag orkar med är Muf/Ung vänster förenklingar i alla fall.