2012 Beta EVO 300cc iordningställning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Mitt mål är väl ungefär en sån här konfiguration.

EVO_R2_Wanderbike_1.jpg

Regskylten här i sverige får dock inte vinklas med än 15 grader, samt behöver jag en röd reflex under skylten, och den får INTE fästas PÅ skylten.

Jag har en ide som innebär att kapa bakskärmen strax efter sätet, och ansluta en extra barkskärm som går lite mer runt hjulet, och montera bakre lampmodulen under den skärmen. Då borde lampan hamna i ett bättre läge.

Sen vill jag dessutom ordna en större frambromsskiva då hojen blir snabbare med ett större framdrev. Tyskarna har en fin adapter för att flytta oket en bit uppåt.

Evo_R2_Bremskit_Projekt.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Den är "förreggad" fick jag veta när jag köpte den.

Vi får se. Det spelar ingen större roll. Jag försöker i alla fall få klar den, och köra den till besiktningen. När jag pratade med Transportstyrelsen dagen efter köpet så sa dom att jag bara behöver "registreringsbesikta" den för att jag ska få köra på gatan med den. Så den behöver lampa fram och bak, blinkers, tuta, hastighetsmätare/odometer.

IMG_8241 (DHJ882).JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen undrar jag om jag är för pedant när jag känner att den här borde slipas. Finns det slipar som fixar sånt på Biltema eller Bauhaus?

IMG_8361.JPG
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den är "förreggad" fick jag veta när jag köpte den.

Vi får se. Det spelar ingen större roll. Jag försöker i alla fall få klar den, och köra den till besiktningen. När jag pratade med Transportstyrelsen dagen efter köpet så sa dom att jag bara behöver "registreringsbesikta" den för att jag ska få köra på gatan med den. Så den behöver lampa fram och bak, blinkers, tuta, hastighetsmätare/odometer.

View attachment 480742


Den registreringen skall bli intressant att följa.

Skulle tro att dom vill ha en vägning också, i samband med regbesiktningen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Deformering av höger gaffelben orskar läckage av olja.

Går sådant att fixa? Finns det verktyg för det?

View attachment 480816

De går å fixa.. Verktyg för de , Näe. . Demontera hela gaffelbenet å sen knacka in de utbuktade delen.. Sen svarva en plugg som man få till rundheten igen.. Eventuellt sen svarva innerdiametern...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag förstår. Det låter aningens lovande, men inte tillräckligt så att jag nöjer mig. Det lutar åt att köpa ett, eller i värsta fall två nya gaffelben.
Jag hade försökt följande - ur ett fyrkantigt ämne - svarva ett hål med innerdiameter som benets ytterdiameter.
Skär av ämnet så att hålet delas i centrum.
I en hydraulisk press- lägg ena ämnet i botten - gaffelbenet med "bubblan" uppåt - andra delen av ämnet ovanpå.
Pressa ihop tills ämnena har samma avstånd som (tjockleken på sågbladet som användes att kapa ämnet)
Tag ut benet och kontrollera
Om bubblan inte är borta - lägg en eller ett par bitar aluminiumfolie ovanpå bubblan - in i pressen o testa igen - fortsätt lägga på folie tills bubblan är borta
Undvik att pressa ihop ämnena helt - då kan du få fel form på gaffelbenet (lite grann kommer det alltid svikta tillbaka så du behöver inte vara helt exakt).
Har inte testat denna metod själv, men den borde kunna ge rätt resultat.

Man kan även svarva en insats i stål som har samma mått som innerdiameter o pressa mot den - då håller sig röret runt
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Undrar om jag blev lurad av JPT - det är ingen utbuktning? Det är en inbuktning?
I så fall - den ser liten ut - dvs läget för packboxen är orunt? Det kan gå att slipa bort material på insidan med en Dremel
Själv hade jag satt det i svarven - riktat upp med stöddocka och svarvat bort inbuktningen - har du sådana kontakter??
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar återigen för tappra och smarta försök.

Har nu 'problemet' framför mig och någon verkar ha varit just och filat. Nån har varit på den redan med nån slags grövre tång och en slip. Kolla:

IMG_8380.JPG

IMG_8381.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja. Det får nog bli en ny del där. Kostar 4-5 tkr.

Fan, jag är inte bra på att handla begagnat. Kanske borde köpt en ny Beta helt enkelt?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top