Lagkrav motoreffekt för A1-kort?

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Satans vad det sitter många sporthojjare hemma o googlar A1 regler nu ? inklusive mig själv. Hur många med A2 behörighet vet att man får köra en CP3a med max 15kw istället för 35 som en dödsmaskin på 2 hjul? Kolla för skoj skull lite andra trehjulingar och dom flesta ligger strax över 15kw. Varför? ingen som vet, ingen som vet. Trådskaparen kan vara på väg att täppa igen en bugg som säkert 3 andra ingenjörer har använt sig av i årtionden för att slippa ta högre behörighet sen man va 16 och tog ett A1. Love
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu är det ju inte jag som sköter några typgodkännanden för motorcyklar i EU, jag ser bara att effekten på den här har skrivits som 15,4:

View attachment 480644

Du kan slå upp regnummer POK390 och kolla.

Om det där kommer från en "typgodkännande myndighet" har jag ingen aning om. Men det är den siffra jag sett när jag kollat regnummer på de Quadro 350D jag hittat på nätet.

Vi har ju även det här med "Fordonskategori" som en annan person i tråden nämnde. För lätt MC med två hjul är det enkelt, de heter L3e-A1. Den här andra varianten av lätt MC, som måste ha tre hjul men inte har någon slagvolymsbegränsning, har ingen egen fordonskategori alls.

Det verkar inte heller finnas en enda motorcykelmodell i Sverige som uppfyller de här (lite okända) begränsningarna för 3-hjulig lätt MC. Om inte Quadro 350D gör det, alltså.

Jag drar slutsatsen att ingen riktigt vet det rätta svaret här. Ingen har kollat särskilt noga, varken polisen eller Transportstyrelsen.
Dina slutsatser är nog korrekta. Du kan alltid fråga transportstyrelsen. Som ansvarig myndighet måste de kunna svara. Sedan slängde jag en titt och hela vitsen med denna är att den kan köras på B-kort. Det svarar inte på din fråga, men förklarar nog varför de inte brydde sig om gränsen.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Satans vad det sitter många sporthojjare hemma o googlar A1 regler nu ? inklusive mig själv. Hur många med A2 behörighet vet att man får köra en CP3a med max 15kw istället för 35 som en dödsmaskin på 2 hjul? Kolla för skoj skull lite andra trehjulingar och dom flesta ligger strax över 15kw. Varför? ingen som vet, ingen som vet. Trådskaparen kan vara på väg att täppa igen en bugg som säkert 3 andra ingenjörer har använt sig av i årtionden för att slippa ta högre behörighet sen man va 16 och tog ett A1. Love
Ingen blir gladare än jag om fler gräver runt lite! :)

Speciellt glad skulle jag ju bli om någon kan hitta en enda MC-modell som faktiskt faller under den här skumma definitionen av lätt MC. Jag hittade den faktiskt först idag, jag visste inte om den sedan tidigare. Jag trodde också att lätt MC var under 125 cc, överallt och alltid.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Ingenjör och rättshaverist, precis det jag ser framför mig när jag tänker mig en förare av trehjuliga motorcyklar
I och för sig är jag både ingenjör och rättshaverist, men jag har aldrig ägt en trehjulig motorcykel. Jag har haft riktigt A-kort i över 20 år. Nu funderar jag mer över vad mina ungar ska köra.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Dina slutsatser är nog korrekta. Du kan alltid fråga transportstyrelsen. Som ansvarig myndighet måste de kunna svara. Sedan slängde jag en titt och hela vitsen med denna är att den kan köras på B-kort. Det svarar inte på din fråga, men förklarar nog varför de inte brydde sig om gränsen.
Jupp, det är helt riktigt. Jag kommer att ringa dem på måndag.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
I och för sig är jag både ingenjör och rättshaverist, men jag har aldrig ägt en trehjulig motorcykel. Jag har haft riktigt A-kort i över 20 år. Nu funderar jag mer över vad mina ungar ska köra.
Vilken 16-åring tar A1-kort och sätter sig sedan frivilligt på en sådan styggelse till tönt-mobil?

Stackars barn.

För övrigt håller jag med föregående talare. Dra det ända till högsta domstolen. Det är inte teoretiskt omöjligt att du förlorar, men det kommer du givetvis göra.
 

Bifogat

  • E7FEF7DF-A144-443B-A749-1D36FF3470DD.jpeg
    E7FEF7DF-A144-443B-A749-1D36FF3470DD.jpeg
    522.9 KB · Visningar: 34

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den här tråden har potential att hamna bland de legendariska trådarna.

Det är inte bara så att du blivit tut-lurad att tro att 11,499999 är lika mycket som 11,0000000000000000000000000000?

Om du tänker dig en linje som dras vid 11kW/15kW, hur tänker du att effekt på fel sida linjen skulle vara laglig?

Vuxen yeah right!
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Den här tråden har potential att hamna bland de legendariska trådarna.

Det är inte bara så att du blivit tut-lurad att tro att 11,499999 är lika mycket som 11,0000000000000000000000000000?

Om du tänker dig en linje som dras vid 11kW/15kW, hur tänker du att effekt på fel sida linjen skulle vara laglig?

Vuxen yeah right!
Som sagt, jag orkar inte vara mattelärare hur länge som helst...

11,49999 är inte detsamma som 11,00000000000. Om det hade stått 11,0000000000 (eller ännu fler nollor) i lagtexten hade den här tråden inte existerat. Men nu gör det inte det. Det står 11.

11,000000000 och 11 är inte samma sak överallt och i alla sammanhang.

En lätt MC får ha en nettoeffekt på maximalt 11 kW. 11,49 är 11 eftersom endast två värdesiffror anges. Därför är 11,49 en godkänd nettoeffekt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
11,000000000 och 11 är inte samma sak överallt och i alla sammanhang.
Utav ngn outgrundlig anledning får ovan mig otvetydigt att tänka på följande citat:
"Alla djur är jämlika, men några är mer jämlika än andra."
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt, jag orkar inte vara mattelärare hur länge som helst...

11,49999 är inte detsamma som 11,00000000000. Om det hade stått 11,0000000000 (eller ännu fler nollor) i lagtexten hade den här tråden inte existerat. Men nu gör det inte det. Det står 11.

11,000000000 och 11 är inte samma sak överallt och i alla sammanhang.

En lätt MC får ha en nettoeffekt på maximalt 11 kW. 11,49 är 11 eftersom endast två värdesiffror anges. Därför är 11,49 en godkänd nettoeffekt.

Mattelärare… mhm.

Står det bara 11 är det 11.0 och/eller oändligt antal decimaler med 0(noll). Max 11 innebär att allt under 11 är godkänt.

Avrundningsregler à la årskurs 4 är inte aktuellt. Det är matematik, inte effekt.

Tut tut!
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
11 är ett exakt tal som har två värdesiffror men oändlig precision, dvs om man skriver det som ett decimaltal så följs det av ett oändligt antal nollor. Det skulle alltså bli 11,0000.... osv vidare med nollor i all oändlighet.

Se t ex avsnittet "Exakta värden" här:

11,49 resp 15,49 är alltså inte godkänt om gränsvärdena är 11 resp 15.

Mvh,
Ingvar
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Mattelärare… mhm.

Står det bara 11 är det 11.0 och/eller oändligt antal decimaler med 0(noll). Max 11 innebär att allt under 11 är godkänt.

Avrundningsregler à la årskurs 4 är inte aktuellt. Det är matematik, inte effekt.

Tut tut!
Nej, fel. 11 är 11. 11,0 är 11,0. De är inte samma sak. 11 innebär inte implicit ett oändligt antal decimaler som är noll.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nej, fel. 11 är 11. 11,0 är 11,0. De är inte samma sak. 11 innebär inte implicit ett oändligt antal decimaler som är noll.
Låt dina avkomlingar prova och bered dig på att köra dem till alla tänkbara platser när de egentligen skulle ha haft körkort.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som sagt, jag orkar inte vara mattelärare hur länge som helst...

11,49999 är inte detsamma som 11,00000000000. Om det hade stått 11,0000000000 (eller ännu fler nollor) i lagtexten hade den här tråden inte existerat. Men nu gör det inte det. Det står 11.

11,000000000 och 11 är inte samma sak överallt och i alla sammanhang.

En lätt MC får ha en nettoeffekt på maximalt 11 kW. 11,49 är 11 eftersom endast två värdesiffror anges. Därför är 11,49 en godkänd nettoeffekt.
Du har ju inte fel. Frågan var ju hur en domstol resonerar. Det vet vi inte då det sannolikt inte prövats. Du kan ju ringa en trött handläggare på transportstyrelsen men det -r inte säkert att de har koll på frågan och killgissar.

Annars finns det en nummerolog på forumet. Är duktig på att räkna om allt till 666 men kan eventuellt fixa 15,4 till max 15 också.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
11 är ett exakt tal som har två värdesiffror men oändlig precision, dvs om man skriver det som ett decimaltal så följs det av ett oändligt antal nollor. Det skulle alltså bli 11,0000.... osv vidare med nollor i all oändlighet.

Se t ex avsnittet "Exakta värden" här:

11,49 resp 15,49 är alltså inte godkänt om gränsvärdena är 11 resp 15.

Mvh,
Ingvar
Kanske, men bara om den siffra som anges i lagtexten är menad att vara det som beskrivs i wikipediaartikeln som exakta värden.

Det vara lagstiftarens mening. Men det räcker inte att säga att det är så, det behöver beläggas på något sätt.

Därför; hur vet du att det var det lagstiftaren menade? Har du läst förarbeten?

Jag håller det för osannolikt att det du säger stämmer. Om lagstiftaren hade menat att nettoeffekten måste vara mindre än 11 (vilket är detsamma som att den får vara max 11 med oändlig precision, eftersom det aldrig går att mäta helt exakt), så hade lagstiftaren kunnat skriva "en nettoeffekt av mindre än 11 kilowatt" istället för "en nettoeffekt av högst 11 kilowatt".

När man formulerar lagtext är man normalt sett extremt noga med vilka ord man använder. Det är därför osannolikt att formuleringen tillkommit av en slump.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Du har ju inte fel. Frågan var ju hur en domstol resonerar. Det vet vi inte då det sannolikt inte prövats. Du kan ju ringa en trött handläggare på transportstyrelsen men det -r inte säkert att de har koll på frågan och killgissar.

Annars finns det en nummerolog på forumet. Är duktig på att räkna om allt till 666 men kan eventuellt fixa 15,4 till max 15 också.
Ja, precis. Hur resonerar rätten. Det är egentligen det som är intressant här, helt oavsett hur matematiken fungerar.

Egentligen är jag inte särskilt intresserad av att fortsätta prata om gymnasiematte (eller om det till och med är grundskolematte, jag har inte kollat), utan hur en åklagare skulle argumentera i rätten, och hur rätten skulle bedöma den argumentationen jämte rättskällor, det vill säga lagtext och förarbeten.

Jag lovar att ringa Transportstyrelsen på måndag. Håller med om att det finns risk för att de killgissar.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top