Färg på visir

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nej ögonkontakt är extremt berättande därför får man inte ha sidorutor fram tonade i bilar.

Frånvaron av ögonkontakt innebär allt från att personen inte sett dig till rattfylla eller annan form av nervöst agenda.

Möter ni folk som inte ser er i ögonen normalt är det ofta psykopater t.ex

Nu ser ju folk på en mc ändå att hjälmen tittar på en fast de är sån där döskallehologram på visiret..
Du kör aldrig när det är mörkt eller soligt va? Anledningen till att det är förbjudet med tonat fram har ju att göra med sikten för föraren.


Loud pipes saves lives. Kawan går tyst. Ambulanskvinnan hade nog hört hojen om den låtit mer.
Nu låg jag i höger hjulspår för att ha marginal om ambulansen skulle hitta på något.
Nja, den ska låta bra mycket om mottrafikanterna ska höra dig som ligger snett bakom i 70-ish. Snett framför däremot är ju något helt annat.


Själv har jag nästan blivit prejad av vägen vid omkörningar, aft folk som kört ut rakt framför mig och mötesomkörningar lite oavsett hur jag ser ut eller kör. Folk varseblir helt enkelt inte MC, så det är bara att lära sig undanmanöver, och att läsa trafiken så man kan undvika när det blir farligt, eller iaf ge sig själv tillräcklig marginal för att ta sig ur faran.
Spännande nog så har jag råkat ut för ganska få skitnödiga tillfällen i tokholm, men på småvägar runtom är det värre.
Precis min uppfattning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så alla biltillverkare bryter mot lagen iom att alla rutor på en bil är oftast tonade?
Däremot så finns det gränsvärde mot hur mörktonade rutor som användas.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Du kan söka på nätet

Ang solbrillor o keps så syns det om nån vänder huvet o ser dig.
Ok. Det finns ingen källa alltså.


31 kap.
5 §
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Det står ingenting om ögonkontakt.

Nej - att ansiktet är riktat mot dig är inte detsamma som att du har ögonkontakt eller att vederbörande har sett dig.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ok. Det finns ingen källa alltså.


31 kap.
5 §
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Det står ingenting om ögonkontakt.

Nej - att ansiktet är riktat mot dig är inte detsamma som att du har ögonkontakt eller att vederbörande har sett dig.
Du får tolka det hur du vill men 70% genomsläpp är löjligt lite o märks knappt men bortanför för det = böter


Kör du bmw eller audi i hooden?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får tolka det hur du vill men 70% genomsläpp är löjligt lite o märks knappt men bortanför för det = böter


Kör du bmw eller audi i hooden?
Vad jag minns är det för att föraren fortfarande ska se ut ur bilen i mörker, inte för att man ska kunna få ögonkontakt med föraren.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej ögonkontakt är extremt berättande därför får man inte ha sidorutor fram tonade i bilar.

Frånvaron av ögonkontakt innebär allt från att personen inte sett dig till rattfylla eller annan form av nervöst agenda.

Möter ni folk som inte ser er i ögonen normalt är det ofta psykopater t.ex

Nu ser ju folk på en mc ändå att hjälmen tittar på en fast de är sån där döskallehologram på visiret..
Nog för att du brukar fabulera rätt friskt men nu har du hittat på något som är direkt felaktigt.
Psykopater är oftast enormt skickliga i att spela spelet för att verka pålitliga, trovärdiga och hederliga. Av den anledningen så söker dom snarare ögonkontakt oftare än gemene man.

Vad gäller regelverket som gör att man inte får ha tonade rutor så har du fel även där.
Det har inget att göra med ögonkontakt utan att man ska ha klar sikt. Därför finns det krav på minsta ljusgenomsläpp och maximal ljusdispersion på vindruta och främre sidoruta. Något som inte en solskyddsfilm uppfyller.
Det går att tona en sidoruta fram lagligt (vilket bevisas av att de flesta nya bilarna går att få med tonade rutor. Men toningen är så svag att den nästan inte märks för att det annars inte uppfyller kravet på minsta ljusgenomsläpp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det går att tona en sidoruta fram lagligt (vilket bevisas av att de flesta nya bilarna går att få med tonade rutor. Men toningen är så svag att den nästan inte märks för att det annars inte uppfyller kravet på minsta ljusgenomsläpp.
Toningen handlar ju dessutom oftast om att inte få in solvärme och UV-ljus i bilen, inte för att hindra sikten åt något håll.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nog för att du brukar fabulera rätt frisktt

Ne no nay

Alla nya bilar har en lätt toning och den är desutom tonad mest i det nära infraröda för att ta bort värmestrålning så man får lägre förbrukning med acpumpen.
En metallfilm som knappt syns

Nu ska jag fabulera fett med en hemlis

Man har zoner på rutor och ibland en hel ruta som saknar denna för att mobiltelefoner skall fungera bra bara synlig optisk toning

Nu har sj och andra tågoperatörer börjat bränna bort detta metallsikt på rutorna med laser för och fixa den dåliga täckningen för nallar på tågen
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Se drogad sydlänning i ögonen är ju lika med suicide........
Sökte ögonkontakt med en herre i en mötande bil i en lite knepig typ fyrvägskorsning en gång. Bilfan vände och följde efter mig. Efter en stund fick jag nog och stannade. Snubben klev ur bilen gick fram till mig och frågade varför jag kollat snett på honom tidigare i korsningen.

Tror att han var sydlänning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ne no nay

Alla nya bilar har en lätt toning och den är desutom tonad mest i det nära infraröda för att ta bort värmestrålning så man får lägre förbrukning med acpumpen.
En metallfilm som knappt syns

Nu ska jag fabulera fett med en hemlis

Man har zoner på rutor och ibland en hel ruta som saknar denna för att mobiltelefoner skall fungera bra bara synlig optisk toning

Nu har sj och andra tågoperatörer börjat bränna bort detta metallsikt på rutorna med laser för och fixa den dåliga täckningen för nallar på tågen
Fun fact 2, jag jobbade för några år sedan med ett företag som byggde inomhusantenner/system för mobiltelefoni, och dom verkligen älskade energieffektiva moderna hus, dom är som en faradays bur, med bland annat metallfilmer på fönstren, och stänger ute alla former av mobilsignaler, så deras lösningar sålde som smör.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Du får tolka det hur du vill men 70% genomsläpp är löjligt lite o märks knappt men bortanför för det = böter


Kör du bmw eller audi i hooden?
Jag kör varken Audi eller BMW. Man vill ju inte framstå som en Adidasriddare.


Stämmer inte, ganska grundläggande i kommunikation med ögonkontakt som feedback t.ex i trafik
Hur mycket ögonkontakt får du genom en vindruta? Pga reflexer mm skulle du oftast behöva polariserande solglasögon för att se ögonen på någon som sitter i en annan bil och då motverkas ju syftet lite... Om det är pga ögonkontakt det är förbjudet att ha mera toning på sidorutorna fram borde det framgå av förarbetena till paragraferna jag länkade till så dom kan du ju gräva fram och länka till för att styrka din tes isf.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag kör varken Audi eller BMW. Man vill ju inte framstå som en Adidasriddare.



Hur mycket ögonkontakt får du genom en vindruta? Pga reflexer mm skulle du oftast behöva polariserande solglasögon för att se ögonen på någon som sitter i en annan bil och då motverkas ju syftet lite... Om det är pga ögonkontakt det är förbjudet att ha mera toning på sidorutorna fram borde det framgå av förarbetena till paragraferna jag länkade till så dom kan du ju gräva fram och länka till för att styrka din tes isf.
Du får åka ut o öva , hitta en läcker marockan,tuareg eller fast finne o ge den magiska blicken
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stämmer inte, ganska grundläggande i kommunikation med ögonkontakt som feedback t.ex i trafik
Har du någon som helst källa som säger att det är pga ögonkontakt och inte helt enkelt för att föraren inte ska vara halvblind i mörkerkörning?
En källa som inte är nån okänd tok på ett forum som tycker, dvs...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har du någon som helst källa som säger att det är pga ögonkontakt och inte helt enkelt för att föraren inte ska vara halvblind i mörkerkörning?
En källa som inte är nån okänd tok på ett forum som tycker, dvs...
Källa: Firma som säljer solskydd:)



FÅR MAN HA TONING PÅ FRAMRUTAN? KAN MAN FÅ BÖTER AV ATT TONA SINA BILRUTOR?​

Allt fler väljer att ha tonade rutor på sin bil. Även tonade sidorutor fram är populärt trots att det är förbjudet.

Polisen har sett en ökning av tonade sidorutor fram. Blir du stoppad av polisen väntar 500 kronor i böter och på Bilprovningen blir du underkänd. Förbudet grundas på att bilister ska ha god ögonkontakt med andra trafikanter. Enligt Vägverkets föreskrifter måste rutan fram släppa fram 75 procent av ljuset.




Källa: NTF ( som inte skriver varför


Får man ha solfilm på bilrutan på framdörren? Hur tonad får den i så fall vara?

Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram.
Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter.

Enligt bilprovningen har de flesta nya bilar något tonade rutor, de ligger alltså redan på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Källa: Firma som säljer solskydd:)



FÅR MAN HA TONING PÅ FRAMRUTAN? KAN MAN FÅ BÖTER AV ATT TONA SINA BILRUTOR?​

Allt fler väljer att ha tonade rutor på sin bil. Även tonade sidorutor fram är populärt trots att det är förbjudet.

Polisen har sett en ökning av tonade sidorutor fram. Blir du stoppad av polisen väntar 500 kronor i böter och på Bilprovningen blir du underkänd. Förbudet grundas på att bilister ska ha god ögonkontakt med andra trafikanter. Enligt Vägverkets föreskrifter måste rutan fram släppa fram 75 procent av ljuset.




Källa: NTF ( som inte skriver varför


Får man ha solfilm på bilrutan på framdörren? Hur tonad får den i så fall vara?

Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram.
Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter.

Enligt bilprovningen har de flesta nya bilar något tonade rutor, de ligger alltså redan på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm.
Om källan är NTF, som inte skriver varför, så ser det ju ut som om någon bara tycker även på den där firman.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top