Färg på visir

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite bittert idag? :)

Ögonkontakt ja gärna. Lite leenden och vinkningar eller en nickning. Kvinnor med barnvagn, hundar eller på häst. Tom någon cyklist. Eller dagisfröknar
Även bilister, bussförare, färdtjänstbussförare, lastbilschaufföreroch någon enstaka taxichaufför kan bjuda på ett leende och en morsning.
Så kan det vara i Stockholmstrafiken.

Jag slutade med solbrillor för länge länge sedan. Helt värdelöst i tunnlar och skuggiga partier eftersom det är lite svårt att ta av eller dra ner dom innanför visiret.

Jo jag har kört med mörkt visir. Jobbigt när man ska hem och solen gått ner sedan länge. Att ha ha två visir med sig? Kom igen. Kör ni med topbox också?

Solvisir är suveränt, även då när det bara är jobbigt ljus. Man fäller ner solvisiret och säger aaahhh. Skönt.
Om man kör i lågt stående sol så funkar en remsa eltejp på visiret. Eller Biltemas kolfiberimitation.

4C701FD0-9BDF-4030-BCA0-B8663958BD9B.jpeg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Blått skall absolut undvikas om du vill se något som pensionär
Haha ja äggsakct

Kör klart visir o oakleybrillor , man kan i deras sportlineup byta glas för olika ändamål

Dom har blåspegelglas o polariserat om nån vill ha blått , snyggt till vita sailracingtischan,sixpacket o beachbrännan = :tuttar:tuttar:tuttar:tuttar

 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Light smoke, lätt rökfärgat funkar bra. Tar bort den värsta solen och funkat hjälpligt i mörker.
Bäst och dyrast är fotokromatisk.
Gult lurar ögat att öppna sig lite mer, funkar bra i skymning.

Man bör ha flera visir. Kanske får det plats under sadeln ...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Light smoke, lätt rökfärgat funkar bra. Tar bort den värsta solen och funkat hjälpligt i mörker.
Bäst och dyrast är fotokromatisk.
Gult lurar ögat att öppna sig lite mer, funkar bra i skymning.

Man bör ha flera visir. Kanske får det plats under sadeln ...
Håller med, lättrök är tillräckligt mörkt för att inte tjejorna vid övergångstället ska se hur man dräggelfluktar, och tillräckligt ljust för att ta sig hem i mörkret. Inbyggt solvisir är såå ghej! :arsele
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Gult lyfter allt på natten men kan bli jobbigt ljust i solsken.
Ursäkta men gult glas är inte det väldigt mycket 70tal? :va
Jag får vibbar av en Ockelbo 300!
För övrigt så synar jag med klöver två att man ser bättre på natten med färgat glas...
Att färga något och få mer ljusinsläpp är liksom emot alla fysiska lagar.

Kör med klart visir med en strimma av solfilm i överkant som skärmar av himmel och låg sol, har även inbyggda solbrillor.
har upptäckt att jag annars börjar vrida på nacken så att hjälmöppningen ska täcka solen även fast man har nere solbrillorna.
Med solfilmen i överkant så sitter jag mer ergonomiskt och störs inte alls av låg sol.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det finns ju fotokromatiskt visir också.
Jag har det på min hjälm och är helnöjd.
Det tar inte längre tid för visiret att tona bort ljus eller omvänt öppna upp till klart visir igen, än vad tar för ögonen att anpassa sig i stråk av skugga och starkt motljus i t.ex. skuggiga skogsvägar.
Så totalt är det ingen ökad säkerhetsrisk då det fotokromatiska visiret reagerar snabbt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Du får inte mer ljus, men ökad kontrast, vilket gör att du ser saker tydligare.
Okej, tänkte du tillhörde den skaran som vill ha gul plast framför lyset på Motorcykeln för att det ger både mer ljus och samtidigt sprider ljuset mer så att bilister ser en lättare.

(Gult glas motverkar blå väglängder)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jo jag har kört med mörkt visir. Jobbigt när man ska hem och solen gått ner sedan länge. Att ha ha två visir med sig? Kom igen. Kör ni med topbox också?


:bananaI påse utanpå ryggan är också succé, känns lite snopet när man stannar och ska byta och påsen är tom :gnissla drar ner tempot att köra med öppet visir iallafall :hihi
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har äntligen hittat en hjälm som jag vill ha.
Hjälmen går att få med olika visir. Vilket rekommenerar ni? Har alltid bara kört med transparent

silver plated
iridescent
transparent color
dark brown
gold plated
blue color
yellow lenses
light brown
Har alltid ett transparant samt ett mörkare (välj själv utom blått (tydligen)).
Transparant på kvällar, gråa dagar.
Mörkt vid fintväder?☝️
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På min pendlarhjälm har jag en sexig kepsskärm som tar det mesta av solljuset, sedan sitter där solvisir i den med,om nu solen envisas med att vara i horisontlinjen (vilket händer ett par månader om året vid pendling för mig). Det vanliga visiret är klart och fullt av insekter.

På sporthjälmarna har jag två visir, gärna spegelvisir men eftersom att de blir repiga så jävla fort så är jag ofta snål och skaffar mörka visir istället. Och ett klart visir. När jag är ute på långturer med sådana hjälmar har jag alltid båda visiren med, de tar ju absolut ingen plats alls att ha med sig så det är ju bara att packa med.

Som varandes halvblind så är det extra besvärligt med solglasögon eftersom att jag då måste ha med extra glasögon, och i läderpyjamasen tar det spännande nog mer plats än ett visir.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det finns ju fotokromatiskt visir också.
Jag har det på min hjälm och är helnöjd.
Det tar inte längre tid för visiret att tona bort ljus eller omvänt öppna upp till klart visir igen, än vad tar för ögonen att anpassa sig i stråk av skugga och starkt motljus i t.ex. skuggiga skogsvägar.
Så totalt är det ingen ökad säkerhetsrisk då det fotokromatiska visiret reagerar snabbt.
Ja, detta är utan tvekan det bästa. Har kört med det i några år och vill inte ha något annat.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top