Färg på visir

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har du någon som helst källa som säger att det är pga ögonkontakt och inte helt enkelt för att föraren inte ska vara halvblind i mörkerkörning?
En källa som inte är nån okänd tok på ett forum som tycker, dvs...
Jag är expert inom PsyOp och det är inget nytt , finns hur mycket som helst om detta.

Nu finns det ju psykopater o autister som droppar detta men det är lika farligt som ofarligt och lita på att vi är sedda i trafik eller andra lägen av dessa

Iaf som exempel , vad är detta :fakta



 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om källan är NTF, som inte skriver varför, så ser det ju ut som om någon bara tycker även på den där firman.
Du får se det som en diskussion helt enkelt. Sitta och leta lagtexter kan den som bryr sig mer göra. Jag tror det har med ögonkontakten att göra iaf..
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Du får se det som en diskussion helt enkelt. Sitta och leta lagtexter kan den som bryr sig mer göra. Jag tror det har med ögonkontakten att göra iaf..
Brukligt är väl att den som kommer med påståendet som presenteras som fakta får styrka det. Tills dess är det bara en åsikt.

Har ni mycket ögonkontakt genom vindrutan sommartid (reflexer) eller under den mörka delen av dygnet? Varför skulle ögonkontakt bara vara jätteviktigt dagtid? Varför förbjuder man isf inte solglasögon och keps också vid körning av fordon?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Brukligt är väl att den som kommer med påståendet som presenteras som fakta får styrka det. Tills dess är det bara en åsikt.

Har ni mycket ögonkontakt genom vindrutan sommartid (reflexer) eller under den mörka delen av dygnet? Varför skulle ögonkontakt bara vara jätteviktigt dagtid? Varför förbjuder man isf inte solglasögon och keps också vid körning av fordon?
När du går över gatan vid ett övergångsställe så kan du lätt se föraren av en annalkande bil 9 gånger av 10, prova själv. Det syns oftast jättebra. Det här är för övrigt ett diskussionsforum, vill du skrika KÄLLA PÅ DET för allt kan du vända tillbaks till Flashback.

För övrigt är jag inte original-påståaren, jag håller bara med klockringaren.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
När du går över gatan vid ett övergångsställe så kan du lätt se föraren av en annalkande bil 9 gånger av 10, prova själv. Det syns oftast jättebra. Det här är för övrigt ett diskussionsforum, vill du skrika KÄLLA PÅ DET för allt kan du vända tillbaks till Flashback.

För övrigt är jag inte original-påståaren, jag håller bara med klockringaren.
Nja, om det inte blänker i framrutan. Återkom den ljusare delen av året och berätta hur ofta du ser föraren. Har du däremot polariserande solglasögon på dig ser du ofta föraren i bilen ganska bra. Hur ofta har lastbilschaufförer ögonkontakt med bilister och vice versa? Det är inte särskilt ofta det är möjligt (jag har både C och D på körkortet, bl a). Borde integralhjäl eller crosshjälm vara tillåtet isf? Borde inte jet-kruka med transparent visir vara obligatoriskt?

Verkar det rimligt att förbjuda toning på sidorutorna fram pga möjligheten till ögonkontakt men tillåta solglasögon eller keps? Är det bara därför det inte är tillåtet på vindrutan heller? Eller kan det ha med sikten utåt att göra? Varför får man köra bil när det mörkt - då kan du ju helt bortse från ögonkontakt med någon som sitter i bilen såvida inte deras mobiltelefon lyser upp facet.

Det vet jag också och uppmaningen gäller ju den som kommer med påståendet eller den som håller med. Är det bara på Flashback man ska ägna sig åt källkritik menar du? Här har vi 2 random dudes på ett forum och ett solfilmsföretag som påstår att lagen är utformad som den är pga ögonkontakt. Några av oss andra GISSAR att det snarare beror på sikten utåt. Vilka är det som bör underbygga sitt påstående med fakta?
 
Last edited:

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Jag fick ta bort en liten smakfull toning på mina främre sidorutor vid besiktningen. Det fanns inte en chans att tumma på det. Så någon regel någonstans finns det nog.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag fick ta bort en liten smakfull toning på mina främre sidorutor vid besiktningen. Det fanns inte en chans att tumma på det. Så någon regel någonstans finns det nog.
Jo, att regeln finns tvistar vi inte om utan VARFÖR regeln finns. Chronic och Klockringaren menar att det beror på att man ska kunna få ögonkontakt med föraren medan några av oss andra menar att det har att göra med sikten utåt från fordonet.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag är expert inom PsyOp och det är inget nytt , finns hur mycket som helst om detta.

Nu finns det ju psykopater o autister som droppar detta men det är lika farligt som ofarligt och lita på att vi är sedda i trafik eller andra lägen av dessa

Iaf som exempel , vad är detta :fakta




Om du är expert på PsyOp så borde du väl kunna länka till vettiga källor? Typ lagtexten eller förarbetena till de paragrafer jag citerade (och länkade till).

Visst, ögonkontakt kan vara bra, men är ofta inte möjligt av andra skäl. Sikt utåt är viktigare.

Men seriöst? Artikeln i Teknikens Värld handlar om artificella "ögon" - där man lika gärna skulle kunna ha en svag laser som skulle vara exaktare för att visa vad systemet upptäckt och enklare att implementera på fordonen.

Jo, Sundsvalls Tidning är ju en tung instans i såna här frågor.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sjukt mycket polariserande glas & reflexer nu?

Fri toning på alla rutor bakom B stolpen, tycker jag säger något.

Alla regler & krav är inte vettiga, just denna regel kan ju levt kvar sen bilismens medeltid där alla satt och körde rakryggat och spänner blicken i varenda fotgängare, en nickning till tack, ett lätt lyft på hattbättet. En flicka tittar fnittrande ner i marken och vinkar blygt till den artiga unga mannen som stannar och släpper förbi.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jo, att regeln finns tvistar vi inte om utan VARFÖR regeln finns. Chronic och Klockringaren menar att det beror på att man ska kunna få ögonkontakt med föraren medan några av oss andra menar att det har att göra med sikten utåt från fordonet.
Om du är expert på PsyOp så borde du väl kunna länka till vettiga källor? Typ lagtexten eller förarbetena till de paragrafer jag citerade (och länkade till).

Visst, ögonkontakt kan vara bra, men är ofta inte möjligt av andra skäl. Sikt utåt är viktigare.

Men seriöst? Artikeln i Teknikens Värld handlar om artificella "ögon" - där man lika gärna skulle kunna ha en svag laser som skulle vara exaktare för att visa vad systemet upptäckt och enklare att implementera på fordonen.

Jo, Sundsvalls Tidning är ju en tung instans i såna här frågor.
Du har ju osynliga mannen som signatur så jag antar du har 99% toning plus en spånskiva...
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Jo, att regeln finns tvistar vi inte om utan VARFÖR regeln finns. Chronic och Klockringaren menar att det beror på att man ska kunna få ögonkontakt med föraren medan några av oss andra menar att det har att göra med sikten utåt från fordonet.
Ahaa. Sorry. Läste inte hela tråden från början där.
Då sållar jag mig glatt till den delen som håller på ögonkontakt. ?
Jag tycker det är en verklighet och söker den ofta i trafiken. Gillar vare sig solglasögon, mörka rutor eller reflekterande visir på mina med/mottrafikanter. Får jag inte ögonkontakt behandlar jag dem som att de inte sett mig.
Allt det här går ju genom en ryggmärgsreflex sedan hojåkningen på 80-talet så jag kan faktiskt inte bevisa att det är så men jag vet att jag känner så.
Sorry för ännu ett inlägg i tråden utan bevis utan bara ännu en åsikt. ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det är det normala om nån inte möter blicken så är det psykopat mördare eller kannibal , har en sån på gymmet i form av en brud som är runt 15-16 , alltid ögene i golvet eller taket.
Kanske nån annan sjukdom men annars är det huvudregel , möter inte nån med blicken så är du inte sedd.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja det är det normala om nån inte möter blicken så är det psykopat mördare eller kannibal , har en sån på gymmet i form av en brud som är runt 15-16 , alltid ögene i golvet eller taket.
Kanske nån annan sjukdom men annars är det huvudregel , möter inte nån med blicken så är du inte sedd.
Jag ser sällan folk i ögonen på gymmet och jag har aldrig mördat någon...


hittills.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Källa: Firma som säljer solskydd:)



FÅR MAN HA TONING PÅ FRAMRUTAN? KAN MAN FÅ BÖTER AV ATT TONA SINA BILRUTOR?​

Allt fler väljer att ha tonade rutor på sin bil. Även tonade sidorutor fram är populärt trots att det är förbjudet.

Polisen har sett en ökning av tonade sidorutor fram. Blir du stoppad av polisen väntar 500 kronor i böter och på Bilprovningen blir du underkänd. Förbudet grundas på att bilister ska ha god ögonkontakt med andra trafikanter. Enligt Vägverkets föreskrifter måste rutan fram släppa fram 75 procent av ljuset.




Källa: NTF ( som inte skriver varför


Får man ha solfilm på bilrutan på framdörren? Hur tonad får den i så fall vara?

Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram.
Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter.

Enligt bilprovningen har de flesta nya bilar något tonade rutor, de ligger alltså redan på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm.
Värt att notera. Dom anger källa för påståendet nederst. Det finns också på NTF:s hemsida.
Det övre påståendet lämnar dom ingen källa till. Dvs det är bara firman i fråga som påstår utan någon källhänvisning vilket innebär att man nog inte kan dra för stora växlar på det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok. Det finns ingen källa alltså.


31 kap.
5 §
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Det står ingenting om ögonkontakt.

Nej - att ansiktet är riktat mot dig är inte detsamma som att du har ögonkontakt eller att vederbörande har sett dig.
Om man läser lite till så ser man att dom reglerar dels ljusgenomsläppligheten och dels siktfältet. Siktfältet regleras i paragraf 11.
Dvs dom reglerar ljusgenomsläpplighet och siktfält Som skall vara minst ett 180 graders fält riktat framåt. men ingenting nämns om ögonkontakt.
Det föranleder påtinstone mig att misstänka att anledningen till att man reglerar ljusgenomsläppligheten samt att rutan skal uppfylla EU normen är för att uppfylla siktfältet och inte har något med ögonkontakt att göra.

Vad gäller förarbeten som skulle kunna avslöja lite mer om varför regeln finns så har jag inte hittat något men jag misstänker att det i så fall finns i förarbetena till EU regelverket som man hänvisar till vilket betyder att det nog kan vara svårt att hitta.
Den svenska lagen är bara en anpassning till ett europeiskt regelverk där man tagit de europeiska reglerna sakt av vilket betyder att det inte finns så mycket ifråga om förarbeten för den svenska lagtexten.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Sjukt mycket polariserande glas & reflexer nu?

Fri toning på alla rutor bakom B stolpen, tycker jag säger något.

Alla regler & krav är inte vettiga, just denna regel kan ju levt kvar sen bilismens medeltid där alla satt och körde rakryggat och spänner blicken i varenda fotgängare, en nickning till tack, ett lätt lyft på hattbättet. En flicka tittar fnittrande ner i marken och vinkar blygt till den artiga unga mannen som stannar och släpper förbi.
Nej - men på sommaren - och då är det inte lätt att få ögonkontakt med någon. Inte heller i mörker...

Precis, det är främst genom rutorna framför B-stolpen du tittar ut igenom... I övrigt används ju mest speglarna.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har ni backat med en bil med tonade bakrutor i mörker så förstår ni nog varför man inte får ha tonade rutor framför B-stolpen. Min gissning är att det anses långt viktigare att föraren ser ut än att någon ibland kan lyckas få ögonkontakt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej - men på sommaren - och då är det inte lätt att få ögonkontakt med någon. Inte heller i mörker...

Precis, det är främst genom rutorna framför B-stolpen du tittar ut igenom... I övrigt används ju mest speglarna.
Döda vinkeln ( titta över axeln ) är ju en gammal käpphäst inom svensk trafikutbildning, då tittar man ju rakt igenom en ruta som får vara precis hur mycket tonad som helst enligt lag
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej - men på sommaren - och då är det inte lätt att få ögonkontakt med någon. Inte heller i mörker...

Precis, det är främst genom rutorna framför B-stolpen du tittar ut igenom... I övrigt används ju mest speglarna.
Har du ens körkort? Det är ju på sommaren man sitter som ett rådjur i helljuset bakom ratten, fri sikt rakt in. Och alla andra.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top