Video: Tesla Autopilot Crashes into Motorcycle Riders - Why?

Tror det är för tidigt att säga att vi är där. Exakt var gränsen går varierar beroende på vem man frågar. Inte ens Tesla menar ju att deras bilar är klara för att vara fullt självkörande ännu.

Waymos försök är alldeles för begränsat för att kunna dra generella slutsatser av.
Waymo har ju BETYDLIGT mer testning än taxiservicen i Phoenix så vet inte hur du menar när du säger att deras försök är begränsat. Skulle snarar påstå att deras försöksverksamhet är den absolut mest omfattande av alla bolag som håller på med självkörande fordon (teslas skuggkörning i privatpersoners bilar borträknat). Fram till förra året hade de kört 32 miljoner km på allmänna vägar (under överinseende av säkerhetsförare då) och om siffran för hur långt de kör per vecka i artikeln stämmer så har de ytterligare över åtta miljoner kilometer sedan dess.

 
Waymo har ju BETYDLIGT mer testning än taxiservicen i Phoenix så vet inte hur du menar när du säger att deras försök är begränsat. Skulle snarar påstå att deras försöksverksamhet är den absolut mest omfattande av alla bolag som håller på med självkörande fordon (teslas skuggkörning i privatpersoners bilar borträknat). Fram till förra året hade de kört 32 miljoner km på allmänna vägar (under överinseende av säkerhetsförare då) och om siffran för hur långt de kör per vecka i artikeln stämmer så har de ytterligare över åtta miljoner kilometer sedan dess.

Det är en jäkla skillnad på att ha bilar som har rullat 32 miljoner km i San Francisco och att ha AI-modeller som är generellt tillämpbara i flera länder, trafikkulturer, typer av vägar, väderförhållanden, klimat osv. Deras bilar kommer förmodligen fungera väldigt bra i just San Francisco.
 
Jag oroar mig mest för den dagen en algoritm i en bil ska bestämma om det är jag eller "den andra" som ska dö.
Oavsett om jag är personen i fordonet eller personen på vägen utanför.
Som äldre vit medelfet man med inte alltid PK uppfattningar så inser jag ju vem som blir offret.
 
Det är en jäkla skillnad på att ha bilar som har rullat 32 miljoner km i San Francisco och att ha AI-modeller som är generellt tillämpbara i flera länder, trafikkulturer, typer av vägar, väderförhållanden, klimat osv. Deras bilar kommer förmodligen fungera väldigt bra i just San Francisco.
Har kört ganska många mil i Kina - det enda man vet är att inget beteende går att förutse. Undrar hur självkörning fungerar där - troligen blir bilen stående helt stilla
 
Har kört ganska många mil i Kina - det enda man vet är att inget beteende går att förutse. Undrar hur självkörning fungerar där - troligen blir bilen stående helt stilla
Precis, man behöver inte åka längre än till södra Italien för att hitta ett ställe där det skulle leda till en omedelbar krasch om man försökte köra enligt svenska trafikalgoritmer. Där följer man de tre principerna: håll dig i mitten av flocken, håll uppe hastigheten (bromsa aldrig) och undvik kollision.

På sätt och viss kan man visserligen säga att systemet ovan blir förutsägbart, men beteendena är resultatet av hur systemets alla olika delar samverkar i den aktuella miljön. Det är bl.a. detta som gör att självkörande bilar är en så stor utmaning. Många tänker sig att det bara handlar om att mappa upp de olika objekten i miljön som om de vore biljardbollar, men det är långt mycket mer komplext än så och dessutom bygger det på en föreställning om hur människan uppfattar och interagerar med omgivningen som har visat sig inte stämma. Det är bl.a. därför som det kommer krävas ett paradigmskifte inom AI innan tekniken når så långt som många föreställer sig ligger runt hörnet, som Ulvhamne är inne på.

Men vi kommer absolut att inom kort ha mer eller mindre självkörande bilar som bygger på en evolution av nuvarande teknik, men den kommer vara rätt så begränsad i användningsfall.
 
Last edited by a moderator:
Precis, man behöver inte åka längre än till södra Italien för att hitta ett ställe där det skulle leda till en omedelbar krasch om man försökte köra enligt svenska trafikalgoritmer. Där följer man de tre principerna: håll dig i mitten av flocken, håll uppe hastigheten (bromsa aldrig) och undvik kollision.
I södra Italien kan man köra bil, det kan man inte i Kina - många går från cykel och har inte ens upplevt högre hastigheter
 
Före ABS i bilarna så lärde vi oss att pumpa med bromsen, växla ner och slira på kopplingen för att variera bromskraften för de drivande hjulen. Det var ganska mycket hantering innan bilen stod still.
När då ABS introducerades så ökade olyckorna markant eftersom föraren då bara trampade på bromsen...och med hjälp av panikartad målfixering följde älgen eller den mötande bilen över vägen. Före ABS hade man inte tid att titta på det farliga.

Det finns tydligen någon dokumenterad olycka där bilföraren krockade med älgen, en bra bit inne i skogen... :D
 
Men vi kommer absolut att inom kort ha mer eller mindre självkörande bilar som bygger på en evolution av nuvarande teknik, men den kommer vara rätt så begränsad i användningsfall.
Ibland är problemen oväntat(?) snäva också. På svenska utvecklares lista över "det användningsfallet var inte med i kravspecen" har vi tixempel djurlivet i långtbortistan.
 
Ibland är problemen oväntat(?) snäva också. På svenska utvecklares lista över "det användningsfallet var inte med i kravspecen" har vi tixempel djurlivet i långtbortistan.
Ja ett problem med AI är att den, till skillnad från människan, saknar fantasi. Dagens AI-system bygger ju på att de är tränade med mängder av data, men när det uppstår en situation som inte matchar de inlärda mönstren blir det fel. Människan kan i det läget ta hjälp av sin fantasi. Där har evolutionen gett oss en unik förmåga att lösa problem som vi inte stött på förut. Hur denna förmåga fungerar vet forskarna än så länge väldigt lite om och är än mindre kapabla att skapa något motsvarande i en maskin.
 
Det finns tydligen någon dokumenterad olycka där bilföraren krockade med älgen, en bra bit inne i skogen... :D
Det finns ett fall från J29-tiden då en flygförare nödlandade i en björkdunge och havererade planet rejält.
Runt dungen var det släta fina fält, men i flyghandboken stod att "om möjligt nödlanda i finstammig skog"
 
Det är en jäkla skillnad på att ha bilar som har rullat 32 miljoner km i San Francisco och att ha AI-modeller som är generellt tillämpbara i flera länder, trafikkulturer, typer av vägar, väderförhållanden, klimat osv. Deras bilar kommer förmodligen fungera väldigt bra i just San Francisco.

Waymo testar i minst fem stater, inklusive i vinterklimat och regnigt/dimmigt klimat likt tex Sverige, sedan minst fem år tillbaka :)
 
Waymo använder ju Radar/Lidar på sina bilar.

Elon Musk sa ju tvärsäkert att Lidar var en återvändsgränd, och har plockat bort Radar ur sina bilar.
Dom två tekniker som kan mäta avstånd utan att gissa och extrapolera som kameror kräver.

Att plocka bort fungerande teknik och ersätta med AI'n som gissar och extrapolerar ofullkomlig data gynnar inte trafiksäkerheten och leder inte snabbare till självkörande bilar.

Hur många motorcyklister ska Elon få köra ihjäl medans hans AI lär sig?
 
Waymo använder ju Radar/Lidar på sina bilar.

Elon Musk sa ju tvärsäkert att Lidar var en återvändsgränd, och har plockat bort Radar ur sina bilar.
Dom två tekniker som kan mäta avstånd utan att gissa och extrapolera som kameror kräver.

Att plocka bort fungerande teknik och ersätta med AI'n som gissar och extrapolerar ofullkomlig data gynnar inte trafiksäkerheten och leder inte snabbare till självkörande bilar.

Hur många motorcyklister ska Elon få köra ihjäl medans hans AI lär sig?
Elon är ofta enkelspårig. Allt eller inget, tyvärr. I praktiken kompletterar systemen varandra. Han är likadan när det gäller bränsleceller/bev. Han har ju lyckats bra med PR och kultbildning och hans fanboys sprider gärna hans ord som sanningar.
 
Satt 45 minuter i kö på E4 mellan Uppsala och Sthlm i Lördags pga att en mOdeL 3 dundrat in i röven på en Range Rover. Så autopiloten/bromsassistensen på dessa verkar ha ett inbyggt synfel.
 
Att plocka bort fungerande teknik och ersätta med AI'n som gissar och extrapolerar ofullkomlig data...

Du vet väl att det bara finns två olika typer av människor.
1 - Dom som inte kan extrapolera från ofullständig data.
2 - ...
 
Frånskild alkis som inte längre har en fru som kör?

Nej, jag tror inte att den frånskilde alkoholisten behöver en självkörande bil för att hämta hem sin skogsstjärna alternativt smuggelsprit. Han lär greja bilkörning en bra bit norr om två promille, utan att meja ned några motorcyklister.

Så jag upprepar min fråga. Vem eller vilka är det som tycker att självkörande fordon behövs…? Är det så jävla tråkigt att köra själv…?
 
Nej, jag tror inte att den frånskilde alkoholisten behöver en självkörande bil för att hämta hem sin skogsstjärna alternativt smuggelsprit. Han lär greja bilkörning en bra bit norr om två promille, utan att meja ned några motorcyklister.

Så jag upprepar min fråga. Vem eller vilka är det som tycker att självkörande fordon behövs…? Är det så jävla tråkigt att köra själv…?
Samma person som tycker att förbränningsmotorn är onödig. Dom brukar spela padel
 
Nej, jag tror inte att den frånskilde alkoholisten behöver en självkörande bil för att hämta hem sin skogsstjärna alternativt smuggelsprit. Han lär greja bilkörning en bra bit norr om två promille, utan att meja ned några motorcyklister.

Så jag upprepar min fråga. Vem eller vilka är det som tycker att självkörande fordon behövs…? Är det så jävla tråkigt att köra själv…?

Det är en vision, om den sedan blir verklighet eller inte, tja det är väl som att ändra energisystemet för transporter eller kolonisera Mars… kanske kanske inte.

En sak är säker: utan visioner blir det 0% framgång.
 
Det är en vision, om den sedan blir verklighet eller inte, tja det är väl som att ändra energisystemet för transporter eller kolonisera Mars… kanske kanske inte.

En sak är säker: utan visioner blir det 0% framgång.

Nejdå, det är ingen "vision", han har redan tagit betalt för det.
Blir det inte verklighet så har han ju lurat sina kunder sedan 2017 eller när han sålde FSD paketet för första gången.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top