Bra, men han snurrade till det lite på slutet med vrid/rpm grafen där han sa att max accelerarion intäffar vid motorns peak-vrid. Det stämmer inte. Max accelerarion uppnås vid det varvtal motorn har sin toppeffekt. Då är vridet maximalt på bakhjulet, för varje utväxling.
Max vridmoment på hjulet, för varje given hjulhastighet, inträffar vid motorns maxeffekt. (anta en sömlös växellåda).Nej, det är helt korrekt att max acceleration för varje växel inträffar vid vridmomenttoppen.
Effekt = accelerationÄnnu enklare:
Vrid = acceleration
Effekt = toppfart
Nope. Effekt är acceleration.Ännu enklare:
Vrid = acceleration
Effekt = toppfart
Gillar hur du lyfter in skillnaden, luftmotstånd och växelval förbises ofta i diskussionen. Jag har utan att ha sett videon och med en ödmjukhet stillat mig vid den matematiska förklaringen att motorn producerar vridmoment vilket mha rpm kan översättas till hästkrafter. Alltså jämförs här inte äpplen med äpplen utan äpplen med päron, i min mening.Om man med acceleration menar hur fort motorns varvtal ökar när man torrgasar på parkeringen så stämmer det att max acceleration (RPM'n ökar snabbast) inträffar vid max vridmoment.
Om man med acceleration menar hur fort hojens hastighet ökar så bestämms accelerationen av skillnaden mellan hur stor kraft som bakhjulet har mot vägen (störst vid max vridmoment) och luftmotståndet som ju växer med kvadraten på hastigheten.
Så eftersom kraften på bakhjulet är störst på 1:ttan och luftmotståndet är lägst på 1:ttan så accelererar man fortast på 1:ttan under någon tiondels sekund innan dags lägga i 2:an som direkt pga utväxlingen ger lägre kraft och så blir luftmotståndet mycket större så accelerationen blir ännu mindre och störst acceleration kommer på grund av det med hastigheten kvadratiskt växande luftmotståndet inträffa före vridmomentsmax.
Och då har vi ännu inte kommit in på problemet att för en del hojar, hojen's framhjul lättar. Så föraren måste minska gasen / bromsa med bakbromsen för att inte slå runt.
Jag håller med dig. Själv tycker jag det är märkligt att man inte slutat med motorers vridmoment eftersom det som gör att fordomet accelererar är ju hjulens kraft mot vägen dvs vridmomentet på hjulet delat med hjulradien. Och de här vridmoments kurvorna för motorn rimligen borde ersättas av hjulkraft som funktion av hastighet på de olika växlarna.Gillar hur du lyfter in skillnaden, luftmotstånd och växelval förbises ofta i diskussionen. Jag har utan att ha sett videon och med en ödmjukhet stillat mig vid den matematiska förklaringen att motorn producerar vridmoment vilket mha rpm kan översättas till hästkrafter. Alltså jämförs här inte äpplen med äpplen utan äpplen med päron, i min mening.
Det här är ju precis det han säger i filmenNej, det är helt korrekt att max acceleration för varje växel inträffar vid vridmomenttoppen.
Däremot är det effekttoppen som styr vilken utväxling man kan ha vilket är väldigt avgörande för vilken acceleration och toppfart man får.
Jo när det gäller toppfart är det ju effekten som bestämmer topphastigheten. Vilket tydligt framgår om vi anger effekten i kW eller kanske ännu bättre i Watt för 1 W = 1 J/s och en J är arbetet för att med kraften 1 N röra sig 1 m dvs dvs 1 J = 1 Nm och alltså 1 W = 1 Nm/sAllt lika roligt med dessa trådar när många inte förstår att det är effekteen som är det viktiga. Alla är så stolta när de säger att de har 400+ vrid i sina bilar men bara 150 hk. Och så tror de att de är lika snabba som en med 250 hk o 200 vrid allt annat lika!
Det här är ju precis det han säger i filmen
En sorts anabol oljetråd deluxe.....i knew i would create a monster with this thread
Jo jag såg det. Mitt inlägg av inte riktat till dig. Jag håller med dig om ditt inlägg.Mitt inlägg var ett svar på ett raderat inlägg som du fortfarande ser att jag citerade.
Hmm.............kanske bäst att ta det in en separat trådÄr det förgasarhästar eller insprutningshästar som är bäst?
Anmälan till 2024 års DGR öppen
Den 18 maj är det dags för ... |
|
Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta
Luca Martin, Hubert Trunken... |
|
Ny Indian Scout på väg
Indian Motorcycle har bekrä... |
|
Honda CB125R uppdaterad
24YM HONDA CB125R 2024 å... |
|
Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!
Färglägg en XSR 900 GP R... |
|
Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!
Färglägg en XSR 900 GP R... |
|
Ny Indian Scout på gång
En ny version av Indian Sco... |
|
Honda uppdaterar CB125R
24YM HONDA CB125R 2024 å... |
|
Husqvarna Svartpilen 801!
Äntligen är den här, Husqva... |
|
Färre stulna motorcyklar 2023
Varje år sammanställer Larm... |