Hästkrafter o vrid, enkelt förklarat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra, men han snurrade till det lite på slutet med vrid/rpm grafen där han sa att max accelerarion intäffar vid motorns peak-vrid. Det stämmer inte. Max accelerarion uppnås vid det varvtal motorn har sin toppeffekt. Då är vridet maximalt på bakhjulet, för varje utväxling.

Nej, det är helt korrekt att max acceleration för varje växel inträffar vid vridmomenttoppen.

Däremot är det effekttoppen som styr vilken utväxling man kan ha vilket är väldigt avgörande för vilken acceleration och toppfart man får.

Vill man hitta en utväxling för maximal topphastighet så är det vid effekttoppen man ska nå sin toppfart.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ännu enklare:

Vrid = acceleration
Effekt = toppfart
Nope. Effekt är acceleration.
Det blir rätt tydligt om du tittar på vad man gör när man accelererar.
Acceleration innebär att du ökar rörelseenergin.
Ju högre effekt du kan tillföra desto fortare ökar rörelseenergin och därmed hastigheten.
Dvs max acceleration fås när motoreffekten är som högst.
Däremot känns det som att accelerationen är högre vid momenttoppen men i praktiken är det vid effekttoppen. Och det är effekten som påverkar både acceleration och toppfart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man med acceleration menar hur fort motorns varvtal ökar när man torrgasar på parkeringen så stämmer det att max acceleration (RPM'n ökar snabbast) inträffar vid max vridmoment.
Om man med acceleration menar hur fort hojens hastighet ökar så bestämms accelerationen av skillnaden mellan hur stor kraft som bakhjulet har mot vägen (störst vid max vridmoment) och luftmotståndet som ju växer med kvadraten på hastigheten.
Så eftersom kraften på bakhjulet är störst på 1:ttan och luftmotståndet är lägst på 1:ttan så accelererar man fortast på 1:ttan under någon tiondels sekund innan dags lägga i 2:an som direkt pga utväxlingen ger lägre kraft och så blir luftmotståndet mycket större så accelerationen blir ännu mindre och störst acceleration kommer på grund av det med hastigheten kvadratiskt växande luftmotståndet inträffa före vridmomentsmax.
Och då har vi ännu inte kommit in på problemet att för en del hojar, hojen's framhjul lättar. Så föraren måste minska gasen / bromsa med bakbromsen för att inte slå runt.
 
Last edited:

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Om man med acceleration menar hur fort motorns varvtal ökar när man torrgasar på parkeringen så stämmer det att max acceleration (RPM'n ökar snabbast) inträffar vid max vridmoment.
Om man med acceleration menar hur fort hojens hastighet ökar så bestämms accelerationen av skillnaden mellan hur stor kraft som bakhjulet har mot vägen (störst vid max vridmoment) och luftmotståndet som ju växer med kvadraten på hastigheten.
Så eftersom kraften på bakhjulet är störst på 1:ttan och luftmotståndet är lägst på 1:ttan så accelererar man fortast på 1:ttan under någon tiondels sekund innan dags lägga i 2:an som direkt pga utväxlingen ger lägre kraft och så blir luftmotståndet mycket större så accelerationen blir ännu mindre och störst acceleration kommer på grund av det med hastigheten kvadratiskt växande luftmotståndet inträffa före vridmomentsmax.
Och då har vi ännu inte kommit in på problemet att för en del hojar, hojen's framhjul lättar. Så föraren måste minska gasen / bromsa med bakbromsen för att inte slå runt.
Gillar hur du lyfter in skillnaden, luftmotstånd och växelval förbises ofta i diskussionen. Jag har utan att ha sett videon och med en ödmjukhet stillat mig vid den matematiska förklaringen att motorn producerar vridmoment vilket mha rpm kan översättas till hästkrafter. Alltså jämförs här inte äpplen med äpplen utan äpplen med päron, i min mening.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gillar hur du lyfter in skillnaden, luftmotstånd och växelval förbises ofta i diskussionen. Jag har utan att ha sett videon och med en ödmjukhet stillat mig vid den matematiska förklaringen att motorn producerar vridmoment vilket mha rpm kan översättas till hästkrafter. Alltså jämförs här inte äpplen med äpplen utan äpplen med päron, i min mening.
Jag håller med dig. Själv tycker jag det är märkligt att man inte slutat med motorers vridmoment eftersom det som gör att fordomet accelererar är ju hjulens kraft mot vägen dvs vridmomentet på hjulet delat med hjulradien. Och de här vridmoments kurvorna för motorn rimligen borde ersättas av hjulkraft som funktion av hastighet på de olika växlarna.
Att så inte sker beror väl på att då skulle hojar med stora motorer med lågt maxvarv framstå som precis de slöingar de ofta är. Utom på 1:ttan. Med rätt hen på sadeln.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Allt lika roligt med dessa trådar när många inte förstår att det är effekteen som är det viktiga. Alla är så stolta när de säger att de har 400+ vrid i sina bilar men bara 150 hk. Och så tror de att de är lika snabba som en med 250 hk o 200 vrid allt annat lika!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Allt lika roligt med dessa trådar när många inte förstår att det är effekteen som är det viktiga. Alla är så stolta när de säger att de har 400+ vrid i sina bilar men bara 150 hk. Och så tror de att de är lika snabba som en med 250 hk o 200 vrid allt annat lika!
Jo när det gäller toppfart är det ju effekten som bestämmer topphastigheten. Vilket tydligt framgår om vi anger effekten i kW eller kanske ännu bättre i Watt för 1 W = 1 J/s och en J är arbetet för att med kraften 1 N röra sig 1 m dvs dvs 1 J = 1 Nm och alltså 1 W = 1 Nm/s
Dvs kraften på hojen (luftmotstånd + hjulrullmotstånd + ....) i N multiplicerat med hastigheten i m/s = Nm/s som blir
motoreffekten i W eller Nm/s (minus förlusterna från motorn till till bakhjulet)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Engineering Explained är en kreatör som brukar ha god koll på vad han pratar om.

Effekt och vridmoment känns som motorvärldens mest missuppfattade begrepp. Vet inte hur många gånger jag sett felaktiga förklaringar och analogier.

Redan innan jag själv hade förstått det ordentligt hade jag hunnit tröttna på att höra om dieselhästar, tvåtaktshästar och det återkommande malandet om att vrid minsann ger acceleration.

Slutade med att jag kodade ihop ett program i javascript för att räkna på det. Det var först då det verkligen klickade för mig. Vill man leka själv med det så finns det här: http://ez1.se/graf

Vad jag lärde mig?
Det finns inga diesel- tvåtakts- eller förgasarhästar.
Ska man bara bry sig om ett mätetal så är det effekt, inte vrid.
Hög effekt kombinerat med utväxling är vad som ger högst vridmoment på bakhjulet.

Här är ett exempel från mitt program.
1655297452530.png
Denna grafen visar vridkurvan för två motorer, Kawasaki Z750 och Mazda Miata NA. Båda motorerna har ungefär samma effekt, strax över 100 hästkrafter, men Mazda-motorn har betydligt högre vridmoment medan Kawasaki-motorn varvar desto högre.

När folk och motorjournalister ser denna typ av kurva får de ofta för sig att det högre vridet i Mazda-motorn kommer göra stor skillnad i acceleration.

Vridkurvor är inte användbara för att jämföra två olika fordon. Däremot kan man titta på kurvans form för sitt eget fordon och se var motorn är stark respektive svag för en given växel. Kurvans form kan således ge info som "Om jag gasar mig genom hela registret på ettans växel, kommer accelerationen vara som högst vid 8500rpm" samt "Under 3500rpm blir motorn snabbt mycket svagare".

1655297507611.png
I grafen ovan använder jag en utväxling som gör att Kawasaki-motorn och Miata-motorn får samma hastighet på en utgående axel vid sina respektive maxvarv.

Varför gör jag detta? Jo, för om vi ska jämföra motorerna beter sig i ett fordon, så måste vi ta hänsyn till helheten. Ska vi göra en engine-swap och stoppa in Miata-motorn i en z750, så behöver utväxlingen anpassas efter motorn. Annars skulle Mazda-motorns lägre maxvarv begränsa hojens toppfart till 140km/h istället för 230km/h.

Det är här som motorjournalister ofta går bet när de jämför motorcyklar, de tar ingen hänsyn till vad som händer mellan motorn och bakhjulet, utan stirrar sig blinda på motorsiffror.

När vi anpassat utväxlingen efter motorn, får vi kurvorna ovan. Där ser vi att det praktiska vridmomentet för hela fordonet, inte alls var så olikt som den förra vridkurvan för motorerna visade. Visst ger Mazda-motorn mer vrid genom första halvan av registret, men den skillnaden blir försumbar i den övre halvan, där Kawa-motorn stundtals producerar mer vrid(!).

Kurvorna i grafen ovan kan nu användas till att jämföra motorkaraktär för en given växel. Vi kan få info som "Var i varvregistret kommer en z750 accelera bättre med en miata-motor?"

1655298785464.png
Om förra kurvan visar hur en given växel upplevs, så visar denna kurvan hur ett dragrace genom växel 1-6 ser ut.

Här ser man att även om Miata-motorn har mer vridmoment i nedre halvan av registret, är det bara intressant på ettans växel, efter det används inte de låga varven till acceleration.

Med rullande start skulle Miata-motorn ge bättre acceleration upp till 60km/h, men skulle man istället starta från stillastående med slirande koppling och höga motorvarv blir även den skillnaden försumbar.

Men! Det jag skrev ovan gäller vid inspirerad körning. Tänkte man köra eco-drive med sexans växel på 50-sträckor, så ger miata-motorn hela 50% mer vrid på bakhjulet. Det är i högsta grad märkbart och kan vara skillnaden mellan mjuk rondellkörning och ett kärringstopp. Hur viktigt köpargument det är för en sporthoj lämnar jag som en tankeövning till läsaren.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top