Gamla enstånkor

Jag brukar reta mig på hojar som försäljningplåtas i vattenpölen från sin egen tvätt, men detta är änna next level:


View attachment 471817
Exakt; "Nu när jag för en gångs skull på tre år tvättat hojen, så kan jag ju plåta för den där Blocket-annonsen... som jag lägger ut när den är skitig igen... så får den nya ägaren tvätta nästa gång!"

Och sen bilder där ett vrak skymtar under gamla korkmattor och overaller längst in i vedbon. Orkar dom inte rulla ut hojen för en bild så när orkade dom senast byta olja?
 
Riktigt fin! Bulan ser ut att vara på höger sida ovanför Hondavingen.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220512_195649.jpg
    Screenshot_20220512_195649.jpg
    195.8 KB · Visningar: 14
Jag vet bara vad jag värderar mitt bygge till och ska jag sälja det så blir det inte billigt med tanke på alla pengar och tid som är nerlagt påhojen. Får jag bara igen pengarna för delar, lack, bänkning, regbesiktning så blir den ändå väldigt dyr
Det får du inte!
Man får inte igen pengarna för delarna och lacken, man får igen några % av det.
Du får inte betalt för din tid.

Vad du värderar ditt bygge till är egentligen ointressant, det är för att det är byggt precis som du vill ha det
 
Den här skulle kunna bli min första icke-Yamaha, såå snygg!
Ser otroligt fin ut på bilderna och inte farligt överprisad tycker jag. Synd bara på bucklan i tanken hur stor den nu är.

1982 körde Bike XL500R mot XT 550:
View attachment 471853


Säljaren har konto här på SH.
Använd det för att binda och justera priset.


Edit:

Bucklan är mjuk.
Värme + tryckluft kan funka.


Edit II:
Bonda, inte binda. Viss skillnad ändå.
 
Last edited:
Säljaren har konto här på SH.
Stämmer bra, fast det var länge sedan han var inloggad. Kanske han läser utan inlogg, vem vet? Det är en trevlig och seriös kille. Jag har kört en del med honom, fast det var bra många år sedan nu.
Då hade han en grön Thruxton. Nu? Vet ej.
 
Last edited:
Jag har ju aldrig gillat enstånkor av den anledningen att jag inte har brytt mig om offroad/adv segmentet, men på en landsvägshoj med 500cc, vad är fördelen mot en twin?

Är det bara enkelhet i tillverkning/pris, eller finns det dom som gillar att åka stånka på väg?
En kompis har i många år haft en Yamaha SRX och hon säger att den vibrerar skönt.
 
Jag har ju aldrig gillat enstånkor av den anledningen att jag inte har brytt mig om offroad/adv segmentet, men på en landsvägshoj med 500cc, vad är fördelen mot en twin?

Är det bara enkelhet i tillverkning/pris, eller finns det dom som gillar att åka stånka på väg?
För mig har det alltid handlat om enkelheten. Min vinterhoj/firmahoj är en Honda 650 från -97. Superenkel och driftsäker på alla sätt. Samtidigt är det en stånka som vibrerar och jävlas, dålig effekt och hög soppaförbrukning. Jag tänkte att det är en perfekt hoj eftersom den är enkel att fixa och serva. Dock är det en Honda så det enda den vill ha är olja och filter.

Antagligen sista gången jag köpte en stånka. Ju fler cylindrar desto bättre.
 
Antagligen sista gången jag köpte en stånka. Ju fler cylindrar desto bättre.
Haha, ja, jag skulle ju gärna ha en 500cc radfyra som varvar som en geting på Ecstacy, även om det inte vore något effektmonster.

Jag tänkte det var något liknande som lockade med stånkorna
 
Haha, ja, jag skulle ju gärna ha en 500cc radfyra som varvar som en geting på Ecstacy, även om det inte vore något effektmonster.

Jag tänkte det var något liknande som lockade med stånkorna
Det är ju betydligt roligare. Jämför jag min stånka 650 mot min förra honda 600 i4 med 100+ hk så vet jag vilken som var roligast. Dessutom var det bekvämare med i4 och längre serviceintervall.

Kunde inte skryta med bra bottendrag i en i4 men samtidigt så är bottendrag allt jag har i min stånka. Varvar typ 5500 och helt död efter 4000rpm.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220514_073540.jpg
    Screenshot_20220514_073540.jpg
    489.2 KB · Visningar: 7
Back
Top