Gamla enstånkor

Tack för kommentarer! Jag har letat ekerfälgar utan vidare framgång, är det någon här som har ett uppslag på var jag kan hitta detta så vore jag tacksam!

Tack för kommentarer! Jag har letat ekerfälgar utan vidare framgång, är det någon här som har ett uppslag på var jag kan hitta detta så vore jag tacksam!
Snyggt bygge! :tummenupp
Men som tillhörande minoriteten som kör motorcykel mer än tittar på den ser jag en del nackdelar.
Noppiga däck men kort bakskärm och ingen framskärm inbjuder inte direkt till grusbus, särskilt om det är blött.
Ljuddämparen har inte det mest praktiska läget heller.
Ekerfälgar? Under en minut hittade jag detta... :krama

Utseende gick före såna detaljer denna gång : ) man har ju inte kostym på skogspromenaden lixom.. Ja nytt OEM går ju så klart enkelt att köpa, jag letar bättre begagnat..

Utseende gick före såna detaljer denna gång : ) man har ju inte kostym på skogspromenaden lixom.. Ja nytt OEM går ju så klart enkelt att köpa, jag letar bättre begagnat..
Frågan är dock om kostymen ska se nästan ny ut eller faktiskt vara ny.
Och hur stor skillnad det är i inköpspris och hur mycket slutvärdet skiljer.

Fast jag är ju inte presumtiv köpare eftersom jag kör, och dessutom, SportHoj. :rodnar:krama

Sant, jag har kollat dom skrotar som finns i Sverige och dom bara skrattar när man ringer, ekerhjul till dessa är hårdvaluta...

Om du nu ändå inte kör hårt med den borde nya billiga "kinahjul" funka till den?

Eller är det bara röd och blåeloxerade fälgbanor på allt därifrån?

Wheels & parts kan säkert få ihop nav, ekrar samt fälgbana som skulle passa..

Det har diskuterats mycket om prislappen på gamla stånkor här, jag går i tankarna att sälja av denna. En SR500 något ombyggd. Allt pulverlackerat, M-unit elsystem, elektronisk tändning, antigravity batteri, M-unit hastighetsmätare med digital tripp etc. stor förgasare, K&N filter, RF-avgassystem, protaperstyre, YSS-stötdämpare, nytt drivpaket, nya däck, skattebefriad/bes-befriad. Vad betingar denna tingest i pris enl. allmänheten?
Snyggt bygge även om det inte riktigt är min smak, men det finns ju en viktig detalj och det är en helhet som håller ihop som man inte ser allt för ofta på denna typ av byggen.

Såna här byggen är nog väldigt svåra att värdera, men jag håller nog med västerföraren att 40-50000 kr eller mer är rimligt men kundkretsen är väldigt snäv. Om man börjar tänka på vad ett bygge kostar att bygga så blir det ofta hyfsat mycket pengar om man gör det seriöst, så då är nog inte 40-50000 kr så mycket ocj timmpenning ha inte varit hög. Sen är ju frågan om någon annan är villig att betala men mitt som det är finns det nån som slår till.

Jag vet bara vad jag värderar mitt bygge till och ska jag sälja det så blir det inte billigt med tanke på alla pengar och tid som är nerlagt påhojen. Får jag bara igen pengarna för delar, lack, bänkning, regbesiktning så blir den ändå väldigt dyr.

Troligtvis är våra hojar svårsålda med väldigt få verkligen uppskattar dom och ser värdet i dom men mitt som det är är det nån som är villig och betala för ett "unikt bygge".

Jag brukar reta mig på hojar som försäljningplåtas i vattenpölen från sin egen tvätt, men detta är änna next level:

View attachment 471817
Exakt; "Nu när jag för en gångs skull på tre år tvättat hojen, så kan jag ju plåta för den där Blocket-annonsen... som jag lägger ut när den är skitig igen... så får den nya ägaren tvätta nästa gång!"

Och sen bilder där ett vrak skymtar under gamla korkmattor och overaller längst in i vedbon. Orkar dom inte rulla ut hojen för en bild så när orkade dom senast byta olja?

Riktigt fin! Bulan ser ut att vara på höger sida ovanför Hondavingen.

Bifogat

• Screenshot_20220512_195649.jpg
    Screenshot_20220512_195649.jpg
    195.8 KB · Visningar: 14
Jag vet bara vad jag värderar mitt bygge till och ska jag sälja det så blir det inte billigt med tanke på alla pengar och tid som är nerlagt påhojen. Får jag bara igen pengarna för delar, lack, bänkning, regbesiktning så blir den ändå väldigt dyr
Det får du inte!
Man får inte igen pengarna för delarna och lacken, man får igen några % av det.
Du får inte betalt för din tid.

Vad du värderar ditt bygge till är egentligen ointressant, det är för att det är byggt precis som du vill ha det

Den här skulle kunna bli min första icke-Yamaha, såå snygg!
Ser otroligt fin ut på bilderna och inte farligt överprisad tycker jag. Synd bara på bucklan i tanken hur stor den nu är.

1982 körde Bike XL500R mot XT 550:
View attachment 471853

Säljaren har konto här på SH.
Använd det för att binda och justera priset.

Edit:

Bucklan är mjuk.
Värme + tryckluft kan funka.

Edit II:
Bonda, inte binda. Viss skillnad ändå.

Last edited:
Säljaren har konto här på SH.
Stämmer bra, fast det var länge sedan han var inloggad. Kanske han läser utan inlogg, vem vet? Det är en trevlig och seriös kille. Jag har kört en del med honom, fast det var bra många år sedan nu.
Då hade han en grön Thruxton. Nu? Vet ej.

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...