Raderad medlem 51742
Guest
Visst hoppas man på att Putin faller och jag tror också att det är det bästa som kan hända just nu, men jag tänker samtidigt att frågan är betydligt mer komplex än att kunna kokas ner i ett förenklat orsakssamband av typen sanktioner --> despot faller --> demokrati uppstår. Resonemanget är moraliskt rätt och samtidigt lätt att landa i utifrån hur vi efterhand tenderar att se på historien, men samtidigt en fälla västvärlden fallit i flera gånger när det gäller att analysera vad som kan bli resultatet av olika ageranden och skeenden utifrån där man just nu befinner sig.Sen är det de där sanktionerna. Dessa kommer inte lyftas bara för att man drar sig tillbaka. De kommer ligga kvar och de kommer att ruinera Ryssland. Dessa kommer troligtvis ligga kvar så länge Putin sitter vid makten.
Så enda vettiga lösningen är att Putin faller. Det blir lite rörigt och man får en ny demokratisk ledare som bygger upp landet på nytt utan att vara en despot.
Visst är Rysslands ekonomiska utveckling en enormt viktig faktor, liksom om Putin lyckas sitta kvar vid makten, men det finns många fler påverkande faktorer som också kan innebära oförutsedda eller till och med oförutsägbara konsekvenser av olika handlingar och skeenden.
Faktorer att väga in är exempelvis vilka ytterligare förutsättningar som finns i Ryssland (kulturella m.fl.) som gör att despoter som Putin kan hamna vid makten. Ett misstag som gjordes med Ryssland efter Sovjetunionens kollaps var att tro att de skulle bli en demokrati som i väst genom att införa marknadsekonomi. Istället kanske man borde fundera på vilka ytterligare förutsättningar som krävs för att skapa fria och demokratiska samhällen och att en fungerande marknadsekonomi snarare är en av flera saker som kan uppstå när sådana förutsättningar finns.
En fråga att fundera över är exempelvis vad som skapar förutsättningar för tillit på samhällsnivå och vilka värden ett samhälle tenderar att bygga gemenskap kring. Men vi behöver också inse att det kan ta enormt lång tid att skapa sådana förutsättningar och behöver hitta möjliga sätt att agera under tiden som tar ner risknivån.
Sedan har vi hela det geopolitiska landskapet i övrigt. Kina är förstås en viktig spelare som har sina egna intressen att tillvarata, men det gäller även länderna i västvärlden och världen i övrigt. Just nu är en betydande del av världen enade kring sanktioner och fördömanden av Ryssland, men samtidigt har vi ännu inte börjat se på allvar hur såväl förutsedda som oförutsedda effekter av kriget påverkar länders ageranden när det blir skarpt läge och man börjar se smärtsam påverkan på länders inre angelägenheter liksom nya geopolitiska möjligheter som öppnar sig.
Några frågor jag just nu ställer mig är: vad gör vi sen, om Putin inte faller, trots att vi öst på med alla tänkbara sanktioner eller om han faller och Ryssland ändå fortsätter i samma riktning? Vad gör vi om vi inte har möjlighet att modulera sanktionerna utan enda återstående möjligheten är militär eskalering som kan leda till ett tredje världskrig?
Även om synen att icke-demokratier behöver bli demokratier så snabbt som möjligt är den enda moraliskt riktiga och förståeliga ur vårt perspektiv tror jag samtidigt konsekvenserna kan bli förödande om man agerar utifrån allt för linjära och förenklade orsakssamband kring detta. Att effekterna av våra handlingar för att få världen som vi vill kan leda till konsekvenser vi inte förutsåg och som är negativa.
Kanske behöver vi snarare acceptera att så länge vi har icke-demokratier i världen behöver vi i det korta perspektivet se att vi måste kunna skapa förutsättningar att samexistera med dessa på ett fredligt sätt, i synnerhet om alternativet riskerar att leda till förödande konsekvenser för mänskligheten. Vi behöver samtidigt se till att vi hela tiden har så många verktyg som möjligt tillgängliga för att långsiktigt skapa förutsättningar för en utveckling till det bättre.
Sedan är ju Europa i en krigssituation och de fruktansvärda krigshandlingar vi ser från Ryssland behöver kunna besvaras så kraftfullt som möjligt. Synnerligen inga lätta överväganden.
EDIT: Med "vi" och "man" ovan menar jag inte specifikt Sverige utan snarare den samlade västvärlden, i synnerhet NATO- och EU-länderna.
Last edited by a moderator: