Noll vision - i praktiken

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Annars är jag mest oroad över deras förvåning att en nästan fem ton tung bepansrad bil som körs i hög hastighet tog sig rakt genom mitträcket...Vad blir trafikverkets svar på detta...? Ännu grövre balkar, ännu tjockare vajer och ännu högre upp i luften...?
Tunnlar! Vi får var sin.
Den för MC har taggtråd på insidan.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000

Nu kommer det, tragikverkets våtaste drömmar.
Och i sedvanlig ordning så kommer Sverige att vilja vara bäst i klassen, vad tror vi att de kommer försöka implementera här, inga nya bilar får köra över 30?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ibland känns det bara för härligt att inte vara ett dugg intresserad av de så kallade motorcyklar som säljs som nya modeller...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Nu kommer det, tragikverkets våtaste drömmar.
Och i sedvanlig ordning så kommer Sverige att vilja vara bäst i klassen, vad tror vi att de kommer försöka implementera här, inga nya bilar får köra över 30?
Jag tror att det där är skitbra, för att invagga folk i en falsk trygghet, billen håller hastighetsgränsen, det enda man överhuvudtaget behöver oroa sig för som bilist, och sen kan man ägna all sin fokus åt sociala medier, kolla på film eller lyssna på ljudbok. Har man dessutom lane assist så är det ju bara att luta tillbaka sätet och koppla av. Upp med vajrar överallt dessutom, då kan folk studsa mellan dom och twittra om det under tiden, och eftersom "ingen" dör så är Noll Vision uppnådd.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Priset på en nyare begagnad bil lär skjuta i höjden rejält. Jag köpte min familjekärra 2019 och tänkte då att detta kan vara den sista bensindrivna kärran jag kommer att äga. Med det här beslutet så lutar det år att det är den sista bil överhuvudtaget som jag kommer att äga om jag inte byter ner mig till en äldre och sportigare modell igen förstås.

Motorcykeln får bli kvar. Sista årsmodellen som jag kan köra själv utan vare sig ABS eller det förbaskade kör via vajer som körs utan vajer-systemet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det märkliga med detta är att det är en fråga där utvecklingen sker i det tysta utan att politiker säger ett knyst om den, trots att detta kommer påverka människor betydligt mer i vardagen än många andra frågor som ideligen diskuteras politiskt. Alla politiker som har någon slags ryggmärgsreflex åt det frihetligare hållet borde ju protestera högt och bilda opinion mot detta istället för att låta tjänstemännen på myndigheterna jobba ostört med detta, men det förutsätter ju att det finns någon ryggrad att ha reflexer i förstås...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Motorcykeln får bli kvar. Sista årsmodellen som jag kan köra själv utan vare sig ABS eller det förbaskade kör via vajer som körs utan vajer-systemet.

Om det är hojen i din profil så är jag nog benägen att hålla med...06 R1'an var fan lätt att jobba med jämfört med vissa nyare hojar man haft...Inget trams med ABS-säkringar som måste plockas bort. Ingen lambdasensor och inget behov av någon konstig "O2-eliminator". Full access till hela bränslemappen med en simpel Power Commander. Mycket möjligt den sista riktiga sporthojen, innan allt blev elektroniskt, digitalt och politiskt korrekt. Jag gillade min skarpt...!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det märkliga med detta är att det är en fråga där utvecklingen sker i det tysta utan att politiker säger ett knyst om den, trots att detta kommer påverka människor betydligt mer i vardagen än många andra frågor som ideligen diskuteras politiskt. Alla politiker som har någon slags ryggmärgsreflex åt det frihetligare hållet borde ju protestera högt och bilda opinion mot detta istället för att låta tjänstemännen på myndigheterna jobba ostört med detta, men det förutsätter ju att det finns någon ryggrad att ha reflexer i förstås...
Dom är nog inte dummare än att dom kommer att framställas som mördare och brott mot folkrätten om dom hindrar säkerhetsutvecklingen, eftersom farten dödar.

När jag läser såna här artiklar: https://www.str.se/mittitrafiken/ar...-sanka-hastigheten-och-effekten-ar-bestaende/ Så slås jag av att dom aldrig anger dom faktiska medelhastigheterna, bara relativa sänkningar. Det kan ju trots allt vara så att majoriteten faktiskt håller hastigheterna på ett ungefär, men av ren rädsla bromsar ner till 10 knyck under skyltat, på mätaren, och sen håller skyltat mellan kamerorna. Det är åtminstone något jag upplever i trafiken.

Jag läste häromdagen en artikel om hur mycket 6kmh i hastighetsskillnad gjorde för möjligheterna att överleva en olycka, men jag kan för mitt liv inte hitta den. Men det kändes som att alla hastigheter över promenadhastighet var mordförsök. Undrar om man kan anmäla Tragikvärket för framkallande av fara för annan eller grov allmänfarlig vårdslöshet som har hastighetsgränser över 10kmh på sina vägar? Eller kommer ingen förstå ironin och sarkasmen i det, och istället kommer dom att sänka hastigheten överallt? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Först och främst - alltid tragiskt när en trafikolycka kräver liv, oavsett om de är motorcyklister eller bilister.

Men precis som ni säger - här har ju Trafikverket alla möjligheter i världen att dribbla med statistiken så att det verkligen passar dem själva. Hög hastighet, tekniskt fel på bilen och möjligt (men kanske inte sannolikt) terrorbrott har ju redan nämnts i nyhetsflödet...

Annars är jag mest oroad över deras förvåning att en nästan fem ton tung bepansrad bil som körs i hög hastighet tog sig rakt genom mitträcket...Vad blir trafikverkets svar på detta...? Ännu grövre balkar, ännu tjockare vajer och ännu högre upp i luften...?
Vajerräcken är till för normalbilister inte fem ton tunga bilar. Noll Vision är för normalbilister.
Nu kör jag så sällan jag kan på vajerräcksvägar men ändå är det inte ovanligt att se nerkörda sådana. Åkare vet att ett tungt fordon inta bara lätt går igenom räcket och förstör betydligt mer än ett motorcykelvänligt räcke.
Jag tror att det där är skitbra, för att invagga folk i en falsk trygghet, billen håller hastighetsgränsen, det enda man överhuvudtaget behöver oroa sig för som bilist, och sen kan man ägna all sin fokus åt sociala medier, kolla på film eller lyssna på ljudbok. Har man dessutom lane assist så är det ju bara att luta tillbaka sätet och koppla av. Upp med vajrar överallt dessutom, då kan folk studsa mellan dom och twittra om det under tiden, och eftersom "ingen" dör så är Noll Vision uppnådd.
Man skulle kunna skratta åt det om det inte var sant... Tragivärket vill inte ha kunniga trafikanter då dessa kan ifrågasätta deras dumheter. Den som åker bil, inte kör, utan kunskap är lätt att lura. Siffror visar!
Jämför köra buss, åka buss och köra tåg, åka tåg och ni förstår hur illa det är...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, någon av kvällens nyhetssändningar hade faktiskt ett inslag där någon mupp från Trafikverket kände sig tvingad att förklara deras strategi bakom mitträcket.

Han erkände villigt att mitträcket är konstruerat enbart för 1500 kilogram bil som kör 110 km/h och träffar mitträcket med 20 graders vinkel…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, någon av kvällens nyhetssändningar hade faktiskt ett inslag där någon mupp från Trafikverket kände sig tvingad att förklara deras strategi bakom mitträcket.

Han erkände villigt att mitträcket är konstruerat enbart för 1500 kilogram bil som kör 110 km/h och träffar mitträcket med 20 graders vinkel…
1500kg?! Det kvalar väl ut allt som är större än en VW Polo? Enklaste Golfen väger ju 1300, så med 2 vuxna och en lunchlåda drar den också rakt igenom. En liten sketen ID3 har ju en tjänstevikt på 1832kg.

Då är det konstaterat, vajrarna är någon slags placebopiller, och egentligen bara till för att skrämma bort motorcyklister, cyklister och fotgängare, så att bilarna får ha vägarna för sig själva, så att dom självkörande bilarna ska ha en sportmössa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, någon av kvällens nyhetssändningar hade faktiskt ett inslag där någon mupp från Trafikverket kände sig tvingad att förklara deras strategi bakom mitträcket.

Han erkände villigt att mitträcket är konstruerat enbart för 1500 kilogram bil som kör 110 km/h och träffar mitträcket med 20 graders vinkel…
Inge nytt, Noll Vision sjösattes av bilister för bilister, så tung trafik har länge mosat igenom räcken.
När Visionen sjösattes hymlade man heller inte med att motorcyklar inte passade in och behövde förbjudas. De backade visserligen omgående när det blev protester men har inte gjort något eget för motorcyklisters säkerhet...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, någon av kvällens nyhetssändningar hade faktiskt ett inslag där någon mupp från Trafikverket kände sig tvingad att förklara deras strategi bakom mitträcket.

Han erkände villigt att mitträcket är konstruerat enbart för 1500 kilogram bil som kör 110 km/h och träffar mitträcket med 20 graders vinkel…

Inge nytt, Noll Vision sjösattes av bilister för bilister, så tung trafik har länge mosat igenom räcken.
När Visionen sjösattes hymlade man heller inte med att motorcyklar inte passade in och behövde förbjudas. De backade visserligen omgående när det blev protester men har inte gjort något eget för motorcyklisters säkerhet...
1500kg?! Det kvalar väl ut allt som är större än en VW Polo? Enklaste Golfen väger ju 1300, så med 2 vuxna och en lunchlåda drar den också rakt igenom. En liten sketen ID3 har ju en tjänstevikt på 1832kg.

Då är det konstaterat, vajrarna är någon slags placebopiller, och egentligen bara till för att skrämma bort motorcyklister, cyklister och fotgängare, så att bilarna får ha vägarna för sig själva, så att dom självkörande bilarna ska ha en sportmössa.


Sveriges värdelösa, föråldrade och inadekvata räckesstandard slår till igen.

Helt fel plats för den typen av räcke.
...som om det ens fanns någonstans vajerräcke borde fått sättas upp.

Och ingen förmår ifrågasätta vansinnet.

DN försöker förklara det inträffade med grafik, men skjuter sig själva i foten å det grövsta:

20211006_204318.jpg


Man återger Trafikverkets uppgifter om att det aktuella räcket är dimensionerat för 1500 kg fordon och ställer det bepansrade fordonet storlek och vikt i relation till "Sveriges populäraste bil Volvo V60" som uppges väga 1,761 kg.
Slut.


Man förmår alltså inte ställa följdfrågan:
"Varför har vi räcken som inte ens täcker upp för Sveriges mest populära bil?"

Man famnar inte heller skillnaden i enhet. 1500 kg totalvikt skall ställas mot Volvons 1,761 kg i tjänstevikt.


En annan intressant fråga att ställa är den om elbilar. Är dom generellt lättare eller tyngre än sin förbränningssmotordrivna motsvarighet? Behöver kanske räckesstandarden från helvetet uppdateras för att passa fordonen som trafikerar vägarna?

Är vi, utan åtgärder, på väg mot en situation där räckesverken längs våra vägar endast har kapacitet att fånga upp en liten bråkdel av de fordon som trafikerar landet - och ändå fortsätter att slakta motorcyklister?


Intressanta frågor att ställa.
Om vi hade journalister värda namnet, alltså.
Sådana som inte publicerar "grafik" med logiska luckor man kan bredsladda pansarbilar igenom.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man återger Trafikverkets uppgifter om att det aktuella räcket är dimensionerat för 1500 kg fordon och ställer det bepansrade fordonet storlek och vikt i relation till "Sveriges populäraste bil Volvo V60" som uppges väga 1,761 kg.
Slut.

Man förmår alltså inte ställa följdfrågan:
"Varför har vi räcken som inte ens täcker upp för Sveriges mest populära bil?"
Det här är ju så dumt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Mjae, jag kan väl någonstans, innerst inne, dela föraktet för Trafikverkets nollvision, vajerräcken och till idioti fixering vid hastighet. Men problemet ligger ju till slut ändå inte där. Problemet ligger i människors oförmåga att begripa att vi är en del av ett sammanhang. Vi står inte, och kommer aldrig stå, över fysikens lagar, hur jävla smarta fordon vi än kör. Vi måste sluta tro att det allmänna vägnätet är vår privata lekplats. Ta vårt ansvar och sluta skylla på andra. Någonstans måste vi komma till insikt att vi alla samverkar med varandra. Att vårt, och andras liv, alltid hänger på en mikrosekund av omdöme, eller omdömeslöshet. Det är en tunn jävla tråd och vi ska vara oerhört tacksamma varje gång marginalerna ändå är med oss...

Tack för kaffet. Tar gärna franskrost, nästa gång, f ö...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjae, jag kan väl någonstans, innerst inne, dela föraktet för Trafikverkets nollvision, vajerräcken och till idioti fixering vid hastighet. Men problemet ligger ju till slut ändå inte där. Problemet ligger i människors oförmåga att begripa att vi är en del av ett sammanhang. Vi står inte, och kommer aldrig stå, över fysikens lagar, hur jävla smarta fordon vi än kör. Vi måste sluta tro att det allmänna vägnätet är vår privata lekplats. Ta vårt ansvar och sluta skylla på andra. Någonstans måste vi komma till insikt att vi alla samverkar med varandra. Att vårt, och andras liv, alltid hänger på en mikrosekund av omdöme, eller omdömeslöshet. Det är en tunn jävla tråd och vi ska vara oerhört tacksamma varje gång marginalerna ändå är med oss...

Tack för kaffet. Tar gärna franskrost, nästa gång, f ö...
Mmm, nu tänker jag att de flesta här i tråden har en hyfsad god insikt i såväl riskmedvetenhet som den egna förmågan.

Det stora bekymret vi har att hantera är ett teoretiskt teknokratiskt resonemang, alltid hanterat utifrån värsta fall och alltid hanterat utifrån ett av nollvisionens fundament - att människans kapacitet att själv påverka risken att hamna i en livshotande situation ska elimineras som faktor i trafiksäkerhetsarbetet... Det innebär att en motorcykel utifrån krockvåldskurvor inte ska framföras i hastigheter över sextio kilometer i timmen. Punckkt.

Med det resonemanget som grundtes blir konsekvensen att denna säkra hastighet endast kan reduceras. Lyckas motorcyklister påvisa att räckesutformningen i Svea Rike orsakar långt allvarligare skador än det standardiserade förfarandet vid test av krockvåld - sjunker ytterligare den säkra hastighet med vilken vi bedöms kunna framföra en MC. Påvisar vi att många som dödas på MC inte är riktiga drogfria motorcyklister med körkort, egen hoj, skydd och som framför hojen utan vårdslöshet - måste säker hastighet ytterligare reduceras. För utan riktiga poliser på vägarna måste trafikmiljön utformas så att inte ens en påtänd hojtjyv ska kunna skada sig allvarligt eller dödas i Nollvisionens värld.

Jag ser naturligtvis själv hur fundamentalt felaktigt TrV tänker när de baserar slutsatser på alltför basal och elementär forskning, problemet är att på något så när vetenskaplig grund leda det felaktiga resonemanget i bevis.

Den stora utmaningen - som jag ser det just nu - är att inför politiker och tjänstemän hitta en pedagogisk och faktabaserad motivering till att rucka på det fundamentet och påvisa att förarens kompetens - kunskap, vilja och förmåga - måste tillåtas påverka trafiksäkerheten om vi ska lyckas undvika alldeles för stora konsekvenser i vårt trafikarbete till alltför höga kostnader.

Hjälp och tips emottages tacksamt :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mjae, jag kan väl någonstans, innerst inne, dela föraktet för Trafikverkets nollvision, vajerräcken och till idioti fixering vid hastighet. Men problemet ligger ju till slut ändå inte där. Problemet ligger i människors oförmåga att begripa att vi är en del av ett sammanhang. Vi står inte, och kommer aldrig stå, över fysikens lagar, hur jävla smarta fordon vi än kör. Vi måste sluta tro att det allmänna vägnätet är vår privata lekplats. Ta vårt ansvar och sluta skylla på andra. Någonstans måste vi komma till insikt att vi alla samverkar med varandra. Att vårt, och andras liv, alltid hänger på en mikrosekund av omdöme, eller omdömeslöshet. Det är en tunn jävla tråd och vi ska vara oerhört tacksamma varje gång marginalerna ändå är med oss...

Tack för kaffet. Tar gärna franskrost, nästa gång, f ö...

Jo!

Problemet ligger PRECIS där!
Det enda Noll Vision kräver av oss är att vi kör bältade, nyktra och "håller hastigheten". Detta är uttalat, flera gånger om, som ett slags kontrakt vi skall ingå.

Resten skall Trafikverket ta hand om.
Med system.

Vi skall inte göra några egna bedömningar, inte ta några initiativ och absolut inte försöka vidareutbilda oss till att bli bättre trafikanter. Även detta är kommunicerat av Trafikverket.

Trafikverket medger vidare att somliga av systemets komponenter faktiskt leder till fler olyckor. Cirkulationsplatser och vägar ombyggda till mötesskilda 2+1 vägar är två hot spots som ökar antalet olyckor i trafiken.

Men det är okay enligt Noll Vision, eftersom det blir mindre allvarliga olyckor på det viset - oftast endast med plåtskador, vilket då skulle vara en bra sak...

Det var bara det att "plåtskador" inte är ett begrepp i vår värld.

Jag hade kunnat acceptera Noll Vision om den inte berörde mig. Om jag hade fått fortsätta ta hand om mig själv och själv bestämma nivån på mina marginaler.

Men, Noll Vision tar av mina marginaler och ger dem till oseende, oengagerade bilister som redan har större chans till överlevnad än jag har!

Det kan jag aldrig acceptera!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top