Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På 55:an mellan Enköping Strängnäs står det flera på de få raksträckor där man säkert kan köra om.
Inte blir det bättre när det är något kvastskaft som ligger i 60 hela vägen under pendlingstimmarna.

De flesta av mina tio mil till flygplatsen är numera så kallad 2+1 väg. Jag är uppriktigt förvånad att ingen av clownerna på Trafikverket har bestämt att det ska stå en fartkamera i mitten eller slutet av varje sektion med två körfält…Det är ju hastigheten som dödar och på dessa sektioner går det ju undan värre…

För om man vill snitta 110 km/h - eller inte ligga i 80-90 km/h längs nästa sektion med ett körfält - då krävs 120-130 km/h och kanske lite till när man väl når omkörningsfältet…För att ta sig förbi rader med timmerbilar, litauiska långtradare som har blankslitna däck mitt i vintern och alla ”2+1 marodörer” - ungefär 20% av alla personbilar - som tamejfan inte kan hålla en konstant hastighet…
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
På 55:an mellan Enköping Strängnäs står det flera på de få raksträckor där man säkert kan köra om.
Inte blir det bättre när det är något kvastskaft som ligger i 60 hela vägen under pendlingstimmarna.
Det är fanimej ett riktigt praktexempel på hur man skapar frusatration i trafiken. Jag blir vansinnig varje gång jag kör den vägen, för av någon anledning så är det alltid någon som ligger i 60 som du säger, och när man ser en fin omkörningssträcka så står det en plåtpolis där och bara väntar på att man ska göra bort sig och köra om.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
står det en plåtpolis där och bara väntar...
Det finns EN plats där polisen brukar dubbla upp den fasta installationen med sin kamerakärra, södergående trafik i Rörberg utmed 56'an. Tillika brukar de samtidigt stå med laser i Tveaborg 500 meter längre bort i slutet av raksträckan. 60 km/h.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo!

Problemet ligger PRECIS där!
Det enda Noll Vision kräver av oss är att vi kör bältade, nyktra och "håller hastigheten". Detta är uttalat, flera gånger om, som ett slags kontrakt vi skall ingå.

Resten skall Trafikverket ta hand om.
Med system.

Vi skall inte göra några egna bedömningar, inte ta några initiativ och absolut inte försöka vidareutbilda oss till att bli bättre trafikanter. Även detta är kommunicerat av Trafikverket.

....
Tyvärr har väldigt många, trots 20 år av Noll Vision, inte förstått detta. :huvet

Det genomgripande med Noll Vision var ju att man kom på att olyckor inte går att undvika, aktiv säkerhet det som Trafiksäkerhetsverket pysslade med försvann därmed. Kvar blev bara att minska konsekvenserna av en olycka, passiv säkerhet.

Eftersom människan försvann som aktiv deltagare försvann också möjligheten att informera hur vi tillsammans kan ta ansvar för att olyckor inte sker. För om ingen dör eller blir allvarligt skadad har Noll Vision uppnåtts. :fakta
Att undvika olyckor ingår inte i Noll Vision, det är Noll döda och allvarligt skadade det handlar om.:fakta
Om man kan rädda några bilisters liv på motorcyklisters bekostnad så kan det väl vara värt det? Människors lika värde? Siffror visar att det är farligare i sadeln på en motorcykel, inte att det är dödsräcken för oss.

Problemet för oss som inte är bilister är att siffror visar gäller bilister när det gäller hastighet. För oss på två hjul ökar risken visserligen med hastigheten men slumpen är delaktig i att avgöra om du dör i 30 eller får blåmärken i 130...

Att tro att hålla skyltad hastighet och köpa en motorcykel med ABS är inte det som gör dig till en "säker" motorcyklist för oss gamlingar även om risken naturligtvis minskar.
Att kunna "anpassa" hastigheten efter omständigheter och hantera sitt fordon vet vi som är gamla minskar risken att vurpa men eftersom det är aktiv säkerhet

Vadå, jag dyster...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tyvärr har väldigt många, trots 20 år av Noll Vision, inte förstått detta. :huvet

Det genomgripande med Noll Vision var ju att man kom på att olyckor inte går att undvika, aktiv säkerhet det som Trafiksäkerhetsverket pysslade med försvann därmed. Kvar blev bara att minska konsekvenserna av en olycka, passiv säkerhet.

Eftersom människan försvann som aktiv deltagare försvann också möjligheten att informera hur vi tillsammans kan ta ansvar för att olyckor inte sker. För om ingen dör eller blir allvarligt skadad har Noll Vision uppnåtts. :fakta
Att undvika olyckor ingår inte i Noll Vision, det är Noll döda och allvarligt skadade det handlar om.:fakta
Om man kan rädda några bilisters liv på motorcyklisters bekostnad så kan det väl vara värt det? Människors lika värde? Siffror visar att det är farligare i sadeln på en motorcykel, inte att det är dödsräcken för oss.

Problemet för oss som inte är bilister är att siffror visar gäller bilister när det gäller hastighet. För oss på två hjul ökar risken visserligen med hastigheten men slumpen är delaktig i att avgöra om du dör i 30 eller får blåmärken i 130...

Att tro att hålla skyltad hastighet och köpa en motorcykel med ABS är inte det som gör dig till en "säker" motorcyklist för oss gamlingar även om risken naturligtvis minskar.
Att kunna "anpassa" hastigheten efter omständigheter och hantera sitt fordon vet vi som är gamla minskar risken att vurpa men eftersom det är aktiv säkerhet

Vadå, jag dyster...
Vad föreslår du för åtgärder för att lösa problemen?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hörde precis att kommuner utefter Östersund/E14 motsätter sig 90->80!!!!!1!

Helt otroligt, jag tror det är FÖRSTA gången jag hör NÅGON med rätt att ha en åsikt göra detta. Jag hoppas verkligen Trafikverket får på nöten här och att det sprider sig över landet.

Och apropå det så är det tydligen stopp på E20 just nu pga av att en singelbilist kört in i mitträcket. Hur lyckas man med det i nyktert tillstånd utan att ha en lur i handen undrar jag?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns fler ställen där Trafikverket bara ser två möjliga alternativ - sänkt hastighet eller mitträcke.

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns fler ställen där Trafikverket bara ser två möjliga alternativ - sänkt hastighet eller mitträcke.

Ja Tragikvärkets verktygslåda innehåller inte många verktyg! Siffror visar!
Och information fungerar inte har Tragikvärket konstaterat så att försöka få trafikanter att självmant anpassa hastigheten efter förhållanden och undvika omkörning under möte går inte.
Och visst har de rätt, annars skulle vi fortfarande ha fri fart där trafikanterna själva kunde bestämma vad som var en "säker" hastighet... :crash
När människan är borta som aktiv deltagare finns det bara tekniska lösningar kvar...

– Vi har långa avstånd här uppe och hastighetsbegränsningarna gör att vi får ännu längre ifrån varandra, säger han.
Gunnar Selberg menar att det finns tekniska lösningar som kan reglera hastighetsbegränsningen beroende på väderlek, om det regnar eller snöar. Eller att helt enkelt ha olika hastighetsbegränsningar beroende på årstid, till exempel högre hastighet på sommaren och lägre på vintern.

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...till exempel högre hastighet på sommaren och lägre på vintern.
Det hade man på 56'an innan den nya 1-1 sträckning med mitträcke mellan Tärnsjö och Heby byggdes. 70 på vintern och 90 på sommaren. Nu ÅKER man i 75 på den nya vägen och 65 på den gamla, skyltat 100 respektive 70. Själv kör jag alltid den gamla sträckningen - oftast helt själv utan några andra trafikanter - i dubbelt skyltat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns fler ställen där Trafikverket bara ser två möjliga alternativ - sänkt hastighet eller mitträcke.

Ingen dera hade ju behövts utan Noll vision, om trafikanterna hade lärt sig att anpassa hastigheten istället för att hålla den.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det hade man på 56'an innan den nya 1-1 sträckning med mitträcke mellan Tärnsjö och Heby byggdes. 70 på vintern och 90 på sommaren. Nu ÅKER man i 75 på den nya vägen och 65 på den gamla, skyltat 100 respektive 70. Själv kör jag alltid den gamla sträckningen - oftast helt själv utan några andra trafikanter - i dubbelt skyltat.
Kör alltid SportHoj norrut från Heby förbi Huddunge mot Tärnsjö men struntar i skyltad hastighet och anpassar hastigheten efter förhållandena... :krama
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hörde precis att kommuner utefter Östersund/E14 motsätter sig 90->80!!!!!1!

Helt otroligt, jag tror det är FÖRSTA gången jag hör NÅGON med rätt att ha en åsikt göra detta. Jag hoppas verkligen Trafikverket får på nöten här och att det sprider sig över landet.

Och apropå det så är det tydligen stopp på E20 just nu pga av att en singelbilist kört in i mitträcket. Hur lyckas man med det i nyktert tillstånd utan att ha en lur i handen undrar jag?


Prövar man den här söksträngen blir man lite förvånad:



Kommuner, politiska partier, enskilda politiker och hela regioner runt om i landet vill slippa hastighetssänkningarna.
Ändå tvingas dom igenom.

På vems mandat arbetar Trafikverket egentligen...?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Prövar man den här söksträngen blir man lite förvånad:



Kommuner, politiska partier, enskilda politiker och hela regioner runt om i landet vill slippa hastighetssänkningarna.
Ändå tvingas dom igenom.

På vems mandat arbetar Trafikverket egentligen...?
I så fall är jag än mer förvånad över blaskornas artiklar om fartkameror, livräddning och att folk är glada. Finns det något Illuminati i detta?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"För din eegeeen skuuuuuulll" eller kastration? Båda?

Någon annans uppfattning om hur jag passerar en kurva säkrast kommer allt närmare:

Den 5 oktober 2021 antog Europaparlamentet utkastet till rapport från ledamoten i Europaparlamentet (MEP) Elena Kountoura med stor majoritet av rösterna. Rapporten innehåller många åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten i Europa. En av dessa är introduktionen av Intelligent Speed Assistance (ISA) på motorcyklar.




Håll hårt i era analoga hojar, folk.

6 voltare och magnettändning kommer starkt, ser jag i botten på mitt kristallglas.
 

Raderad medlem 51742

Guest
"För din eegeeen skuuuuuulll" eller kastration? Båda?

Någon annans uppfattning om hur jag passerar en kurva säkrast kommer allt närmare:






Håll hårt i era analoga hojar, folk.

6 voltare och magnettändning kommer starkt, ser jag i botten på mitt kristallglas.

Fy fan, lika bra att köpa på sig några hojar och en stor cistern med bensin så man klarar sig livet ut!
Hade redan ställt in mig på att nästa hoj jag köper (typ nästa år) är den sista som kommer vara bensindriven och utan diverse digitala strypgreppsfunktioner med direktuppkoppling till myndigheterna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top