Sverige idag..

Hur kommer det sig att det är tillåtet att förvara sina prylar vind för våg på stan? De där eldrivna sparkcyklarna har svämmat över ganska många städer och jag ser inte hur det kan vara annat än nedskräpning och det borde ge böter.
Jag kan förstå att man vill ha enkla transportmedel tillgängliga, men det borde finnas krav på hur de ställs när man åkt färdigt. Står de inte i därför avsett cykelställ fortsätter den senaste användaren att debiteras tills den är parkerad på rätt sätt. Finns de på trottoarer eller vägar bör man kunna lämna in dem och få hittelön för dem. Förslagsvis debiteras senaste användare hittelönen också.
 
Den här är intressant i sammanhanget.
Opinion/debattartikel från två stora(?) elsparcykelsaktörer.
 
Citat:
Skolan har drivits i form av en ideell förening, vilket gjort att de inte behövt lämna in årsredovisning till Bolagsverket, säger han och fortsätter:

– Hade det varit ett aktiebolag hade det funnits någon typ av transparens. Här är det först när man börjar misstänka ekonomisk brottslighet som den här härvan kunnat nystas upp.
slut Citat.

Bara att konstatera att många som kommit hit som asylsökande är smartare än våra politiker.......
Den gubben vet hur man mjölkar. Blev upptaxerad 6 msek, bra jobbat för en rektor. Samtidigt lär han ha stoppat undan tillräckligt för att göra en exit till Somalia och leva som en kung där.
Hur kommer det sig att det är tillåtet att förvara sina prylar vind för våg på stan? De där eldrivna sparkcyklarna har svämmat över ganska många städer och jag ser inte hur det kan vara annat än nedskräpning och det borde ge böter.
Jag kan förstå att man vill ha enkla transportmedel tillgängliga, men det borde finnas krav på hur de ställs när man åkt färdigt. Står de inte i därför avsett cykelställ fortsätter den senaste användaren att debiteras tills den är parkerad på rätt sätt. Finns de på trottoarer eller vägar bör man kunna lämna in dem och få hittelön för dem. Förslagsvis debiteras senaste användare hittelönen också.
Helt otroligt. Lapplisorna borde böta på. Det hade löst det mesta.
Den här är intressant i sammanhanget.
Opinion/debattartikel från två stora(?) elsparcykelsaktörer.
Känns som de bakar ihop problemen med en lösning där de kan stycka upp marknaden. Tror bara det leder till högre prisbild. Regskylt på sparkcyklarna och böter hade gjort susen.
 
På tal om konsekvensanalys...
1632828943760.png
Tycker bättre och bättre om den här tjejen.
Politiken har jag inte mycket för men använda sunt förnuft och ändra sig och i andra fall stenhårt stå upp för det man verkligen tror på förtjänar en :tummenupp imo.
 
För mig framstår det som rena dumheter att låta Cementa fortsätta. De har haft tid på sig att följa de uppsatta reglerna och om det inte är görbart flytta brytningen. Det finns kalk på andra platser där det finns tillstånd att bryta.
 
För mig framstår det som rena dumheter att låta Cementa fortsätta. De har haft tid på sig att följa de uppsatta reglerna och om det inte är görbart flytta brytningen. Det finns kalk på andra platser där det finns tillstånd att bryta.
Deras inlaga var enligt uppgift på i runda slängar 8000 sidor. Undrar just om någon ens läst den eller om man bara sökt efter nyckelord i den och letat efter godbitarna. Om man lämnat den i tryckt version, vilket jag hoppas på, skulle jag velat se den skannern som använts. Om man läser koncentrerat 25 sidor per timme, vilket nog med tanke på ämnet är mycket, så skulle det ta ca 8 manveckor att läsa alltihop...

Ett problem är väl att oberoende av ev. brytvärda mängder kalk någonstans annorstädes i riket, så innan den nya miljöprövningen är klar så har färdig cement tagit slut, Cementa gått i kk och vi börjat importera "fulcement" någon annanstans ifrån.
 
Last edited:
För mig framstår det som rena dumheter att låta Cementa fortsätta. De har haft tid på sig att följa de uppsatta reglerna och om det inte är görbart flytta brytningen. Det finns kalk på andra platser där det finns tillstånd att bryta.
Tja, nu var det ju mest hennes karaktär jag berömde. :)

Cementa ansökte om förlängning av brytningen för knappt fyra(!) år sedan.
Först fick man rätt, men efter ett antal överklaganden så fick man i Juli avslag.
Själv tycker jag att den tiden är i kortaste laget att flytta en sådan verksamhet.
 
Tja, nu var det ju mest hennes karaktär jag berömde. :)

Cementa ansökte om förlängning av brytningen för knappt fyra(!) år sedan.
Först fick man rätt, men efter ett antal överklaganden så fick man i Juli avslag.
Själv tycker jag att den tiden är i kortaste laget att flytta en sådan verksamhet.
Det kallas att "lägga alla äggen i samma korg" och är ofta en ganska dålig strategi. De har uppenbarligen räknat med att de är för stora för att falla och det är väl värt en knäpp på näsan.
 
Det kallas att "lägga alla äggen i samma korg" och är ofta en ganska dålig strategi. De har uppenbarligen räknat med att de är för stora för att falla och det är väl värt en knäpp på näsan.
Nja, tre månader för att avveckla hela verksamheten kan inte bli annat än äggröra.
Sen kan man ju fundera på hur bra det är för Sverige att vara så sårbart pga ett kalkbrott.
Men lite längre framförhållning än tre månader borde gå att ordna tycker jag.
 
I takt med att folket inte känner att de har statens stöd så kommer vi nog få se allt mer sånt här.

Och några såg det inte komma.
Konstigt att de inte intervjuade en polis som meddelar hur allvarligt de ser på det inträffade.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Hur kommer det sig att det är tillåtet att förvara sina prylar vind för våg på stan? De där eldrivna sparkcyklarna har svämmat över ganska många städer och jag ser inte hur det kan vara annat än nedskräpning och det borde ge böter.
Jag kan förstå att man vill ha enkla transportmedel tillgängliga, men det borde finnas krav på hur de ställs när man åkt färdigt. Står de inte i därför avsett cykelställ fortsätter den senaste användaren att debiteras tills den är parkerad på rätt sätt. Finns de på trottoarer eller vägar bör man kunna lämna in dem och få hittelön för dem. Förslagsvis debiteras senaste användare hittelönen också.
Som vanligt så är Sverige det extrema exemplet.
Det här är inget problem i övriga nordiska länder.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Det kallas att "lägga alla äggen i samma korg" och är ofta en ganska dålig strategi. De har uppenbarligen räknat med att de är för stora för att falla och det är väl värt en knäpp på näsan.
Så att de två instanserna som har expertkompetensen har godkänt underlaget i bägge fall, där sedan miljööverdomstolen inte ens öppnar fallet utan bara kallar det för undermåligt är alltså inget som bekymrar? Eller att det också sopats ett annat kalkbrottstillstånd under mattan, gällande Jokkmokk där regeringen var inne och detaljstyrde? Otur bara? Nä bevars, det luktar begraven terrier.. Det förefaller sig snarare så att det finns god anledning att utreda hur det står till i regeringen miljöpartiet. Såklart kommer det inte bli renare jord för att Sverige är bäst i klassen. Importen av skabbig kinesisk cement har väl aldrig varit renare än nu… tror snarare att de som jobbar inom miljömyndigheter bedriver lite egen ganska uppenbar aktivism..


I övrigt får vi påminnas om Betnér och hans ”Sverige har aldrig varit tryggare”.
 
Last edited:
Podden "Den svenska modellen" är ett samarbete mellan Kvartal och Arenagruppen. I senaste avsnittet hade de bjudit in Dick Erixon från SDs mediahus Samtiden/Riks. Hur man kan vara så dåligt påläst och ha så vaga beskrivningar av vad man vill vara är svårt att greppa.
Jag fick känslan av att herr Erixon mest lyfter lön för att vara skyltdocka.
Lyssna och plågas:
 
Militärt samarbete är lösningen på Sveriges försvarsproblem enligt GP.
Och vilka ska vi börja praktiskt samarbeta med i Mali ?
Jo Wagner Group ! Nu när Frankrike drar sig tillbaka.
Intressant tycker jag.
 

Bifogat

  • 20211001-MiltärtSamarbete.png
    20211001-MiltärtSamarbete.png
    36.3 KB · Visningar: 13
  • 20211001WagnerGroupToMali.png
    20211001WagnerGroupToMali.png
    409 KB · Visningar: 13
Last edited:
Vänstern har aldrig brytt sig om de svaga, de har aldrig lärt sig om ränta-på-ränta
(https://z2036.blogspot.com/p/sparkalkylator.html).
De ser hellre att man köper en ny idiotphone än att man sparar sina redan skattade pengar, det är incitamenten de vill ska finnas.

 
Jag presenterar:


Jag antar att det ni reagerar på är att i synnerhet ordföranden och vice ordföranden har kompetensområden som ligger rätt långt utanför frågan om kärnavfall.

Samtidigt är ju större delen av ledamöterna specifikt sakkunniga inom kärnbränslefrågan. Man kan ju förstås tycka att det blir överdrivet viktat bort från sakfrågan när både ordföranden och vice ordföranden kommer från helt andra områden och kopplingen till religion är ju rätt märklig.

Men jag antar att de tagit in andra sakområden i gruppen därför att frågan om kärnbränslets hantering är en stor fråga som påverkar oss på samhällsnivå över lång tid och därför kan behöva belysas ur ett mer tvärvetenskapligt och vidare perspektiv än enbart det kärntekniska.

Men kopplingen till religion förstår jag inte alls, känns… apokalyptiskt
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top