Yamaha Ténéré 700

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nu har jag en 1090r som är lite tyngre än T7'an men jag hade gärna testat mycket av det, om jag inte varit för rädd för att paja hojen ? En hel del passager hade ju bara varit för svårt...
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag råkade visst få tag i en ny T7 -21 svart igår.
Så nu börjar planerna smidas.
Körde hem den från Stockholm och är rätt nöjd med den.
Körde lite grusväg hem från jobbet i dag, och hojen kändes supernervös och väldigt ostadig.
Kanske för mkt luft i däcken? Eller annars är det väl jag som inte har kört grus på 2år.

Det jag har tänkt slänga på är:
Motorbågar (Yamaha),
Hasplåt (Yamaha),
Kylarskydd (Yamaha),
Strålkastarskydd (Yamaha),
Vattenpumpsskydd (Kom med förslag),
Garmin XT GPS,
GPS fäste (Rally raid klurar jag ev på, alt låsbara från Touratech),
Nylonskruvar till framgaffeln (M6x20mm?)
Handtagsvärmare (Tydligen är Yamahas återkallade så förslag på andra mottaget gärna).

Något annat man kan tänkas behöva? Typ som skydd för bakre bromscylinder m.m?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Däcken som sitter original gör den rätt nervös på grus. Och om fjädringen är ställd väldigt hårt så funkar den inte heller speciellt bra.

Motorbågar behövs ej.
Ej heller skydd för vattenpump.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Däcken som sitter original gör den rätt nervös på grus. Och om fjädringen är ställd väldigt hårt så funkar den inte heller speciellt bra.
Har ej hunnit kolla något på hojen knappt. Ska kolla in fjädringen då den känns rätt så hård faktiskt.
Vad kör man för däck nu för tiden?

Sist när jag körde aktivt var det T63 och MT21 som gällde när man körde. Alltså många år sedan
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Däck är ju ganska individuellt. Men dom flesta verkar köra någon typ av motoz. Personligen kör jag starcross 5 hard fram och e07+ bak. Ingen hoj man längtar att köra landsväg med. Men på grus funkar det fint.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag råkade visst få tag i en ny T7 -21 svart igår.
Så nu börjar planerna smidas.
Körde hem den från Stockholm och är rätt nöjd med den.
Körde lite grusväg hem från jobbet i dag, och hojen kändes supernervös och väldigt ostadig.
Kanske för mkt luft i däcken? Eller annars är det väl jag som inte har kört grus på 2år.

Det jag har tänkt slänga på är:
Motorbågar (Yamaha),
Hasplåt (Yamaha),
Kylarskydd (Yamaha),
Strålkastarskydd (Yamaha),
Vattenpumpsskydd (Kom med förslag),
Garmin XT GPS,
GPS fäste (Rally raid klurar jag ev på, alt låsbara från Touratech),
Nylonskruvar till framgaffeln (M6x20mm?)
Handtagsvärmare (Tydligen är Yamahas återkallade så förslag på andra mottaget gärna).

Något annat man kan tänkas behöva? Typ som skydd för bakre bromscylinder m.m?
Hej, kul :tummenupp
Jag kör med original hasplåt, det har fått ta många smällar, och är robustare än man kan tro.
Har Yamahas motorbågar och även handtagsvärmare.
Men eftersom du säger att handtagsvärmarna är återkallade så skulle jag satsa på Oxford, dom har jag på andra hojar och dom är trevliga, med många lägen.

Vattenpumpsskyddet som jag använder är det här:

Och jag har även extra skyddskåpor till motorn:

Det jag funderar på är ett bättre kylarskydd, jag har vi två tillfällen fått in otäcka kvistar, som tryckt in lamellerna på kylaren, dock utan att den har börjat ätt läcka.

Till GPS:en har jag fäste från RAM, och det funkar fint, sviker aldrig.

När det gäller packning så har jag Yamahas aluminumväskor, och jag är otroligt nöjd över de kompletterande 15 liters vattentäta nylonväskor som jag kan spänna fast ovanpå dessa.
Då klarar jag semesterresor utan ryggsäck eller topbox, och det känns skönt (bifogade bild).

Jag har även förbättrat (breddat) ljusbilden något med dessa:

Vad gäller komfort så gjorde en annan ruta hela skillnaden, all turbulens försvann helt - magiskt:

Funderar också ibland på en skönare sadel :va

Norge_07.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har även förbättrat (breddat) ljusbilden något med dessa:

Vad gäller komfort så gjorde en annan ruta hela skillnaden, all turbulens försvann helt - magiskt:
Intressant, extraljus går jag igång på! Hur mycket breddar de, dubblar de ljusbilden? Och hur långt? Allt beror såklart på hur de justeras, men på ett ungefär?

Och orginalrutan, var den så hemsk alltså? På bekostnad av skyddet den ger, kanske man kan välja en lägre ruta eller skära ned orginalet? Hade det hjälpt dig?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressant, extraljus går jag igång på! Hur mycket breddar de, dubblar de ljusbilden? Och hur långt? Allt beror såklart på hur de justeras, men på ett ungefär?

Och orginalrutan, var den så hemsk alltså? På bekostnad av skyddet den ger, kanske man kan välja en lägre ruta eller skära ned orginalet? Hade det hjälpt dig?
Dom ger helt klart ett bra tillskott, har inte gjort någon exakt mätning, men klart mycket bredare ljusbild blev det.
Tycker framförallt att helljuset har alledeles för smal ljusbild, men det är ju en konstruktion med LED och lins, så det kanske blir så? :va
Och jag hade gärna kunna ha ännu kraftfullare extraljus om det finns?

Ja, originalrutan var hemsk, framförallt när man tourade längre sträckor.
Då kände jag att om jag hukade mig ner några centimeter blev det mycket bättre.
Men skära ner den kan ju också funka, men jag ville ha regnskydd.
Jag är ju gubbe, så jag klarar av att se lite töntig ut :)
Och därför så har jag kvar original stänkskydd bak också, jag är gärna lite töntig i utbyte mot att vara prickicg på ryggen :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom ger helt klart ett bra tillskott, har inte gjort någon exakt mätning, men klart mycket bredare ljusbild blev det.
Tycker framförallt att helljuset har alledeles för smal ljusbild, men det är ju en konstruktion med LED och lins, så det kanske blir så? :va
Och jag hade gärna kunna ha ännu kraftfullare extraljus om det finns?

Ja, originalrutan var hemsk, framförallt när man tourade längre sträckor.
Då kände jag att om jag hukade mig ner några centimeter blev det mycket bättre.
Men skära ner den kan ju också funka, men jag ville ha regnskydd.
Jag är ju gubbe, så jag klarar av att se lite töntig ut :)
Och därför så har jag kvar original stänkskydd bak också, jag är gärna lite töntig i utbyte mot att vara prickicg på ryggen :tummenupp
Du får väl kolla runt vad som finns. Eller skaffa en sån där mini-ledramp, tycker det ser riktigt seriöst ut!

Visst, du har hittat rätt lösning. Men apropå vindskydd, vad är den acceptabla marschfarten utan att bli helt urblåst? En heldag på Autobahn tex?

Och så måste du fixa en hög framstänka, ser ju stenhårt ut! :tummenupp
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Har Oxford handtagsvärmare på fyrhjulingen. Dom är bra, men själva "kontrollenheten" tar ju istället upp mkt plats.
Hade original på MT-07:an jag hade förra året, dom var ju smidiga men dom handtagen kändes väldigt plastiga och finns ju inte att få tag i längre.

Tror det blir ett par Oxford till slut ändå.

Har beställt följande nu i alla fall:
Motorbågar,
Kylarskydd samt lyktskydd.
Avvaktar lite med hasplåten för att se om det finns andra alternativ.

Har ni bytt ut era skruvar (dom nedre i framgaffeln) till nylon?
Om ja, vart köpte ni dom då?
Vet att vissa hobbybutiker säljer väl om jag minns rätt.


Edit: Efter lite sökning så får det bli Oxford Premium Adventure. Visst är det 22mm styre vi har på våra hojar?
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Mer exakt vilka skruvar ska man byta till nylon och varför?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du får väl kolla runt vad som finns. Eller skaffa en sån där mini-ledramp, tycker det ser riktigt seriöst ut!

Visst, du har hittat rätt lösning. Men apropå vindskydd, vad är den acceptabla marschfarten utan att bli helt urblåst? En heldag på Autobahn tex?

Och så måste du fixa en hög framstänka, ser ju stenhårt ut! :tummenupp
Ja, jag får kika på en utvecklig av belysningen.
Jag tycker att det blir lite väl kännbart att ligga på högre farter än 140km/h i längre stunder.
Skulle säga att ca 120km/h känns som en njutbar touringfart, den maxar trots allt bara ca 180km/h.
Det är kanske så när hojen är lite lättare, den tar mer vind, och blir känsligare.
Hög framstänka...vi får se....jag kanske är för gubbig för det :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har Oxford handtagsvärmare på fyrhjulingen. Dom är bra, men själva "kontrollenheten" tar ju istället upp mkt plats.
Hade original på MT-07:an jag hade förra året, dom var ju smidiga men dom handtagen kändes väldigt plastiga och finns ju inte att få tag i längre.

Tror det blir ett par Oxford till slut ändå.

Har beställt följande nu i alla fall:
Motorbågar,
Kylarskydd samt lyktskydd.
Avvaktar lite med hasplåten för att se om det finns andra alternativ.

Har ni bytt ut era skruvar (dom nedre i framgaffeln) till nylon?
Om ja, vart köpte ni dom då?
Vet att vissa hobbybutiker säljer väl om jag minns rätt.


Edit: Efter lite sökning så får det bli Oxford Premium Adventure. Visst är det 22mm styre vi har på våra hojar?
Nix, har inte bytt till nylonskruvar.
Anledningen är tydligen att någon har upplevt att skruven som sitter där är för stadig, så man kan bryta loss fästörat, och tömma gaffeln på olja.
Vet inte hur stort problemet egentligen är? :va
Men någon kanske har förstahandsinfo?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kom på en till fråga.
Hittade en OBD-adapter som jag köpte till min MT07.
Någon som har något vettigt program som man kan släcka felkoder osv till våra hojar?
Då kabeln/adaptern ligger oöppnad så har jag förträngt vilket program/app jag skulle använda till min fd MT07.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag hör av mig när jag har kvaddat min så gaffeln läker olja ???
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kom på en till fråga.
Hittade en OBD-adapter som jag köpte till min MT07.
Någon som har något vettigt program som man kan släcka felkoder osv till våra hojar?
Då kabeln/adaptern ligger oöppnad så har jag förträngt vilket program/app jag skulle använda till min fd MT07.
Men....det är ju en Yamaha, så det där med felkoder är en ickefråga.
Sälj adaptern till någon som kör...ja... :hihi
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja Yamaha har fan helt otrolig kvalité. Vet inte hur många yammor jag har ägt men många och dom felen jag har haft är följande : en neutrallägesgivare som gått sönder. Och ett avgassystem som rostat sönder pga tidigare ägare inte använt den hojen så mycket. Hade star eluder eller star venture sålts i EU hade jag bara ägt yammor.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Klurar lite på Kriega os-base med antingen 2st 12l eller 18l. Någon som har en bild på hur dessa olika storlekarna ser ut på T7?
Verkar vara smidigt att plocka av så att man slipper köra omkring med fula väskhållare när man inte är ute på turer längs TET.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top