Trött på kläder som klibbar fast i grenen och häcken - tips?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bambukläder är till största delen vävda av gran-viskos.
Så bambukalsonger från asien har 10-20% bambufiber, resten är nordisk gran och lite syntet.
Bambufiber i sig själva är ömtåliga och klena.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu när jag kör custom så är jag så sjukt trött på ett tungt skinnställ och externt ryggskydd. Så jävla omständigt och svettigt att ta på. Dock så är det skönt när man väl åker.

i höst blir det dock Knox Urban pro MK2. Kommer bli sjukt smidigt att svänga på sig jacka istället för ett tvådelat skinnställ.

sen ska jag också ha några enklare lättare byxor, typ kevlar eller knox brallor.

Riktigt trött på att ta på/av kläder när man ska åka.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu när jag kör custom så är jag så sjukt trött på ett tungt skinnställ och externt ryggskydd. Så jävla omständigt och svettigt att ta på. Dock så är det skönt när man väl åker.

i höst blir det dock Knox Urban pro MK2. Kommer bli sjukt smidigt att svänga på sig jacka istället för ett tvådelat skinnställ.

sen ska jag också ha några enklare lättare byxor, typ kevlar eller knox brallor.

Riktigt trött på att ta på/av kläder när man ska åka.
Torrkört litet med min Knox-jacka jag köpte nyss.

Känns sjukt skönt i kombo med Lindstrandsbyxorna!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@SwePace
Funkar det bra mellan jacka och byxor? Kan man koppla ihop? Är det smidigt isåfall?

vilken modell av lindstrand köpte du? Jag ska ha något som är svart och tajt som fan men skyddar bra. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@SwePace
Funkar det bra mellan jacka och byxor? Kan man koppla ihop? Är det smidigt isåfall?

vilken modell av lindstrand köpte du? Jag ska ha något som är svart och tajt som fan men skyddar bra. :)
Man kopplar genom att "sy" fast hällorna i byxorna och jackan med skärpet. Litet omständligt men känns väldigt stabilt och iaf jag vill att de ska sitta ihop. Vill inte kan på asfalt med en glipa.

Kan upplysa om att Level 2-skydd till axel och armbåge i jackan kostar 1400 spänn som tillbehör.

Lindstrands Lizard är byxan. Inte tajt alls.

Kommer absolut inte sluta använda mitt helställ med puckel då jag ska/förväntar mig köra mer inspirerat.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Helvette vad dyrt med 3200:- för jackan och 1400:- till för skydden.

tyvärr är mycket löjligt dyrt inom detta segment.

4600:- då år vi ju uppe i racingställ-överdel! :)
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Helvette vad dyrt med 3200:- för jackan och 1400:- till för skydden.

tyvärr är mycket löjligt dyrt inom detta segment.

4600:- då år vi ju uppe i racingställ-överdel! :)
Level 1 i axel och armbåge från start. Om man ska uppgradera kostar det.

Jag har köpt dummare saker för mer pengar. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom där underställen från Woolpower, kliar inte dom? Snackas så mycket om att ull kliar annars.
Utan tvekan så föredrar jag skinnställ framför allvädersställ. Allvädersstället har jag uppskattat på senhösten när jag kört och det bara varit 1 - 2 grader varmt ute. Då har det fungerat bra. Men är det varmt ute så känns dom inget vidare.
Kul att höra allas erfarenheter. Välkomna med mer input!
Verkar variera från människa till människa.
Och det är tydligen också skillnad på ull och ull.
Själv är jag känslig. Fick ett fårskinn (tänk som matta) i julklapp. Började vara snuvig och hostig på morgonen. Upptäckte jag alltid mådde bättre på eftermiddagen innan jag kom hem.
Slängde ut fårskinnet och mådde bra också på morgonen.
Men detta varierar. Jag upptäckte jag var allergisk mot vissa saker av ull redan som barn.
Viss sorts ull. Ett par yllestrumpor kliade fruktansvärt. Yllevantar aldrig problem.
Om du inte redan vet om att du är allergisk mot ull är du troligen inte det heller.
Så du kan ju prova.
Och går det så går det.
Mitt gissning är att du inte är allergisk mot ull. För då visste du om det.
Samt för att 2 av 3 är tydligen inte allergiska mot ull
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Level 1 i axel och armbåge från start. Om man ska uppgradera kostar det.

Jag har köpt dummare saker för mer pengar. ?
Men måste du vara logisk och få mig att inse att det är en skitsumma om något händer! Haha

är det deras microlock i vanliga eller är det dessa du uppgraderat till i axel och armbåge?

ska def köpa till bröstskyddet. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Men måste du vara logisk och få mig att inse att det är en skitsumma om något händer! Haha

är det deras microlock i vanliga eller är det dessa du uppgraderat till i axel och armbåge?

ska def köpa till bröstskyddet. :)
Det är microlock överallt. Både level 1 och 2. Har inte uppgraderat än, det blir julklapp eller nåt till mig själv.

Skitsumman blir snabbt stor med schyssta skydd. Men efter att ha asfaltsurfat flera gånger,( ett par gånger med foten fast mellan hoj och underlag) med ett nyckelben ur led som värsta skada tänker jag inte fuska. Har till och med airbag på gata såväl som bana. Plus att när jag klotar måste jag ju sen kunna jobba övertid för att ha råd att få hojen hel igen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@SwePace Hehe det låter som du behöver allt skydd du kommer åt. :)

Nä, jag uppgraderar nog också. Gillar att åka så säkert som är rimligt, men vill även vara kritisk som konsument.

Gillar konceptet som fasen med underarmor. Ska köra en schysst vit tröja över så syns man bra i trafiken. Snyggt blir det också. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@SwePace Hehe det låter som du behöver allt skydd du kommer åt. :)

Nä, jag uppgraderar nog också. Gillar att åka så säkert som är rimligt, men vill även vara kritisk som konsument.

Gillar konceptet som fasen med underarmor. Ska köra en schysst vit tröja över så syns man bra i trafiken. Snyggt blir det också. :)
Japp. Eftersom jag är talanglös och obildbar så behövs det. ?

Klart man ska vara kritisk. Men ofta får man det man betalar för när man marknadsundersökt färdigt och då blir det dyrt.

Litet bättre pris i Göteborg. https://www.biketrollhattan.se/skyd...i-skyddjacka-svart.html?controllerUri=product

Bara du inte har varselväst. Tycker man det är snyggt har man fel.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan va grymt att du länkade, ska ringa och höra lite kring storlek och sen blir det köpa. Tack!

varselväst!!! Haha fy fan va fult!
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är 188cm just nu på riktigt låg vikt 80kg pga bara löp och inget gym men helt klart smal/skinny idag. Tror jag siktar på L.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kör alltid med mitt perforerade helställ och adderar collegetröja eller jacka beroende på temp. Under så har jag alltid underställ i merinoull då åratal av slalom, skoter och snowboard har lett till insikten att alla andra material till slut luktar fruktansvärt även efter tvätt. Har aldrig upplevt att det är varmare än något annat och inget underställ är omöjligt för då skulle jag aldrig få av skinnstället.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Okej, tack för alla tips och kommentarer. Inser att man fastnat i gamla vanor och kört i årtionden med samma typ av klädsel, fast utvecklingen tydligen gått framåt. Men när det gäller hoj så har jag i alla fall inte fastnat :).
Då är fråga vad man ska välja: ull, merinoull, siden eller bambu? Finns det någon baksida med någon av dessa? Hur ligger prisnivåerna till ungefär för dom här?
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bambu är sjukt mjukt o bekvämt tror jag betalade 600 för mitt underställ för ca 1 år sedan har detta varje dag under skinnkläderna och dessa verkar hålla mycket bra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top