Trött på kläder som klibbar fast i grenen och häcken - tips?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag, som kan vara både ekonomisk och pragmatisk, har köpt underställ på Jula, och dom har funkat klockrent. Det senaste har jag haft i flera år, både under skinnställ och arbetskläder, och det syns inte något slitage, och det gör sitt jobb.
Jag med, köper underställ på Jula !
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan, idag var rabatten borta. Köper i vinter då man säkert får 20% igen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Okej, tack för alla tips och kommentarer. Inser att man fastnat i gamla vanor och kört i årtionden med samma typ av klädsel, fast utvecklingen tydligen gått framåt. Men när det gäller hoj så har jag i alla fall inte fastnat :).
Då är fråga vad man ska välja: ull, merinoull, siden eller bambu? Finns det någon baksida med någon av dessa? Hur ligger prisnivåerna till ungefär för dom här?
Jag gillar siden för att det är tunt och skönt mot kroppen oavsett temperatur. I perforerat skinnställ blir man bara svettig på bana men då torkar det snabbt när skinnstället åker av. Luktar inte och det går att resa veckovis med utan att understället behöver tvättas.
Ullstrumpor är mjuka i stövlarna och nu luktar det inte så man kan ha stövlarna inne i tältet om man vill. Annars har jag tunna ylletröjor för värme så där svettas jag oftast inte men annars så värmer blöt ull till skillnad från bomull.
Bambu har jag inte använt så där har jag inga erfarenheter.
Baksidor? Priset, bomull är billigare men kör man några år är det garanterat värt det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För mig är det ull som gäller sen 2007. När man sen fick höra att syntetställ kan smälta vid ofrivillig asfaltsurf kändes det än bättre. Har bl a en ulltröja med nån kylfunktion som får ner tempen ett par grader närmast huden. Skönt när det är tokvarmt, läskigt i svalare väder. Gjort värmen senare somrar uthärdlig. Nackdelen är att jag ser ut som iprenmannen dressed in black men det är andras problem mer än mitt... De tunnslitna långfillingarna med hål i grenen är sagolika i kombination med öppen gylf. Denna säsong fick jag kylhjälp av att ena delen av gylfen bara satt i meshfodret.

Gillar inte kevlarjeans och perforerade ställ ger mig en kallsvettig känsla.

Engelsons har prisvärda ullprylar och jag gillar att underställströjorna jag köpt därifrån är längre bak. Någon fördel, inga nackdelar med det.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Var och provade Knox Urbane pro mk2 idag samt kevlar jeans.

säkert asbra grejor men enligt mig så väger dessa lika mycket som mitt skinnställ. Så kommer behålla skinnestället och köra med tröja över.

urban pro är säkert grym på sommaren dock för ventileringen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@Kurt-Olsson
Kommer nog testa jackan i helgen om förkylningssymptom släpper. Givetvis med för temperaturen anpassat skal. Tänker mig tunn ylletröja under och softshelljacka över.

Viktskillnaden är inget jag tagit hänsyn till alls utan bara komfort i fråga om temperaturanpassningsbarhet. (är det ett ord ens? I så fall sjukt med poäng i alfapet) Ska nog väga skinn mot tyg vid tillfälle.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@SwePace
Knox Urban kommer dominera en varm sommardag. Bekväm som satan. Men jag hade snurrat in på att grejorna skulle vara lika lätta som en tunn tröja och där tänkte jag fel.

hade varit kul att kolla vikten, jag testade mitt ställ igen och är fortfarande av uppfattningen av att mitt skinnställ är lättare.

men jag kanske kör urbane bara för att:
A: skönt som fan vid hetta
B: ser bättre ut med tröjan då inte ”jackan” tar så stor plats.
C: ryggskydd i jackan så slipper man böka med sitt externa.

men det motiverade inte 3300:- just nu. Verkar bökigt att fästa byxa och jacka med jämfört med mitt skinnställ.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top