Trött på kläder som klibbar fast i grenen och häcken - tips?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Nu är jag rent ut sagt så jä--a trött på kläder som suger fast i skinnet på en när man kört ett tag och det är lite varmt. Det stretar i grenen, häcken och insidan låren. För att inte tala om kulpåsen som ibland får sin beskärda del av smärta när klädesplagg klibbar fast och sliter och stramar i olika riktningar så att man har svårt att koncentrera sig på körningen. Den här sommaren har det bitvis varit jäkligt varmt och då nästan omöjligt att slippa undan denna plåga hur man än klätt sig.
Har åkt hoj i många år, huvudsakligen med delbara skinnställ. Nu under senare åren har jag varvat med s.k. allvädersställ (Lindstrands). Vanligtvis kortkallingar underst och sedan om det är lite kallare ett vanligt underställ (Craft) ovanpå det.
Idag blev det en tur på 20 mil med allvädersstället och bara kortkallingar och T-shirt under under. Efter några mil i sadeln så satt man formligen fast. Ställde mig på fotpinnarna medan jag körde och fick tjejen på "bönpallen" att slita och dra i byxbaken för att lätta på anliggningen och få in lite luft mellan hud och material. Har varit med om detta elände för många år sedan då man åkte nere på varmare breddgrader, men då var det ju dagsetapper på runt 100 mil och förklarligt att det kändes lite plågsamt efter ett tag.
Misstänker att andra har liknande erfarenheter. Vad gör man? Tacksam för tips på bra kläder som inte ger dessa effekter. Mitt intryck är annars att många av dessa allvädersställ "som skall andas" inte är så bra på just det. Känns mer som om man är instängd i en plastpåse med all kondens som det medför...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har själv kört i 22 år och i stort sätt alltid i helt skinnställ med långärmad tröja och långkalsonger i passande material som underställ, och har aldrig upplevt dina problem oavsett temperatur.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samma här, kör oavsett temperatur, tom bana/race, och varit dyngsur av svett, men stället har aldrig klibbat fast sådär. Men jag har alltid underställ under skinnstället å andra sidan.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tror att det där är ett allvädersställ fenomen. Skinnställ är bra mycket bekvämare en varm dag.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Alltid komplett underställ under, annars får jag inte av skinnstället när jag börjat svettas lite...
Craft när det är kyligt och bambu-underställ från gekås när det är varmt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Samma som ovan. Kör alltid med långkalsonger eller liknande, även om det är 30+ och brännande sol. Annars skulle jag behöva begravas i skinnstället.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hawaiiskjorta och bermudashorts blir mycket luftigare o skönare : )

Jag har aldrig ägt ett skinnställ, men det går ju bra med kevlarjeans och en skyddsjacka med bara t-shirt under också. Med den klädkoden har jag inte blivit överdrivet svettig på sommaren.

O så lite OT på det - Om man inte kör hoj enbart långturer på landsväg, utan även turer ner i city för att ta en hamburgare eller glass, känns det lite Transformer att lufsa runt med skinnställ o stövlar i skinande sol bland sommarfolket.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en hel uppsättning olika ställ, skinnställ för när jag kör inspirerat eller på bana, allväderställ när jag pendlar eller det är tillräckligt svalt för att inte svettas sönder, och kevlarjeans och hoodie när det är varmt.
När jag kör i allväders har jag alltid kläder under, så det brukar inte klistra fast. I kevlarjeans och hoodie så blir det inget klistrande eftersom att svetten vädras bort när det rör sig. Och i skinnställ har jag alltid underställ, för att det är ett smärre helvete att få av sig det annars när man svettats. Och jag svettas ganska ordentligt när jag nöter varv på banor i läderpyjamas.
Att man sedan ser ut som en byfåne i sitt underställ, det är bara en bonus. :tummenupp
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Själv var jag trött på att helstället ibland var nästan omöjligt att få på och av när man kör med endast t-shirt och kallingar. Köpte följande och det var fantastiskt. Finns ju alltså underställ, båda hela och delade, som är gjorda för mc-körning.


 

Bifogat

  • 5faa02d6fad89049ec5ac40eef1f74e8697438e0_1_PIA_99174_1_30.jpg
    5faa02d6fad89049ec5ac40eef1f74e8697438e0_1_PIA_99174_1_30.jpg
    17.3 KB · Visningar: 6

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Som övriga skriver, kör med skinnställ och rukka one-piece underställ.
Varma dagar är understället blött av svett men upplever inte "kläm-skada" på nedre regionen :hihi
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nu är jag rent ut sagt så jä--a trött på kläder som suger fast i skinnet på en när man kört ett tag och det är lite varmt. Det stretar i grenen, häcken och insidan låren. För att inte tala om kulpåsen som ibland får sin beskärda del av smärta när klädesplagg klibbar fast och sliter och stramar i olika riktningar så att man har svårt att koncentrera sig på körningen. Den här sommaren har det bitvis varit jäkligt varmt och då nästan omöjligt att slippa undan denna plåga hur man än klätt sig.
Har åkt hoj i många år, huvudsakligen med delbara skinnställ. Nu under senare åren har jag varvat med s.k. allvädersställ (Lindstrands). Vanligtvis kortkallingar underst och sedan om det är lite kallare ett vanligt underställ (Craft) ovanpå det.
Idag blev det en tur på 20 mil med allvädersstället och bara kortkallingar och T-shirt under under. Efter några mil i sadeln så satt man formligen fast. Ställde mig på fotpinnarna medan jag körde och fick tjejen på "bönpallen" att slita och dra i byxbaken för att lätta på anliggningen och få in lite luft mellan hud och material. Har varit med om detta elände för många år sedan då man åkte nere på varmare breddgrader, men då var det ju dagsetapper på runt 100 mil och förklarligt att det kändes lite plågsamt efter ett tag.
Misstänker att andra har liknande erfarenheter. Vad gör man? Tacksam för tips på bra kläder som inte ger dessa effekter. Mitt intryck är annars att många av dessa allvädersställ "som skall andas" inte är så bra på just det. Känns mer som om man är instängd i en plastpåse med all kondens som det medför...

1: Långkalssonger, gärna i ull. https://woolpower.se/
2: Luft under röven, gärna Beadrider eller liknande. https://beadrider.com/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har problemet att få allt mera luft runt midjan / benen och medan jackorna börjat klämma runt bröstet och armarna. Tänker lösa det med nya smalare byxor och rymligare jackor.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Detta problem har jag upplevt. Hur är din kroppshydda? Övervikt ställer till det där nere. Av egen erfarenhet så var jag lite för stor förr, gick ner i vikt och klädproblem upphörde.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Som svar på en fråga här ovan så är jag 190cm och väger 94 pannor, så jag klassar mig inte som överviktig (även om det finns en viss muskelanhopning ovanför byxlinningen).
Pratade med en god vän som också nämnde bambuunderställ. Är det något som verkligen fungerar? Har man det direkt mot kroppen, utan underkallingar? Samma sak med andra underställ som ull, syntet och ovan nämnda IXS-underställ? Har man dessa direkt mot kroppen? Har alltid kört med vanliga kortkallingar i bomull underst, sedan underställ på det. Kanske skulle leta fram några gamla minnen från lumpen, kronans kallingar som man kunde tälta i :lol. Dom där underställen från Woolpower, kliar inte dom? Snackas så mycket om att ull kliar annars.
Utan tvekan så föredrar jag skinnställ framför allvädersställ. Allvädersstället har jag uppskattat på senhösten när jag kört och det bara varit 1 - 2 grader varmt ute. Då har det fungerat bra. Men är det varmt ute så känns dom inget vidare.
Kul att höra allas erfarenheter. Välkomna med mer input!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Sidenunderställ närmast kroppen i alla väder och under alla kläder, både skinn- och allvädersställ.
Jag kör också med Sidenselmas halvpolo, långkalsonger och strumpor i siden under både skinn- och allvädersställ oavsett utomhustemperatur.

 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*Nu under senare åren har jag varvat med s.k. allvädersställ (Lindstrands). Vanligtvis kortkallingar underst och sedan om det är lite kallare ett vanligt underställ (Craft) ovanpå det.*klipp*
Ett förtydligande:
Allvädersstället kan bara transportera ut fukt om det finns luftcirkulation UTANFÖR stället.

Tänk så här, inifrån och ut:
hud->kalsingar->plastmembran->sadel
Vart ska fukten ta vägen, det kan ju inte vandra in i sadeln...?

Om vi istället tänker så här:
hud->fukttransporterande lager->plastmembran->luft->sadel
Då kan funktionsmembranet i kläderna göra sitt jobb, det är ju torrare på utsidan än insidan = fukten vandrar ut.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Som svar på en fråga här ovan så är jag 190cm och väger 94 pannor, så jag klassar mig inte som överviktig (även om det finns en viss muskelanhopning ovanför byxlinningen).
Pratade med en god vän som också nämnde bambuunderställ. Är det något som verkligen fungerar? Har man det direkt mot kroppen, utan underkallingar? Samma sak med andra underställ som ull, syntet och ovan nämnda IXS-underställ? Har man dessa direkt mot kroppen? Har alltid kört med vanliga kortkallingar i bomull underst, sedan underställ på det. Kanske skulle leta fram några gamla minnen från lumpen, kronans kallingar som man kunde tälta i :lol. Dom där underställen från Woolpower, kliar inte dom? Snackas så mycket om att ull kliar annars.
Utan tvekan så föredrar jag skinnställ framför allvädersställ. Allvädersstället har jag uppskattat på senhösten när jag kört och det bara varit 1 - 2 grader varmt ute. Då har det fungerat bra. Men är det varmt ute så känns dom inget vidare.
Kul att höra allas erfarenheter. Välkomna med mer input!

Har vanliga boxer under understället, inget annat. Fungerar säkert ännu bättre utan.
Bambuunderstället påstås svalka när det är varmt och värma när det är kallt. Nu har jag bara testat gekås för typ 150-250:- så det är knappast bästa sorten. Svalkar gör det inte, men jag tycker heller inte det blir märkbart varmare jämfört med utan, som det blir med vanliga underställ.
Är det riktigt kallt är bambustället värdelöst, då är det craft som gäller.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top