Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Frihet och integritet är lågt prioriterat, idag är det miljö och säkerhet/trygghet som gäller. Kampen mot den globala uppvärmningen och terroristhotet går före allt annat, så vi får vänja oss vid tanken på att vara övervakade från vaggan till graven. Myndigheterna vill hela tiden veta var vi är och vad vi har för oss (i verkliga livet och på nätet). Övervakningskameror, radarkameror, FRA, NSA och allt vad det heter som hela tiden övervakar oss, snart kommer säkert krav på GPS i bilen så att våra makthavare kan se var vi är och hur fort vi kör. Det kontantlösa samhället närmar sig och därmed har banker, företag och myndigheter total insyn i våra konsumtionsvanor. "-Tammer har varit på systembolaget två gånger den här veckan, och kollat på kvinnoförnedrande porrfilm tre gånger, aja baja".
Vänta bara tills de stryper dina hojar till 120 km/h. För man behöver ju inte köra snabbare än så ?

Edit: Går förresten någon av dina hojar snabbare än så? :rofl
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Frihet och integritet är lågt prioriterat, idag är det miljö och säkerhet/trygghet som gäller. Kampen mot den globala uppvärmningen och terroristhotet går före allt annat, så vi får vänja oss vid tanken på att vara övervakade från vaggan till graven. Myndigheterna vill hela tiden veta var vi är och vad vi har för oss (i verkliga livet och på nätet). Övervakningskameror, radarkameror, FRA, NSA och allt vad det heter som hela tiden övervakar oss, snart kommer säkert krav på GPS i bilen så att våra makthavare kan se var vi är och hur fort vi kör. Det kontantlösa samhället närmar sig och därmed har banker, företag och myndigheter total insyn i våra konsumtionsvanor. "-Tammer har varit på systembolaget två gånger den här veckan, och kollat på kvinnoförnedrande porrfilm tre gånger, aja baja".
Säkerhet köper man. Valutan är frihet.

Kort sagt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Frihet och integritet är lågt prioriterat, idag är det miljö och säkerhet/trygghet som gäller. Kampen mot den globala uppvärmningen och terroristhotet går före allt annat, så vi får vänja oss vid tanken på att vara övervakade från vaggan till graven. Myndigheterna vill hela tiden veta var vi är och vad vi har för oss (i verkliga livet och på nätet). Övervakningskameror, radarkameror, FRA, NSA och allt vad det heter som hela tiden övervakar oss, snart kommer säkert krav på GPS i bilen så att våra makthavare kan se var vi är och hur fort vi kör. Det kontantlösa samhället närmar sig och därmed har banker, företag och myndigheter total insyn i våra konsumtionsvanor. "-Tammer har varit på systembolaget två gånger den här veckan, och kollat på kvinnoförnedrande porrfilm tre gånger, aja baja".
Krav på GPS och GSM i bilar är redan här. Försök köpa en ny bil utan simkort i. Sen att tillverkare och EU lovar att datan inte ska användas till annat än det uttalade syftet, ja det får man själv välja att lita på, eller ej.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo har helt rätt i att ”underhållsfri” är fel uttryck. Allt som inte är relaterat till drivlinan kvarstår förstås. Men det är väldigt lite i jämförelse.

Den modernaste fossilhoj jag ägt tillverkas fortfarande och anses vara en av marknadens värre tusenkubikare. Den har tydligt specificerade intervall för inspektion, justering, service och byte av bland annat framgaffel- och stötdämparolja, hjullager, styrlager, svinglager, bromsrör, bromsslangar och lite andra saker som inte alls är relaterade till fossilmotorn eller dess växellåda.

Räknar jag alla saker som listats med ett serviceintervall så är det faktiskt tjugotalet punkter relaterade till chassiet jämfört med sex punkter till fossilmotorns olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, trottelbody-synkning och ventilspel…

Men jag ska vara snäll. Vill man blint tro att utvecklingen hos valfri noname elhojstillverkare helt plötsligt gått framåt så till den grad att chassiet är underhållsfritt så…fritt valt…
 

Zeromannen

Guest
Den modernaste fossilhoj jag ägt tillverkas fortfarande och anses vara en av marknadens värre tusenkubikare. Den har tydligt specificerade intervall för inspektion, justering, service och byte av bland annat framgaffel- och stötdämparolja, hjullager, styrlager, svinglager, bromsrör, bromsslangar och lite andra saker som inte alls är relaterade till fossilmotorn eller dess växellåda.

Räknar jag alla saker som listats med ett serviceintervall så är det faktiskt tjugotalet punkter relaterade till chassiet jämfört med sex punkter till fossilmotorns olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, trottelbody-synkning och ventilspel…

Men jag ska vara snäll. Vill man blint tro att utvecklingen hos valfri noname elhojstillverkare helt plötsligt gått framåt så till den grad att chassiet är underhållsfritt så…fritt valt…
Vad är det för hoj du pratar om? "Marknadens värre", sedan vill du jämföra den med "noname elhojstillverkare"? Byte av bromsrör, svinglager...låter inte som en vanlig hoj om du frågar mig.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad är det för hoj du pratar om? "Marknadens värre", sedan vill du jämföra den med "noname elhojstillverkare"? Byte av bromsrör, svinglager...låter inte som en vanlig hoj om du frågar mig.
Skulle gissa på att han pratar om yamaha r1m.
Jag gjorde service i våras på en Triumph street triple 675. Vilket är en ganska vanlig hoj. Den skulle man byta bromsslangar på typ vart annat år! Så det är nog inte speciellt ovanligt.
 
Last edited:

Zeromannen

Guest
Skulle gissa på att han pratar om yamaha r1m.
Jag gjorde service i våras på en Triumph street triple 675. Vilket är en ganska vanlig hoj. Den skulle man byta bromsslangar på typ vart annat år! Så det är nog inte speciellt ovanligt.
OT förlåt :3freak

Okej, jag läser Yamaha R1M-2020's ägarmanual nu. Emissionssystemet, 7 punkter, 6 kontroller, 1 byte, tändstift 4000 mil. Allmänt underhåll 32 punkter, 26 kontroller, 6 byten. Bromsslangar bla. 4 års intervall. Framgaffel, stötdämpare säger "kontrollera funktion och om det läcker olja, byt vid behov".
Sammanfattar det till 39 punkter. 7 med bytesintervall.

Läser ägarmanualen till CBR600-2002, på sin tid en kompetent maskin. 24 punkter. Finns inga uppgifter om bytesintervall på bromsslangar. Så att det fanns en bytesintervall på dessa var nytt för mig, pudlar på den. Sägs att det är ett amerikanskt påhitt där hojar parkeras i soliga kalifornien och att dom då torkar ut och nån har spruckit...stämning på X miljoner..osv. Inga lager som ska smörjas, i princip bara inspektioner och byte av tändstift, glykol, olja/filter och det vanliga.

Får pudla på min hoj också, handlaren som farit lite med osanning. 16 punkter varav 3 är byten, 13st "check and replace if nessesary, check and tighten if nessesary". Bromsvätskan ska bytas varje år och styrlagren ska "repack" (ompackas?) vartannat år eller 2500 mil, och remmen ska bytas vid 3700 mil.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alatalo har helt rätt i att ”underhållsfri” är fel uttryck. Allt som inte är relaterat till drivlinan kvarstår förstås. Men det är väldigt lite i jämförelse.

Sen är det ju också frågan vad folk faktiskt gör på sina hojar, alldeles oavsett vad det står i instruktionsboken. Det är förmodligen få som struntar i att byta olja i sin motorcykel då konsekvenserna snabbt kan bli katastrofala, men det är troligen en ganska stor majoritet som inte byter vare sig bromsvätska eller gaffelolja, och inte heller går över bultar och skruvar. Ang. den sistnämnda punkten skulle man ju dock kunna hävda att en elhoj vibrerar betydligt mindre än en hoj med förbränningsmotor så risken för att skruvarna skakar loss är troligen mycket mindre (därmed inte sagt att man inte ska kolla dem)
 

Zeromannen

Guest
Sen är det ju också frågan vad folk faktiskt gör på sina hojar, alldeles oavsett vad det står i instruktionsboken. Det är förmodligen få som struntar i att byta olja i sin motorcykel då konsekvenserna snabbt kan bli katastrofala, men det är troligen en ganska stor majoritet som inte byter vare sig bromsvätska eller gaffelolja, och inte heller går över bultar och skruvar. Ang. den sistnämnda punkten skulle man ju dock kunna hävda att en elhoj vibrerar betydligt mindre än en hoj med förbränningsmotor så risken för att skruvarna skakar loss är troligen mycket mindre (därmed inte sagt att man inte ska kolla dem)
Just detta med bromsslangsbyte på intervall verkar väldigt splittrat. Har kollat några ägarmanualer nu och Honda Africa twin 2020, BMW F850 2021, BMW S1000RR 2021 verkar inte ha bytesintervall. Däremot Kawasaki Versys 650 2019.

Åter till sakfrågan. Lite svårt att föreställa sig en framtid utan bensin/diesel. Jag själv kommer nog inte köpa elbil nästa gång, men hur kommer det bli rent praktiskt? Färre mackar eller hur är det tänkt? Dom kan ju knappast förbjuda försäljning av soppa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dom kan ju knappast förbjuda försäljning av soppa.
Förslaget är väl att fossila drivmedel skall vara utfasade (ej tillgängliga/förbjudna) år 2040.
All bensin/diesel som säljs skall då vara fossilfri.
Dvs. ingen bensin eller diesel som kommer från pumphål i mellanöstern eller Norge kommer att säljas i Sverige.
Det som kommer finnas kvar om förslaget går igenom är diesel på tallolja, rapsolja, palmolja och alla andra varianter.
Fossilfri bensin däremot är lite jobbigare. Alkylatbensin är ju inte fossilfri. Aspen, Husqvarna, Stihl med flera är ju baserade på fossilråvara.
Etanol finns ju och om man slutar blanda ut det med bensin och det börjar sälja ren etanol så är det ju fossilfritt...
Förutom det.....tja.... det pågår väl något forskningsprojekt på att ta fram fossilfri bensin.
Finska Neste är långt fram när det gäller en fossilfri variant, men den är bara till 75% fossilfri.
Men det är tveksamt även om en helt fossilfri bensin kommer att slå igenom eftersom batterierna är på så stark frammarsch.
Så om det inte kommer ut en fossilfri bensin på marknaden snart och den fossila bensinnen förbjuds så står vi där utan soppa.
Då är det bara parkera motorcykeln och båten för gott. Samt köpa nya batterifordon.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror utan att veta, att byte av bromsslangar beror på ABS systemet. Kan ju bli tryck som överstiger 100bar i slangarna när man tokbromsar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Förslaget är väl att fossila drivmedel skall vara utfasade (ej tillgängliga/förbjudna) år 2040.
All bensin/diesel som säljs skall då vara fossilfri.
Dvs. ingen bensin eller diesel som kommer från pumphål i mellanöstern eller Norge kommer att säljas i Sverige.
Det som kommer finnas kvar om förslaget går igenom är diesel på tallolja, rapsolja, palmolja och alla andra varianter.
Fossilfri bensin däremot är lite jobbigare. Alkylatbensin är ju inte fossilfri. Aspen, Husqvarna, Stihl med flera är ju baserade på fossilråvara.
Etanol finns ju och om man slutar blanda ut det med bensin och det börjar sälja ren etanol så är det ju fossilfritt...
Förutom det.....tja.... det pågår väl något forskningsprojekt på att ta fram fossilfri bensin.
Finska Neste är långt fram när det gäller en fossilfri variant, men den är bara till 75% fossilfri.
Men det är tveksamt även om en helt fossilfri bensin kommer att slå igenom eftersom batterierna är på så stark frammarsch.
Så om det inte kommer ut en fossilfri bensin på marknaden snart och den fossila bensinnen förbjuds så står vi där utan soppa.
Då är det bara parkera motorcykeln och båten för gott. Samt köpa nya batterifordon.
Fossilfri bensin är inte alls svårt, bara dyrt med nuvarande teknik: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-processen

Tyskarna använde samma process för att skapa bensin från stenkol under andra världskriget när de inte hade tillgång till tillräckligt med olja för framställning av drivmedel. Det går dock bra att använda biomassa som bas för processen också. Såvitt jag vet finns det flera andra processer för att syntetisera bensin från förnyelsebara råvaror.
 

Zeromannen

Guest
Jag tror utan att veta, att byte av bromsslangar beror på ABS systemet. Kan ju bli tryck som överstiger 100bar i slangarna när man tokbromsar.
ABS fram är väl lagkrav sedan 5 år, då faller teorin varför inte BMW och Honda har detta som bytesintervall på sina senaste hojar.
 

Zeromannen

Guest
Förslaget är väl att fossila drivmedel skall vara utfasade (ej tillgängliga/förbjudna) år 2040.
All bensin/diesel som säljs skall då vara fossilfri.
Dvs. ingen bensin eller diesel som kommer från pumphål i mellanöstern eller Norge kommer att säljas i Sverige.
Det som kommer finnas kvar om förslaget går igenom är diesel på tallolja, rapsolja, palmolja och alla andra varianter.
Fossilfri bensin däremot är lite jobbigare. Alkylatbensin är ju inte fossilfri. Aspen, Husqvarna, Stihl med flera är ju baserade på fossilråvara.
Etanol finns ju och om man slutar blanda ut det med bensin och det börjar sälja ren etanol så är det ju fossilfritt...
Förutom det.....tja.... det pågår väl något forskningsprojekt på att ta fram fossilfri bensin.
Finska Neste är långt fram när det gäller en fossilfri variant, men den är bara till 75% fossilfri.
Men det är tveksamt även om en helt fossilfri bensin kommer att slå igenom eftersom batterierna är på så stark frammarsch.
Så om det inte kommer ut en fossilfri bensin på marknaden snart och den fossila bensinnen förbjuds så står vi där utan soppa.
Då är det bara parkera motorcykeln och båten för gott. Samt köpa nya batterifordon.
Känns ju helt galet, och det kommer aldrig att gå igenom utan kompromisser. Jag tänker på alla entusiastfordon, att aldrig mer kunna starta en Porsche, Ferrari osv., nä det verkar osannolikt. Jag hoppas att dom 4%’en av oss funderar ett extra varv nästa gång det begår sig. Dumheterna har fått alldeles för stora proportioner!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Känns ju helt galet, och det kommer aldrig att gå igenom utan kompromisser. Jag tänker på alla entusiastfordon, att aldrig mer kunna starta en Porsche, Ferrari osv., nä det verkar osannolikt. Jag hoppas att dom 4%’en av oss funderar ett extra varv nästa gång det begår sig. Dumheterna har fått alldeles för stora proportioner!
Som Coola Ola påpekade så finns det möjlighet att framställa fosilfri bensin, men det är dyrt och inte lönsamt. Jag har ingen koll på vad de nya varianterna är eller hur de skiljer sig från gammal teknik.
Men det finns nog andra skäl till att vissa tekniker inte används.

Det är intressant att nästan hela diskussionen om fosilfria drivmedel lämnar bensinen utanför. Det pratas knappt om den. För att det inte finns någon vettig ersättare.
Det pratas om diesel, men dieseln skall ju dödas av ändå, då den släpper ut partiklar och CO2.
Så hela diskussionen om fosilfria drivmedel är egentligen en dimridå. Man är ute efter att döda förbränningsmotorn och det så snabbt det bara går.
Köper du en bensinbil nu är den snart värdelös.
Vem vill köpa en bensinbil om några år när drivmedlet som driver den inte längre finns kvar?
Äger du en förbränningsmotor i form av mc, båt, bil är det bara njuta av den de sista åren det går. För snart är det över och vi kan alla åka till jobbet med elsparkcyklar som håller i några månader innan de slängs på tippen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad gäller grön el så är det precis så du tror att det inte är, dvs när du betalar för grön el har du gett leverantören av elkraften i uppdrag att producera en mängd grön el som motsvarar din förbrukning. Naturligtvis kan man omöjligen veta om just de elektroner som du får i ditt eluttag är ”gröna” men det är också helt irrelevant. Det viktiga är hur den totala elmixen ser ut i producentledet. Trodde ärligt talat att det var ett missförstånd som hade klarats ut för flera decennier sedan men tydligen inte. I Sverige är det förstås också liten risk att få fossil el i uttaget då 98% av elproduktionen är fossilfri.
Njaa.
En elleverantör(elhandelsbolag) är inte nödvändigtvis en elproducent. Vi har dessutom en marknadsplats för handel med el där man budar på volymer. Inte jättevanligt med bilaterala avtal men den marknaden växer.
Det sköts i princip helt via produkten ursprungsgarantier. Se tex
Men när du väljer ett elavtal med förnybar energi så garanterar vi att mängden kWh motsvarande din årsförbrukning kommer att produceras genom förnybar energi med hjälp av ursprungsgarantier.
Vår elförsäljning är till 100 % spårbar med ursprungsgarantier till sol-, vind-, vatten- och kärnkraft – inget kommer från fossila energikällor.

Om alla sveriges elkunder skriver elavtal med 100% ursprungsgaranti X(efterfrågan ökar) kommer då kraftslag Y och Z att läggas ner? Elmixen är vad den är mlm(utbud), den är iaf inte lika snabbrörlig som att skriva på ett papper med ditt elhandelsbolag. Ist så kommer det aldrig att hända för att priset på UG X skulle bli svindyr.

Edit. https://www.nyteknik.se/nyheter/hur-smutsig-el-blir-ren-och-tvartom-6531311
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Även bensin släpper ut partiklar med de höga spridartryck som används nu i direktinsprutade motorer.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Känns ju helt galet, och det kommer aldrig att gå igenom utan kompromisser. Jag tänker på alla entusiastfordon, att aldrig mer kunna starta en Porsche, Ferrari osv., nä det verkar osannolikt. Jag hoppas att dom 4%’en av oss funderar ett extra varv nästa gång det begår sig. Dumheterna har fått alldeles för stora proportioner!
Kollade på den här igår. Nya Tesla S Plaid är skjult snabb och kör ifrån nästan allting, ljudlöst och utan ansträngning. Dessutom behöver föraren bara göra en sak, trycka gasen i botten.
Visst går det undan men hur kul är det jämfört med brölande V8:eek:r som knappt går på tomgång, skakar och rister och en förare som ska hantera gas, koppling och alla inställningar som krävs?

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet inte om det är en seriös fråga, men om det är det så skiljer man på förnyelsebara resurser och ändliga resurser huvudsakligen genom tiden det tar att producera en ny enhet av resursen. Gruvbrytning och olja är exempel på ändliga resurser då tiden det tar för återskapandet av resursen är så lång (miljoner år) att man inte kan se en förnyelse av resursen inom en tid som är relevant för samhället. Dvs, man förbrukar resursen enormt mycket snabbare än den återskapas. Just för olja handlar förnyelsebarheten också om koldioxidkretsloppet, dvs man tillför koldioxid till kretsloppet i en högre takt än vad de geologiska, biologiska och atmosfäriska processerna kan hantera utan att det uppstår obalans,

Skog eller jordbruk är istället resurser som har en förnyelseperiod räknat i enskilda år eller decennier och som därmed går snabbt att återskapa, ungefär i samma takt som vi förbrukar den (även om det förvisso är möjligt att överförbruka t.ex skogsresurser men då blir den resursen inte längre förnyelsebar).

Vad gäller grön el så är det precis så du tror att det inte är, dvs när du betalar för grön el har du gett leverantören av elkraften i uppdrag att producera en mängd grön el som motsvarar din förbrukning. Naturligtvis kan man omöjligen veta om just de elektroner som du får i ditt eluttag är ”gröna” men det är också helt irrelevant. Det viktiga är hur den totala elmixen ser ut i producentledet. Trodde ärligt talat att det var ett missförstånd som hade klarats ut för flera decennier sedan men tydligen inte. I Sverige är det förstås också liten risk att få fossil el i uttaget då 98% av elproduktionen är fossilfri.
Det var ett allmänt ifrågasättande, eftersom det i debatten stundtals framställs som att förnyelsebara drivmedel är något slags perpete mobile, att så länge man har förnyelsebara drivmedel så är resurserna oändliga och vi kan fortsätta som vanligt. Visst, det är ganska osannolikt att det permanent slutar blåsa, och solen lär lysa några år till, men att tillverka vindkraftverk, solceller mm kostar resurser, och dom har en begränsad livslängd, och är långt ifrån fullt ut återanvändbara eller ens återvinningsbara.

Även de komponenter som ingår i distributionen och förbrukningen av el har en begränsad livslängd, och åtminstone batterierna innehåller tungmetaller som det inte finns oändliga mängder av. Det finns ju också vissa utmaningar med att distribuera el mellan producent och förbrukare i dom mängder och vid de tider den behövs.

Även skogen är en ändlig resurs, för även om den växer upp på 100 år igen, betydligt snabbare än det tar att bilda olja av regnskog som växte för 100 miljoner år sedan visserligen, så kan vi inte hugga ner den i den takt som många önskar idag för att täcka behovet av biobränslen mm, i synnerhet inte om man gör som dom stora skogsbolagen gör, kalhugger.

Bara för att elektronerna inte tar slut eller går sönder, så är det mycket runt om som fortfarande gör det, men beroende på vilka domängränser man har så kan man få den sanning man vill ha.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Känns ju helt galet, och det kommer aldrig att gå igenom utan kompromisser. Jag tänker på alla entusiastfordon, att aldrig mer kunna starta en Porsche, Ferrari osv., nä det verkar osannolikt. Jag hoppas att dom 4%’en av oss funderar ett extra varv nästa gång det begår sig. Dumheterna har fått alldeles för stora proportioner!

S.k entusiastfordon är knappast något förbudsivrarna tar någon som helst hänsyn till. Tänk på att för många av dessa är ens blotta tanken på privat egendom, och i synnerhet något så primitivt som ägandeskap av rena nöjesfordon, inte alls oproblematisk. Snarare upplevs entusiastfordon som förlegade och rent av löjeväckande. Dessa personer lever helt enkelt i en annan verklighet än vad ägarna till dessa fordon (inklusive motorcyklar) gör. Eller ens de flesta Svenssons med, för den delen. Helt skilda världar.

Vidare är det knappast Miljöpartiet som bär ensam skuld i sammanhanget. De är endast ett uttryck för en förändrad världsbild. Det går fort nu.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top