Covid-19 viktig information!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vaccinen skyddar mot dom och man tror väl att man hinner innan den breder ut sig i höst så man kan nog räkna med en krog och tuttesommar hyfsat även om inte just nattklubbar kommer finnas.

Om smittspridningen fortsätter rasa kan nog även Norge öppna mot Sverige.

Vi har en fördel med tidigare immunitet i stora delar av landet med undantag mot inlandet och Norrland där man saknar en grundläggande immunitet innan vaxning.

Vi får se
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
De har vaccinerat yngre ett tag nu:

Hjärtmuskelinflammation hos yngre kan vara kopplat till mRNA. Något man även ser i USA men det är väl inte jätteallvarligt sjukdom.

Tidigare i Israel:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trodde konspirationsideerna skulle var upphöra när Biden blev president och vi blev av med Trump.
Men precis samma galna (?) Trumpideer fortsätter att spridas i USA.
Men det här är inget nytt, redan Juni 2020 påstod en Norsk forskare samma sak
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Trodde konspirationsideerna skulle var upphöra när Biden blev president och vi blev av med Trump.
Men precis samma galna (?) Trumpideer fortsätter att spridas i USA.
Men det här är inget nytt, redan Juni 2020 påstod en Norsk forskare samma sak
Vet att jag läste om labbet förra våren och att USA varnat för labbets dålig säkerhet 2017. Det togs även upp i Joe Rogans pod i april 2020. Virologen som identifierade HIV sade att detta coronavirus inte är naturligt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det togs även upp i Joe Rogans pod i april 2020.
Men för böveln, att dailymail och en komiker drar växlar om det betyder inte att det behöver vara sant. Det är ungefär som med svenskt gammel-media som lägger kontroversiellt ej verifierabart "material" på sina kultursidor "för det är ju bara åsikter". Mest slående, kolla in debatten om Assange i statsmedia/gammelmedia, det ligger oftast inte på inrikes, utrikes eller ens politik utan på kultursidorna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att Trumpen faktiskt kan ha haft något rätt påminner mig om en arbetskamrat som oftast kom för sent. Det var alltid en massa olika mer eller mindre trovärdiga förklaringar. En morgon ruttnade en och tyckte denne kunde försöka komma i tid istället för att hitta på en massa ursäkter.

-Men jag ljuger inte alltid! :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hm, andra dosen Pfizer igår, lätt huvudvärk och "feber" efter ca 6 timmar. Idag ingen symptom alls, inte ens öm på stället för sticket. Är det bra eller dåligt? Jag inbillar mig att det är bra och drar ut på upptäcktsfärd på två hjul om efter frunchen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Men för böveln, att dailymail och en komiker drar växlar om det betyder inte att det behöver vara sant. Det är ungefär som med svenskt gammel-media som lägger kontroversiellt ej verifierabart "material" på sina kultursidor "för det är ju bara åsikter". Mest slående, kolla in debatten om Assange i statsmedia/gammelmedia, det ligger oftast inte på inrikes, utrikes eller ens politik utan på kultursidorna.?
Nu får du tänka efter bättre..
Det handlar inte om vad Joe Rogan tycker, sant eller inte utan att det just fördes på tal tidigt. En "konspirationsteori" som censurerats på sociala medier och nu är det en acceptabel teori.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu får du tänka efter bättre..
Det såg ut som att jag kritiserade dig - var lixom inte det jag menade - utan att man hugger på varje liten "sanning" för att fånga blickarna - antagligen för mer reklamintäkter. Angående ursprunget kommer det aldrig gå att bevisa att "DÄR" var det, utan bara "troligen". Finns ingen i hela världen som kan säga om det var en kosmisk joniserad strålning eller inte som skadade ett sars-cov dna't så att sars-cov2 blev till. Enligt mig, helt meningslöst att hitta syndabockar utan istället spendera pengarna på t.ex. teknik med gen-saxar. Idéerna från tävlingen "Genes in Space" verkar lovande.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det såg ut som att jag kritiserade dig - var lixom inte det jag menade - utan att man hugger på varje liten "sanning" för att fånga blickarna - antagligen för mer reklamintäkter. Angående ursprunget kommer det aldrig gå att bevisa att "DÄR" var det, utan bara "troligen". Finns ingen i hela världen som kan säga om det var en kosmisk joniserad strålning eller inte som skadade ett sars-cov dna't så att sars-cov2 blev till. Enligt mig, helt meningslöst att hitta syndabockar utan istället spendera pengarna på t.ex. teknik med gen-saxar. Idéerna från tävlingen "Genes in Space" verkar lovande.
Aha..
Sant det kan nog vara riktigt svårt att bevisa ursprunget men med forskning kanske man med största sannolikhet kan säga hur det ligger till. Virusets ursprung behöver inte betyda att vi hittar en syndabock utan något vi kan dra lärdom av. Det vi kunnat läsa är att virusets genetiska kod är den som används i labb enligt två forskare. Det är en onaturlig genetisk kombination som iof skulle kunna ske naturligt men det har aldrig någonsin skett tidigare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det såg ut som att jag kritiserade dig - var lixom inte det jag menade - utan att man hugger på varje liten "sanning" för att fånga blickarna - antagligen för mer reklamintäkter. Angående ursprunget kommer det aldrig gå att bevisa att "DÄR" var det, utan bara "troligen". Finns ingen i hela världen som kan säga om det var en kosmisk joniserad strålning eller inte som skadade ett sars-cov dna't så att sars-cov2 blev till. Enligt mig, helt meningslöst att hitta syndabockar utan istället spendera pengarna på t.ex. teknik med gen-saxar. Idéerna från tävlingen "Genes in Space" verkar lovande.
Aha..
Sant det kan nog vara riktigt svårt att bevisa ursprunget men med forskning kanske man med största sannolikhet kan säga hur det ligger till. Virusets ursprung behöver inte betyda att vi hittar en syndabock utan något vi kan dra lärdom av. Det vi kunnat läsa är att virusets genetiska kod är den som används i labb enligt två forskare. Det är en onaturlig genetisk kombination som iof skulle kunna ske naturligt men det har aldrig någonsin skett tidigare.
Ja, det handlar inte så mycket om syndabock som att komma överens om ett bättre sätt att informera världen om det händer igen.
Hade världen blivit varse dels hur extremt allvarligt viruset var men även fått informationen några månader tidigare hade antagligen miljoner liv kunnat räddats.
Sen tror jag iofs att Kina, om det nu var dom som klantade sig, är rädda för att hållas ekonomiskt ansvariga.
Kanske också något som vissa stater hoppas på för att få tillbaks en del av kostnaden?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den där bilden har valsat runt i flera medier och facebookgrupper.

Hur ”utbrott” definieras vet jag inte, ej heller vad siffrorna baseras på.

Det finns ett gäng sajter som är motsvarigheterna för vaken.se fast gällande covid-19. Där sprids allehanda uppgifter som har det gemensamt att de bygger på konspirationen att Tegnell är dum i huvudet och vill att spridningen skall öka osv osv.

Självklart beror detta på att folk är rädda och osäkra. Förmår inte skilja uppgift från uppgift, tar inte del av vederhäftig information utan utgår från sitt ”flöde” och blir såklart då lätt offer för konspirationsteorier på samma sätt som 70% av Trumpsympatisörerna tror att det var utbrett valfusk i USA.

Det är ungefär 2 miljoner ”barn” i Sverige. Om ni läst inläggen och länkarna ovan så kan ni själva bilda er en uppfattning om de obekräftade påståenden som sprids är rimliga eller inte.

Om det hade varit så att skolan är en stor smitthärd då hade det märkts ordentligt med tanke på att skolorna i Sverige varit öppna hela tiden med undantag av gymnasiet och universitet som kört på distans.

Gruppen lärare har alltså hälften så stor risk att smittas som gruppen vuxna totalt. Det är ett tiotal barn som totalt vårdats på IVA. Döda är framförallt 80+.

Tegnell har fullständigt rätt när han säger att det inte finns mycket som tyder på att barn sprider smitta i särskilt hög utsträckning. Däremot finns det som tidigare sagt mycket starka skäl att hålla skolan igång eftersom det är svårt att ta igen det man missar och för många barn är skolan det som garanterar mat för dagen, vettiga vuxna och en meningsfull fritid.
Det har nog mest blivit en tråd om olika konspirationsteorier som frodas i sk "alternativa medier"... :krama

EDIT: Här är en bra källa som bygger på öppna och redovisade källor. https://emanuelkarlsten.se

Bara Tegnell och Brooklyn är förvånade idag och den tidigare är nog bara offentligt förvånad.



Att detta offentliggörs nu precis lagom till att sommarlovet börjat bidrar ju inte till ökat förtroende för de tre statsmakterna.
 

Bifogat

  • 131334197_10159467879879432_5693297891478161126_n.jpg
    131334197_10159467879879432_5693297891478161126_n.jpg
    46.1 KB · Visningar: 11
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det är ju bara att läsa vidare i länkarna så framkommer ju ungefär samma sak som hela tiden påståtts. Att man inte prognosticerade rätt våren 2020 är inte konstigt då väldigt lite data fanns.

Men faktum kvarstår: Barn 1-12 år vare sig smittas eller smittar i särskilt hög grad (vilket påvisats tidigare i tråden). Högstadier och gymnasier (13-19-åringar som 2021 haft högre smittotal) har haft partiellt eller helt och hållet skola hemma/distansundervisning sedan april 20 (beroende på lokalt smittläge). Det är framförallt den engelska virusmutationen som dragit upp smittotalen i de yngre åldersgrupperna efter jul.

Men facit kommer vi nog inte att ha ännu på några år. Dock tycker jag att det börja luta åt att de övergripande bedömningar som gjordes faktiskt kommer att stå sig. Som tur var kom vaccinen tidigare än vad någon kunde hoppas på där i början!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Wunder?

Jävla grekiska.
(Förenklat)RNA kan via omvänd transkription kodas in i DNA? Kan alltså ge uttryck för genförändring?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, det är ju bara att läsa vidare i länkarna så framkommer ju ungefär samma sak som hela tiden påståtts. Att man inte prognosticerade rätt våren 2020 är inte konstigt då väldigt lite data fanns.

Men faktum kvarstår: Barn 1-12 år vare sig smittas eller smittar i särskilt hög grad (vilket påvisats tidigare i tråden). Högstadier och gymnasier (13-19-åringar som 2021 haft högre smittotal) har haft partiellt eller helt och hållet skola hemma/distansundervisning sedan april 20 (beroende på lokalt smittläge). Det är framförallt den engelska virusmutationen som dragit upp smittotalen i de yngre åldersgrupperna efter jul.

Men facit kommer vi nog inte att ha ännu på några år. Dock tycker jag att det börja luta åt att de övergripande bedömningar som gjordes faktiskt kommer att stå sig. Som tur var kom vaccinen tidigare än vad någon kunde hoppas på där i början!
Barn 1-12 testas inte och har inte testats under hela pandemin så jag undrar vad du har för stöd för ditt påstående?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De testas på precis samma vis som 13-19åringar. Vid symptom och när familjemedlemmar är sjuka. Dvs det är vårdnadshavarna som bestämmer precis som med alla omyndiga. Det finns kurvor och statistik på detta också tidigare i tråden.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top