Uppkörning i ösregn!

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Tycker bara synd om personer som kan köra och som inte får chansen att få komma ut i trafiken då det finns svin som inte ser en helhet och låter en bevisa att man faktiskt är värd ett körkort, nej man ska ha tid att sms och ha bråttom till middag eller var man är på väg. Ska ta med mig ett pack Durex eller glidmedel när dem ändå inte lägger märke till och verkligen ser hur man kör. Det är ju fan ett skämt. Alla borde få en ny chans till och med dem som kan köra
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Tycker bara synd om personer som kan köra och som inte får chansen att få komma ut i trafiken då det finns svin som inte ser en helhet och låter en bevisa att man faktiskt är värd ett körkort, nej man ska ha tid att sms och ha bråttom till middag eller var man är på väg. Ska ta med mig ett pack Durex eller glidmedel när dem ändå inte lägger märke till och verkligen ser hur man kör. Det är ju fan ett skämt. Alla borde få en ny chans till och med dem som kan köra
Om folk kan köra och kuggar på manöverprovet och inte få komma ut i trafiken betyder det precis det, att folk inte kan köra.
Anledningen att man börjar med manöverprovet är att om det skulle komma någon som inte kan köra så ska man kunna sålla bort dom innan dom ger sig ut i trafiken och ställer till olyckor för sig själva eller andra.

/A
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker bara synd om personer som kan köra och som inte får chansen att få komma ut i trafiken då det finns svin som inte ser en helhet och låter en bevisa att man faktiskt är värd ett körkort, nej man ska ha tid att sms och ha bråttom till middag eller var man är på väg. Ska ta med mig ett pack Durex eller glidmedel när dem ändå inte lägger märke till och verkligen ser hur man kör. Det är ju fan ett skämt. Alla borde få en ny chans till och med dem som kan köra

Antar du kuggade uppkörningen?
Du är inte ensam, och det är bara att träna på det de kuggade dig för, och på't igen.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag får fan inte ihop det.
Har du kört upp i regn eller ska du?

Alldeles oavsett - kör mer hoj. Tänk mindre på vad som kan hända på en uppkörning. Du målar upp en bild mentalt redan nu som inte kommer gagna dig det minsta när du väl står där.
Andas, ta det lugnt - strunt i vem du kör upp för. Den där killen i Växjö känner med största säkerhet precis ingenting för dig - återgälda det. Han skiter i vem du är, han bryr sig bara om du kan köra eller inte. På riktigt..
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Antar du kuggade uppkörningen?
Du är inte ensam, och det är bara att träna på det de kuggade dig för, och på't igen.
Har inte kört upp men fått höra andra som blivit behandlade på ett svinigt sätt. Dem fick inte ens en förklaring varför dem inte klarade provet. I mailen så kryssade han i dålig översikt i korsning och dem var inte ens ute i trafik
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag får fan inte ihop det.
Har du kört upp i regn eller ska du?

Alldeles oavsett - kör mer hoj. Tänk mindre på vad som kan hända på en uppkörning. Du målar upp en bild mentalt redan nu som inte kommer gagna dig det minsta när du väl står där.
Andas, ta det lugnt - strunt i vem du kör upp för. Den där killen i Växjö känner med största säkerhet precis ingenting för dig - återgälda det. Han skiter i vem du är, han bryr sig bara om du kan köra eller inte. På riktigt..
Ja du jag hoppas att alla blir behandlade på det viset som du skriver. Men jag har svårt att tro det eftersom alla tänker inte så som du och resten av normala människor. Det enda med Växjö som har att göra är just med han som kuggar folk och inte ger en förklaring. Men man får väl hoppas att det finns bättre folk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har inte kört upp men fått höra andra som blivit behandlade på ett svinigt sätt. Dem fick inte ens en förklaring varför dem inte klarade provet. I mailen så kryssade han i dålig översikt i korsning och dem var inte ens ute i trafik
När jag körde upp så var det en karl (40+) som rullade av hojen från ett släp någon timme innan det var dags. Startade och körde runt några koner och höll på att lägga hojen direkt.
Till och med jag såg direkt att denne man inte suttit många timmar på en hoj.

Provförrättaren anlände, och efter inskrivning började han med nämnde man och han fick packa ihop och åka hem innan han ens kom ut i lågfartsbanan. Slöseri med tid.

När det är uppenbart att folk inte är i närheten av att klara av hojen går man inte vidare. Tack och hej.

Sedan blir man ju såklart kRenGt och då hittas det förstås på en miljon orättvisa orsaker till kuggningen - allt för att undvika det enda uppenbara: Man kunde inte köra hoj.



Hittills har jag faktiskt aldrig hört att någon som verkligen kunde köra blivit kuggad. Konstigt...
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jo men ramlar man av boje på det viset är man dum och tror att man kan köra den. Det håller jag också med om men jag prata om killen som kan stegra i 90km/h och hålla den stabil samt hoppa med cross och har kört 450cc sedan 15 år tillbaka därav tycker jag det är fult att jävlas med folk. Sen förolämpa genom att kalla hojen för riskokare bara för att man kör annat märke. Lite fult
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Mer on topic; är det inte dags att sluta vara sekundärkränkt å någon annans vägnar och ut och träna i stället? Om du är rädd för en gubbe i Växjö, kanske bara ska boka en uppkörning någon annan stans i stället då? Så slipper du nojja över det, åtminstone?
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Hahaha ni är fan otroliga alltså. Vi lägger ner detta. Blir ju bara massa babblande om dittan och dattan. Skitsamma dem blir säkert bra dem också
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Jag körde upp i Växjö, i regn, utan problem. Ingen aning om vem provledaren var, men jag klarade det. Troligtvis var det för att jag uppvisade en förmåga att faktiskt kunna köra fordonet jag villa ha ett körkort för.
Har oerhört svårt att tänka mig att det finns provledare som failar folk "bara för att". De lär ha erfarenhet gällande vilka detaljer de ska hålla utkik efter hos oerfarna förare och göra en bedömning om personen är lämplig eller inte.

Lär dig köra, oavsett väder, så behöver du inte oroa dig! :tummenupp
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag körde upp i Växjö, i regn, utan problem. Ingen aning om vem provledaren var, men jag klarade det. Troligtvis var det för att jag uppvisade en förmåga att faktiskt kunna köra fordonet jag villa ha ett körkort för.
Har oerhört svårt att tänka mig att det finns provledare som failar folk "bara för att". De lär ha erfarenhet gällande vilka detaljer de ska hålla utkik efter hos oerfarna förare och göra en bedömning om personen är lämplig eller inte.

Lär dig köra, oavsett väder, så behöver du inte oroa dig! :tummenupp
Vi lägger ner detta nu.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hahaha ni är fan otroliga alltså. Vi lägger ner detta. Blir ju bara massa babblande om dittan och dattan. Skitsamma dem blir säkert bra dem också
Det där är metahumor om jag någonsin sett. Du har alltså snappat upp att "dem" är irriterande, men du snappar inte upp att det du klagar på är att folk inte tycker synd om dig för en uppkörning som inte varit?

Killen som blev kuggad, han blev kuggad. Då gör man om och försöker igen.
Du som inte kört upp, måla inte fan på vägg utan kör upp. Blir du kuggad, lyssna på vad han säger och ta till dig. Sen gör om och gör rätt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo men ramlar man av boje på det viset är man dum och tror att man kan köra den. Det håller jag också med om men jag prata om killen som kan stegra i 90km/h och hålla den stabil samt hoppa med cross och har kört 450cc sedan 15 år tillbaka därav tycker jag det är fult att jävlas med folk. Sen förolämpa genom att kalla hojen för riskokare bara för att man kör annat märke. Lite fult
Det där är ju sådan historier som cirkulerar. Det finns rykten om att vissa inspektörer "vill kugga" folk. Men faktum är att trafikverket har koll på statistiken på hur många som godkänns respektive underkänns vid uppkörningarna och om det är så att någon inspektör har en statistik som markant avviker från övriga inspektörer så är det något som undersöks då uppkörningarna enligt riktlinjerna skall vara likartade oavsett vilken inspektör du får. Så att det skulle finnas jättestora skillnader mellan inspektörerna finner jag för relativt osannolikt.
Däremot är det ju så att jag själv fått höra många historier från bekanta eller vänners bekanta där man hävdat att en inspektör underkänt på grundval av någon kommentar som i sig inte alls ska ha någon bäring på uppkörningen. När man sedan pratat vidare om det så har det i samtliga fall krypit fram att dom faktiskt fått anmärkningar på saker som man faktiskt blir kuggad på. Som att man inte anpassat hastighet på påfarter eller att man haft dålig fordonsplacering i korsningar och liknande. Eller att man faktiskt klantat sig vid manöverproven och inte ens fått komma ut i trafiken.

Vad gäller "killen som kan stegra i 90" så innebär ju förvisso en vana att köra cross (som ju också har två hjul) en fördel när det kommer till att hantera en motorcykel. Men att du kan köra en cross som är förhållandevis lätt med lång fjädringsväg och dom egenskaper som en cross har innebär faktiskt inte med automatik att du kan hantera en 225 kg tung motorcykel på manöverprovet tillräckligt bra för att bli godkänd. Visst. En inspektör kan säkert emellanåt göra en onödigt hård bedömning av hur allvarlig bristen var men på det stora hela så skulle jag säga att oavsett vad den där crossföraren säger så är det med största sannolikhet så att han faktiskt haft något moment under uppkörningen som han inte klarat tillräckligt bra för att bli godkänd.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Barndomskompis blev underkänd på B-kortet några gånger för att totalen var för dålig. Alltså han gjorde inte någon uppenbar och gigantisk tabbe men det var en massa smågrejer som gjorde att inspektören valde att inte godkänna.

Så visst, man kan välja att se det som att han underkändes för att han inte tittade tillräckligt mycket till vänster i en korsning (eller nåt sånt). Men då missar man ju hela poängen med körprovet också..
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Men man blir tex lite lack på att min brors pojk missade biluppkörningen på första. Hade tur och fick en ny tid på Hisingen dan efter och blev godkänd.......... (Skiljer på Gbg och "förorterna såsom Mölndal och tex Hisingen för Er som inte känner till Gbg).

Visst sjutton är det lotteri hela spektaklet.. (I synnerhet som att det faktiskt normalt är riktigt svårt att få till en ny uppkörning i dessa tider och teorin måste ju ligga inom en viss tid för att gälla till nästa prov sas).

Tycker vi har överteoretisicerat hela systemet. Jag tycker faktiskt det hela enbart är en dold skattefälla för att jäklas med befolkningen.

För tex lastbilschaufförer skall man gå en kurs som kostar multum för att lära sig sova på nätterna, vara nykter vid ratten och kunna trycka rätt på knappen till brandsläckaren..... Visst en del är ok , den där man gör livräddning. tummen upp för den! Men kosten för denna lekstuga är sjuk. 140H grundkurs........ Vart är allt på väg......
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Njaaa, tusan vet om du ska vara speciellt upprörd.
Det är väl inte helt orimligt att den gode eleven har varit nervös upp över öronen och oroat sig en längre period över första uppkörningstiden, medan den nervositeten släppte till tillfälle 2?

Det är ju just det som är grejen - vid provningstillfällen så är även vuxna människor påverkade av att bli bedömda i realtid. Det är en situation som de flesta av oss ytterst sällan hamnar i och den psykologiska faktorn ska inte underskattas.

Det är verkligen inget lotteri om vilka som får körkort. Inte heller är det en black box utan någon form av insyn. Visst, jag kan låta som provförrättarnas största förkämpe i mitt argumenterande, men samtidigt så tycker jag att det klagas otroligt mycket, där det inte borde klagas.

Och jo, jag har missat min första uppkörning - både på bil och mc.
I retrospekt så inser jag att båda kuggningarna var helt korrekta och att jag helt enkelt inte skulle ha körkort den dan.
Tog jag till mig av feedbacken?
Självklart - så nu har jag körkort sen länge.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top