Konvertera eltruck till bensin med elverk+omvandlare?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag ser två angreppsvinklar på problemet.
Antingen tycker man att det är roligt att pyssla med el och elektronik, och då går man vidare med att bygga eller köpa drivning för att kunna eliminera batteripacken och direktdriva trucken. Och inser att man kan ha en kostsam väg framför sig, och lång om man inte har hyfsad el- och elektronikkoll.
Eller så vill man köra truck, då skulle jag behålla batteripacken och ladda den, som DieselSverige föreslog, kontinuerligt med ett mindre elverk. Att montera ett litet inverterelverk och en liten truckladdare måste vara det minst komplicerade, och snabbaste, sättet att få trucken körbar även om det kanske blir litet klumpigt. ☺️
Koll har jag knappast, och kostsamt är jag inte över huvud taget intresserad av då jag i princip betalade skrotvärdet för trucken. Så hela projektet hänger på att det kan göras enkelt och billigt. Så verkar ju tyvärr inte vara fallet, så det lutar åt att den enda möjliga lösningen får bli att underhållsladda medan jag kör med hjälp av lämplig laddare och litet elverk för att förhoppningsvis få upp körtiden till något användbart :) Tack för input :tummenupp
Har du någon tanke med hur länge/långt du ska köra med trucken varje gång? Det spelar ju också viss roll för lösningen.
En eller ett par timmar i stöten som mest. Den behöver inte kunna gå kontinuerligt om vi säger så.
Detta har du kanske tänkt på men max-lyft på trucken är baserat på motvikten + batteriets vikt i relation till centrum på fordonet + last. Kan bli "vältigt" om du tar bort batteriet. Är truckbatteriet "sunkigt och du har skruvade förbindningar så skruvar du av förbindningarna och grupperar om 6st celler och laddar med en vanlig batteriladdare. 2 volt/cell. Brukar fungera för att hotta upp batterierna i gamla truckar. Är det lödade förbindningar så blir det jobbigare. Bara tips :) och lycka till!
Jadå, när jag säger att jag vill ta bort batteripacken så menar jag ur användbar synvinkel. Den kan absolut få sitta kvar i trucken som motvikt, så länge jag får plats med övrigt som måste monteras. Vet faktiskt inte vad jag har för förbindningar, får kika på det! Några ser ut att sitta med skruvar men detta ser å andra sidan ut att vara en modifikation så...

Kan ju vara så att batterierna kan väckas till liv igen, har hört att det kan göras med specialladdare... Någon som vet någon som har en sån? :D


Här kommer förresten ett par bilder på batteripacken ifall det hjälper. Så vitt jag kunnat se så sitter allting i serie, då bör det alltså vara 48v om jag inte tar fel? :va
DSC_3258.JPG
DSC_3261.JPG
DSC_3262.JPG
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den där korta kabeln till vänster? Är det två batteripaket som är seriekopplade?

Får du tag på två 24V lastbilsgeneratorer? Så låter du en gammal gräsklipparmotor driva dom och kopplar dom till varsitt batteri.

Eller så går det kanske använda en generator som laddar ett batteri i taget vilket och switchar med reläer om man gillar den sortens lösningar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den där korta kabeln till vänster? Är det två batteripaket som är seriekopplade?

Får du tag på två 24V lastbilsgeneratorer? Så låter du en gammal gräsklipparmotor driva dom och kopplar dom till varsitt batteri.

Eller så går det kanske använda en generator som laddar ett batteri i taget vilket och switchar med reläer om man gillar den sortens lösningar.
Du menar på den sista bilden? Ja, lite svårt att se på bilden men polerna är kopplade enligt följande:
batteripoler.jpg
Jadu, Vet inte. Man kanske har tur och hittar en på en skrot någonstans. Kan alltid testa att kolla med verkstan som haft hand om min lastbil också, de kanske har något liggandes för en billig peng. Får kika på det!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Börja med att plocka bort alla kablar och gör rent kabelskor och poler.
Kolla syranivåer.
En bra laddare kan göra underverk men inte mirakel.
När du bestämt dig för om du vill köra med gräsklipparmotor så har jag en Suffolk encylindrig med centrifugalkoppling som kanske fungerar.
Den satt i ungarnas bil jag byggde för många år sedan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Börja med att plocka bort alla kablar och gör rent kabelskor och poler.
Kolla syranivåer.
En bra laddare kan göra underverk men inte mirakel.
När du bestämt dig för om du vill köra med gräsklipparmotor så har jag en Suffolk encylindrig med centrifugalkoppling som kanske fungerar.
Den satt i ungarnas bil jag byggde för många år sedan.
Kan vara så att det inte blir så lätt... Jag kanske ser/tolkar fel, men jag tycker att det ser ut som att den vänstra skruvade kopplingen helt enkelt sitter gängad i batteripolen med den föregående kopplingen kvar runtom så... Misstänker lödade kopplingar...
Kan absolut bli intressant vad det lider, räcker den för att driva två lastbilsgeneratorer då? Hur stor och stark är den och vad vill du ha för den? :) Vi kan ta fortsdatt diskussion i PM om du föredrar :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I tredje världen plockar dom isär bilbatterierna, rengör plåtarna och sätter ihop batterierna igen. Och sen vet jag inte om dom sätter i ny syra eller rent av återanvänder den gamla.
Troligen inte nåt hälsosamt arbete, eller en metod att rekommendera men det går att renovera blyackar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan vara så att det inte blir så lätt... Jag kanske ser/tolkar fel, men jag tycker att det ser ut som att den vänstra skruvade kopplingen helt enkelt sitter gängad i batteripolen med den föregående kopplingen kvar runtom så... Misstänker lödade kopplingar...
Kan absolut bli intressant vad det lider, räcker den för att driva två lastbilsgeneratorer då? Hur stor och stark är den och vad vill du ha för den? :) Vi kan ta fortsdatt diskussion i PM om du föredrar :tummenupp
Den är inte superstor, skulle gissa på 4-5hk men just att den är liten och smidig och med centrifugalkoppling känns viktigt.
Jag kan gå ut o se om den har en skylt eller något.
Eftersom jag inte vet vilket skick den har så kostar den en flaska vin om den blir hämtad.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kan inflika att de truckar jag kört laddar med 115 ampere vid 80 volt. Det blir snabbt hiskeliga effekter.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hur lång tid tar det att ladda fullt och hur lång tid går det köra på en laddning?
Minnet är lite suddigt, de höll strax över en arbetsdag men kan inte svara på om laddningen tog 4 eller 12 timmar.

Effekt [w] = kraft [N] * hastighet [m/s], så att lyfta 2000 kg med hastigheten 2 decimeter per sekund kräver 3,9 kW. Gissningsvis det dubbla innan förluster. Transienter lägger på avsevärt mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Minnet är lite suddigt, de höll strax över en arbetsdag men kan inte svara på om laddningen tog 4 eller 12 timmar.

Effekt [w] = kraft [N] * hastighet [m/s], så att lyfta 2000 kg med hastigheten 2 decimeter per sekund kräver 3,9 kW. Gissningsvis det dubbla innan förluster. Transienter lägger på avsevärt mer.

Tar det 4h att ladda med 115A och du förbrukar allt lika lång tid så är ju den genomsnittliga förbrukningen också nästan så hög. Om man försummar verkningsgraden.
Och andra sidan ger ju en lastbilsgenerator säkert mer än 115A så då skulle det ju räcka.

Men behöver den 12h för att ladda batterierna så skulle den genomsnittliga förbrukningen vara runt 350A och det kanske inte en lastbilsgenerator ger. Då får Buskis peta naglarna mycket mellan sina lyft.

Nu hade du ju 80V mot buskis 48V och det kanske skiljer på storlek mellan truckarna också så mina siffror ska nog inte tas som någon sanning men kanske någon slags indikation.


Nu ligger vi på högre effekter än Gundjs gräsklipparmotor och en generator har dålig verkningsgrad pga kylfläkten och därmed kanske buskis behöver turbo på gräsklipparmotorn.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I tredje världen plockar dom isär bilbatterierna, rengör plåtarna och sätter ihop batterierna igen. Och sen vet jag inte om dom sätter i ny syra eller rent av återanvänder den gamla.
Troligen inte nåt hälsosamt arbete, eller en metod att rekommendera men det går att renovera blyackar.
Du har helt rätt större företag med många eltruckar brukar renovera sina batteri själva. Varje cell är ett batteri som är seriekopplade till den volt sommotorn vill ha.

Har själv jobbat på ett sådan större företag och sett på när verkstads killarna lödde loss vissa celler och tog isär dessa och bytte inkråmet och ny syra sedan lödde dit samma cell o detta tar inte lång stund.

Kolla med något större företag,s verkstad så kanske du kan få hjälp.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har helt rätt större företag med många eltruckar brukar renovera sina batteri själva. Varje cell är ett batteri som är seriekopplade till den volt sommotorn vill ha.

Har själv jobbat på ett sådan större företag och sett på när verkstads killarna lödde loss vissa celler och tog isär dessa och bytte inkråmet och ny syra sedan lödde dit samma cell o detta tar inte lång stund.

Kolla med något större företag,s verkstad så kanske du kan få hjälp.
Vad är det man gör rent praktiskt? Skrapar rent ytan från blyskivorna för att få bort sulfaten? Eller kan man kanske göra det kemiskt på någon väg, eller elektrolys? Låter som att man lär sluta med en rätt så nasty cocktail av blyföreningar som restprodukt iaf. Som man såklart häller ut på gårdsplanen eller uppströms någons betesmark såklart :D

Skämt åsido så kanske det kan vara en väg att gå, så länge man har respekt för blyets giftighet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den är inte superstor, skulle gissa på 4-5hk men just att den är liten och smidig och med centrifugalkoppling känns viktigt.
Jag kan gå ut o se om den har en skylt eller något.
Eftersom jag inte vet vilket skick den har så kostar den en flaska vin om den blir hämtad.
Tackar ödmjukast för erbjudandet, låter väldigt prisvärt måste jag säga :tummenupp jag är absolut intresserad, men dessvärre är jag inte i linköpingstrakten så ofta så det där med hämtning vetefan hur jag ska lösa... :va någon som bara råkar köra regelbundna turer mellan Linköping och Karlshamn? :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har helt rätt större företag med många eltruckar brukar renovera sina batteri själva. Varje cell är ett batteri som är seriekopplade till den volt sommotorn vill ha.

Har själv jobbat på ett sådan större företag och sett på när verkstads killarna lödde loss vissa celler och tog isär dessa och bytte inkråmet och ny syra sedan lödde dit samma cell o detta tar inte lång stund.

Kolla med något större företag,s verkstad så kanske du kan få hjälp.
Tack för tipset, jag ska undersöka mäjligheten att renovera batterierna :) Jag googlade som hastigast och hittade en gubbe som påstod sig kunna renovera truckbatterier med en specialmetod som involverar högfrekventa vibrationer för att skaka loss sediment inuti batterierna och därefter pulsladdning för att återställa elektrokemin... Kan det verkligen funka? :va Om nu storföretagen faktiskt plockar isär sina batterier vid renovering så låter ju den här magiska vibratorladdaren lite för bra för att vara sann...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tackar ödmjukast för erbjudandet, låter väldigt prisvärt måste jag säga :tummenupp jag är absolut intresserad, men dessvärre är jag inte i linköpingstrakten så ofta så det där med hämtning vetefan hur jag ska lösa... :va någon som bara råkar köra regelbundna turer mellan Linköping och Karlshamn? :D
Karlshamn? Vi har sommarstuga utanför Ronneby, så problemet kanske kan lösas nästa gång vi har släpvagnen med.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Karlshamn? Vi har sommarstuga utanför Ronneby, så problemet kanske kan lösas nästa gång vi har släpvagnen med.
Bara hojta till så ordnar jag en vinflaska som ligger här och väntar :) Någon preferens?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den sämsta cellen är den som bestämmer över hela batteriets ladd kapasitet,

Så ladda fullt och mät volt talet i varje cell o kolla även syra vikten i varje cell.

Truck batterier brukar ha nästintill 100% rent bly o då blir syra halten lägre har jag för mej.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De tre B'na. Blond, Blåögd, B-kupa! Uhm, får man hänga på som stötande/stöttande/ström-konsult? ?
Säkerligen bra preferenser, nu tänkte jag mer kring vin... :gnissla :hihi Alla tips och all hjälp tages tacksamt emot :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top