Konvertera eltruck till bensin med elverk+omvandlare?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När du vet vilken spänning batterierna har, motorernas driftspänning är det bara att söka på tex 48VDC Power Supplies.
Har du 230V 4kW och vill omvandla det till likström så blir det förlustfritt ett Power Supply på 4000/48 = 83A eller mera
Dvs sök på tex 48VDC 83A (eller 100A omvandlaren / Power Supplyet går inte sönder för det klarar mer ström)
Dvs sök på tex 48VDC 100A Power Supply
https://inverter.en.alibaba.com/pro...dc_100A_rectifiers_for_telecommunication.html
Eller om trucken går på 24VDC, exempel
https://www.alibaba.com/showroom/24v-200a-power-supply.html
Ska bli kul se hur det går. Om det går.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bygg ett eget elverk med en bilgenerator och en gräsklipparmotor eller liknande så har du nästan 100 ampere. Så är det väl bara att testköra och se om det laddar batterierna tillräckligt för att göra trucken körbar.
Intressant tanke, frågan är ju bara vad trucken går på... Gissningsvis inte 12V... Lastbilsgenerator på 24v kanske kan funka? :va

Jag gillar sådana här trådar, man lär sig alltid något och får tänka till lite.
Men för att komma någonstans måste vi ha indata.
Vilken spänning levererar batterierna?
Vilken typ av batterier är det, en del truckbatterier har udda laddningskrav och gasar en del.
Vilken märkeffekt har elmotorn? Watt är ju alltid watt oavsett kraftkällan.
Tanken med bilgenerator och klipparmotor är intressant, om det är ett 12V-system och du får ut 100A kontinuerligt så har du 1200W. vid 48V har du 25A det räcker till åter igen "trumvirvel" till 1200W Jag är säker på att din elmotor är på mycket mer.
Jag är inte riktigt säker, har inte hittat den infon på någon av skyltarna på trucken... Jag ska leta vidare, kan ju ha missat någon skylt.

Ställ frågan på maskinisten.net så har du kvalificerade svar inom några timmar. Troligen har många gjort precis det du beskriver eller liknande. :)
Redan provat där, betydligt mycket mer fart i denna tråden faktiskt. Men jag hoppas ju fortfarande på att det ska dyka in någon med bra input där också :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant tanke, frågan är ju bara vad trucken går på... Gissningsvis inte 12V... Lastbilsgenerator på 24v kanske kan funka? :va


Jag är inte riktigt säker, har inte hittat den infon på någon av skyltarna på trucken... Jag ska leta vidare, kan ju ha missat någon skylt.


Redan provat där, betydligt mycket mer fart i denna tråden faktiskt. Men jag hoppas ju fortfarande på att det ska dyka in någon med bra input där också :)
Du har väl en multimeter? Öppna och mät.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Härlig tråd, åtminstone i början när kunskapen om ellära blottas. ??
Hursomhelst så är min sura v70 med 70 liters tank snabbare än grannens Cuda med 40 liters fuel cell. Joråsåatte.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Härlig tråd, åtminstone i början när kunskapen om ellära blottas. ??
Hursomhelst så är min sura v70 med 70 liters tank snabbare än grannens Cuda med 40 liters fuel cell. Joråsåatte.
Jag inser mina begränsningar iallafall, el är ju typ magi såatteeh... :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och jag inser att min kommentar kanske var lite syrlig, hursom - keep up the good work.
Jag var allvarlig, el är verkligen inte min starka sida så jag är fullt medveten om att frågeställningen antagligen är otroligt korkad för den som kan mer :) Men frågar man inget får man inget veta, man kan alltid lära sig något nytt :)

Nej, tänkte inte på det...

Har du sökt efter specifikationer på trucken?
Har letat efter skyltar med info men de jag hittat anger bara lyftkapacitet vid olika positioner på gafflarna och så vidare... Inga rena tekniska specifikationer. Men jag kanske letar på fel ställen? Den som vet var infon jag söker vanligtvis finns får gärna upplysa mig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad står det för spänning och ström på laddaren, om du har original laddare?
Att mäta spänningen kommer att tala om vad du har. Det tappar inte så att du misstar ett 48V-system för ett 24V.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nyfiken som jag är kan ju inte ett sånt här tillfälle till "lära-sig-något-nytt" få gå till spillo!

Ingen aning om vad du har för truck, jag kollar nerifrån i skalan för enkelhets skulle:
Truck1.jpg

En enkel BT (Toyota).
Säkert har du en större, men låt oss börja här.
bilder och data härifrån: 22536_Original document_toyota mh.pdf (toyota-forklifts.eu)

Hursomhelst:
Truck2.jpg

1kW för att köra och 2,2 för att lyfta.
1kW + 2,2 kW = 3200W

Det låter ju enkelt med ett 4000W elverk,eller?

Men elverket ger ju 230V växelspänning (AC) så du måste omvandla till 24V likspänning (DC)


Hur många Ampere måste säkringen på 24V sidan vara på?
För enkelhetens skull bortser vi från startströmmar osv, TS verkar inte vara där riktigt ännu.

Ellära, Ohms lag och effekttriangeln.
Ohm behöver vi inte bry oss om utan vi tittar bara på den högra triangeln, den som innehåller P, Power, Effekt:
Ohm.jpg
Vad vet vi?
Vi vet EFFEKTEN i WATT (2200+1000)
Vi vet SPÄNNINGEN i VOLT (24)

Då tar vi den högra triangeln och matar in siffrorna:
(2200+1000)
dividerat med
24

Svaret: 133A


Kortfattat:

För att kunna DRIVA en sån här apparat måste "laddaren" kunna lämna 133Ampere
Säkringen mellan "elverkets-omvandlare" och "trucken" måste kort sagt vara på 133 Ampere.
Det är rätt så mycket. Och det här är ändå en väldigt liten truck.


Tänk batteriladdare för att få lite perspektiv:
Biltemas för dagen biffigaste laddare är 37-784, en 16 kilos klump på hjul.
Ganska krallig sak, iallafall för vardagsbruk.
Låt oss titta på tekniska data:
Laddare.jpg

Vid 24 Volt kan den lämna som mest 30 Ampere.
Du behöver alltså 4,5 såna här laddare för att driva den där trucken i exemplet.

Men den observante ser att laddaren kan användas för starthjälp med upp till 400A...vid 12Volt...och bara 30 sekunder var 5:e minut...



Vad jag tänker:
Investera inte i för mycket prylar, håll det enkelt.
Ska du ge dig in på "kraft-elektronik" vilket man väl får kalla det här, över 100A är respektingivande...då kan det bli väldigt dyrt väldigt fort har jag en känsla av.

Om du har något lite liv kvar i batterierna så kanske det går att bygga om så att laddaren och elverket kan monteras på trucken, så att du "laddar när du kör".
Då blir batteriet en extra buffert liksom.
Elverket ger mat till laddaren och laddaren petar i vad den kan i batteriet.
När du sedan lyfter /kör etc. så går det åt mycket ström och det mesta kommer från batteriet, inte från laddare/elverk.

Det är nog där jag hade börjat tror jag.



Jösses vilken tur att jag inte har plats för flera maskiner...




Elektricitet är inte så magiskt egentligen. För oss "vanliga" funkar det bra att tänka "vatten", gör oftast det hela betydligt mer greppbart!
Tryck = Spänning
Flöde = Ampere
Många meter klen trädgårdsslang = Motstånd (Ohm)


En enkel sammanfattning i pedagogisk form från kjell.com:

Hur Funkar Det? - Spänning, ström, resistans och effekt | Kjell.com
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om vi tänker oss att truckföraren kan behärska sig och inte lyfta och börja köra samtididigt så finns ju utrymme att spara några watt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mät polspänningen (någon timme efter att de blivit laddade) över ett av batterierna och berätta hur många de är samt försök rita hur de är kopplade.
Ska göra så, återkommer :)

Vad står det för spänning och ström på laddaren, om du har original laddare?
Att mäta spänningen kommer att tala om vad du har. Det tappar inte så att du misstar ett 48V-system för ett 24V.
Har inte sett någon sådan info på laddaren heller... :va Men jag ska testa att ladda och mäta strax efteråt så ser vi :)
Massa text, sammanfattningsvis:

Om du har något lite liv kvar i batterierna så kanske det går att bygga om så att laddaren och elverket kan monteras på trucken, så att du "laddar när du kör".
Då blir batteriet en extra buffert liksom.
Elverket ger mat till laddaren och laddaren petar i vad den kan i batteriet.
När du sedan lyfter /kör etc. så går det åt mycket ström och det mesta kommer från batteriet, inte från laddare/elverk.

Det är nog där jag hade börjat tror jag.
Stort tack för bra info :tummenupp Ja, jag börjar inse att det inte är så enkelt så jag inledningsvis tänkt mig. Inte förvånande egentligen, hade på känn att det var så men då jag inte visste tänkte jag att man kan ju lika gärna fråga :)

Jag ska se vad jag kan få till för lösning på temat "ladda under körning", batterierna är inte helt sopslut men de tappar ork snabbt så bara jag kan få upp drifttiden såpass att jag åtminstone kan köra en eller ett par timmar utan avbrott så vore det ett stort steg i rätt riktning. Kontinuerlig körning massor av timmar i sträck är ju inte vad jag är ute efter, men det vore trevligt om man kunde använda trucken utan att behöva oroa sig för att behöva dra den tillbaka till ladan med hjälp av fyrhjuling och vinsch... :gnissla

TS , har du inte funderat på att skaffa en hydralpump som drivs av en bensinmotor och byta ut elpumpen med?
Detta skulle väl bara funka för själva lyften? :va Drivningen består ju fortfarande av en elmotor... Eller missförstår jag dig nu?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag ser två angreppsvinklar på problemet.
Antingen tycker man att det är roligt att pyssla med el och elektronik, och då går man vidare med att bygga eller köpa drivning för att kunna eliminera batteripacken och direktdriva trucken. Och inser att man kan ha en kostsam väg framför sig, och lång om man inte har hyfsad el- och elektronikkoll.
Eller så vill man köra truck, då skulle jag behålla batteripacken och ladda den, som DieselSverige föreslog, kontinuerligt med ett mindre elverk. Att montera ett litet inverterelverk och en liten truckladdare måste vara det minst komplicerade, och snabbaste, sättet att få trucken körbar även om det kanske blir litet klumpigt. ☺️
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser två angreppsvinklar på problemet.
Antingen tycker man att det är roligt att pyssla med el och elektronik, och då går man vidare med att bygga eller köpa drivning för att kunna eliminera batteripacken och direktdriva trucken. Och inser att man kan ha en kostsam väg framför sig, och lång om man inte har hyfsad el- och elektronikkoll.
Eller så vill man köra truck, då skulle jag behålla batteripacken och ladda den, som DieselSverige föreslog, kontinuerligt med ett mindre elverk. Att montera ett litet inverterelverk och en liten truckladdare måste vara det minst komplicerade, och snabbaste, sättet att få trucken körbar även om det kanske blir litet klumpigt. ☺️

Nu sa ju Buskis precis att batteripacket tydligen inte är helt sopslut utan faktiskt räcker för att trucken ska vara körbar en stund så blir väl alternativet med elverk den enklaste lösningen.

Sen har han även sagt att han saknar laddare och därmed blir det väl tacksamt om det kan lösas samtidigt, och i bästa falla bara med en laddningsregulator. Men det beror ju på vilken spänning det är på batteriet.
 

Wahlden

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2021
Hoj
Ducati Monster 1100S
Detta har du kanske tänkt på men max-lyft på trucken är baserat på motvikten + batteriets vikt i relation till centrum på fordonet + last. Kan bli "vältigt" om du tar bort batteriet. Är truckbatteriet "sunkigt och du har skruvade förbindningar så skruvar du av förbindningarna och grupperar om 6st celler och laddar med en vanlig batteriladdare. 2 volt/cell. Brukar fungera för att hotta upp batterierna i gamla truckar. Är det lödade förbindningar så blir det jobbigare. Bara tips :) och lycka till!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Detta har du kanske tänkt på men max-lyft på trucken är baserat på motvikten + batteriets vikt i relation till centrum på fordonet + last. Kan bli "vältigt" om du tar bort batteriet. Är truckbatteriet "sunkigt och du har skruvade förbindningar så skruvar du av förbindningarna och grupperar om 6st celler och laddar med en vanlig batteriladdare. 2 volt/cell. Brukar fungera för att hotta upp batterierna i gamla truckar. Är det lödade förbindningar så blir det jobbigare. Bara tips :) och lycka till!
Man behöver inte koppla isär för att ladda separat. Bara koppla på laddaren över 6 celler och ladda

Men det första är att mäta alla celler. Några lär vara dåliga och är de svaga länkarna i batterikedjan.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top