Konvertera eltruck till bensin med elverk+omvandlare?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Detta är antagligen en helknäpp fråga, men dock... Är det någon som hört talas om någon som konverterat en eltruck till bensindrift med hjälp av ett litet elverk och en omvandlare till lämpligt volttal?

Jag har en gammal eltruck som jag misstänker att batterierna är dåliga på. Nya batterier i en truck värd ett par tusen är knappast ekonomiskt försvarbart, men om man kan få en fungerande truck för en billig peng genom att lösa strömförsörjningen på alternativ väg så vore det ju desto mer intressant...

Det jag tänker i all enkelhet är helt enkelt att plocka bort batteripacken, montera ett litet 230v elverk i trucken med en omvandlare som motsvarar batteripackens volttal och sen låta detta förse trucken med ström medan jag kör, dvs behålla trucken i övrigt intakt med all elektronik, elmotorerna för drivning och hydraulik etc. Finns det någon anledning till varför detta omöjligen skulle funka eller skulle det kunna funka? Jag försöker mest bara få ut ett par års extra livslängd ur en truck som annars mest troligt får gå på skroten så huruvida det blir bekvämt, praktiskt, hållbart på sikt etc är inte huvudfrågan här.
Trucken i fråga används bara privat hemma på gården, mestadels utomhus, så nackdelarna med bensin, avgaser etc kontra eldrift är inte heller ett bekymmer.

Vad tror ni, kan detta gå att lösa eller finns det något alldeles uppenbart som jag förbisett som gör att detta är en helt idiotisk tanke?

Tacksam för input!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För många år sedan byggde vi om en gammal hyster truck och stoppade i en Toyota corolla motor med växelådan direkt monterad mot axeln. Det blev ju bakvänt med backen framåt o framåt bakåt, men vad gör det, en i huvudsak skrot hög blev funktions duglig och användes i många år av en liten mekanisk verkstad utan bekymmer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär få svårt att få tillräcklig strömstyrka ur ett portabelt aggregat. Mobiloperatörer etc byter ut sina UPS-batterier lite nu och då, har du någon känning i braschen så kanske... istället för att de går till återvinningen.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kan du inte åka till en sån där gammaldags skrot där personalen är oljig om ansiktet och se om du kan få köpa några fräscha batterier för en nätt summa?
Sen ser du till att aldrig låta batterierna stå urladdade, så kommer de aldrig slitas ut.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du lär få svårt att få tillräcklig strömstyrka ur ett portabelt aggregat. Mobiloperatörer etc byter ut sina UPS-batterier lite nu och då, har du någon känning i braschen så kanske... istället för att de går till återvinningen.
Hur kommer det sig? Känns ju rent spontant som att en truck som går på sisådär ett par tiotal volt skulle kunna drivas utan problem av ett elverk som levererar 230... Vad är det som generatorn inte levererar som batterierna klarar av? :va Ursäkta dum fråga, ellära är inte min starka sida...
Kan du inte åka till en sån där gammaldags skrot där personalen är oljig om ansiktet och se om du kan få köpa några fräscha batterier för en nätt summa?
Sen ser du till att aldrig låta batterierna stå urladdade, så kommer de aldrig slitas ut.
Har svårt att se att summan skulle bli särskilt nätt, det verkar helt enkelt inte löna sig att byta batterier i gamla slitna truckar just för att batteripackarna är såpass dyra... Kommer såklart hålla utkik, men risken att man ska råka snubbla över en lämplig pack med rätt volttal etc för en peng som får anses som rimlig kopplad till truckens värde är nog i det närmaste obefintlig är jag rädd... :(
För många år sedan byggde vi om en gammal hyster truck och stoppade i en Toyota corolla motor med växelådan direkt monterad mot axeln. Det blev ju bakvänt med backen framåt o framåt bakåt, men vad gör det, en i huvudsak skrot hög blev funktions duglig och användes i många år av en liten mekanisk verkstad utan bekymmer.
Tror tyvärr inte att det kommer funka i mitt fall då jag inte har motordrift på trucken sedan tidigare, så jag har ingen axel att koppla in mig på utan bara en direktdrivande elmotor...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju något tiotal volt men väldans många ampere. Antar att du kommer ihåg ohms lag från högstadiet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är ju något tiotal volt men väldans många ampere. Antar att du kommer ihåg ohms lag från högstadiet.
Hur många är väldans många? Om ampere x volt = watt och jag har ett tilltänkt 230v elverk på 4kw, så ger väl matematiken att jag har tillgång till iallafall 17 ampere? eller är det någon helt annan formel som ska appliceras här? :va

vad är det egentligen för effekt på elmotorerna i en typisk liten gaffeltruck med ca ett ton lyftkapacitet?

Jag tänkte väl någonstans att det skulle kunna vara så extremt enkelt att om Elverket kan leverera lika stor ström som jag får ut ur väggen så borde det väl räcka till att driva en truck som klarar att gå på batterier som laddas av strömmen som kommer ut eluttaget...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Utan att vara expert så är det extrema ampere som skjuts ur truckbatterierna. De skall normalt kunna ta emot väldigt höga laddströmmar och även lämna ifrån sig desamma.
Kan tänka mig att ett pussel av ex bilbatterier och en bensindriven laddare ligger långt ifrån vad som trucken vill ha. Men som sagt, jag har inte prövat och säkerhetsregler kanske ställer till det för yrkesmässigt bruk sas. Kanske man kan få det att funka "hemma på gården" sas med mindre effekter.
On topic: Ett budget elverk levererar kanske 5-10A 12V DC innan det börjar gå på knäna sas. Det räcker ingenstans mot ett truckbatteri som kanske kan skjuta ifrån sig hundratals Ampere vid belastning. Tar exemplet från mitt Honda EU 20 elverk.

Bara startbatterier till gårdstraktorn kostar ju en förmögenhet...... Tror jag gav femtusen för två batterier till min dåvarande MF....

Plus att truckar går väl på 24 eller 48V DC eller har jag fel där kanske??
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hur mycket väger batteripaketet?

Det brukar väl vara ett antal 2V eller 6V våta blybatterier i truckar. Hur mycket väger batterierna?

Börja med att ställa diagnos. Tillverka ett par långa mätkablar med klämmor och mät spänningen med en multimeter. Skriv upp spänningen med/utan belastning på alla batterier och för in i en tabell. Kanske även spänning vid laddning. Efter detta borde du enkelt kunna utröna ifall hela batteripaketet behöver bytas ut, eller bara enstaka batterier.

Som belastning skulle du kunna lyfta något tungt, så att blir det samma vid varje mätning, plus att trucken kan stå still.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Utan att vara expert så är det extrema ampere som skjuts ur truckbatterierna. De skall normalt kunna ta emot väldigt höga laddströmmar och även lämna ifrån sig desamma.
Kan tänka mig att ett pussel av ex bilbatterier och en bensindriven laddare ligger långt ifrån vad som trucken vill ha. Men som sagt, jag har inte prövat och säkerhetsregler kanske ställer till det för yrkesmässigt bruk sas. Kanske man kan få det att funka "hemma på gården" sas med mindre effekter.
On topic: Ett budget elverk levererar kanske 5-10A 12V DC innan det börjar gå på knäna sas. Det räcker ingenstans mot ett truckbatteri som kanske kan skjuta ifrån sig hundratals Ampere vid belastning. Tar exemplet från mitt Honda EU 20 elverk.

Bara startbatterier till gårdstraktorn kostar ju en förmögenhet...... Tror jag gav femtusen för två batterier till min dåvarande MF....

Plus att truckar går väl på 24 eller 48V DC eller har jag fel där kanske??
Ja, alltså... Jag kan som sagt ingenting om detta. Jag har bara som extremt naiv amatör funderat i banorna "om batterierna kan laddas av vägguttaget och sen driva trucken, kan inte då trucken själv drivas av vägguttaget?"... Fast ett mobilt vägguttag i form av ett elverk då. Jag tänkte att om jag kan omvandla ner strömmen från 230 eller rentav 400v till något som passar att driva trucken med, då går jag ju nedåt i volt och borde därmed gå uppåt i strömstyrka. Resistansen förändras väl inte i den applikation jag tänkt mig... Eller? :va

Jag fick ett förslag på "maskinisten" att helt enkelt ha kvar batterierna och laddaren och driva laddaren med elverket, men jag tror inte riktigt att det blir praktiskt görbart... Bara laddaren väger sina kilon, batterierna likaså och elverket därtill... Det blir nog ganska mycket extravikt, och fan vet var allt skulle få plats...

Det har jag också tänkt, att anledningen till att man inte kan göra ett dylikt fulknåp i någon industri är på grund av att det finns regler att förhålla sig till. Min egen truck hemma på gården gör jag ju som jag vill med så där är ju den biten inget hinder, utan det handlar mer om vad som faktiskt skulle funka i praktiken...

5-10A 12V, kan det verkligen stämma? :va det blir ju inte mer än 60-120 watt effekt enligt formeln jag tog upp ovan...:va

Ja, batterier är dyrt... :näsblod
Jag vet inte riktigt vad just min truck går på men någonstans därikring räknar jag med.


Hur mycket väger batteripaketet?

Det brukar väl vara ett antal 2V eller 6V våta blybatterier i truckar. Hur mycket väger batterierna?

Börja med att ställa diagnos. Tillverka ett par långa mätkablar med klämmor och mät spänningen med en multimeter. Skriv upp spänningen med/utan belastning på alla batterier och för in i en tabell. Kanske även spänning vid laddning. Efter detta borde du enkelt kunna utröna ifall hela batteripaketet behöver bytas ut, eller bara enstaka batterier.

Som belastning skulle du kunna lyfta något tungt, så att blir det samma vid varje mätning, plus att trucken kan stå still.
Ingen aning tyvärr, det sitter ju fortfarande i trucken... Men ja, det stämmer att det är våta blyackar (antar jag iallafall).

Jag ska försöka mäta cellerna och se vad jag kommer fram till :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om tänker oss att har löst problemet med spänningsomvandling och elverket ger ström nog för normsl drift så har du startmomentet kvar att hantera.
Varje gång du byter från framåt till back eller startar från stilla så drar det ohemult med A.
Ett antal feta kondensatorer skulle kanske lösa det, men jag kan inte räkna på sådana.

Attt du bara får ut ca 10A 12V ur ett litet elverk beror på att kraftigare likriktare och omvandlare blir dyrare och större/tyngre och INGEN behöver mer 12V kräm.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
köp några ackar på biltema som du sen laddar med elverket och den gamla truckladdaren.
Eller två lastbilsackar, kortare drifttid men du ska väl inte köra 8h i sträck. Tänk på att ackarna funkar som motvikt på trucken....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om tänker oss att har löst problemet med spänningsomvandling och elverket ger ström nog för normsl drift så har du startmomentet kvar att hantera.
Varje gång du byter från framåt till back eller startar från stilla så drar det ohemult med A.
Ett antal feta kondensatorer skulle kanske lösa det, men jag kan inte räkna på sådana.

Attt du bara får ut ca 10A 12V ur ett litet elverk beror på att kraftigare likriktare och omvandlare blir dyrare och större/tyngre och INGEN behöver mer 12V kräm.
Kondingar har jag funderat på men jag har absolut ingen aning om hur stora det skulle krävas så... Som sagt, min initiala fundering var mest "Är det så enkelt som jag tänker mig?" och svaret på den frågan verkar onekligen vara ett rungande "NEJ, dumjävel!" :rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
köp några ackar på biltema som du sen laddar med elverket och den gamla truckladdaren.
Eller två lastbilsackar, kortare drifttid men du ska väl inte köra 8h i sträck. Tänk på att ackarna funkar som motvikt på trucken....
Ska jag köra på laddare+ackar+elverk så kan jag väl lika gärna ha kvar originalbatterierna? :va De tar ju laddning, men de räcker inte särskilt länge. Inte för att jag kör några 8h i stöten, men ett par timmar kunde absolut vara trevligt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad det är för spänning från elaggregatet spelar mindre roll, däremot levererad VA dvs effekt P=U*I.

T.ex. 240 volt och 10 ampere motsvaras effektmässigt av 24 volt och 100 ampere. Det är två 12 volts batterier 100 ampere (dvs vanliga bilbatterier) i serie. Verkningsgraden på truckens elmotor är inte 100% så räkna med ca 2300 watt. Det är bara 3 hästkrafter. Ett truckbatteri brukar ligga på över 700A och 48 eller 80 volt, dvs från 33 kW (40 hp) och uppåt.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bygg ett eget elverk med en bilgenerator och en gräsklipparmotor eller liknande så har du nästan 100 ampere. Så är det väl bara att testköra och se om det laddar batterierna tillräckligt för att göra trucken körbar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag gillar sådana här trådar, man lär sig alltid något och får tänka till lite.
Men för att komma någonstans måste vi ha indata.
Vilken spänning levererar batterierna?
Vilken typ av batterier är det, en del truckbatterier har udda laddningskrav och gasar en del.
Vilken märkeffekt har elmotorn? Watt är ju alltid watt oavsett kraftkällan.
Tanken med bilgenerator och klipparmotor är intressant, om det är ett 12V-system och du får ut 100A kontinuerligt så har du 1200W. vid 48V har du 25A det räcker till åter igen "trumvirvel" till 1200W Jag är säker på att din elmotor är på mycket mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar sådana här trådar, man lär sig alltid något och får tänka till lite.
Men för att komma någonstans måste vi ha indata.
Vilken spänning levererar batterierna?
Vilken typ av batterier är det, en del truckbatterier har udda laddningskrav och gasar en del.
Vilken märkeffekt har elmotorn? Watt är ju alltid watt oavsett kraftkällan.
Tanken med bilgenerator och klipparmotor är intressant, om det är ett 12V-system och du får ut 100A kontinuerligt så har du 1200W. vid 48V har du 25A det räcker till åter igen "trumvirvel" till 1200W Jag är säker på att din elmotor är på mycket mer.

Jag tänkte mig att generatorn ska täcka den genomsnittliga förbrukningen och att batteriet fortfarande ska ha tillräcklig kapacitet för enstaka toppar.
För hur mycket effekt nyttjar man egentligen med en truck? Det är väl startströmmen när man lyfter maximalt tungt som den högsta effekten behövs. Och resten av tiden borde förbrukningen vara ganska begränsad gissar jag.

Det förutsätter ju förstås att batterierna är tillräckligt bra och inte totalslut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ställ frågan på maskinisten.net så har du kvalificerade svar inom några timmar. Troligen har många gjort precis det du beskriver eller liknande. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kör bilbatterier som kondingar för stötströmmar och låt elverket jobba så är du hemma.

Tänk dock på aldrig köra bara batteridrivet då man kanske bara har 50 uppladdningscykler från 0 till 100 på bilbatterier avsett för start
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top