Konvertera eltruck till bensin med elverk+omvandlare?

Den där korta kabeln till vänster? Är det två batteripaket som är seriekopplade?

Får du tag på två 24V lastbilsgeneratorer? Så låter du en gammal gräsklipparmotor driva dom och kopplar dom till varsitt batteri.

Eller så går det kanske använda en generator som laddar ett batteri i taget vilket och switchar med reläer om man gillar den sortens lösningar.

Gräsklipparmotor av den lite större sorten då kanske :-)

Värt att tänka på är att generatorer av "bil-typ" inte har särskilt bra verkningsgrad, 50-60% total verkningsgrad får man tydligen räkna med.
Källa: Forum på nätet så ta det med en nypa salt...vi vet ju alla hur många proffstyckare vi är där ute...

13 hästkrafter inmatat i generatorn (~9500W) ger ut från generatorn 9500*0,6=5700W vilket är ~100A vid 55V.


Men förslaget att mäta upp cellerna individuellt först, kanske även belastningsprova individuellt, det är nog ingen dum tanke.
Börja där, ta reda på om det är hela packet eller bara en cell som spökar (mer än dom andra).
 
Gräsklipparmotor av den lite större sorten då kanske :)

Värt att tänka på är att generatorer av "bil-typ" inte har särskilt bra verkningsgrad, 50-60% total verkningsgrad får man tydligen räkna med.
Källa: Forum på nätet så ta det med en nypa salt...vi vet ju alla hur många proffstyckare vi är där ute...

13 hästkrafter inmatat i generatorn (~9500W) ger ut från generatorn 9500*0,6=5700W vilket är ~100A vid 55V.


Men förslaget att mäta upp cellerna individuellt först, kanske även belastningsprova individuellt, det är nog ingen dum tanke.
Börja där, ta reda på om det är hela packet eller bara en cell som spökar (mer än dom andra).

Jo jag höftade ju också fram att han behöver turbo på den motorn. Har ingen siffra på bilgeneratorers verkningsgrad men det är kylfläkten som tar mycket energi, 50-60% kan mycket väl vara korrekt.

Fast vi vet ju ännu inte hur många ampere Buskis truck behöver.

Finns ju andra roliga alternativs motorer också, en gammal tändkula vore ju ballt.
 
Den där korta kabeln till vänster? Är det två batteripaket som är seriekopplade?

Får du tag på två 24V lastbilsgeneratorer? Så låter du en gammal gräsklipparmotor driva dom och kopplar dom till varsitt batteri.

Eller så går det kanske använda en generator som laddar ett batteri i taget vilket och switchar med reläer om man gillar den sortens lösningar.
2 st 24V generatorer som drivs av nån fet gräsklipparmotor och 4 st billbatterier som kondingar är nog det billigaste , 1000Ah truckbatterier ligger annars på 100lax , det där är ju kanske på 250Ah.Finns beggade truckaccar o köpa annars.För 20 år sen renoverades truckaccar , metoden kan la finnas på nätet , det var väl mer spolning med nått gojs och inte den Afrikanska metoden med diskborste
 
Det finns ju hybridbilar med 48V.
Kolla efter en startmotor (funkar som generator vid inbromsning) från lämplig sådan
 
En vanlig bilgenerator kan ge 48V ifall man vill. Det handlar om vilken regulator som används samt varvtalet.

Ifall bara ett fåtal celler är dåliga bör det gå bra att koppla förbi dem och köra vidare på ett 42V-batteri eller vad som nu återstår. Kan behöva ladda på timer eller liknande sen för att inte överladda batteriet.
 
Iofs, men amperen knäcker den nog i det här fallet.

Bussar brukar ha rejäla doningar, de gör av med mycket el.
En bussalternator regulerad till 48V borde funka bra. Antagligen måste dioderna bytas också

48V nominellt betyder 53V i flytspänning och 57V för toppladdning
 
Iofs, men amperen knäcker den nog i det här fallet.

Bussar brukar ha rejäla doningar, de gör av med mycket el.
En bussalternator regulerad till 48V borde funka bra. Antagligen måste dioderna bytas också

48V nominellt betyder 53V i flytspänning och 57V för toppladdning
Ingen av generatorerna som diskuterats i tråden tror jag är tillräckliga för ren drift av trucken. Utan de kräver ett fungerande batteri emellan.

Laddspänningen beror på batteriernas temperatur.
 
Ingen av generatorerna som diskuterats i tråden tror jag är tillräckliga för ren drift av trucken. Utan de kräver ett fungerande batteri emellan.

Laddspänningen beror på batteriernas temperatur.
Startaccar som kondingar fixar det lätt , däremot måste generatorn startas vid gång med dessa.Agm/gel accar som buffert klarar superkorta snabba jobb om det laddas i väggen direkt/hyfsat direkt efteråt så man inte får accar som står oladdade.Skillnaden är att startaccar till bil bara tål kanske 25-50 cykler - dessa skall hela tiden hållas toppade och måste därför hållas uppe med generatorn igång.Notera nu inget elverk som driver laddare på startaccarna som ger 20 Ah utan riktiga generatorer som fyller på allt dom kan svälja hela tiden - accarna skall bara buffra.Truckar kan ligga på 100Ah-200ah uttag vid arbete snitt med ännu högre toppar och 10 Ah vid lätt körning
 
Ja ifall det nuvarande batteriet är helt slut får man kanske titta på en sån lösning. Men blir ändå en del pengar. Jag tror att i slutänden kan en ren batterilösning utan generator bli både billigast och enklast.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top