Yamaha Ténéré 700

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hej.

Ja, prova den gärna, jag tycker om min.
Fin motorkaraktär, och det går att "smyga" riktigt fint med den, utan de ryck som brukar vara karaktäristiska för hojar med insprutning.
Den har fått en del negativ kritik angående fjädringen, men det är ingenting som jag påverkas av.
Förmodligen är jag inte tillräckligt hårt nyttjande av fjädringens potential, för jag tror absolut att de duktigare recensenterna som provkört den har rätt i sin kritik.
Men det är ju individuellt, och för mig funkar det alldeles utmärkt.
Det jag har gjort nu är att sänka den 25mm.
Man kan inte tro att denna lilla förändring i längd på "hundbenet" skulle ge 25mm, men så är det.
Jag har sällan haft problem med att markfrigången är för liten, men däremot så har den varit lite för hög när jag kör sakta på den där skogsstigen, och ska vända.
Lite mossa, eller en försänkning i backen gör att man inte orkar hålla upp den.
Det blir i alla fall intressant att se om jag kommer att uppleva någon skillnad nästa säsong.

View attachment 458106

-Nu blir man ju nyfiken.. Eftersom du sänker hojen undrar man ju hur lång/kort du är. Släng gärna in en bild också (på den sänkta hojen alltså) :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är ca 178cm.
Vi får som sagt se hur mycket 25mm sänkning kommer att göra i praktiken.
Men jag känner att det är värt att prova det, eftersom jag ganska ofta har upplevt att det är liiiiite för långt ner till marken är underlaget är lite mossigt, eller ojämnt.
Återkommer med en bild när vädret är lite bättre, 26 minusgrader nu.
Men kan säga att det inte är markant synbart i alla fall.
Men det kanske kan bli lite färre såna här förargliga marksyningar, vi får se.

Tenere_Fail_2.jpg
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hur dyrt blev det där...?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inte farligt dyrt, om man inte vill att allt ska vara i "mint kondition" hela tiden.
Men det blev nya dekaler hur som helst till nästa år.
Och nu har jag gjort i ordning ett utrymme som jag kan lacka lite småsaker i.
Och där har jag gjort lite framgång, så nu tänkte jag försöka mig på att lacka bakpartiet själv.
Återkommer med resultat senare.

Ram1_2.jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nu har man gått och blivit sugen på Yamaha Tenere 700 :). Jag har kollat runt recensioner och videos på Youtube och jag har aldrig sett en hoj få så mycket positiva och bra kommentarer!! Folk gillar den verkligen. Den är snygg, enkel, lättkörd, driftsäker, funkar både på grus och asfalt etc. Såhär ser många av kommentarerna ut om Yamaha Tenere 700 på Youtube :Bugar:



"The T7 is by far my favorite adv bike it's just so cool"

"T 700 a bike for everything ??"

"I was told by my Yamaha shop that theT700 is now Australia’s best selling motorcycle. Lighter, less expensive and more reliable than many other ADV bikes."

"so glad yamaha didn't mess the tenere up by adding 4k work of driver aids to it"

"I'm gonna buy T7 next year. I tested it in the city, off-road and on the highway. I had many dirtbikes, now i want to have smthng universal, It's perfect for me."

"The unicorn , no need for a recovery vehicle with that one what a kracker !"

"Great review man!! Love the T7!! I feel that they really got this one right. ??"

"Compared to competitors, pricewise lower, reliability higher = Winner."

"Finally an adventure bike that isn’t having a measuring contest with the other adventure bikes as far as rider aids and TFT screens.

"Less will always be more. Turn it on and go."

"I think i must have one. I like the look, size, everything!"

"Q: What ride modes does this motorcycle have?
YAMAHA: Well, you get on the bike, turn the key, and ride away. That's the ride mode."

"Had mines for 8 months now. Commuting, a and B road blasts, motorway, off road and even raced it on track with the Bike Shed. Does everything and with ease!"

"The Unicorn"

"Best bike to have come out in this genre. Period."

"Crazy how everybody want this bike!!! Good job Yamaha, thank you for daring not to do one more 1000cc + engine with your tenere!!!"

"It is an ABSOLUTE fantastic bike in the BEST Ténéré tradition!!!!! I love that bike!!"

"I'm not really a Yamaha fanboy, but dear me did they hit a home run with that Ténéré!"

"When riding in the middle of nowhere , reliability is everything"

"It's a no brainer: Price, running costs, looks, reliability, simplicity - and the few shortcomings can easily be opgraded. The T7 is the bike to pick for the big adventure."

"i was considering both recently, and got the t7 based on price and reliability"

"Nice comparison.
I'm gonna end up with the Yamaha.
Less money, user friendly, valve check at 40000km, etc..."

"I just love riding my T7 offroad, it is there that it really shines."
Jag gillar allt med hojen förutom att den har för lite power. Därför bytte jag inte bort min wheelie-machine ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det som gjorde att jag bytte bort min 700a var att jag tyckte den var för mycket landsvägshoj och för lite offroad. Inga skydd där det behövs typ avgasrör mm är helt oskyddade vid marksyning. Stötdämpning har mycket att önska och att man inte gjort den som en xr650 med riktig plast gör att den inte heller verkar klara marksyning, något som man sett i många YouTubevideos. Plasten ser skör ut. Sedan som föregående så, för lite effekt för vikten. Varför man inte försökt hålla ner vikten är för mig konstigt. Dessutom att inte ha separat bakram och en infästning i ramen för avgasröret som gör att om man vurpar så går ramen sönder är även det inget vidare på en offroadhoj
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, mycket riktigt, ramen tillhör mitt vinterpyssel, en Yamaha YSR.
En visualisering att jag tar mig ur min komfortzon, och även provar att lacka lite.
Teneren ska få sig en omgång till veckan tror jag.
Och intressant att vi upplever hojar så olika, det är väl samtidig därför det finns ett sådant utbud av olika modeller.
Det som en del anser aldrig borde ha tillverkats, tycker andra är är helt en helt underbar farkost.
Lite av charmen med det hela. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det som gjorde att jag bytte bort min 700a var att jag tyckte den var för mycket landsvägshoj och för lite offroad.
Jag tror du köpt en hoj i fel kategori, för vilken hoj i det skrået ger dig mer offroad för samma pengar?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag tror du köpt en hoj i fel kategori, för vilken hoj i det skrået ger dig mer offroad för samma pengar?
Ja, det var ett felköp. Så jag sålde den. Men skulle jag köpa en liknande hoj idag hade det blivit en exc500 eller 701 med rallykit
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nej, men 701 är ganska jämförbar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, men 701 är ganska jämförbar.

Nja det skulle jag absolut inte säga.

T700 är snarare i samma segment som Tiger 800/F800 eller rentav Honda Transalp. Multihoj, inte extrem på något sätt. Duger till pendling och långresor utan att göra bort sig på grus- och skogsvägar.

701 är en encylindrig tung endurohoj.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tog tag i mina rädslor för lackeringens fasor, och gjorde faktiskt framsteg.
Tre olika mystiska burkar skapade ett ritkigt bra resultat, sett med mina ögon naturligtvis.
Så nu är bakdelen riktigt snyggt lackerad i samma vita metallic som tank och kåpor, och lite nya dekaler.
Roligt experiment i alla fall :)

WhitePearl_1.jpg

WhitePearl_3.jpg

WhitePearl_2.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Snyggt! Vad använde du för färg?
Jag står inför att lacka upp lite racekåpor och velar mellan budget, halvdyrt och jättedyrt men fortfarande på sprayburk.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Snyggt! Vad använde du för färg?
Jag står inför att lacka upp lite racekåpor och velar mellan budget, halvdyrt och jättedyrt men fortfarande på sprayburk.
Hej.

Jag köpte färg av bra kvalitet tror jag.
Är nu inte speciellt erfaren, så jag läste mycket innan, och det verkar vara stor skillnad på resultatet beroende på val av färgtillverkare.
Köpte från Spraydosen i tyskland.
Jag tror att det finns någon i grannstaden som också kan fixa detta, som lackar bilar, men jag var bekväm, och internetshoppade.
Vattenbaserad vit grund, vattenbaserad metallic, och en tvåkomponents klarlack.
Det kostade 765kr med frakt.
Det gick nästan dubbelt så mycket av den vita grunden som de övriga, så den tog nästan slut, körde 4 varv med den innan jag var nöjd.

Sprayburkar.jpg
 

Swift

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2021
Ort
Jakarta
Hoj
Honda PCX
Nu har man gått och blivit sugen på Yamaha Tenere 700 :). Jag har kollat runt recensioner och videos på Youtube och jag har aldrig sett en hoj få så mycket positiva och bra kommentarer!! Folk gillar den verkligen. Den är snygg, enkel, lättkörd, driftsäker, funkar både på grus och asfalt etc. Såhär ser många av kommentarerna ut om Yamaha Tenere 700 på Youtube :Bugar:



"The T7 is by far my favorite adv bike it's just so cool"

"T 700 a bike for everything ??"

"I was told by my Yamaha shop that theT700 is now Australia’s best selling motorcycle. Lighter, less expensive and more reliable than many other ADV bikes."

"so glad yamaha didn't mess the tenere up by adding 4k work of driver aids to it"

"I'm gonna buy T7 next year. I tested it in the city, off-road and on the highway. I had many dirtbikes, now i want to have smthng universal, It's perfect for me."

"The unicorn , no need for a recovery vehicle with that one what a kracker !"

"Great review man!! Love the T7!! I feel that they really got this one right. ??"

"Compared to competitors, pricewise lower, reliability higher = Honda Winner X."

"Finally an adventure bike that isn’t having a measuring contest with the other adventure bikes as far as rider aids and TFT screens.

"Less will always be more. Turn it on and go."

"I think i must have one. I like the look, size, everything!"

"Q: What ride modes does this motorcycle have?
YAMAHA: Well, you get on the bike, turn the key, and ride away. That's the ride mode."

"Had mines for 8 months now. Commuting, a and B road blasts, motorway, off road and even raced it on track with the Bike Shed. Does everything and with ease!"

"The Unicorn"

"Best bike to have come out in this genre. Period."

"Crazy how everybody want this bike!!! Good job Yamaha, thank you for daring not to do one more 1000cc + engine with your tenere!!!"

"It is an ABSOLUTE fantastic bike in the BEST Ténéré tradition!!!!! I love that bike!!"

"I'm not really a Yamaha fanboy, but dear me did they hit a home run with that Ténéré!"

"When riding in the middle of nowhere , reliability is everything"

"It's a no brainer: Price, running costs, looks, reliability, simplicity - and the few shortcomings can easily be opgraded. The T7 is the bike to pick for the big adventure."

"i was considering both recently, and got the t7 based on price and reliability"

"Nice comparison.
I'm gonna end up with the Yamaha.
Less money, user friendly, valve check at 40000km, etc..."

"I just love riding my T7 offroad, it is there that it really shines."
Can't argee more.. T700 is better choice compared to other adventure bikes on that price level.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Man hann äga den i ungefär 12 timmar innan verktygen åkte fram :p
DSC_0519.JPG

DSC_0524.JPG
Har fått ihop 30mil på den nu. Trevlig hoj men vibrationerna i styret är ett problem och sadeln är lika hård som en träplanka.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top