Postnords budbärare ljuger och suger!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag fick en tullfaktura i brevlådan i måndags och betalade via Swish. Idag kom det en lapp i lådan att paketet skulle finnas på ICA 8 km hemifrån. För nån timme sen åkte jag dit för att få beskedet att det inte fanns, men troligen kommer imorgon.
Det fanns inget paket idag heller. Eftersom paketet inte gick att spåra på PostNords hemsida ringde jag dem. Efter en kvart fick jag prata med en tjej som sa att ICA hade skickat paketet till Tempo ett par mil bort. Hon begärde omdirigering av det och sa att jag ska ringa på tisdag och höra om det är på ICA.
Hon kunde inte heller se paketet i PostNords system utan använde "ett annat".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det fanns inget paket idag heller. Eftersom paketet inte gick att spåra på PostNords hemsida ringde jag dem. Efter en kvart fick jag prata med en tjej som sa att ICA hade skickat paketet till Tempo ett par mil bort. Hon begärde omdirigering av det och sa att jag ska ringa på tisdag och höra om det är på ICA.
Hon kunde inte heller se paketet i PostNords system utan använde "ett annat".

Vid en andra koll i brevlådan igår fanns paketet nedtryckt där. Skönt att de har koll!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Märkligt sammanträffande att den här tråden dök upp just nu, för jag sitter precis i telefonkö för att försöka reda ut om det är FedEx eller PostNord som har knullat upp kungligt...

Jag betalade en tullfaktura tidigare i morse och fick sedan ett SMS från PostNord om att inte bara ett utan två paket fanns redo för hämtning...Inget konstigt med det, jag väntar på flera paket med gamla snöskoterdelar så gott som hela tiden...

Jag hämtar paketen och åker hem för att se vilka delar som kommit denna gång. Upptäcker då att det ena paketet inte alls är till mig...Paketet är fullt med kläder som jag inte har beställt och under den taffligt påkletade adresslappen från PostNord med mitt namn och min adress syns en helt annan lapp från FedEx...till en kvinna med någon typ av polskt namn boendes på Smögen...

Jag vill naturligtvis säkerställa att morgonens tullfaktura enbart handlade om mina egna delar (detta är stört omöjligt att tyda på det papper jag fick). Jag är inte sugen på att betala tull och moms för kläder som en polsk kärring beställt...

Samtidigt i Smögen sitter en polska och tittar på några skoterdelar och funderar på vad det är för metalldelar hon betalat tull för men inte beställt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förvisso har ju FedEx redan kollat fakturan, men man kanske skulle ringa polskan för att dubbelkolla, innan mina boggiehjul hamnar i havet...?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Samtidigt i Smögen sitter en polska och tittar på några skoterdelar och funderar på vad det är för metalldelar hon betalat tull för men inte beställt.

Kolla typ och storlek på polskans kläder, det kanske är värt besväret att åka o lämna dem?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kolla typ och storlek på polskans kläder, det kanske är värt besväret att åka o lämna dem?

Smart...

Det är lite som tipset att kolla blocket och marketplace efter begagnade brudklänningar i små storlekar...
Man vet att dom nyss har brutit upp (annars ska ju klänningen sparas) och att dom är någorlunda "funsize"
Redo för ett rebound utan förplikterse... :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Smart...

Det är lite som tipset att kolla blocket och marketplace efter begagnade brudklänningar i små storlekar...
Man vet att dom nyss har brutit upp (annars ska ju klänningen sparas) och att dom är någorlunda "funsize"
Redo för ett rebound utan förplikterse... :D

Iofs en viss logik men hur formulerar du dig vid kontakten?

Först ett mail om att köpa och sen när hon svarar så beklagar att du hunnit göra slut med den blivande frun, följt av en fråga om säljaren är singel?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Iofs en viss logik men hur formulerar du dig vid kontakten?

Först ett mail om att köpa och sen när hon svarar så beklagar att du hunnit göra slut med den blivande frun, följt av en fråga om säljaren är singel?

Jag vet inte riktigt, jag har aldrig använt mig av det tipset själv...

Man kanske letar upp dom på fejsboken och glider in i deras DM bara?

Men ditt tips var ju också bra, då ser hon ju att man inte är rädd att stadga sig... :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolla typ och storlek på polskans kläder, det kanske är värt besväret att åka o lämna dem?

Att ragga på polskan får i så fall bli Jetpak-killens uppgift. FedEx var otroligt snabba att hämta upp det felaktiga paketet via vårt lokala Jetpak-åkeri. Jag gissar att FedEx är lite eller mycket mer måna om sitt rykte jämfört med PostNord...?

Men jag begriper fortfarande inte hur överföringen från USPS, UPS, TNT, FedEx och andra amerikanska speditörer till just PostNord fungerar. Eller om man så vill - inte fungerar. För det verkar ju gå till på olika sätt precis hela tiden.

Jag har tidigare råkat ut för tull och momsfakturor både via SMS, e-mail och vanligt brev och det verkar inte finnas något system kring när man får vilken variant. De flesta tull och momsfakturor suger kunglig gammal träballe för det är stört omöjligt att veta vad man egentligen betalar för. Enda gemensamma nämnaren har varit att alla paket förr eller senare ska hämtas hos PostNord's utlämningsställe.

Tull och momsfakturan jag fick häromdagen kom i ett vanligt brev från FedEx och så fort jag hade betalat via internetbank så fick jag ett meddelande från PostNord om att paketet var redo att hämtas. Nu i morse fick jag en annan tull och momsfaktura via SMS från PostNord. Den betalades ögonaböj med samma internetbank och följdes av ett nytt SMS från PostNord om att paketet kommer att levereras om 4-6 dagar...Lägg dessutom till min gamle fars erfarenhet av att få varken faktura eller meddelande utan tvingas gissa att paketet borde vara framme vid utlämningsstället vid det här laget...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ohh, jag har fått ett av mina saknade paket.
Det skickades av samma leverantör som paketet som Postnord håller tills jag betalat utpressningsbrevet.
Båda skickades från Kina samma dag.
Så det slinker fortfarande igenom saker utan att de pressar en på pengar.

Vad det gäller utpressningsförsändelsen så har säljaren på Amazon faktiskt svarat och hen ville ha bild på avgiften och skulle återbetala 100:-. Summan var iofs på 103:-, men skit samma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ohh, jag har fått ett av mina saknade paket.
Det skickades av samma leverantör som paketet som Postnord håller tills jag betalat utpressningsbrevet.
Båda skickades från Kina samma dag.
Så det slinker fortfarande igenom saker utan att de pressar en på pengar.

Vad det gäller utpressningsförsändelsen så har säljaren på Amazon faktiskt svarat och hen ville ha bild på avgiften och skulle återbetala 100:-. Summan var iofs på 103:-, men skit samma.

Jodå, jag har haft riktigt dyra paket från Kina som har kommit fram utan utpressningsbrev.

man kan ju hoppas att det är så jävla mycket att göra så att dom helt enkelt inte hinner med på utpressningscentralen, för jag har några paket på gång innan jul.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jodå, jag har haft riktigt dyra paket från Kina som har kommit fram utan utpressningsbrev.

man kan ju hoppas att det är så jävla mycket att göra så att dom helt enkelt inte hinner med på utpressningscentralen, för jag har några paket på gång innan jul.
Du menar att det inte skall göra som de gjort andra år vid jul?
Dvs. det man inte hinner med slänger man och har slutkunden åsikter om det får hen klaga hos den som skickade paketet. De borde veta bättre än att skicka med Postnord.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ohh, jag har fått ett av mina saknade paket.
Det skickades av samma leverantör som paketet som Postnord håller tills jag betalat utpressningsbrevet.
Båda skickades från Kina samma dag.
Så det slinker fortfarande igenom saker utan att de pressar en på pengar.

Vad det gäller utpressningsförsändelsen så har säljaren på Amazon faktiskt svarat och hen ville ha bild på avgiften och skulle återbetala 100:-. Summan var iofs på 103:-, men skit samma.

Jodå, jag har haft riktigt dyra paket från Kina som har kommit fram utan utpressningsbrev.

man kan ju hoppas att det är så jävla mycket att göra så att dom helt enkelt inte hinner med på utpressningscentralen, för jag har några paket på gång innan jul.
Om Kineserna skickar direkt till Sverige har Tullverket bestämt att det ska betalas moms från första kronan men om de skickar via något annat EU-land för förtullning slipper man. De flesta andra länder tar ju inte moms på prylar värda under 20-60 euro beroende på land.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om Kineserna skickar direkt till Sverige har Tullverket bestämt att det ska betalas moms från första kronan men om de skickar via något annat EU-land för förtullning slipper man. De flesta andra länder tar ju inte moms på prylar värda under 20-60 euro beroende på land.
Och detta är därför 2 paket, med ungefär samma värde, skickade samma dag, från samma försäljare i Kina blir behandlade på olika sätt...
Nja...

Mina åsikter om Postnord är ganska starkt negativa fortfarande även om jag gärna medger att det tidvis blivit bättre och att appen med möjlighet att välja leveransalternativ är bra jämfört med slumptalsgeneratorn som tidigare levererade ett paket eller inte levererade ett paket helt på måfå.
Jag tror dock att största skälet till att saker blivit bättre är att antalet Kina-paketen, som Postnord önskat få bort och aktivt arbetat för att strula till, har minskat i antal.
Nu finns ju snarare ett ökande antal paket som man tjänar pengar på kvar.
Sen får vi hoppas att dessa går att hantera bättre än Kinapaketen gick.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi i Sverige är inte de enda drabbade....
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/postnord-taget-paa-fersk-gerning-beklager/8401261
Vad gäller mig själv i Majorna Göteborg har jag inget att klaga över numera.
Här sköter sig Postnord henen bra ! :tummenupp

Tidigare misstänktes att chaufförerna åkte till någon parkeringsplats och scannade alla paket som olevererbara, därför infördes geotaggning av scanningarna, så nu åker dom till utdelningsadressen och scannar paketen som olevererbara.

Bra utveckling där Postnord....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte en bok den 8'e December, beräknad leverans 11'e december.

Postnord har fortfarande inte aviserat paketet (dessutom, det är en bok, den går ner i brevlådan)

I dag hör författaren av sig till mig på facebook messenger och undrar om jag inte ska hämta ut paketet?
Han ger mig dessutom ett trackingnummer som jag kollar, då har paketet legat på mitt utlämmningsställe sedan den 14'e dec...
Jag svarar att jag inte har fått någon avisering.

I tidningarna går paketombuden ut och klagar på att folk inte hämtar sina paket direkt dom landar på hyllan, well, det kanske man skulle göra om aviseringarna hade gått ut som dom ska...

Precis nu medan jag skriver fick jag ett meddelande I postnordappen att paketet finns att hämta, förmodligen för att författaren har tryckt på postnord om saken....
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag köpte en bok den 8'e December, beräknad leverans 11'e december.

Postnord har fortfarande inte aviserat paketet (dessutom, det är en bok, den går ner i brevlådan)

I dag hör författaren av sig till mig på facebook messenger och undrar om jag inte ska hämta ut paketet?
Han ger mig dessutom ett trackingnummer som jag kollar, då har paketet legat på mitt utlämmningsställe sedan den 14'e dec...
Jag svarar att jag inte har fått någon avisering.

I tidningarna går paketombuden ut och klagar på att folk inte hämtar sina paket direkt dom landar på hyllan, well, det kanske man skulle göra om aviseringarna hade gått ut som dom ska...

Precis nu medan jag skriver fick jag ett meddelande I postnordappen att paketet finns att hämta, förmodligen för att författaren har tryckt på postnord om saken....

Och idag på förmiddagen har jag fått 3 olika aviseringar från Postnord på paket som dom vill att jag ska hämta ut. Jag har inte beställt något som stämmer överens med dessa aviseringar, och dessutom ska dom hämtas ut på Hemköp i Göteborg och jag bor i Helsingborg.. :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och idag på förmiddagen har jag fått 3 olika aviseringar från Postnord på paket som dom vill att jag ska hämta ut. Jag har inte beställt något som stämmer överens med dessa aviseringar, och dessutom ska dom hämtas ut på Hemköp i Göteborg och jag bor i Helsingborg.. :D
Du hämtar väl ut dem... :7peta
Vem vet vad det kan vara.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du hämtar väl ut dem... :7peta
Vem vet vad det kan vara.

Jag gissar kläder till en polska boendes på Smögen. Möjligtvis skoterdelar till en medelålders vit man i Kalix.

Jag kan själv konststera att Postnords allt annat än konstanta beteende med tullfakturor och aviseringar fortsätter. Ömsom lapp i brevlådan, ömsom SMS, inget som helst system...Jo, om man läser på deras websida så finns ett system...som de i alla fall inte följer där jag bor...och jag ser inte heller något system relaterat till ursprunglig speditör i USA.

Fick ett annat paket levererat via DHL och Jetpak. Hemkört till dörren och återigen en fröjd jämfört med allt trams kring Postnord.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top