Yamaha Ténéré 700

Hej!
Nu är en t7:a beställd och precis som med xt660:n så är ju stänkskärmen bak inte så kul. Så jag undrar om orginal tail tidyn som man kan beställa från Yamaha gör nån skillnad till det bättre? Den går ju rätt långt ner den också...är det nån som bytt till den och har nån bild hur det blev?
 
Tänkte jag skulle prova en T7 i vår. Mest nyfiken på hur den står sig turbulensmässigt mot 790, för den sög för mig... Sen ska det bli kul att se hur mycket bus det är i den! Min 990 smt funkar ju fint i det avseendet, men inte så vidare bra på grus och dessutom en hel del turbulens..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Lite saker som jag beställde på MC-mässan har anlänt.
Ett skydd till vattenpumpen, och två 15-liters väskor som man spänner fast på packlådorna.
Känns som att man är klar för semester nu, även om det får bli inom landets gränser :tummenupp:)
VP_skydd.jpg
Väskor.jpg
 
07510bc0f253a9dc78262425ea571ad0.jpg

Var ute och testade en Tenere i förrgår, motorn är ju otroligt trevlig, har testat både MT-07 och Tracer 700 tidigare, men man blir ändå alltid förvånad över hur pigg den känns tidigt i registret.
Jag körde min -83a RD350 till Yamahahandlaren, nästan samma toppeffekt på hojarna men det skiljer rätt mycket i hur effekten levereras
 
Hej på er.
Måste slå ett slag för dom två 15-liters vattentäta väskor som jag har kört runt med nu på semestern.
I ur och skur, längs mest bra tenere-vägar (läs leriga och grus), och regn stora delar av TET som jag körde.
Dom är täta, enkla att öppna, och sitter fast bra ovanpå packlådorna.
Man får det där lilla extra, och har det lätt tillgängligt, och det känns som en bra ersättare för tankväskan i mitt fall.

Grytfors_resize.jpg
 
Hej på er.
Måste slå ett slag för dom två 15-liters vattentäta väskor som jag har kört runt med nu på semestern.
I ur och skur, längs mest bra tenere-vägar (läs leriga och grus), och regn stora delar av TET som jag körde.
Dom är täta, enkla att öppna, och sitter fast bra ovanpå packlådorna.
Man får det där lilla extra, och har det lätt tillgängligt, och det känns som en bra ersättare för tankväskan i mitt fall.

View attachment 455430
Vad är det för väskor då?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Hemma från TET, och fin körning.
Rikligt med regn bitvis, som gjorde en del sträckor snorhala.
Men....ett skrapande ljud från bakhjulet i slutet av resan visade sig vara en helt förintad bromskloss.
Metall mot metall för den bakre bromsskivan, prutt!
Man kan naturligvis hänvisa till pilotfel, jag borde ju ha koll på detta, men 500 mil bör ju en bromskloss klara.
Misstänker att det kommit sand och lera mellan kloss och skiva, och att det på så viss uppstått "skavsår" som sedan blivit värre snabbt.
Nya klossar och skiva gick på ca 1200kr, och förhoppningsvis är vi på rull till helgen igen.

Tenere1.jpg

Tenere2.jpg
 
Synd bara att Waheed är så förbannat dryg att lyssna på...
Andra bullar när Zack höll i det. :näsblod

Och det är väl egentligen samma hoj som vi har här sedan start, bara att dom fick den ett år senare :va
Tycker att den ser lite klarare röd ut i färgen, men kan ju vara ett fenomen från filmningen.
Han verkar dock köra med helljuset hela videon.
 
Haha, håller med där.
Jag har liksom skippat några av hasn avsnitt bara på grund av det :crash

Zack och Ari är tillbaka på tuben hos Revzilla nu efter att ha släppt MotorTrend. Zack fortsätter med sina daily commute videos där och Ari har en ny version av MC garage. Värt att kolla in!

Waheed är dåligt påläst och kommer med faktafel ständigt. Inget att ha alls. Varenda video jag sett med honom och den där andra tjommen är det något märkligt eller fel med.
 
Last edited:
Körde 20 mil idag med min nya ruta från Puig, ca 10cm högre än original.
Helt sjukt nöjd - ALLT vindbrus är borta, vilken skillnad!!!!!!
Jag är 178cm lång, och kan resa mig ca 5cm till innan bruset kommer, så jag vet inte vad det gör på en total kroppslängd, men det kan vara en referens.
Den fungerar i alla fall helt otroligt bra för mig :tummenupp

T7_skogen1_resize.jpg
 
Hejsan.

Har gått i tankarna ett tag att byta till mig en Tenere 700 (ifrån en XSR 700) då äventyrshoj lockar lite mera med alla dessa fina grusvägar samt spår som finns runt omkring mig.

Motorn är jag verkligen såld på och tycker nog det är en av de bästa på marknaden. Det jag är lite fundersam på är höjden, är 177cm lång så lite osäker på om jag når ner eller om man bör beställa med sänkningssats samt låg sadel?

Någon annan form utav utrustning jag bör beställa med som är ett måste?

Mvh
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top