Old Badger
SportHojsentusiast
Förslag: Inför årlig besiktning av hästars psyke där testet består av en avgassmäll från en VS1400 med original avgassystem. Kan simuleras med ett knallskot m/42. Står hästen still och ryttaren sitter kvar på hästryggen får hästen stämpeln "seg jävel" och underkänt får stämpeln "extra mörad filé".
Det kanske inte behöver vara samma krav som på polishästar men några grundläggande krav på HeSt och dess ryttare för att vistas i trafiken vore inte helt fel. Klarar man inte det blir det transport i släp om djuret ska ut i trafiken...
Träning
Polishästar genomgår ofta en intensiv träning redan som unghästar för att vänja dem vid plötsliga ljud, pistolskott, trafik och stora samlingar med människor. I Storbritannien börjar hästarna utbildas i ca 3-4 års ålder och går igenom intensiva utbildningar. Man håller stenhård koll på varje enskild häst och minsta tecken på nervositet gör att hästen sållas bort. Hästarna åker tillbaka på omutbildning en gång om året. Under träningarna går man metodiskt igenom allt som kan hända en polishäst i tjänst. En vanlig övning kan t.ex. bestå av att hästen får gå under en fallen presenning, eller eventuellt över denna.
En häst som ska vara polishäst måste absolut kunna behålla lugnet i alla situationer. Snabbhet, vighet, mod och framkomlighet är också krav som ställs på polishästarna. Trafikvana är ett absolut måste. I Spanien tränas de andalusiska hästarna i att på kommando börja rygga (backa) och samtidigt slå bakut med bakbenen, något som effektivt skingrar oroliga samlingar eller avskräcker en anfallande människa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polishäst

Jadå, båda gångerna. Jag sökte ju initialt för bröstsmärtor, andningssvårighet, yrsel, illamående etc. Ringde först 1177 och beskrev mina symptom, den mycket oroliga damen i andra luren sa något i stil med "Jag vill inte skrämma upp dig, men det låter som att du fått en hjärtinfarkt...". Då bestämde jag mig för att åka in. Normalt sett skyr jag sjukhus och ska jag åka in så ska jag i princip redan ha konstaterat att jag är döende innan jag beger mig till sjukan, men denna gången kändes det rätt befogat om man säger så... De kollade infektionsparametrar, tog EKG och diverse blodprov för att kolla hjärtenzymer, hittade ingenting och sa åt mig att åka hem och hålla koll på symptomen. Blev det värre skulle jag söker igen med en gång. Gick hemma två dagar, kände att smärtan i bröstet tilltog, yrselepisoderna blev fler och värre och så vidare. Då åkte jag in igen. De gjorde exakt samma tester som första gången, fick exakt samma resultat och gav mig exakt samma råd innan de skickade hem mig igen... Känns ju lite sådär kan jag ju säga men vem är jag att ifrågasätta. Läkarna vet förhoppningsvis vad de gör. Är väl bara att avvakta och hoppas att det blir bättre. Lär ju inte söka igen om det inte sker en markant försämring iallafall.
.
Blir jag inte av med symptomen så ska jag se om jag inte kan få till en röntgen iallafall. Kan ju vara att man kan se andra saker som inte ska vara där om inte annat...