Idag är jag förbannad därför att...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Muskelinflamation kan träffa lite överallt men bröst och rygg kan ge fasansfulla fenomen
och lika spektalulära färdsätt till sjukhus , som tennisarmbåge men på andra ställen.

Detta kan utlösas av virusinfektioner av t.ex fästingbett men även av sötningsmedel
i sockerfria drycker -.var några elitidrottare som blev av med det efter dumpat lightläsker
2 veckor - det kan vara lite oklara orsaker men det är känt och man blir av med det hur som helst

Är det Costochondritis du tänker på?


https://en.wikipedia.org/wiki/Costochondritis

OP: hur behandlar du din panikångest? SSRI och/eller lugnande? Nu är opiater inte något att rekommendera långsiktigt, men man kan prova ett par veckor och se om det ger en förbättring. Om så är fallet, kan man börja kika på långsiktigare lösningar (SSRI, livsstilsförändringar, kognitiv behandling, osv)

Jag är långt ifrån läkare, så ta inte ovanstående som någon form av medicinskt råd. Enbart för att inspirera till tankar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du skall köra någon vecka helt utan sötningsmedel , sedan om det inte går över på en vecka över så Diklofenak.

Diklofenak har fungerat på mig ibland, men numera verkar läkarkåren inte så förtjusta i det.

Jag föreskrevs diklofenak för ett tag sedan, på återbesöket hade jag en ny läkare, den läkaren reagerade med bestörtning på att jag hade ätit något som är så dåligt för kroppen så länge.

Tydligen så föreskrivs det alltmer sällan
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är det Costochondritis du tänker på?


https://en.wikipedia.org/wiki/Costochondritis

OP: hur behandlar du din panikångest? SSRI och/eller lugnande? Nu är opiater inte något att rekommendera långsiktigt, men man kan prova ett par veckor och se om det ger en förbättring. Om så är fallet, kan man börja kika på långsiktigare lösningar (SSRI, livsstilsförändringar, kognitiv behandling, osv)

Jag är långt ifrån läkare, så ta inte ovanstående som någon form av medicinskt råd. Enbart för att inspirera till tankar.

Nja vette fan vet inget om sådan medicinering alls då jag aldrig haft det eller käkat sån skit men just muskelsmärtor kopplat till inflammation - sånt går över iaf oftast.

Lär inte vara psykisk för han utan nått enkelt som med kost och vanor :tummenupp

Edit

Ang Diklo så är det snart receptbelagt så det är lite farligt
i vissa lägen men det kan man använda som tryout medicin
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Största problemet med Diklofenak är att det passerar kroppen och ut i reningsverken där det är svårt at få bukt med.
Sen är det ju inte precis hälsokost. Det var inte länge sedan det var receptbelagt, oklart varför man släppte det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du skall köra någon vecka helt utan sötningsmedel , sedan om det inte går över på en vecka över så Diklofenak.

Ingen effekt vecka två så är det nått annat....som t.ex fanns lite spännande saker med bröstbenet om man gogglade på nätet då 2010 men det var inte det jag hade då iaf utan blev av med det helt

Iaf så kan du börja med det

Diklo har nästan 100% effekt annars på muskelinflamation som tennisarmbåge t.ex men inte alltid
mot bröstmuskelinflamation då själva muskeln drabbas och skapar den sköna smärtan

Köra lite trail and error

Vad har sötningsmedel med saken att göra? ger det panikångest? :va

Jag ska höra med läkaren nästa gång och fråga vad hen tror om diklo ifall iprenkuren inte ger effekt.

Är det Costochondritis du tänker på?


https://en.wikipedia.org/wiki/Costochondritis

OP: hur behandlar du din panikångest? SSRI och/eller lugnande? Nu är opiater inte något att rekommendera långsiktigt, men man kan prova ett par veckor och se om det ger en förbättring. Om så är fallet, kan man börja kika på långsiktigare lösningar (SSRI, livsstilsförändringar, kognitiv behandling, osv)

Jag är långt ifrån läkare, så ta inte ovanstående som någon form av medicinskt råd. Enbart för att inspirera till tankar.

Jag går inte på några mediciner, har inte fått något ordinerat förutom Ipren nu då... Gick hos psykolog regelbundet en period, men det enda jag fick därifrån var diverse råd om hur jag ska sköta min vardag och sen var det mest "Det går över med tiden".
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Andra gången på kort tid som jag besöker akuten. Läkarna hittar fortfarande inte felet. Kommer man in med bröstsmärtor, illamående, yrsel och svårighet att andas för andra gången på en vecka så vill man inte riktigt höra "Vi gjorde samma tester som sist du var här och hittade fortfarande inget. Jag tror på muskelinflammation i bröstkorgen, testa Ipren tre gånger dagligen i tio dagar och se om det blir bättre. Om inte så återkom". Alltså, jag köper att sjukvården är överbelastad såhär i coronatider menvafan... :huvet
Du äter inga andra mediciner då? Fick typ såna symtom när jag käka tramadol för min axel. Har nog aldrig mått så dåligt, o de va samma symptom som hjärtinfarkt, så läkarna tog de allvarligt
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu kommer det en fördom... jag gissar att byggjobbarna inte är svenska så eventuell bortförklaring skulle bara vara att de inte visste eller förstod.
Jag är själv i byggsvängen och kan säga att det är jävligt få Svenska byggare som blossar och när det kommer till våra kära östeuropéer råder det diametralt omvända...
Hör ingen brytning alls så jag gissar att de är svenska.
Tror inte direkt de tillhör eliten bland byggjobbarna. Trots att de är rätt unga är de alla tjocka, smutsiga och bär byxorna med så mycket sagg att man ser myntinkastet även när de inte hukar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du äter inga andra mediciner då? Fick typ såna symtom när jag käka tramadol för min axel. Har nog aldrig mått så dåligt, o de va samma symptom som hjärtinfarkt, så läkarna tog de allvarligt

Nej, ingenting alls. Läkarna frågade specifikt om sånt också, gissningsvis för att utesluta att det skulle röra sig om biverkningar av mediciner men jag tar ingenting utom möjligtvis receptfria värktabletter någon gång ibland.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Hör ingen brytning alls så jag gissar att de är svenska.
Tror inte direkt de tillhör eliten bland byggjobbarna. Trots att de är rätt unga är de alla tjocka, smutsiga och bär byxorna med så mycket sagg att man ser myntinkastet även när de inte hukar.

Hahaha
Unga o tjocka, låter inte som byggare direkt...
Bara för att man har lyckats tråckla på sig arbetskläder är man inte automatiskt snickare eller dyligt.
Är väl nått som nån som känner nån släppt in...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad har sötningsmedel med saken att göra? ger det panikångest? :va

Jag ska höra med läkaren nästa gång och fråga vad hen tror om diklo ifall iprenkuren inte ger effekt.



Jag går inte på några mediciner, har inte fått något ordinerat förutom Ipren nu då... Gick hos psykolog regelbundet en period, men det enda jag fick därifrån var diverse råd om hur jag ska sköta min vardag och sen var det mest "Det går över med tiden".

Ang muskelsmärtor iaf kan man hitta folk som får det av sötningsmedel , inte jättevanligt utan tvärtom så det är iaf en byggsten på vägen mot diagnos för att kolla upp.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag går inte på några mediciner, har inte fått något ordinerat förutom Ipren nu då... Gick hos psykolog regelbundet en period, men det enda jag fick därifrån var diverse råd om hur jag ska sköta min vardag och sen var det mest "Det går över med tiden".

Det är inte ovanligt att man behandlar med en kombination av kognitiv terapi, livsstilsförändringar, och medicinering. När det gäller det sistnämnda är SSRI en mer långsiktig lösning och något som kan kombineras med lugnande vid behov.

Personligen hade jag tagit ett snack med en läkare och fått panikångesten adresserad. Det är inte acceptabelt att få rådet ”lugna ned dig och återkom om det bli värre”, utan det ska finnas en plan och en väg till förbättring.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Fy fan.
Hade några liknande symptom för ett par år sedan. Hittade ingenting. Gick över efter 3-4 månader.
I mitt fall tror jag dock att det berodde på ett sprucket revben efter en bra ful tackling, men fick aldrig någon röntgen.

Jasså ingen röntgen men en frispark blev det väl ? om den sen blev vid pappersbalarna på Ica eller på fotbollsplanen kan ju kvitta :smasha
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jasså ingen röntgen men en frispark blev det väl ? om den sen blev vid pappersbalarna på Ica eller på fotbollsplanen kan ju kvitta :smasha

Nja andra killen grinade mer så fick frispark han trots armbågen först. Smärtan kom först efter någon dag så tänkte därför inte på det först när jag var till läkaren med bröstsmärtor strålande ut i armen.
Var först när det började avta efter typ 2 mån som jag märkte att det var koncentrerat till mitt på ett revben på vänster sida och började lägga ihop ett och ett till vad det kunde vara.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är inte ovanligt att man behandlar med en kombination av kognitiv terapi, livsstilsförändringar, och medicinering. När det gäller det sistnämnda är SSRI en mer långsiktig lösning och något som kan kombineras med lugnande vid behov.

Personligen hade jag tagit ett snack med en läkare och fått panikångesten adresserad. Det är inte acceptabelt att få rådet ”lugna ned dig och återkom om det bli värre”, utan det ska finnas en plan och en väg till förbättring.

Enligt psykologen jag haft kontakt med så finns det inte så mycket mer att göra. Hon menade att jag inte behövde ha några fortsatta samtal eller någon vidare behandling, och någon medicinering var det inte tal om. Jag skulle bara försöka eliminera stressorer ur mitt liv, skapa mig bra rutiner och en sund vardag helt enkelt så skulle besvären gå över av sig själv med tiden. Så någon konkret plan fick jag väl inte, bara generella riktlinjer.

Ang muskelsmärtor iaf kan man hitta folk som får det av sötningsmedel , inte jättevanligt utan tvärtom så det är iaf en byggsten på vägen mot diagnos för att kolla upp.

Åfan, visste jag inte. Får höra med läkaren vad han tror, om inte annat så är det ju bättre ju mer som kan uteslutas ja.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Enligt psykologen jag haft kontakt med så finns det inte så mycket mer att göra. Hon menade att jag inte behövde ha några fortsatta samtal eller någon vidare behandling, och någon medicinering var det inte tal om. Jag skulle bara försöka eliminera stressorer ur mitt liv, skapa mig bra rutiner och en sund vardag helt enkelt så skulle besvären gå över av sig själv med tiden. Så någon konkret plan fick jag väl inte, bara generella riktlinjer.



Åfan, visste jag inte. Får höra med läkaren vad han tror, om inte annat så är det ju bättre ju mer som kan uteslutas ja.

Ett samtal med en annan läkare skadar nog inte.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
En jä... ischiasvärk. Har inte kunnat ta ut hojen och solen skiner. Vilken jä... bestraffning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vekling!
________________________

F-n vilket uselt dagsavslut, för ovanlighetens skull hade någon parkerat på E4'an så jag passar väl på att sparka mutter på byggskutan.. en stund. Denna dag var det tydligen rekord i köer för man ska hålla avstånd, vilket jag köper men måste det ske i ultrarapid? P.g.a. detta köshoppas det hej vilt och alla ormar sig fram ännu långsammare, blippa själv-kassan såg ännu värre ut. Övervägde en nysattack eller drive in kassan långt bort och valde det senare alternativet. Någon kontantkassa var faktiskt det enda snabba alt. så cudos men eftersom jag inte är kriminell..

Utan att trampa på tår så är Alla byggare lågbegåvade här, det slår aldrig fel punkt käft.

-Vi har konto här som jag inte har och chefen svarar inte, kan du söka på riktnummer? 08..

:4skrika

Nu har väl någon taxi tappat det och jag får sätta mig i nyuppfunnen kö.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Vekling!
________________________

F-n vilket uselt dagsavslut, för ovanlighetens skull hade någon parkerat på E4'an så jag passar väl på att sparka mutter på byggskutan.. en stund. Denna dag var det tydligen rekord i köer för man ska hålla avstånd, vilket jag köper men måste det ske i ultrarapid? P.g.a. detta köshoppas det hej vilt och alla ormar sig fram ännu långsammare, blippa själv-kassan såg ännu värre ut. Övervägde en nysattack eller drive in kassan långt bort och valde det senare alternativet. Någon kontantkassa var faktiskt det enda snabba alt. så cudos men eftersom jag inte är kriminell..

Utan att trampa på tår så är Alla byggare lågbegåvade här, det slår aldrig fel punkt käft.

-Vi har konto här som jag inte har och chefen svarar inte, kan du söka på riktnummer? 08..

:4skrika

Nu har väl någon taxi tappat det och jag får sätta mig i nyuppfunnen kö.

Jag förstod inte ett ord, kan du vara lite mer specifik?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top