ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0
Ikväll när jag återighen hälsade på Kawan i garaget och började småpilla med främre motorfästena, tappade jag nästan orken o sugen rakt ner i golvet.

Vänster motorfäste´s skruv biter inte tag i adapterdelen som är av aluminium. Den suger tag ett gängvarv o släpper sedan direkt. Såhär ser fästet och adaptern ut i sin fulla prakt (där röda pilen illustrerar fästskruvens väg in i adaptern):

vä fäste.jpg

Höger sidas fäste, å sin sida...där är motorn låg i relation till ramfästena, och kan inte lyftas en millimeter av någon outgrundlig anledning. Såhär ser det ut på den sidan:

hö fäste.jpg

Som sagt...som det ser ut så kommer jag ingen vart.
 
Såna här projekt är så intressanta att läsa om, men jag är inte avundsjuk på dina problem.

Kämpa på, de är värt de i slutänden
 
Igår fick jag en fantastisk idé...som kan visa sig vara både dum och oigenomtänkt.

Eftersom skruven för vänster adapterfäste vägrar dra mer än ett varv innan den släpper ur de mjuka aluminiumgängorna, tänker jag konslipa skruven och sedan gängsnitta den så att gängorna är intakta och fina där de börjar lite längre in på skruven.
Tanken då är att skruven ska nå in en bit i gängorna innan den börjar dra. På så vis utmattas inte de yttersta gängorna i adaptern så att de inte längre har något grepp.

Vet inte om jag själv förstod det där, men det lät som en strålande idé inuti mitt huvud igår...

Nåväl, den som får se lever. Ikväll provar jag iallafall, och misslyckas även det infallet så finns det alltid något tungt att slå sig i huvudet med.
 
Good Luck!!
En hel värld följer försöket ikväll, nåja kanske 3-4 nördar som försöker med en enkel voodo-teknik att påverka på avstånd!!
 
Good Luck!!
En hel värld följer försöket ikväll, nåja kanske 3-4 nördar som försöker med en enkel voodo-teknik att påverka på avstånd!!

- Tackar o niger vackert för voodo-supporten. Om det funkar med er hjälp så lovar jag att dricka en liten starköl på plats garaget.
 
Är det "US bolt on" på pin-pack som du har tjöpt :va:va
Lycka till, jag drar i mig ett par Corona för mental hjälp. :fyllisar
 
Min arbetsställning för motorfästejobbet skulle få Arbetsmiljöverket att uppgradera till stabsläge omedelbart.

När man som jag, som bara har två händer, ska sköta domkraften..rickla adapterfästet fram o tillbaka..pricka in skruven i det när det nått rätt läge...och dricka lite kall öl samtidigt, inser man att man håller på med något som inte är avsett för enkla organismer.

Så ikväll skålar jag med en HALV öl eftersom jag fick offra gängorna i adapterfästet för att få skruven att fästa ordentligt. Alltså en one way route som aldrig kan ångras.

Bilden här illustrerar dels det förhatliga fästet (inringat i rött), och dels den förhärligande halva ölen (inringat i rött).

ölfäste inringat.jpg

Och till er som tänker påpeka att det finns hjälpmedel att tillgå för sådana här tunga operationer, vill jag säga att inte ens Chuck:en räckte för att rädda gängorna.

radion.jpg
 
Härligt!!! och inga oljedroppar i glaset! Då kan man andas ut... och vänta på nästa problem.
 
Alltså grabbar..o ev. tjejer - det är ju för coolt bara. Verkar som jag fick dit framfästena idag i ett humörsläge som kan liknas närmast vid "javadtusan, jag kan lika gärna pilla lite på hojen innan jag duschar"

I princip helt omotiverad gick jag ut i garaget för att se hur jag skulle behöva få skiten svetsat för att motorn ska sitta som en smäck där bak, och så tog jag ju då de där sabla gängade hylsorna o petade mot ramfästena.
Plötsligt kändes det som en gänga tog på vänstersidan. Wtf! utbrast jag inte...men jag såg nog väldigt förvånad ut.
Skruvade på o den gick in som den skulle. Jublet inombords höll på att välta mig av mekpallen.

Rundade hojen o provade andra sidan, som gjorde precis likadant!

Jag har bildbevis - se själva. För säkerhets skull ringade jag in respektive problemområde så ni ska kunna bli riktigt imponerade av mina färdigheter:

Inkedväfäste_LI.jpg
Inkedhöfäste_LI.jpg
 
Fan vad underbart:tummenupp
Ibland behöver man ta en runda bort ifrån det man håller på med för att det skal lösa sig .
 
När nu motorn äntligen är fäst vid ramen, ska jag ge mig i kast med nästa gren..som känns minst sagt utmanande. Att koppla ihop allt - mekaniskt och elektriskt - så att maskinen fungerar. Alla delar ska finnas någonstans antingen i garaget eller i verkstadsrummet eller i boden ute på tomten. Rena skattjakten...utan karta.
 
Ikväll var det en kaffestund i garaget, då jag började dona med kylningen till hojen. Vattenpumpen som tidigare plockats ner och badat ultraljudsbad. Duscha lätt med X25 o så borsta fint.
1.jpg

Men..vad håken nu rå? Gummipackningsjäklen svällde av lösningsmedlet! Probleem.
3.jpg

Funderade villrådigt en stund, tills jag insåg att en biopsi var av nöden tvungen.
4.jpg

Så. Hur får man nu en sån här läckbenägen delning att hålla tätt? Jo, för varje riktig karl har flytande packning på tub hemma nämligen.
5.jpg

Rena kirurgin om jag får säga det själv. Och det får man när man är helt ensam i garaget.
6.jpg

Då är det bara att skruva ihop halvorna och avnjuta ett steg på vägen, tänker jag nöjt.
..tills jag ska ta mig en skruv o börja på. Var är skruvarna i den här röran??
2.jpg

Sent omsider, hungrig o trött o med darrande underläpp, var både vattenpump och oljepumpen hopskruvade så snyggt som om de varit helt nya.
pumparna 2.jpg

Nästa steg blir att försöka förstå hur de ska sitta på ZX9-motorn o slangkopplingarna som ska försörja motorn med svalka. Tillräckligt utmanande, må jag säga.
 
Hoppas den håller tätt nu bara så du slipper problem sen.
Märkte samma när jag plockade av förgasare förra året när packningarna till flottörhuset svällde , var på väg beställa nya men jag väntade tills dagen efter och då hade dom återfått sin storlek:tummenupp
Varit surt för dom var nya , hade bara monterad en lite fel så det blev en liten läcka och bensinen fick dom
till att svälla.
 
Nu här på jobbet funderade jag på om jag borde använda någon gänglåsning på skruvarna för olje- och vattenpumpen, eller inte?

Det finns en del sådant att fundera på generellt...vilka skruvar ska gänglåsas? När ska bricka användas? Vanlig bricka eller låsbricka?

Så många undringar...så lite kaffe
 
Borde synas om det fanns nått innan på dom gamla bultarna.
Jag skal inte använda nått på min kawasaki zrx för montering av vattenpumpen , bara dras med 10nm enligt boken.
Kolla om du hittar verkstadsmanualen här https://www.manualslib.com/


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Behövs ingen låsning på kawa.vibrerar ju inget.


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top