ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0
Ta det direkt efter träningspasset istället när du är uppumpad och stark som satan!

- Av någon outgrundlig anledning är jag sällan stark direkt efter ett hårt träningspass. Vetefan hur det går till...måste vara något med det elektriska
 
I give to you ett flödesschema för kvällens övningar.
From happy mechanic till happy mechanic. It a journey we all have to make.
Bild1.PNG

Någonstans där cheyen kommer in och frågar vad man pysslar med så brukar det urarta.
 
Allright, ikväll kom jag en bit på väg och har nu lyckats montera motorn i de tre fästen som man förväntas kunna. Det fjärde - övre vänstra - motorfästet, ska inte matcha ramfästet, utan kräva att man borrar upp hålet lite.

Okey...hur fan menar ni då? Bilden tagen rakt genom ramfästet visar att det är omöjligt om man inte dels ska fräsa sönder banjoskruven och dels inte gå rakt in i blocket :huvet

ö vä fäste.jpg ö vä fäste 3.jpg


"the top engine mount on the frame and engine mount wont line up you get them as near as possable and run a 13mm drill through the top mount into the off set engine . EASY"
 
Hej Micke!

Jag är ny här på forumet och detta kanske jag kan hjälpa dig med.

Sitter motorn rätt i bakre fästena och rätt i sida?
Borra-nää. Adapter mellan motor och ram bör fungera.
En adapter med tjocklek som mellanrummet mellan motor och ram. Fästörat i toppen ser ut att var för M8 och är örat plant på baksidan kan du dra en M8 skruv från insidan och i gängat hål i adaptern.
Gör man sedan en hylsa med yttergänga som hålet i ramen och ett hål för M8 i hylsan kan man dra en skruv utifrån och i adaptern som har ett M8 gängat hål även för den skruven.
Oljerörsanslutningen (banjon) sitter nära men det bör bli tillräckligt gods kvar för M8 yttre bulten.
Jävlas det kan man göra en excentrisk innerhylsa för yttre M8 skruven och flytta hålet lite från oljerörsanslutningen.
Om den förskjutning av hålen som man ser på dina bilder stämmer skall det vara rimligt med gods mellan de två M8 hålen i adaptern.
Tillräckligt6 luddigt? :crash
 
Hej Micke!

Jag är ny här på forumet och detta kanske jag kan hjälpa dig med.

Sitter motorn rätt i bakre fästena och rätt i sida?
Borra-nää. Adapter mellan motor och ram bör fungera.
En adapter med tjocklek som mellanrummet mellan motor och ram. Fästörat i toppen ser ut att var för M8 och är örat plant på baksidan kan du dra en M8 skruv från insidan och i gängat hål i adaptern.
Gör man sedan en hylsa med yttergänga som hålet i ramen och ett hål för M8 i hylsan kan man dra en skruv utifrån och i adaptern som har ett M8 gängat hål även för den skruven.
Oljerörsanslutningen (banjon) sitter nära men det bör bli tillräckligt gods kvar för M8 yttre bulten.
Jävlas det kan man göra en excentrisk innerhylsa för yttre M8 skruven och flytta hålet lite från oljerörsanslutningen.
Om den förskjutning av hålen som man ser på dina bilder stämmer skall det vara rimligt med gods mellan de två M8 hålen i adaptern.
Tillräckligt6 luddigt? :crash

- Det var lite komplicerat att hänga med i svängarna där, men en adapter hade ju varit optimalt givetvis.
Men det är en del bök att få till hylsa med in- och utvändig gänga osv, för mig som står i ett enkelt garage o mekar.

Skulle du möjligtvis kunna skissa upp det du beskriver, så jag kan se om det är görbart med hjälp av någon här på jobbet?
 
Så här tänker jag. Inget skalenligt, bara principiellt. Hoppas skärmdumpsbilden kom med!
 

Bifogat

  • Adapter.PNG
    Adapter.PNG
    19.5 KB · Visningar: 126
Tjena!
Har livet kommit ivägen för slutförandet :va
 
Tjena!
Har livet kommit ivägen för slutförandet :va

- Tjenatjena, icke då : )
Eller ja på sätt o vis. Jag inväntar motorfästen från den större kontinenten i väster, och under tiden gräver jag trädgårdsdamm.

Men jag lär nog snart vara skruvandes o svärandes med hybriden igen : )
 
Motorfäste och oljekåpa skickades från USA i måndags. Stycktillverkade/frästa för min hoj.

Oljekåpa.JPG

Vågar jag ens öppna fakturan när den landar i min lilla lådda....
 
Okeeeey, grejorna (nytillverkad oljeplatta med flyttad banjoskruv, höger motorfäste, stålspunnen oljeslang med nippel mm.) har anlänt mitt garage.

Härifrån o fram finns nu inga direkta ursäkter för att inte börja bygga om hojen till en trimmad hybrid a.k.a. ZX8+
Ja förutom brist på tid, brist på kompetens samt svår vinterkyla förstås...
 
Självklart fanns det ytterligare en "ursäkt" till att försena detta.
Skickat till mig fick jag en fin gängtapp och ett munstycke i äkta mässing.

oljemunstycke.jpg

Den enkla instruktionen löd: borra upp originalanslutningen och gänga den. Sen skruvas munstycket i.

Problem no.1 - gängtappen var konad.
Problem no.2 - gängtappen var NTP-gängad
Problem no.3 - vilken jäkla borrdimension ska man använda?

Alltså...jag tänker använda en rak gängtapp och kompensera med gängtätning och en o-ring.
Frågorna är bara hur jag får tag i en med NTP-gänga? Vad för dimension på borret om jag ska gänga upp hålet så det matchar munstycket? Någon klurig ekvation där som inte går att lösa såhär efter Hawkings bortgång?
Ska jag hänga mig i gasvajern eller kopplingsvajern?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top