Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag motsätter mig inte din logik här.
Det jag motsätter mig är att media drar upp sånt här i parti och minut för att cementera bilden att elbilar är värdelösa tingestar, speciellt på glesbygden och på vintern.
Det är en bil som har egenskaper, vissa av dem lämpar sig ypperligt på vintern (drivlinan och den snabba uppvärmningen). Andra lämpar sig sämre, såsom den minskade räckvidden.

Håller med här.
Det går iofs åt båda hållen vad gäller vinklingen.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu kanske jag misstog mig, eftersom det handlade om ett bostadsbolag, för jag antog att de skulle köra dessa i närområdet där bostäderna finns. De klagade ju inte på räckvidden i det dagliga arbetet som jag tolkade det hela utan när det var dags för service, och tvingades skicka på bärgare ner till Luleå, för det klarade de inte. Ska de däremot till dagligdags köra upp till riksgränsen eller liknande och dona krävs det ju självklart större batteri som i stort sett bara finns på du-vet-vad änsåläge.

Ett bostadsbolag i Kiruna kör nog ganska många mil om dagen, kvarteren ser inte ut som miljonprogrammen direkt, men visst är det festligt att skicka bilen med bärgare för att serva den.

Det var ju lite det Tesla Taxi i Umeå också hade problem med, det var därför dom gav upp på att köra Tesla.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad var det för skitbilar de hade köpt? Think?

Jag gissar bara här, men förmodligen Renault Kan-gå, en skitbil som dom har lurat på hantverkare på flera orter, och alla har blivit besvikna.

Jag har en bekant som köpte en begagnad FD hantverkar Kan-Gå, det är rent tragiskt hur dålig räckvidd och värme den bilen har, han kör mest Volvo 240 på vintern, och om han ska längre än 10 mil på sommaren.

Dessutom betalar han mer i batterihyra per månad än vad jag betalar för dieseln... :huvet
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Håller med här.
Det går iofs åt båda hållen vad gäller vinklingen.
Ja lika illa är det ju om någon går ut och säger att en elbil med pytte-batteri funkar för allt och alla. Helt fel det också. Själv har jag däremot inte sett speciellt många sådana, men jag kanske inte ser skogen för alla träd. :crash
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag gissar bara här, men förmodligen Renault Kan-gå, en skitbil som dom har lurat på hantverkare på flera orter, och alla har blivit besvikna.

Jag har en bekant som köpte en begagnad FD hantverkar Kan-Gå, det är rent tragiskt hur dålig räckvidd och värme den bilen har, han kör mest Volvo 240 på vintern, och om han ska längre än 10 mil på sommaren.

Dessutom betalar han mer i batterihyra per månad än vad jag betalar för dieseln... :huvet
Ja det skulle ju förklara det hela. De tidigare rännååörna var verkligen inget att hänga i (h)julgranen. Nu ska väl iaf Zoe ha blivit något förbättrad på senare tid, men jag skulle aldrig få för mig att köpa franskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det skulle ju förklara det hela. De tidigare rännååörna var verkligen inget att hänga i (h)julgranen. Nu ska väl iaf Zoe ha blivit något förbättrad på senare tid, men jag skulle aldrig få för mig att köpa franskt.

Den nya Peggan ser ju IOFS rätt shysst ut, bra räckvidd för pengen också.
Men fransmän och el... Nu var det väl IOFS fler tillverkare med på den plattformen, så kanske...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Den nya Peggan ser ju IOFS rätt shysst ut, bra räckvidd för pengen också.
Men fransmän och el... Nu var det väl IOFS fler tillverkare med på den plattformen, så kanske...
Kan ju inte garantera det, men nog fan kommer de att lyckas producera elektroner som lär sig strejka eller nåt sånt :brynad
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag motsätter mig inte din logik här.
Det jag motsätter mig är att media drar upp sånt här i parti och minut för att cementera bilden att elbilar är värdelösa tingestar, speciellt på glesbygden och på vintern.
Det är en bil som har egenskaper, vissa av dem lämpar sig ypperligt på vintern (drivlinan och den snabba uppvärmningen). Andra lämpar sig sämre, såsom den minskade räckvidden.

Nej. Det är ju lite synd att man gör så. Det kan jag hålla med om. Men jag tror att det är delvis skapat av den ganska massiva kampanj som pågår att alla borde skaffa elbil och att elbilar minsann funkar för alla.
Då blir motreaktionen att "Elbilar funkar visst inte för alla". Tyvärr.

Det gör ju att debatten blir väldigt polariserad vilket sällan främjar en vettig debatt.

I praktiken så finns det ju en hel del användningsfall där en elbil i många avseenden är betydligt bättre än en fossildriven bil samtidigt som det finns användningsfall där en elbil inte funkar så bra medan en fossilbil gör det.

Är det frågan om kortare sträckor i tätorter så är ju en elbil överlägsen eftersom man då kan se till att den laddas under natten och så slipper man helt fundera över om bilen är "tankad".
Är det längre sträckor under "sämre förhållanden" som väldigt kallt, dålig tillgång på laddställen osv så minskar utbudet av elbilar som uppfyller kravspecen vilket gör en bensin eller diesel bättre i dom fallen.

Ser jag till mitt eget användningsfall så är den absoluta majoriteten av min körning relativt korta sträckor. Jag har under 4 mil ToR till jobbet och hem igen och stannar bara till på vägen hem om jag behöver handla. För det skulle en elbil med relativt kort räckvidd funka utmärkt. Det är 90-95% av min körning.
Problemet är dom övriga 5-10% jag kör när jag vill kunna köra drygt 20 mil utan laddning (även om det skulle vara vinter) Dvs för att klara min bilkörning så skulle jag behöva en elbil med uppgiven räckvidd på minst 30-40 mil även om det är en mindre del av min körning. För att få en elbil med den räckvidden så krävs det att det är en relativt ny och ganska dyr elbil vilket innebär att kapitalförlusten för den i form av värdeminskning i sig är större än vad jag dag betalar för min bil och körning även om jag kör en relativt motorstark bensinare. Och då har jag inte ens börjat ladda den med el.

En tesla är för mig inget alternativ. Delvis på grund av dom höga priserna men mycket också för deras inställning att man absolut inte får serva eller reparera den hos en icke tesla verkstad om man inte vill riskera att dom "brickar" den remote. Eller att dom tycker att dom spontant kan slå av funktioner i bilen för att dom tycker att dom vill ha betalt en gång till för samma funktion.
Så innan det finns bra alternativ av andra fabrikat som uppfyller kravspecen med en uppgiven räckvidd på ca 40 mil och god tillgång till snabbladdning så känns det inte som att en elbil är ett fördelaktigt alternativ för mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ser jag till mitt eget användningsfall så är den absoluta majoriteten av min körning relativt korta sträckor. Jag har under 4 mil ToR till jobbet och hem igen och stannar bara till på vägen hem om jag behöver handla. För det skulle en elbil med relativt kort räckvidd funka utmärkt. Det är 90-95% av min körning.
Problemet är dom övriga 5-10% jag kör när jag vill kunna köra drygt 20 mil utan laddning (även om det skulle vara vinter) Dvs för att klara min bilkörning så skulle jag behöva en elbil med uppgiven räckvidd på minst 30-40 mil även om det är en mindre del av min körning.


Så ser det nog ut för dom flesta, ett alternativ är ju att köpa en glorifierad golfbil med räckvidd för den dagliga pendlingen, och sedan hyra/låna bensinbil för långresorna.

Ju fler långresor man gör per år, desto ohållbarare och dyrare/krångligare blir det.

Ett annat alternativ jag skulle kunna tänka mig (och det är ju ett under att ingen driven elbilsförsäljare har tänkt på det) är att man åker dit man har köpt sin svindyra golfbil, parkerar den där och får låna (hyra skitbilligt) en bensinbil/minibuss för dom där resorna man inte klarar på batteri, det behöver ju inte vara en ny lyxig bil, tänk lite som "Rent a Wreck" lite äldre men fullt dugliga transportbilar.
(jag vet en som gör så enbart genom goda kontakter på bilfirman, lånar en inbytt bil när han behöver för "provkörning" en helg)

Sen kommer man tillbaka hem och får hämta sin elbil varm från laddaren hos försäljaren.

Ett sista alternativ, om man köper en elbil får man behålla sin gamla fossibil, betalar ingen skatt på den, har samma försäkring på båda, och får ställa på fossilbilen när man behöver, så ställs elbilen automatiskt av samma tid.
Man kan ju ha en max-påställd tid på 1½ månad/år så klarar man både husvagns semestern och någon vinterresa, men uppmuntrar i övrigt inte användandet.

Kunde man på något sätt lösa dom där 10% som inte funkar med elbil (annat än dom dyraste), så skulle folk kunna köpa billiga små elbilar med taskig räckvidd och omställningen till elbilar skulle gå fortare.
Just nu (och så har det varit länge) väntar folk hela tiden på nästa generation, med bättre och billigare batterier, fick man upp försäljningen på dom halvkassa elbilarna som finns i dag så skulle utvecklingen gå fortare.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och även om den nya körcykeln är bättre och relativt rättvisande för fossilbilar så är den fortfarande väldigt felvisande för elbilar. Enligt dom siffror som jag sett så verkar det som att den absoluta majoriteten i praktiken klarar mellan 70-80% av den uppgivna räckvidden. Även om det sker i förhållanden som inte på något sätt är extrema. Det är ju ett problem
Och ännu värre är det ju för hybrider, eftersom man kan få igenom 2,5 ton SUV med V8 som supermijöbil, eftersom du kan köra testbanan på el, men sen är den ju också slut och du puttrar vidare med bensinmotorn.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag köpte min elbil för sex år sen ingick det "rabatt på hyrbil" just för såna tillfällen när man skulle längre sträckor. Eftersom jag "alltid" hållit mig med mer än en bil behövdes det inte. Jag frågade om rabatten och det var nog billigare att inte hyra av Europcar ändå. Merinfo säger att jag har nio fordon. Inte underligt att jag har svårt att få nåt gjort i garaget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och ännu värre är det ju för hybrider, eftersom man kan få igenom 2,5 ton SUV med V8 som supermijöbil, eftersom du kan köra testbanan på el, men sen är den ju också slut och du puttrar vidare med bensinmotorn.

Men bara om det är varmt ute, för annars slår V8'an igång för att hålla värmen i bilen, oavsett om du ska köra 1km i maklig fart...

Plugin-hybrider som går att elköra tills batteriet är tomt, oavsett hastighet och temperatur har väl en liten nish, att både klara 90% av resorna på el, men också att klara semesterresan.
Men folk som köper hybrid i dag pluggar ju aldrig in dom utan låter bensinmotorn sköta laddningen, vilket gör att dom är bensindrivna 100% av tiden, även om det är elmotorn som drar runt hjulen, och då är det ju en miljöbluff.

Jag skulle kunna ha en Outlander PHEV, och jag skulle plugga in den jämt när jag parkerar, det gör jag ju redan vintertid med dieseln, för att kunna köra 90% på el och ha en varm bil att kliva in i.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag köpte min elbil för sex år sen ingick det "rabatt på hyrbil" just för såna tillfällen när man skulle längre sträckor. Eftersom jag "alltid" hållit mig med mer än en bil behövdes det inte. Jag frågade om rabatten och det var nog billigare att inte hyra av Europcar ändå. Merinfo säger att jag har nio fordon. Inte underligt att jag har svårt att få nåt gjort i garaget.

Ja, det är ju en superbra lösning som kanske kan tippa över en osäker köpare till att slå till.
"Men vi tar oss ju inte till Sälen på sportlovet"
"Här, du får 50% rabatt på hyrbil för den resan, så är inte det ett problem"

Jag tittade lite på Nissan E-NV, den har ju för dålig räckvidd, men en inbytt sådan fast diesel för 50.000kr som har gått 12tusen mil kunde ju bilhandlaren ha som gratis/billig lånebil till sina elbilskunder så att dom tar sig till stugan/kan dra släpvagn till återvinningen/ vad dom nu behöver. (får bara dra 1100kg på kulan, trots att bilen skulle få dra 1500 på B annars, jävla löstagbara drag)

Det är ju ingen stor extrakostnad för en bilfirma att låna ut och få lite mer mil på en sån...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vi har haft en laddhybrid nu sedan strax innan julen -19.
Den har nu gått dryga 600 mil.
Skulle tro att det är 50/50 långfärd och lokala resor.
Jag kör alltid på elen så länge den räcker, jobbet T o R, affären osv går alltid på el, till släkt, stuga osv är det hybridläge där bilen själv blandar el o bensin på något smart sätt.
Med värme, lyse o allt annat så räcker batteriet kring 4 mil, i reklamen ska den klara 5,5 i bästa möjliga förhållanden.
Bensinförbrukningen på färd kring 30 mil i hybridläge brukar hamna på 0,4 - 0,5l och så då drygt 10kw el
Jämfört med vår etanol / bensin-Volvo så är det en sparbössa. ca 2kW á 1,60:- inkl alla avgifter o skatt är ca 10:- billigare per mil mot fossilbilen. Rakt av bensin mot bensin på samma sträcka blir skillnaden mindre men märkbar, volvon vill ha 0,8-0,9 så i princip dubbla förbrukningen.
Inser att jämförelserna är svåra att beskriva, men slutsatsen är att använder man elen i hybridbilen så åker man billigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har haft en laddhybrid nu sedan strax innan julen -19.
Den har nu gått dryga 600 mil.
Skulle tro att det är 50/50 långfärd och lokala resor.
Jag kör alltid på elen så länge den räcker, jobbet T o R, affären osv går alltid på el, till släkt, stuga osv är det hybridläge där bilen själv blandar el o bensin på något smart sätt.
Med värme, lyse o allt annat så räcker batteriet kring 4 mil, i reklamen ska den klara 5,5 i bästa möjliga förhållanden.
Bensinförbrukningen på färd kring 30 mil i hybridläge brukar hamna på 0,4 - 0,5l och så då drygt 10kw el
Jämfört med vår etanol / bensin-Volvo så är det en sparbössa. ca 2kW á 1,60:- inkl alla avgifter o skatt är ca 10:- billigare per mil mot fossilbilen. Rakt av bensin mot bensin på samma sträcka blir skillnaden mindre men märkbar, volvon vill ha 0,8-0,9 så i princip dubbla förbrukningen.
Inser att jämförelserna är svåra att beskriva, men slutsatsen är att använder man elen i hybridbilen så åker man billigt.

Vad är det för märke/modell?

Stoppar du i sladden och laddar efter varje körning?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad är det för märke/modell?

Stoppar du i sladden och laddar efter varje körning?

Det är en VW Passat -20.
Ja, vi har en laddbox hemma och finns det möjlighet så laddar jag om vi är iväg någonstans också.
Tyvärr tar det ju en evighet att ladda från ett 10A-uttag men det fyller ju alltid upp lite.
I stugan har jag ett vanligt 400V CEE-uttag så jag har 16A tillgängligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Men folk som köper hybrid i dag pluggar ju aldrig in dom utan låter bensinmotorn sköta laddningen, vilket gör att dom är bensindrivna 100% av tiden, även om det är elmotorn som drar runt hjulen, och då är det ju en miljöbluff.
Fast det där stämmer inte speciellt bra. Jag kör laddhybrid sen tre år tillbaka och laddar hemma och på jobbet. Idag kommer vägmätaren passera 11000 mil i min KIA och snittförbrukningen av bensin har varit 3,08 liter/100 km under de här åren. Hur mycket el som gått åt vet jag inte. Betalar en schablonkostnad i extra skatt för att kunna ladda på jobbet.

De laddhybrider som finns i området där jag arbetar står så gott som alltid på laddning med två undantag. Min chefs Mitsubishi har ström som räcker både till och från jobbet och en Prius Prime. De senare har så små batterier att jag förstår att det inte lönar sig att ladda dem.

Sen det där med värmepump i laddhybrider. Det är ju jättebra när det inte är kallt på allvar för då får man ingen värme alls till en början.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast det där stämmer inte speciellt bra.

De laddhybrider som finns i området där jag arbetar står så gott som alltid på laddning med två undantag. Min chefs Mitsubishi har ström som räcker både till och från jobbet och en Prius Prime. De senare har så små batterier att jag förstår att det inte lönar sig att ladda dem.

Sen det där med värmepump i laddhybrider. Det är ju jättebra när det inte är kallt på allvar för då får man ingen värme alls till en början.

Ja, det var bara någon undersöknin jag läste nyss om att laddhybriderna nästan aldrig laddas, speciellt i storstäderna, utan dom köps/leasas för miljöbonusarna, och sedan körs dom som vanliga bensinbilar, rullar iväg lite tyst när dom har stått parkerade på det bensinmotorn har laddat i när dom körde sist...

Det är ju jättebra att ni laddar bilarna och kör på el.

Kan man inte förvärma bilar med värmepump när dom står på laddaren?
Som jag har förstått det är värmepump en förutsättning för att inte tappa massor med räckvidd på att värma bilen med el-element
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast det där stämmer inte speciellt bra. Jag kör laddhybrid sen tre år tillbaka och laddar hemma och på jobbet. Idag kommer vägmätaren passera 11000 mil i min KIA och snittförbrukningen av bensin har varit 3,08 liter/100 km under de här åren. Hur mycket el som gått åt vet jag inte. Betalar en schablonkostnad i extra skatt för att kunna ladda på jobbet.

De laddhybrider som finns i området där jag arbetar står så gott som alltid på laddning med två undantag. Min chefs Mitsubishi har ström som räcker både till och från jobbet och en Prius Prime. De senare har så små batterier att jag förstår att det inte lönar sig att ladda dem.

Sen det där med värmepump i laddhybrider. Det är ju jättebra när det inte är kallt på allvar för då får man ingen värme alls till en början.

Nja. Menar du att Örsundsbro är representativt för hela Sverige då eller?
Tittar man på Storstockholm så bor majoriteten i lägenheter och den absoluta majoriteten av alla som bor i lägenhet saknar möjlighet att ladda en elbil. I lägenheten jag bodde i i Solna för något år sedan så fanns det inte ett enda uttag i hela parkeringsgaraget. Inte ens ett vanligt schuko fanns att tillgå. Och på gatuparkeringarna finns som bekant inga eluttag. Och det var ett hus byggt 2009 så inte jättegammalt. Läget var detsamma i alla hus i hela det området och är det i stor utsträckning fortfarande. Det är ett område med ca 10 000 boende där ingen har möjlighet att ladda någon bil.

Och det finns en hel del undersökningar som visar att det faktiskt är så att en väldigt stor andel av laddhybriderna aldrig laddas. Får man ut en tjänstebil så får man lägre förmånsvärde om den är laddhybrid oavsett om man har tillgång till laddställe hemma. Och du får ju lägre skatt också utan att krångla med laddning.

Dvs en stor andel av laddhybriderna går uteslutande på bensin och är därmed sämre än motsvarande bensinbil pga att det blir extra vikt att släpa på. Det finns statistik på det och det är något som man anser är ett problem sett till att dom åtnjuter en hel del ekonomiska fördelar trots att dom i praktiken inte uppfyller avsikten med kraven för att få dessa fördelar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, det var bara någon undersöknin jag läste nyss om att laddhybriderna nästan aldrig laddas, speciellt i storstäderna, utan dom köps/leasas för miljöbonusarna, och sedan körs dom som vanliga bensinbilar, rullar iväg lite tyst när dom har stått parkerade på det bensinmotorn har laddat i när dom körde sist...

Det är ju jättebra att ni laddar bilarna och kör på el.

Kan man inte förvärma bilar med värmepump när dom står på laddaren?
Som jag har förstått det är värmepump en förutsättning för att inte tappa massor med räckvidd på att värma bilen med el-element

Exactemundo. Majoriteten av alla laddhybrider laddas aldrig eller sällan utan körs mestadels på bensindrift.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top