Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu hyser jag inte någon jättestor tilltro till kommunala upphandlare så det finns säkert anledning att fundera i dom banor som du tänker också.
Men det är ju också så att elbilar tappar räckvidd när det är väldigt kallt. Snö ökar också rullmotståndet vilket ytterligare sänker räckvidden.
Lägger man där till att det är fråga om en glesbyggdskommun där avstånden kan vara ganska stora och tillgången till laddställen kan vara dålig så ger det ju ganska dåliga förutsättningar för en elbil.
Det inser säkert även du.
Oavsett vad man tycker om saken så finns det ju faktiskt en hel del användningsfall där en elbil fortfarande är betydligt sämre än en bensin eller diesel eller kanske rent av inte fungerar.

I fallet med Kiruna är det kanske så att det hade funkat med en elbil med väldigt lång räckvidd. Men för något år sedan var det ju bara Tesla som hade bilar med ordentlig räckvidd. Och jag misstänker att en Tesla inte är något alternativ för någon i norra Sverige eftersom det inte finns något servicecenter norr om Stockholm ännu. Umeå kommer snart att få ett servicecenter men även det är ju på tok för långt bort om man pratar om en bil som skall köras i Kiruna. Det är ju trots allt frågan om 60 mil enkel väg om du behöver service eller reparation.
Ja elbilar tappar räckvidd när det är kallt. Det gör bensin/diesel också men det märks inte lika mycket. Lite högre förbrukning bara.
Min mening här är att det går inte att köpa in en elbil med pytte-batteri och tro att den ska funka som en traditionell bil. Man måste kolla upp vad som gäller och vad som funkar. Det kanom man vill. Men det går definitivt inte i alla lägen. Här har inköparen gjort ett dåligt val, på grund av okunskap skulle jag säga, och skyller det hela på bilen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja elbilar tappar räckvidd när det är kallt. Det gör bensin/diesel också men det märks inte lika mycket. Lite högre förbrukning bara.
Min mening här är att det går inte att köpa in en elbil med pytte-batteri och tro att den ska funka som en traditionell bil. Man måste kolla upp vad som gäller och vad som funkar. Det kanom man vill. Men det går definitivt inte i alla lägen. Här har inköparen gjort ett dåligt val, på grund av okunskap skulle jag säga, och skyller det hela på bilen.

Inköparen har köpt in en bil som inte klarar det avsedda användningsfallet ja. Visserligen är många inköpare relativt dåliga på att välja rätt men det är ju också ett faktum att dom uppgivna räckvidderna på den absoluta majoriteten av elbilarna är rena fantasisiffror. Det finns i stort sett ingen elbil som har en faktiskt räckvidd som är lika stor som den av tillverkaren uppgivna räckvidden.

Och om det faktiskt är så att inköparen haft en kravspec som fordonstillverkaren säger att bilen uppfyller men som den sedan faktiskt inte uppfyller så anser ju jag att missinformationen från tillverkaren kan misstänkas ha bidragit en hel del till misslyckandet. Om kravet är att den skall klara 30 mil utan laddning och tillverkaren säger att "jajamensan den klarar 30 mil (i nedförsbacke med medvind och om temperaturen är 17 grader)" men det sedan visar sig att vid faktiskt körning i kallt väder så har den bara 20 mil räckvidd så är det ju biltillverkaren som ljugit om bilens faktiska prestanda som orsakat problemet anser jag.

Och ja. Det finns idag i stort sett ingen elbil som klarar den uppgivna räckvidden annat än i abolut bästa tänkbara förhållanden.

Skulle jag personligen köpa en elbil så skulle jag aldrig köpa en med kortare upgiven räckvidd än 50 mil för jag vill kunna köra 30 mil. Den marginalen skulle jag anse mig behöva eftersom elbilstillverkarna ljuger värre än en häst gallopperar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att upphandlingar slutar i missnöje är väl inte ovanligt?

Att bilförsäljare ljuger är väl inte ovanligt?

Beställarkompetens sitter inte i drivmedlet.

39 mil från Kiruna till Tromsø, där finns Teslaverkstad.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inköparen har köpt in en bil som inte klarar det avsedda användningsfallet ja. Visserligen är många inköpare relativt dåliga på att välja rätt men det är ju också ett faktum att dom uppgivna räckvidderna på den absoluta majoriteten av elbilarna är rena fantasisiffror. Det finns i stort sett ingen elbil som har en faktiskt räckvidd som är lika stor som den av tillverkaren uppgivna räckvidden.

Och om det faktiskt är så att inköparen haft en kravspec som fordonstillverkaren säger att bilen uppfyller men som den sedan faktiskt inte uppfyller så anser ju jag att missinformationen från tillverkaren kan misstänkas ha bidragit en hel del till misslyckandet. Om kravet är att den skall klara 30 mil utan laddning och tillverkaren säger att "jajamensan den klarar 30 mil (i nedförsbacke med medvind och om temperaturen är 17 grader)" men det sedan visar sig att vid faktiskt körning i kallt väder så har den bara 20 mil räckvidd så är det ju biltillverkaren som ljugit om bilens faktiska prestanda som orsakat problemet anser jag.

Och ja. Det finns idag i stort sett ingen elbil som klarar den uppgivna räckvidden annat än i abolut bästa tänkbara förhållanden.

Skulle jag personligen köpa en elbil så skulle jag aldrig köpa en med kortare upgiven räckvidd än 50 mil för jag vill kunna köra 30 mil. Den marginalen skulle jag anse mig behöva eftersom elbilstillverkarna ljuger värre än en häst gallopperar.
Precis på spiken rätt! Traditionella tillverkare använder sig av siffror som i de flesta fall inte stämmer med verkligheten. (Undantaget ett visst märke, ni vet nog vilket).
Sen spär säljarna på detta (genom deras egna okunskap?) där man talar tyst om verkligheten.
Det som behövs är tillräckligt stora batterier, och tillräckligt stort beror på användningsområde. Detta är en ny parameter som tidigare inte funnits, och bidrar till förvirring/feltolkningar/etc. Mer kunskap gör att folk kan fatta bättre beslut. Och det enda sättet att höja kunskapen är att lära sig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De siffror som anges ska vara testade enligt en norm för att vara jämförbara. Jag har inte sett någon spec på en elbil där det inte framgår vilken norm man använt. Min gamla bil skulle gå 16 mil enligt NEDC. Som mest kom jag 15 och som minst 9 mil. Det är i mina ögon inte konstigare än att min gamla BMW M5 vid en tankning hade dragit 0,8 liter/mil och vid en annan 4,0 liter/mil. Det var helt enkelt olika driftfall.
Inte sjutton tyckte jag det var BMWs fel att tanken knappt räckte 20 mil ena gången.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De siffror som anges ska vara testade enligt en norm för att vara jämförbara. Jag har inte sett någon spec på en elbil där det inte framgår vilken norm man använt. Min gamla bil skulle gå 16 mil enligt NEDC. Som mest kom jag 15 och som minst 9 mil. Det är i mina ögon inte konstigare än att min gamla BMW M5 vid en tankning hade dragit 0,8 liter/mil och vid en annan 4,0 liter/mil. Det var helt enkelt olika driftfall.
Inte sjutton tyckte jag det var BMWs fel att tanken knappt räckte 20 mil ena gången.

Nej. Man får ju inte vara dummare än att man inser att om man pressar bilfan allt vad den går så tar energireserven slut fortare. Det gäller ju oavsett om det är bensin, diesel eller el.
Men det är inte riktigt det som är frågan här. Problemet är ju att den norm som används inte överensstämmer med verkligheten.
Om du vid lugn körning (oavsett stad eller landsväg) inte kommer i närheten av vad som uppgivits som bränsleförbrukning eller räckvidd så finns det ju ett problem med att normen inte överensstämmer med ett typiskt, verklighetsbaserat användningsfall. Nu är ju den nya testnormen lite hårdare och ger lite bättre siffror än vad som tidigare varit fallet men det är ju fortfarande så att det är mycket svårt att köra en bil så att man uppnår dom siffror som tillverkarna uppger. Det anser jag är ett problem.

Om tillverkaren uppgivit att en bil ska dra 0,6 på landsväg i 90 och man ställer farthållaren på 90 och det resulterar att bilen drar 0,8 till 0,9 så anser jag att det finns ett problem ställt till att den uppgift som angivits inte är verklighetsbaserad. Om det resulterar i att bilen drar 0,65 så får det väl anses vara inom felmarginalen eftersom förhållanden med höjdskillnader och annat kan påverka lite också.

Och även om den nya körcykeln är bättre och relativt rättvisande för fossilbilar så är den fortfarande väldigt felvisande för elbilar. Enligt dom siffror som jag sett så verkar det som att den absoluta majoriteten i praktiken klarar mellan 70-80% av den uppgivna räckvidden. Även om det sker i förhållanden som inte på något sätt är extrema. Det är ju ett problem
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och även om den nya körcykeln är bättre och relativt rättvisande för fossilbilar så är den fortfarande väldigt felvisande för elbilar. Enligt dom siffror som jag sett så verkar det som att den absoluta majoriteten i praktiken klarar mellan 70-80% av den uppgivna räckvidden. Även om det sker i förhållanden som inte på något sätt är extrema. Det är ju ett problem

Nissan hade ju en kampanj där man fick låna en Leaf en helg för att prova på att vara elbilsägare.
Jag anmälde mig och en mycket trevlig säljare hörde av sig, det var bara att hämta ut en Leaf och köra så mycket man ville hela helgen.

Det var den gamla 40kW (som nyss hade släppts) Leafen man fick låna, uppgiven räckvidd då har jag för mig var 35mil, med den nya körcykeln har dom skrivit ner det till 27.
Jag sa att jag skulle åka och hälsa på mina föräldrar, så det kunde bli kört en 35 mil totalt ungefär, med laddning ett dygn där.

Inga problem, bara att låna,"Vad bra sa jag, för det är 17 mil enkel och inte en laddare på hela vägen, men med det nya stora batteriet är ju inte det något problem"

Då ville han inte låna ut den längre, han sa du kan väl låna den och köra omkring 35 mil en helg här i Umeå istället, så att du har nära till en laddare om det skulle behövas.

Jag vet inte, köra elbil i cirklar gör man väl på tivoli, och då har dom strömavtagare från taket...

Tar man sig inte garanterat i verkligheten 17 mil med en bil som lovar (35) 27 mils räckvidd, då är det något allvarligt fel på mätsystemet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla körcykler finns ju inte till för att avspegla annat än en viss verklighet så att man skall kunna jämföra olika bilar med varandra.

Det gäller såväl fossilbilar som elbilar. Har ni glömt både dieselgate och tex att BMW-s bilar i verkligheten drog 30% mer än uppgivet?

Min Landcruiser drar 1,05 sommartid i 105 km/h på Autobahn med fyra personer och packning. Den drar över två liter kortkörning vintertid.
90 liters tank räcker bara dryga 40 mil, inte skriker jag för det och säger att fossilbilar inte funkar på vintern....


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var står det i texten eller syns i klippet? Det enda man ser är en standard bil som kör iväg? Men visst, en E-NV200 istället då, så har de skåp också.
Sen ägna en minut att sätta inställning i bilen som gör att den värmer bilen via ladduttaget innan avfärd, så den initiala uppvärmning inte dras från batteriet.
Fler frågor på det?

Nissan E-NV har väl fortfarande lilla batteriet och en påhittad räckvidd på 30 mil?

En förbaskat trevlig bil som jag har provkört, men 30 mil i 45km/h med solen i ryggen och medvind räcker inte.

Ska man dessutom ha den som servicebil, tungt lastad, dubbdäck och köra i snömodd och -30 så funkar den nog bara som servicebil på inhägnat fabriksområde, med obligatorisk laddning/uppvärmning under lunchen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla körcykler finns ju inte till för att avspegla annat än en viss verklighet så att man skall kunna jämföra olika bilar med varandra.

Det gäller såväl fossilbilar som elbilar. Har ni glömt både dieselgate och tex att BMW-s bilar i verkligheten drog 30% mer än uppgivet?

Min Landcruiser drar 1,05 sommartid i 105 km/h på Autobahn med fyra personer och packning. Den drar över två liter kortkörning vintertid.
90 liters tank räcker bara dryga 40 mil, inte skriker jag för det och säger att fossilbilar inte funkar på vintern....


Buy quality, cry once

Konstigt, min diesel tar 1dl mer eller mindre beroende på om den är olastad på sommaren eller fullastad på vintern
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men så fort man köper in en olämplig elbil, ja då är det bilens, och drivlinans, fel..

Ingen har väl påstått det.
Du har ju rätt i att det inte spelar någon roll om bilen drivs av el, bensin eller tubsockor om den ändå inte passar behovet. Sen kan elbilar, bensinbilar eller tubsocksbilar ha generella egenskaper map drivlina som man bör beakta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Konstigt, min diesel tar 1dl mer eller mindre beroende på om den är olastad på sommaren eller fullastad på vintern

Jag synar det. Dvs du svamlar. :)

Har flera 100.000 mil med både bensin- och dieselbilar och det är rejäl skillnad mellan långkörning sommartid och kortkörning vintertid.


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag synar det. Dvs du svamlar. :)

Har flera 100.000 mil med både bensin- och dieselbilar och det är rejäl skillnad mellan långkörning sommartid och kortkörning vintertid.


Buy quality, cry once

Jag räknar snitt på varje tank, så det borde stämma ganska bra, givet att den är onödigt törstig olastad sommartid, men den fördubblar aldrig förbrukningen, inte ens med rejäl överlast på flaket.
Det är provat ett flertal gånger.

Det är även dragit biltrailer flera hundra mil med den, och inte ens det gör mer än en dl/mil (då kör man ju IOFS lite långsammare)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ingen har väl påstått det.
Du har ju rätt i att det inte spelar någon roll om bilen drivs av el, bensin eller tubsockor om den ändå inte passar behovet. Sen kan elbilar, bensinbilar eller tubsocksbilar ha generella egenskaper map drivlina som man bör beakta.
Länken i fråga från inlägg längre upp: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kirunakommun-har-dalig-erfarenhet-av-eldrivna-bilar
Citat:
Per-Olof Lassi, KBAB, menar att elbilar inte är vinterbilar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Ok. Trodde du menade någon här i tråden.
Han är inte i den positionen att han kan göra ett sådant generiskt uttalande som gäller för allt och alla.(Vem bryr sig förresten om vad han tycker?) Om jag säger: "Jo, det är de visst det" så är ställningen 1-1 i den matchen iaf. Totalt betydelselöst.

Förresten. Det är ju inte alls ett citat av honom. Det är artikelförfattaren som lagt in den texten. Läser man det han faktiskt säger så stämmer det inte.

Han citeras endast med dessa meningar i artikeln.
– Om man är snäll så har vi fem månader sommar resten har vi vinter med dagar mellan -20 -30 grader, mycket snö, stor kommun med långa avstånd, de är inte bra helt enkelt här uppe som vi har upplevt...
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nissan E-NV har väl fortfarande lilla batteriet och en påhittad räckvidd på 30 mil?

En förbaskat trevlig bil som jag har provkört, men 30 mil i 45km/h med solen i ryggen och medvind räcker inte.

Ska man dessutom ha den som servicebil, tungt lastad, dubbdäck och köra i snömodd och -30 så funkar den nog bara som servicebil på inhägnat fabriksområde, med obligatorisk laddning/uppvärmning under lunchen
Nu kanske jag misstog mig, eftersom det handlade om ett bostadsbolag, för jag antog att de skulle köra dessa i närområdet där bostäderna finns. De klagade ju inte på räckvidden i det dagliga arbetet som jag tolkade det hela utan när det var dags för service, och tvingades skicka på bärgare ner till Luleå, för det klarade de inte. Ska de däremot till dagligdags köra upp till riksgränsen eller liknande och dona krävs det ju självklart större batteri som i stort sett bara finns på du-vet-vad änsåläge.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ok. Trodde du menade någon här i tråden.
Han är inte i den positionen att han kan göra ett sådant generiskt uttalande som gäller för allt och alla.(Vem bryr sig förresten om vad han tycker?) Om jag säger: "Jo, det är de visst det" så är ställningen 1-1 i den matchen iaf. Totalt betydelselöst.
Jag motsätter mig inte din logik här.
Det jag motsätter mig är att media drar upp sånt här i parti och minut för att cementera bilden att elbilar är värdelösa tingestar, speciellt på glesbygden och på vintern.
Det är en bil som har egenskaper, vissa av dem lämpar sig ypperligt på vintern (drivlinan och den snabba uppvärmningen). Andra lämpar sig sämre, såsom den minskade räckvidden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag räknar snitt på varje tank, så det borde stämma ganska bra, givet att den är onödigt törstig olastad sommartid, men den fördubblar aldrig förbrukningen, inte ens med rejäl överlast på flaket.
Det är provat ett flertal gånger.

Det är även dragit biltrailer flera hundra mil med den, och inte ens det gör mer än en dl/mil (då kör man ju IOFS lite långsammare)

Jag hade en Xantia 2,1 TD för typ femton år sedan som jag for med i februari till Skåne och hämtade en Citroën DS på boggitrailer. Den drog med biltrailern ca 0,9 liter/mil medan den gick på ca 0,6 liter/mil utan under samma förhållanden. Procentuellt blir ökningen 50%. Ganska realistiska siffror och jag loggar för övrigt sedan 1988 varenda mil och tankning på alla mina fordon...

Poängen är att det handlar om drivmedelsoberoende faktorer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kanske jag misstog mig, eftersom det handlade om ett bostadsbolag, för jag antog att de skulle köra dessa i närområdet där bostäderna finns. De klagade ju inte på räckvidden i det dagliga arbetet som jag tolkade det hela utan när det var dags för service, och tvingades skicka på bärgare ner till Luleå, för det klarade de inte. Ska de däremot till dagligdags köra upp till riksgränsen eller liknande och dona krävs det ju självklart större batteri som i stort sett bara finns på du-vet-vad änsåläge.


Vad var det för skitbilar de hade köpt? Think?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top