Löst gashandtag. Vad gör jag åt det?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Har haft av styret och allt på styret åker ju per automatik också då och nu inser jag följande:


Har dragit skruvarna helt i bott och det är fortfarande så här.

Tips?



/David
 
Jag skulle först testa en ful fix med tex ett varv eltejp runt styret där handtaget klämmer, det är inte säkert att det behövs så mycket som ett varv utan kan räcka med en tejpbit på en sida.

Metall eller plasthandtag? Är det metall kan man försiktigt knacka med en körnare på kontaktytorna mot styret så man får gropar med upphöjda kanter som gör att kanterna klämmer mot styret, plast vet jag inte då är det nog bara att linda tejp eller nåt annat lämpligt och dra åt.
 
Har du kanske ett litet hål i styret/clip onet? I så fall har plastpiggen som ska låsa fast gasrullen gått av. Om du inte har en sån styrning/låsning, har du kollat så att du inte har blandat ihop skruvarna? Är den ena lite längre så kanske den bottnar innan du har tillräcklig klämkraft.

Annars är det som sagt eltejp eller krympslang med lim som gäller.
 
Det är plast. Hade också nån fundering på nånting emellan, typ tejp.

Är väl bara att testa med en tejpbit, är ju inte riktigt så kritiskt att det utgör någon större säkerhetsrisk att testa det kan ju bara bli bättre Men det är ju bra om dödarknappen sitter fast där den ska om den verkligen skulle behövas användas i skarpt läge.

Maskeringstejp kan man också testa med då den verkar vara stummare än eltejp.
 
Vet du att det har jag tänkt på med. Borde ju bli aningen vattentätt då med. Sitter ju aningen utsatt där. Dessutom är ju den lite "gummiaktig" och borde erbjuda lite friktion så det bettar bättre.

Precis. Håller sig fräscht längre och tätar som du säger etc. Jag har använt vulktejp till mycket i mina dar istället för typ vanlig eltejp. Har haft samma "fel" som du på en hoj tidigare. Lycka till! :)
 
Det borde inte hjälpa speciellt mycket att täta mot styret när dödarknappen ändå läcker som ett såll.
Jag brukar köra på det gamla racingknepet med gängtejp på styret. På så sätt kan man dra skruvarna hårt nog för att de inte ska kunna gänga upp sig men vid en krasch snurrar armaturen innan broms/kopplingsgreppet går av.
Då slipper man stå utan broms/koppling långt hemifrån om hojen skulle välta.

Just nu kör jag iofs sidvagnsekipage med köttkrokshandtag i gjutjärn så risken för att greppen ska gå av är rätt liten.:3freak
 
Det är ju lika illa på båda sidornas reglage. Plastpinne på båda sidorna som skall låsa i ett litet hål i styret som inte längre finns...
 
Det är ju lika illa på båda sidornas reglage. Plastpinne på båda sidorna som skall låsa i ett litet hål i styret som inte längre finns...

Så länge som du kan se till att de inte rör sig vid normal användning är det snarare positivt, för det innebär att du kan ställa in dem till en vinkel som passar dig bättre än hur det levererades från fabrik.
 
Så länge som du kan se till att de inte rör sig vid normal användning är det snarare positivt, för det innebär att du kan ställa in dem till en vinkel som passar dig bättre än hur det levererades från fabrik.

Det är på tok för löst som det är nu med med skruvarna dragna i bott.
 
har du kollat så att du inte har blandat ihop skruvarna? Är den ena lite längre så kanske den bottnar innan du har tillräcklig klämkraft.

Oväntat ofta är de faktiskt olika långa. Och nästan lika ofta lätt runddragna ( bara gamla lik i min rotation )
 
Det är ju lika illa på båda sidornas reglage. Plastpinne på båda sidorna som skall låsa i ett litet hål i styret som inte längre finns...

Så de små plastpinnarna är kvar men inga hål? Isf är det ju inte konstigt att det inte blir bra iom att reglaget inte kommer ligga dikt mot styret.

Ta bort plastpinnarna eller borra hål i styret så att de har någonstans att ta vägen.
 
Oväntat ofta är de faktiskt olika långa. Och nästan lika ofta lätt runddragna ( bara gamla lik i min rotation )

Det är alldeles för vanligt med runddragna skruvar på gamla Japanska hojar. Problemet är att folk använder Philipsmejslar i stället för JIS mejslar. Så JISmejslar eller bits bör finnas i varje Japansk hojägares verktygslåda:fakta
 
Det är alldeles för vanligt med runddragna skruvar på gamla Japanska hojar. Problemet är att folk använder Philipsmejslar i stället för JIS mejslar. Så JISmejslar eller bits bör finnas i varje Japansk hojägares verktygslåda:fakta

Trodde det bara var JIS i förgasarna och är bökiga att få tag i

Men har TS konstaterats ha piggarna kvar och inga hål i eftermarknadsstyre? Denna tråd börjar bli märklig
 
Så de små plastpinnarna är kvar men inga hål? Isf är det ju inte konstigt att det inte blir bra iom att reglaget inte kommer ligga dikt mot styret.

Ta bort plastpinnarna eller borra hål i styret så att de har någonstans att ta vägen.

Amen vad fanken så konstigt jag skrev då. Låt mej klargöra!

Jag har hålen i styret men plaststiften i reglagen är är av/borta.
 
Trodde det bara var JIS i förgasarna och är bökiga att få tag i

Men har TS konstaterats ha piggarna kvar och inga hål i eftermarknadsstyre? Denna tråd börjar bli märklig

JIS = Japanese Industrial Standard. och sådana skruvar finns lite överallt på i allafall dom äldre hojarna. Eftersom dom inte är vanliga så har ju folk i alla tider använt fel mejslar.
Både mejslar och bits finns på Ebay så det är bara att beställa därifrån.

Här är skillnaden på Philips och Jis

PHVSJIS.jpg
 
Last edited:
Jag har provat två varianter:

1. Eltejp, funkar bara ett tag, eltejpen kallflyter.
2. Cykelslang, har funkat i två säsonger and still counting.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top