Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hur fungerar det met flyg i Sverige? Funderar på att flytta hem, men vill undvika storstäder samtidigt som jag behöver tillgång till internationellt flyg.... Kan man bo i Dalarna tex och ändå ha bra anknytningar till tex Kastrup?

Jag "veckopendlar" från mitt hem i Norrbotten. Vissa veckor till ett kontor i hufvudstaden. Vissa veckor över hela världen. Jag flyger bl.a. till Malaga, Alicante, Barcelona, Bologna och Milano flera gånger per år. Alltid inrikes flyg från Luleå till Arlanda. Alltid utrikes flyg från Arlanda till destinationen. Oftast men inte alltid som direktflyg. Fungerar skapligt och inga som helst problem att nå alla destinationer i Europa inom sex till tio timmar från mitt hem.

Om du vill ha utrikes flyg direkt från Sverige så är det tyvärr bara Göteborg och Arlanda som erbjuder något som fungerar professionellt. Det går att flyga Ryanair från några obskyra flygplatser och det går att flyga charter från ytterligare några, men de destinationer och anknytningar som dessa erbjuder är knappast användbart inom ett professionellt yrkesliv.

Jag skulle säga så här: Om du bosätter dig inom fyrtio mil från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn - ta bilen till någon av dem. Om du bosätter dig längre bort - ta närmaste inrikesflyg till Arlanda.
 
De stora drakarna satsar på el och rejäla räckvidder men framförallt lösningar för att ladda snabbt. Infrastruktur för detta är faktiskt enklare att ordna i norra Sverige med tanke på belastning på nätet. Där det finns el kan man fixa snabbladdare. Även i Talljärv och Hemavan...

Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.

Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.

Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.
 
Eller Talljärv - en trehusby mitt i ingenstans där min bil ibland står parkerad en hel dag för att jag släpat dit skotern på grund av fantastisk lössnöåkning...? Eller Hemavan, av precis samma anledning och precis som Talljärv en by jag definitivt inte kan nå tur och retur hemifrån på en laddning Tesla försedd med fullastat skotersläp...?

Eftersom där finns civilisation räcker det ju med att ett av hushållen har ett eluttag som du får låna för självkostnadspris medans du njuter i naturen?

För när man väl har en elbil så kan man fylla på den i stort sett var som helst, det måste inte stå CircleK på skylten, kan lika gärna stå Andersson helt plötsligt.
 
Last edited:
Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.

Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.

Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.

VW satsar 450 miljarder(!!!) På detta fram till 2023.
Hur långt kommer positionerna flyttas fram med såna summor?
Hur lång tid tar det innan BMW och Audi hakar på?
 
VW satsar 450 miljarder(!!!) På detta fram till 2023.
Hur långt kommer positionerna flyttas fram med såna summor?
Hur lång tid tar det innan BMW och Audi hakar på?

Audi är samma koncern... VAG.

Dessutom är detta teknologi som snarare underleverantörerna utvecklar och mycket blir gemensamt för alla stora tillverkare, precis som bromsar, växellådor, antisladdsystem osv. Sedan kommer de till hojarna...
 
Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.

Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.

Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.

Vi kan ju titta på dieselbilen och skillnaden mellan en dieselbil mellan, säg 1988 och 2008. Tjugo år.

Vad tror du händer med elbilar under perioden 2015-2035?

Jag - som kör hyfsat modern dieselbil själv - ser nog att det mesta talar för att elbilen kommer att slå ut förbränningsmotorn i de flesta transportlösningar utom några få specialiserade och det inom kanske 20 år.
 
Audi är samma koncern... VAG.

Dessutom är detta teknologi som snarare underleverantörerna utvecklar och mycket blir gemensamt för alla stora tillverkare, precis som bromsar, växellådor, antisladdsystem osv. Sedan kommer de till hojarna...

Om jag läste rätt så är det VW som satsar pengarna.
Tror inte dom ger bort pengar eller teknologi till varken underleverantörer eller konkurrenter.
Bara att googla valfritt bilmärke och elbil så det man hur viktig den marknaden kommer bli.
 
Vad tror du händer med elbilar under perioden 2015-2035?

Jag tror att de kommer närmare men jag är långt ifrån övertygad om att de kommer ändå fram. Oavsett politiska styrmedel och oavsett respektive tillverkares budget så talar vi om överordnade brister på naturtillgångar som måste lösas med teknologi som idag inte existerar. Gemene politiker tror naturligtvis att valfri ingenjör hos valfri biltillverkare har skrivbordslådan full men uppfinningar. Jag tror inte att det är riktigt så enkelt.

Jag blir därför orolig när vår rödgröna röra till regering tar till styrmedel där "signalvärdet" är uttryckligen viktigare än att förnuftigt fördela sina ägg mellan flera korgar. Det är ju inte själva förbränningsmotorn som är ond, utan dess restprodukter. Lik förbannat signalerar man att förbränningsmotorn skall dödas till förmån för elmotorn. Alla pengar som hittills investerats i forskning kring alternativa förbränningsdrivmedel är således bortkastade och vi är därmed helt och hållet i händerna på de som kan leverera de naturtillgångar som krävs för framtida batterier.
 
Det är naturligtvis åt helsike... Politiker skall underlätta forskning, inte av ideologiska skäl förbjuda den (läs förbud mot forskning på kärnkraft osv).

Det finns säkerligen potential kvar i förbränningsmotorerna men deras verkningsgrad är i sammanhanget alldeles för låg vilket så att säga på förhand gör att de är chanslösa i det lite längre perspektivet.


Buy quality, cry once
 
1,3 miljoner kan låta mycket men det är väl vad som säljs varje år av Ford F150...


Buy quality, cry once
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik). Av en exempel-gruva i Finland. Ädelmetaller fortsätter vara ädelmetaller. Hade det suttit 5kg guld i alla Volvo 240 kan jag garantera att folk hade gjort sitt yttersta för att återvinna detta ur varenda en.

När du eldat upp 1,3 miljoner kubikmeter olja kan du återvinna... Noll kubikmeter olja. För det har gått upp i rök för alltid.
 
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik). Av en exempel-gruva i Finland. Ädelmetaller fortsätter vara ädelmetaller. Hade det suttit 5kg guld i alla Volvo 240 kan jag garantera att folk hade gjort sitt yttersta för att återvinna detta ur varenda en.

När du eldat upp 1,3 miljoner kubikmeter olja kan du återvinna... Noll kubikmeter olja. För det har gått upp i rök för alltid.

Nja, ”alltid” är vääääldigt länge men i vart fall de närmaste 2-300 miljonerna år i alla fall. :)

Och återvinningsgraden i batterier inbillar jag mig vara väldigt hög utifrån bla det du nämner.

Jag är positiv (men kör vidare med bensin och diesel i ett hyfsat stort antal år).


Buy quality, cry once
 
Jag "veckopendlar" från mitt hem i Norrbotten. Vissa veckor till ett kontor i hufvudstaden. Vissa veckor över hela världen. Jag flyger bl.a. till Malaga, Alicante, Barcelona, Bologna och Milano flera gånger per år. Alltid inrikes flyg från Luleå till Arlanda. Alltid utrikes flyg från Arlanda till destinationen. Oftast men inte alltid som direktflyg. Fungerar skapligt och inga som helst problem att nå alla destinationer i Europa inom sex till tio timmar från mitt hem.

Om du vill ha utrikes flyg direkt från Sverige så är det tyvärr bara Göteborg och Arlanda som erbjuder något som fungerar professionellt. Det går att flyga Ryanair från några obskyra flygplatser och det går att flyga charter från ytterligare några, men de destinationer och anknytningar som dessa erbjuder är knappast användbart inom ett professionellt yrkesliv.

Jag skulle säga så här: Om du bosätter dig inom fyrtio mil från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn - ta bilen till någon av dem. Om du bosätter dig längre bort - ta närmaste inrikesflyg till Arlanda.


Östergötland är lyckligt lottat:

Linköping har KL-flighter direkt till Schiphol, flera avgångar om dagen.

Norrköping har direktflighter med LH till Lufthansas Sub-Hub Munchen

...plus Skavsta och Ryan uppe i Sörmland.
 
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik). Av en exempel-gruva i Finland. Ädelmetaller fortsätter vara ädelmetaller. Hade det suttit 5kg guld i alla Volvo 240 kan jag garantera att folk hade gjort sitt yttersta för att återvinna detta ur varenda en.

När du eldat upp 1,3 miljoner kubikmeter olja kan du återvinna... Noll kubikmeter olja. För det har gått upp i rök för alltid.

Nu har du ju räknat på reserverna i gruvan. De innebär ju inte att de där batterietna kan få sin kobolt levererad idag.

Det lär väl vara ett antal år innan man brytit klart den mängden gissar jag på. Mycket kan ju hända på vägen sas. Vid vilket marknadspris på kobolt är brytningen lönsam/olönsam, hur myckey gråberg ligger ivägen, hur ser kontrakt och avtal ut med operstör och myndigheter, är geometrin likartad så att samma teknik för brytning kan användas osv.

Vad menar du med liknelserna gällande återvinning?

Hur hade det sett ut med 5 kg hubba bubba i alla 240? Är kostnaden för att åtetvinna högre än värdet på det som återvinns då skiter man helt enkelt i det.

Kolcykeln fixar det där. Jämförelsen haltar dock iom att oljan ändrar kemisk struktur. Men släng in en dunk motorolja i baksätet i bilen och återanvänd efter ett tag, det går nog bra.
 
Eftersom där finns civilisation räcker det ju med att ett av hushållen har ett eluttag som du får låna för självkostnadspris medans du njuter i naturen?

För när man väl har en elbil så kan man fylla på den i stort sett var som helst, det måste inte stå CircleK på skylten, kan lika gärna stå Andersson helt plötsligt.

Och under tiden man väntar kan man sova med dottern i huset. :tummenupp
Och pappa bjuder nog på bacon och ägg från den egna gården på morgonen när laddningen är klar.
 
Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.

Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.

Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.

Vw gruppen skall plöja med 450 miljarder på 5 år i batteri bilar o bygga om fabriker från diesel motor till el motorer batteri tillverkning.

Så nog sattsar dom stora drakarna.

Mercedes har 121 miljarder i böter från EU för att Mercedes har inga bilar som klarar EU:s miljökrav, samma gäller psa gruppen, Opel undantaget i dag ägs av Renault.

Cm gjorde en rejäl satsning i opel innan försäljningen därför klarar sig Opel bra.

Volvo klarar sig helt undan böter till EU jo med elektrifiering.

Ford la ned 20 bensin/ diesel modeller o stänger 12 fabriker skall ta fram 25 helt nya elbilar inkom 5 år.

Kina har lagt så höga straff avgifter på tillverkare som inte producerar el bilar att ett antal biltillverkare typ Fiat Chrysler Toyota och någon mer köper Kina tillverkade elbilar o byter klistermärke på dessa för att komma undan böter.

Fler o fler länder förbjuder fossila bränslen o fossila bränsle bilars försäljning till inkom bara några år detta gäller ju naturligtvis våra hojar också.

Tro inte att motorcyklar o mopeder klarar sig undan.

I dag har stiga helt elektrifierierat hela sitt trädgårds program inklusive stiga park. Batteridrift.

Volvo bestämde sig i veckan att deras små grävmaskiner blir batteridrivna Volvo slutar utveckla diesel motorer för mindre entreprenad maskiner inkom kort.

Så det blir batterier vare sig du vill eller ej.

Psa gruppen använder sig precis som Volvo voac av uttjänta batterier till el lagringssystem till sol o vindkraft där fungerar beg batterier i 20+ år som mellan lagring vid överproduktion.

Det går att fortsätta länge till..
 
Feminist rasar!




Det är alltså avsikten att det ska vara enklare att cykla än att gå i staden enligt demokratiskt fattade beslut. Smaka på det; det ska vara lättare att cykla än att promenera i Sveriges huvudstad, särskilt på vintern. Det är meningen och målet.

Det är självklart komplett vansinne. Fler går än cyklar alla dagar på året. Antalet fotgängare utklassar cyklisterna under vintern.


...mot den feministiska snöröjningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne



*fniss*
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top