irish
Full gas spar tid
Du föreslår väl för böfvelen inte spritmissbruk?Koka sprit är inte så svårt...
Etanol ska hällas i strupen, inte i tanken!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du föreslår väl för böfvelen inte spritmissbruk?Koka sprit är inte så svårt...

De stora drakarna satsar på el och rejäla räckvidder men framförallt lösningar för att ladda snabbt. Infrastruktur för detta är faktiskt enklare att ordna i norra Sverige med tanke på belastning på nätet. Där det finns el kan man fixa snabbladdare. Även i Talljärv och Hemavan...
Eller Talljärv - en trehusby mitt i ingenstans där min bil ibland står parkerad en hel dag för att jag släpat dit skotern på grund av fantastisk lössnöåkning...? Eller Hemavan, av precis samma anledning och precis som Talljärv en by jag definitivt inte kan nå tur och retur hemifrån på en laddning Tesla försedd med fullastat skotersläp...?
Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.
Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.
Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.
VW satsar 450 miljarder(!!!) På detta fram till 2023.
Hur långt kommer positionerna flyttas fram med såna summor?
Hur lång tid tar det innan BMW och Audi hakar på?
Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.
Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.
Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.
Audi är samma koncern... VAG.
Dessutom är detta teknologi som snarare underleverantörerna utvecklar och mycket blir gemensamt för alla stora tillverkare, precis som bromsar, växellådor, antisladdsystem osv. Sedan kommer de till hojarna...
Vad tror du händer med elbilar under perioden 2015-2035?
Världens topp-producenter av kobolt: https://www.thebalance.com/the-10-biggest-cobalt-producers-2014-2339726
Med kobolten från den här gruvan i Finland kan man producera 1.3 miljoner batteripaket motsvarande det i dagsläget största batteripaket som går att köpa i en bil (Tesla 100kWh):
https://en.wikipedia.org/wiki/Juomasuo_mine
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik). Av en exempel-gruva i Finland. Ädelmetaller fortsätter vara ädelmetaller. Hade det suttit 5kg guld i alla Volvo 240 kan jag garantera att folk hade gjort sitt yttersta för att återvinna detta ur varenda en.1,3 miljoner kan låta mycket men det är väl vad som säljs varje år av Ford F150...
Buy quality, cry once
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik). Av en exempel-gruva i Finland. Ädelmetaller fortsätter vara ädelmetaller. Hade det suttit 5kg guld i alla Volvo 240 kan jag garantera att folk hade gjort sitt yttersta för att återvinna detta ur varenda en.
När du eldat upp 1,3 miljoner kubikmeter olja kan du återvinna... Noll kubikmeter olja. För det har gått upp i rök för alltid.
Jag "veckopendlar" från mitt hem i Norrbotten. Vissa veckor till ett kontor i hufvudstaden. Vissa veckor över hela världen. Jag flyger bl.a. till Malaga, Alicante, Barcelona, Bologna och Milano flera gånger per år. Alltid inrikes flyg från Luleå till Arlanda. Alltid utrikes flyg från Arlanda till destinationen. Oftast men inte alltid som direktflyg. Fungerar skapligt och inga som helst problem att nå alla destinationer i Europa inom sex till tio timmar från mitt hem.
Om du vill ha utrikes flyg direkt från Sverige så är det tyvärr bara Göteborg och Arlanda som erbjuder något som fungerar professionellt. Det går att flyga Ryanair från några obskyra flygplatser och det går att flyga charter från ytterligare några, men de destinationer och anknytningar som dessa erbjuder är knappast användbart inom ett professionellt yrkesliv.
Jag skulle säga så här: Om du bosätter dig inom fyrtio mil från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn - ta bilen till någon av dem. Om du bosätter dig längre bort - ta närmaste inrikesflyg till Arlanda.
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik). Av en exempel-gruva i Finland. Ädelmetaller fortsätter vara ädelmetaller. Hade det suttit 5kg guld i alla Volvo 240 kan jag garantera att folk hade gjort sitt yttersta för att återvinna detta ur varenda en.
När du eldat upp 1,3 miljoner kubikmeter olja kan du återvinna... Noll kubikmeter olja. För det har gått upp i rök för alltid.
Eftersom där finns civilisation räcker det ju med att ett av hushållen har ett eluttag som du får låna för självkostnadspris medans du njuter i naturen?
För när man väl har en elbil så kan man fylla på den i stort sett var som helst, det måste inte stå CircleK på skylten, kan lika gärna stå Andersson helt plötsligt.
Det är alltså avsikten att det ska vara enklare att cykla än att gå i staden enligt demokratiskt fattade beslut. Smaka på det; det ska vara lättare att cykla än att promenera i Sveriges huvudstad, särskilt på vintern. Det är meningen och målet.
Det är självklart komplett vansinne. Fler går än cyklar alla dagar på året. Antalet fotgängare utklassar cyklisterna under vintern.
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |