Då det kommer till infrastruktur och elnätet så har jag inga större förhoppningar då det gäller Norrbottens inland trort att en stor del av elen produceras här.
Vi kan dra parallellen till vägarna, vi hade vägar som i alla fall var hyfsade men hur är det nu. Hade staten lagt en krona per kubikmeter av den virkesmäng som avverkats på Domänverket, Sveaskods mark som rullat förbi mitt hus hade det förmodligen varit dubbelfilig motorväg med avåkningszoer i klass med en roadracingbana förbi här jag bor men nu är det totalt sönderkörd väg med nån form av beläggning som består av sprickor, lagningar och hål.
Samma sak, vi hade telefonnät men nu är det upp till mig själv att lösa problemet efter att kopparnätet försvann. Är ju lite små irriterande att man måste hålla koll på väderleksprognosen i slutet av månaden då man ska betala räkningarna för att veta att internet fungerar nog stabilt.
Att det då kommer att satsas på elnäten i småställen trots att kanske en huvudledning går genom byn tror jag inte på det kostar för mycket för att ge aktierägarna för lite vinst. I vårt fall med telefonen skulle man för en i sammanhanget spottstyver kunna fixa täckningen i byn genom att sätta upp en mast vid en gammal telestation där det redan finns fiber men det kostar för mycket