Det där är utrett sedan länge och därför är hybrider ett naturligt steg mellan förbränningsmotordrivna bilar och elbilar.
De har framförallt i tät trafik VÄSENTLIGT lägre bränsleförbrukning. Inte alls nödvändigtvis i jämn landsvägsfart men genomsnittet ligger klart lägre. Pratar vi nästa steg, laddhybrid, blir skillnaden ännu större men fortfarande oförändrat i jämn landsvägsfart.
Inte Fake news men kör man en Prius på 0,7 l/mil bör man ta några körlektioner i miljökörning.
Buy quality, cry once
Påminner lite av vad jag fick höra av taxichaufför i Skärholmen medan vi stod i kön för att trycka gas i våra miljöbilar (VW Passat gas / bensin).
I Sthlm hade VW särskilda kurser för taxiförare i hur man kör VW Passat med DSG automatlåda. Så att DSG lådan håller lite längre än 7000mil.
Jag tycker Prius är ett lysande exempel på hur man "lurar" ett bensinförbrukningstest.
Bilen rullar in till teststationen med fulladdat batteri. Så börjar testet, bilen kör på elmotor med ström från batteriet. Så är batteriet tomt och bilen avslutar bränsletestet på bensinmotorn, resultat 0,39L/mil.
Problemet för Toyota var hur stort batteri skulle man sätta i Prius.
Litet batteri, hög bensinförbrukning. Medelstort batteri 0,39L/mil.
3ggr så stort batteri och Prius hade inte dragit någon bensin alls under testet. 0L/mil.
Men då hade ju tom motorjournalister börjat undra när de var tvungna tanka Prius.
Under tidningarnas tester.
Så man valde batteri för 0,39L/mil. Det skulle för allmänhet och motorjournalister inte vara helt omöjligt i ett test. Och att Prius drar mycket mer vid vanlig bilkörning
kan förklaras med skillnaderna mellan testet och vanlig bilkörning.
Eller är det någon här vars bil dragit mindre än "uppgiven" bränsleförbrukning i reklamen ?
Vad det gäller WYL061 hämtade jag ut den på CircleK Garnisonsgatan 2 i Helsingborg
Körde till Väla köpcenter och shoppade lite. Körde sedan i tät trafik 111an till Höganäs.
Använde sedan bilen till att åka och handla och åka till Sportcenter i Höganäs. Avslutade med att köra in till Hbg med min särbo. Sedan tillbaka till Höganäs med henne och så tillbaka till CircleK för att lämna bilen.
Tät trafik gör att det blir 100km/h på 3-filswirevägen 111an.
Torr väg, 25e var dagen innan snön kom.
Underbart / Skrämmande (välj själv) att läsa skillnaderna mellan verklig förbrukning och officiell för laddhybriderna.
Tack zoda !
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/
Förbrukning för laddhybrider
Bilmodell Verklig förbrukning Officiell förbrukning* Skillnad
Audi A3 e-tron 4 l/100 km 1,6 l/100 km 150%
Volvo V60 Twin Engine 4,6 l/100 km 1,8 l/100 km 156%
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 4,5 l/100 km 1,6 l/100 km 181%
Mitsubishi Outlander PHEV 4,2 l/100 km 1,7 l/100 km 146%
BMW 330e 5,3 l/100 km 1,9 l/100 km 179%
Volkswagen Golf GTE 4 l/100 km 1,6 l/100 km 149%
Volvo XC90 T8 6,8 l/100 km 2,1 l/100 km 224%
Vilket inte hindrar att en laddhybrid är trevligt om man använder den från Höganäs till dagis, sedan till jobbet Hbg ca 2mil. laddar den hemma och på jobbet.
Dvs man slipper vanliga bränsleskatter för den mesta körningen.