Triumph Thruxton-tråden

Jag kom hem vid halv sju och totalt så har det blivit 103 mil den här helgen. Det var stopp i trafiken en bra bit innan Stockholm (söder om Salem) så det var tur att jag hade hojen; väggrenen gick fint att köra på och när den saknades så var det bara att pressa sig mellan bilarna och bita hårt i tungan.

Tack allesammans för en trevlig helg. :)

Tusen tack för fina mil och trevligt sällskap!

Jocke
 
Vätternrundan!

TACK för en härlig Vätternrunda. Jag hade ”bara” 90 mil på trippmätaren, trots ett par omvägar på vägen hem.
Vi hittade ett kul mc-museum i Falköping efter att vi skiljts åt. Mycke’ gammalt, tog ett par bilder. Lite off-topic, beklagar! :)

f51bdf46d9c1b3a3230504ac1bd181cd.jpg



919da8016f66891560e6cd008c8446d1.jpg



04d057299e2fb8a7936a952a136d38af.jpg



d5fbb3a696f2b7c61c40534789ea6b8e.jpg



f0494888c5c16384ba22a8120688b990.jpg
 
Last edited:
Ser ut som ni hade en fin tipp i helgen :)

Jag tillbringade själv en dryg timme med att skruva Thruxton igår och lyckades plugga luftinsprutet i toppen, hade bara tänkt att ta bort rören och slangarna från backventilen och låta den och solenoiden sitta kvar till vintern för att lyfta på tanken då.

Då jag började kolla lite mer efter att rören och slangarna var borta så var det ju lite plats under tanken och det gick otroligt nog att komma åt fästskruvarna till backventilen med mitt smidiga 1/4" Bacho spärrskaft. Backventilen kunde lossas utan att flytta på tanken och sen var det bara att lirka ut grejerna från under tanken. Man kan ju inte påstå att det var gott om plats att lossa bultarna men det gick ju så nu är lufteländet borta från hojen:)
 
Jag tänkte istället fixa en olja till Thruxtonen nån som har nåt att invända mot att använda OKQ8 SBK 10W50? Då man bor på ett litet ställe så är det ju smidigt att få tag på olja på macken om det skulle behövas. Kommer dock att köpa en 20 l dunk.

Jag vet inte vad man brukar använda i en Triumph, men SBK Racing 10W-50 är en mycket bra olja med riktigt hög specifikation. Jag använder den i R1:an såväl som XJR 1300:an och en massa racers och bandagsfolk kör också på den oljan. Finns på Swedol i både Luleå och Haparanda. Swedol säljer enbart fyralitersdunk för 372 SEK. Enlitersflaskan på OK-macken går på tvåhundringen jämnt...
 
Jag vet inte vad man brukar använda i en Triumph, men SBK Racing 10W-50 är en mycket bra olja med riktigt hög specifikation. Jag använder den i R1:an såväl som XJR 1300:an och en massa racers och bandagsfolk kör också på den oljan. Finns på Swedol i både Luleå och Haparanda. Swedol säljer enbart fyralitersdunk för 372 SEK. Enlitersflaskan på OK-macken går på tvåhundringen jämnt...

Alikzus kör visst med SBK10W50 oljan, så jag kommer att köpa sån olja. Ska bli intressant och känna om det blir skillnad på lådan i Trajan som det blev på Hondan.

Vet att OK bara har 1 l flaskor på mackarna men jag tänkte köpa en 20 l dunk vilket dom tydligen ska kunna ta hem på beställning. Föreståndaren på den lokala macken tycker det är väldigt konstigt att Swedol kan sälja OK oljan i 4 l dunk men inte OK själva som bara har 1 l och 20 l, 4 l känns väl ut som den lämpligaste storleken på förpackningen till motorcykel.

En 20:a är ju ungefär 4-5 oljebyten så den lär ju vara slut på ca två år med mitt oljebytande och två hojar, kan väl knappast vara nån större fara om man lagrar oljan i varmgaraget.
 
Jag vet inte vad man brukar använda i en Triumph, men SBK Racing 10W-50 är en mycket bra olja med riktigt hög specifikation. Jag använder den i R1:an såväl som XJR 1300:an och en massa racers och bandagsfolk kör också på den oljan. Finns på Swedol i både Luleå och Haparanda. Swedol säljer enbart fyralitersdunk för 372 SEK. Enlitersflaskan på OK-macken går på tvåhundringen jämnt...
Jag beställde fyralitersdunkar från Swedol till mig och frugan senast; då blir det ju riktigt prisvärt. :)
 
Nån som har någon uppfattning om hur lägen oljan håller i en öppnad 20 l dunk som förvaras i varmgarage?
Att slippa ha brutna 20 l förpackningar och lite lättare att hälla från 4 l flaska är väl enda fördelen jag kan se med 4 l flaskor istället för 20 l dunk, jag gillar att ha olja på lager så man vet att man bara kan byta eller fylla på om man skulle behöva. Är ju också ca 20 kr billigare per liter på 20 l dunk hos Swedol.
 
Nån som har någon uppfattning om hur lägen oljan håller i en öppnad 20 l dunk som förvaras i varmgarage?
Att slippa ha brutna 20 l förpackningar och lite lättare att hälla från 4 l flaska är väl enda fördelen jag kan se med 4 l flaskor istället för 20 l dunk, jag gillar att ha olja på lager så man vet att man bara kan byta eller fylla på om man skulle behöva. Är ju också ca 20 kr billigare per liter på 20 l dunk hos Swedol.
Borde inte olja hålla rätt länge?
 
Borde inte olja hålla rätt länge?

Förr ansåg man väl i alla fall det, men man vet ju inte vad som hänt på den fronten nu för tiden ;) Tycker inte att det borde vara nån fara om man förvarar oljan i hyfsat jämn temp med åtdragen kork

Ska kolla vad OK macken ska ha för en 20:a skiljer det mycket beställer jag en 20:a hos Swedol då blir det ju fraktfritt;)
 
Blev 20 l SBK 10W50 olja på den lokala OK macken, 1250 kr ink moms efter lite prutande var inte farligt ;)

Fanns också på hyllan men det var lite svårt att få med 20 l dunken på trajan så jag får hämta den då jag tar bilen.
 
Är det nån i den här tråden som dragit några elkablar på hojen och som har nått tips på bra tålig kabel?
Ska ha till blinkers på styret.
 
Blev 20 l SBK 10W50 olja på den lokala OK macken, 1250 kr ink moms efter lite prutande var inte farligt ;)

Fanns också på hyllan men det var lite svårt att få med 20 l dunken på trajan så jag får hämta den då jag tar bilen.

Skillnad på OK mack och OK mack. Mycket imponerande att ÖKX hade 20 liters förpackning hemma, men då är de också en riktig mack och inte en förklädd restaurang. Jag misstänker att det är trackday-folket från Vännäsberget som fått dem att ta hem sådana...? Här nere tyckte fetkärringen bakom kassan att jag var jobbig när jag en gång frågade om de inte kunde ta hem något annat än enlitersflaskor för tvåhundra spänn styck...
 
Skillnad på OK mack och OK mack. Mycket imponerande att ÖKX hade 20 liters förpackning hemma, men då är de också en riktig mack och inte en förklädd restaurang. Jag misstänker att det är trackday-folket från Vännäsberget som fått dem att ta hem sådana...? Här nere tyckte fetkärringen bakom kassan att jag var jobbig när jag en gång frågade om de inte kunde ta hem något annat än enlitersflaskor för tvåhundra spänn styck...

Japp trodde att dom var tvungna att beställa hem i och för sig tog jag sista 20:an men ändå. Dom har även 4 l flaskor på hyllan dock till ganska häftigt pris mot Swedol, dock provade jag inte pruta så frågan är vad dom har för nettiopris? Vet inte om det berodde på att jag tyckte det var konstigt att Swedol har OK olja på 4 l falska men inte OK själva.

Hoppas macken fortsätter med samma bra service och priser efter att nuvarande chefen slutar.
 
Nån som har erfarenhet av att köra med Arrow mappen 20498 men med original dämparna? Den lär ju gå jäkligt fett.

Tänkte sätta på original dämparna då jag ska besikta men det blir totalt ca 20 mil för att besikta hojen.
 
Jag körde med min TTP-mappning och originalljuddämparna när jag skulle besikta, men jag har å andra sidan bara någon mil. Katalysatorn som sitter i dem tar, åtminstone på sikt, skada om man saknar lamdasonder och SAI. Men frågan är om man bryr sig? ;P
Nån som har erfarenhet av att köra med Arrow mappen 20498 men med original dämparna? Den lär ju gå jäkligt fett.

Tänkte sätta på original dämparna då jag ska besikta men det blir totalt ca 20 mil för att besikta hojen.
 
Skulle ju kunna byta dämparna i Kalix men då ska man ju ta med dom i en ryggsäck och det känns lite jobbigt. Undra vad dom på bilprovningen skulle säga om man kommer in med två ljuddämpare uppstickandes ur ryggsäcken?

Andra alternativet är ju att snickra till dB-killers och stoppa i dom på nån parkeringsplats och sen ta bort dom på vägen hem. Dock har jag lite tidsbrist då jag har en massa andra "viktigare" projekt att färdigställa i huset innan älgjakten.
 
Jag körde med min TTP-mappning och originalljuddämparna när jag skulle besikta, men jag har å andra sidan bara någon mil. Katalysatorn som sitter i dem tar, åtminstone på sikt, skada om man saknar lamdasonder och SAI. Men frågan är om man bryr sig? ;P

Ursäkta en lekman, men vad är ”mappning”?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top